Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 99
Offentligt
Departementet, Holmens Kanal 22, 1060 København KTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]J.nr. 2009-6700
________________________________________________________________
Se vedhæftede liste over høringsparter
18. december 2009
Høring over udkast til bekendtgørelse om tolkning til personer med høre-handicapIndenrigs- og Socialministeriet har udarbejdet vedlagte udkast til bekendtgørel-se om tolkning til personer med hørehandicap.Udkastet er udarbejdet i forlængelse af lovforslaget om tolkning til personermed hørehandicap, som blev vedtaget af Folketinget den 17. december 2009.Formålet med bekendtgørelsen er at fastsætte de nærmere betingelser for DenNationale Tolkemyndigheds arbejde, herunder i forhold til tilrettelæggelse afden fælles tolkeløsning, og kvalitetskrav til leverandører af tolkning.Indenrigs- og Socialministeriet skal bede om eventuelle bemærkninger til udka-stet senest onsdag den 13. januar 2010, kl. 12. Eventuelle bemærkninger sendeselektronisk til Anne Bækgaard på[email protected]og Line Krabbe på[email protected].
Med venlig hilsen
Anne BækgaardSpecialkonsulent
2HøringslisteCenter for Ligebehandling af Handicappede,Center for Tegnsprog og Tegnstøttet Kommunikation,Dansk Handicap Forbund,Danske Regioner,Danske Døvblindfødtes Forening,Danske Døves Landsforbund,Danske Handicaporganisationer,Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet,Det Centrale Handicapråd,Det Sociale Tolkeprojekt,Foreningen af Danske Døvblinde,Foreningen af Tegnsprogstolke,Høreforeningen,Institut for Menneskerettigheder,KLSocialpædagogernes LandsforbundAnkestyrelsen
3
Bekendtgørelse om tolkning til personer med høre-handicapI medfør af § 6, § 8, stk. 2, § 12, stk. 5, § 13, stk. 2, § 14, stk. 4, og § 15,stk. 5, i lov nr. 0000 af 00. december 2009 om tolkning til personer medhørehandicap fastsættes:
Kapitel 1Tolkeformer§ 1. Tolkemyndigheden skal tilbyde følgende former for tolkning til bru-gerne i den fælles tolkeløsning:1) Tegnsprogstolk2) Tegn-til-tale-tolk3) Taktiltolk4) Tegnstøttet kommunikation5) Skrivetolk6) Mundhåndsystemtolkning7) Andre former for tolkning, der kan hjælpe brugerne i den fællestolkeløsning til at kunne kommunikere med andre.
Stk. 2.Tolkemyndigheden tilbyder den form for tolkning, der er nødven-dig i forhold til den enkelte tolkebrugers behov og i forhold til den kon-krete aktivitet, der er bevilget tolkning til.
§ 2. Tolkemyndigheden kan ikke tilbyde tolkning, der kan varetages viatekniske hjælpemidler og uden assistance fra en tolk.
4
Kapitel 2Tolkemyndighedens tilrettelæggelse af den fælles tolkeløsningTilsyn§ 3. Tolkemyndighedens tilsyn efter lovens § 7, stk. 2, omfatter både denmåde opgaverne udføres på, og sammenhængen mellem afgørelserne omubegrænset tolkning og de faktisk leverede tolkninger samt sammenhæn-gen mellem bestillingerne i timebanken og de faktisk leverede tolkninger.Tilsynet omfatter endvidere om der er sammenhæng mellem leveret tolk-ning og afregningen for denne.
Bestilling og aflysning af tolkning§ 4. Tolkemyndigheden fastsætter regler for bestilling og aflysning aftolkning, herunder frister for disse. Tolkemyndigheden kan ikke fastsætteformkrav til ansøgninger m.v.Stk. 2.Tolkemyndigheden kan ikke fastsætte tidsfrister for bestilling afakut tolkning, jf. § 6.
