Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 87
Offentligt
7. december 2009
Til Folketingets socialudvalg og satspuljepartierneDANSKE ÆLDRERÅD vil hermed anmode Folketingets socialudvalg og satspuljepartierne omendnu engang at overveje nedlæggelsen af klageråd på hjemmehjælp.Det er DANSKE ÆLDRERÅDs opfattelse, at det er vigtigt for borgerens retssikkerhed, at derer en klagemulighed, der har en kort behandlingstid og lokalkendskab. Klagerådene opfylderdette formål og behov for en nærdemokratisk klagemulighed. Det er ligeledes DANSKEÆLDRERÅDs opfattelse, at klagerådene har en forebyggende effekt og ikke alene børvurderes på antal af klager.DANSKE ÆLDRERÅD foreslår, at klagerådene bevares og gerne få udvidet dereskompetence til flere områder – herunder f.eks. genoptræning, vedligeholdelsestræning,visitation til plejeboliger, madordninger og kørselsordninger.Klagerådene evalueres i 2013.BaggrundRegeringen har i oktober 2009 foreslået at nedlægge klagerådene, hvilket er tiltrådt af DanskFolkeparti og Liberal Alliance.Argumentationen er, at kun klager over praktisk hjælp og personlig pleje behandles afklagerådene, hvilket kan virke forvirrende for borgerne. Ligeledes argumenteres, at klagerådetkun kommer med anbefalinger, og dermed i de fleste tilfælde er en forlængelse afklagebehandlingstiden.Klageråd på hjemmehjælp blev vedtaget ved lov i 1995, Lovgivningen trådte i kraft 1996.Ankestyrelsen gennemførte en undersøgelse af klagerådenes funktion i august og september2004 på anmodning fra Socialministeriet.Som følge af undersøgelsesrapporten besluttedeFolketinget at fastholde klagerådene.Undersøgelsesrapporten fra oktober 2004 konkluderer bl.a.:At kommunalbestyrelsen fulgte klagerådenes indstillinger i 90 % af alle klagesager,selvom indstillingerne ikke er bindende.At klagerådene giver borgeren medhold i tre ud af 10 klagesager.At halvdelen af kommunerne og 80 % af klagerådene vurderede, at klagerådenestyrker retssikkerheden.Desuden viste undersøgelsen, at samarbejdet mellem kommune og klageråd genereltfungerer godt.DANSKE ÆLDRERÅD mener ikke, at der grundlæggende er ændret på dette forhold.
DANSKE ÆLDRERÅD foretager pt. en landsdækkende undersøgelse af klagerådenesfunktion. De foreløbige resultater - baseret på 56 klageråd - viser for 2008:At klagerådene i gennemsnit behandler 10 klager årligt. Dette tal spænder fra 0 klagertil 77 klager i en kommune.At sagsbehandlingstiden i klagerådene gennemsnitligt er 24 dage, dvs. under 4 uger.Dette tal spænder fra 1 dag til 120 dage.At klagerådene giver borgeren medhold i to ud af 10 klagesager.At der gennemsnitligt sendes 1,4 klager videre til de sociale nævn, mens resten løseslokalt.At klagerådsformanden i halvdelen af kommunerne har haft kontakt til borgere, der ikkehar fremsendt en skriftlig klage (klagerådet virker forebyggende).At klager, der fremsendes til klagerådet, især omhandler praktisk hjælp frem forpersonlig pleje.
Klagerådene skal fortsat være lovfæstedeDANSKE ÆLDRERÅD er optaget af den enkelte borgers retssikkerhed og nærdemokratiskeklagemulighed.Regeringens forslag om, at alle klager skal sendes direkte til de sociale nævn efterkommunens behandling, finder DANSKE ÆLDRERÅD betænkeligt ud fra bl.a. følgendeforhold:Sagsbehandlingstiden i de sociale nævn var i gennemsnit 14,9 uger i 2008.Sammensætningen i de sociale nævn (jurister, ingen ældre, ingen med lokalkendskab)Klagerådene har en forebyggende effekt – borgerhenvendelser til klagerådene løses ogskriftlig klage undgås.Lægmænd (klagerådet) drøfter enkeltsager med forvaltningen og borgeren, inden derkommer en skriftlig klage. Klagerådet aflaster forvaltningen ift. behandling afklagesager.Derfor beder DANSKE ÆLDRERÅD om, at Folketingets socialudvalg og satspuljepartiernegenovervejer betydningen af klagerådene.
Med venlig hilsen
Kirsten FeldFormand
Jernbane Allé 54, 3. th.2720 VanløseTlf. +45 3877 0160[email protected]www.danske-aeldreraad.dk