Internetbaseret løsning§ 5. Den internetbaserede løsning efter lovens § 7, stk. 4, skal indeholdemulighed for at ansøge om optagelse i den fælles tolkeløsning. Den in-ternetbaserede løsning skal endvidere indeholde mulighed for tolkebruge-re i den fælles tolkeløsning for at ansøge om og bestille tolkning.Stk. 2.Den internetbaserede løsning skal indeholde en oversigt over,hvilke leverandører tolkebrugerne kan vælge imellem. Den internetbase-rede løsning skal endvidere indeholde information om, hvilke kvalitets-krav der stilles til leverandørerne af tolkning, jf. lovens § 14, herunderkrav til personalets uddannelser, brugertilfredshed m.v.
5
Stk. 3.Tolkemyndigheden sikrer, at tolkebrugerne via den internetbase-rede løsning får adgang til deres timebanker, herunder adgang til oplys-ninger om status for den enkelte brugers timebank samt en oversigt overden enkelte brugers bestilte tolkning.Stk. 4.Tolkemyndigheden sikrer, at leverandører af tolkning har adgangtil at se, om der er dækning i brugerens timebank for bestilt tolkning.
Akut behov for tolkning§ 6. Tolkemyndigheden sikrer, at der ved akutte tilfælde kan træffes af-gørelse uden for almindelig åbningstid om, hvorvidt en aktivitet er omfat-tet af ubegrænset tolkning.Stk. 2.Tolkemyndigheden sikrer, at leverandører af tolkning har et be-redskab, så der kan leveres tolkning til akut opståede behov for tolkning,der er omfattet af ubegrænset tolkning.
6
Afregning af timer§ 7. Tolkemyndigheden afregner med leverandører af tolkning efter leve-ring af tolkning. Afregning sker på baggrund af den bestilte tolkning.Stk. 2.Leverandøren indsender underskreven dokumentation for, at derer leveret den bestilte tolkning. Dokumentationen underskrives af bådeleverandør og tolkebruger (eller dennes hjælper).Stk. 3.Ved aktitiviteter omfattet af ubegrænset tolkning kan tolkeleve-randøren efter en konkret vurdering afregnes på baggrund af den faktiskleverede tolkning, hvis tolkningen af dokumenterede grunde i væsentligtomfang har overskredet det tidsinterval, som tolkemyndigheden har be-stilt.Stk. 4.Ved en tolkeleverandørs gentagne overskridelser af det bestiltetidsinterval følger tolkemyndigheden op på om der er grundlag for juste-ringer af bestillingerne til tolkeleverandørerne.Kapitel 3Tolkningens varighed§ 8. Til brug for leverandørens planlægning af levering af tidsubegræn-set tolkning vurderer tolkemyndigheden, hvor lang tid den bevilgede ak-tivitet som udgangspunkt vil tage, samt om der er brug for mere end éntolk til den pågældende aktivitet.Stk. 2.Ved bestillinger i timebanken er det op til tolkebrugeren at fast-sætte, hvor lang tid aktiviteten forventes at tage. Tolkebrugeren kan ikkebestille tolkning til aktiviteter, der overskrider brugerens timebank.Stk. 3.Tolkebrugeren kan bede tolkemyndigheden om pågældendesstatus for timebanken.Stk.4.Ved bestillinger af gruppetolkning af aktiviteter dækket af time-banken skal leverandøren forud for aktiviteten orienteres om, hvilke tol-
7
kebrugere der deltager i aktiviteten. Aktiviteten fordeles herefter på dissetolkebrugere. Leverandøren sikrer, at den bestilte tolkning ikke overskri-der tolkebrugernes timebank.
Kapitel 4Tolketimer§ 9. Tolkemyndigheden beregner en tolketime som en times faktisk leve-ret tolkning til brugeren, uanset hvor mange tolke der har været nødven-dige for at levere tolkningen.Stk. 2.Gruppetolkning opgøres, jf. stk. 1, som en tolketimes faktisk le-veret tolkning til gruppen. Gruppetolkning fordeles ligeligt på brugerne.
Kapitel 5Opgørelser over forbrug af tolketimer§ 10. Tolkemyndigheden opgør forbruget af tolkning i den fælles tolke-løsning, jf. lovens § 13. Forbruget opgøres både på tolketimer leveret tilbrugerne og på timer leveret af tolkene.Stk. 2.Aktiviteter dækket af tidsubegrænset tolkning opgøres på bag-grund af forbruget af tolkning indenfor den enkelte sektors område.Stk. 3.Aktiviteter dækket af timebanken opgøres på antallet af forbrugtetolketimer.Stk. 4.Tolkemyndigheden opgør forbruget af gruppetolkning.
8
Kapitel 6Kvalitetskrav til leverandørerne§ 11. Tolkemyndigheden fastsætter efter lovens § 14, de kvalitetskrav derstilles til leverandører af tolkning. Tolkemyndigheden skal ved fastsæt-telse af kvalitetskrav vurdere, om der er grundlag for særlige kvalitets-krav til de enkelte former for tolkning.Stk. 2.Tolkemyndigheden fastsætter krav til leverandørerne om uddan-nelsesmæssige kvalifikationer til tolke, jf. lovens § 14. Kravene fastsæt-tes i forhold til den enkelte form for tolkning.Stk. 3.Tolkemyndigheden kan fastsætte krav til brugertilfredshedenmed den enkelte tolkeleverandør.Stk. 4.Tolkemyndigheden stiller krav om, at leverandørerne skal stilleet beredskab til rådighed for at sikre leveringen af den bestilte tolkning.Stk. 5.Tolkemyndigheden kan stille krav om, at tolkeleverandørerneskal stille et akutberedskab til rådighed for at sikre levering af tolkningdøgnet rundt i akutte situationer.Stk. 6.Tolkemyndigheden kan kræve, at leverandøren stiller sikkerhedfor kontraktens opfyldelse. Sikkerhedsstillelsen skal stå i et rimeligt for-hold til den forventede omsætning hos leverandøren.Stk. 7.Tolkemyndigheden stiller endvidere krav til tolkeleverandørerneom overholdelse af de retningslinier for aflysninger m.v., som tolkemyn-digheden har fastsat.Stk. 8.Tolkemyndigheden træffer beslutning om, hvilke krav der skalstilles til tolkeleverandørerne i forbindelse med ændringer ved leveringenaf den bestilte tolkning og ved overskridelse af tidsintervallet ved bestiltubegrænset tolkning.Stk. 9.Tolkemyndigheden kan fastsætte krav om, at tolkeleverandørerikke kan afvise brugere, der ønsker at benytte den pågældende leveran-dør.
9
Stk. 10.Tolkemyndigheden offentliggør kvalitetskravene, jf. lovens §14, stk. 1.
§ 13. Tolkemyndigheden træffer beslutning om, hvorvidt der skal skeopdeling i geografiske zoner.Stk. 2.Vælger tolkemyndigheden at opdele i geografiske zoner, jf. stk.1, skal denne opdeling afspejles i kravene til leverandørerne.
Kapitel 8Udbud§ 14. Tolkemyndigheden bringer leveringer af tolkning efter lovens § 14i udbud. Tolkemyndigheden sikrer, at der ikke finder forskelsbehandlingsted mellem leverandørerne.Stk. 2.Tolkemyndigheden fastsætter principper for takstfastsættelse.Tolkemyndigheden kan beslutte at fastsætte særskilte takster for leveringi hverdagstimer og levering på øvrige tidspunkter. Tolkemyndighedenkan endvidere beslutte at fastsætte særlige takster for tolkning, hvortil derer knyttet særlige krav.
Kapitel 9Tolkerådet§
15. Tolkerådet skal omfatte et alsidigt kendskab til området.Stk. 2.Tolkerådets medlemmer og disses stedfortrædere udnævnes afindenrigs- og socialministeren på baggrund af deres konkrete kvalifikati-oner på området.
10
Stk. 3.De indstillingsberettigede ministerier og organisationer, jf. lovens§ 15, skal ved indstilling af medlemmer og stedfortrædere begrunde ind-stillingen.§
16. Tolkerådet fastsætter en forretningsorden, der skal godkendes afindenrigs- og socialministeren.
Kapitel 10
Ikrafttræden§ 17. Bekendtgørelsen træder i kraft den x januar 2010.
Indenrigs- og Socialministeriet, den ... januar 2010Karen Ellemann/Karin Ingemann