Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 83
Offentligt
Fremsat den xx. Januar 2010 af indenrigs- og socialministeren (Karen Ellemann)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om social service.(Magtanvendelse over for voksne)
Udkast§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 941 af 1. oktober 2009, somændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006 og § 2 i lov nr. 316 af 28. april 2009,foretages følgende ændringer:
1.I§ 82, stk. 2,ændres ”varetage” til: ”inddrages i varetagelsen af”.
2.§ 124, stk. 2,ophæves.Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
3.Efter § 124 indsættes før overskriften ”Alarmsystemer”:”§ 124 a.Bestemmelserne i dette afsnit gælder for personer med betydelig ogvarigt nedsat psykisk funktionsevne, der får personlig og praktisk hjælp samt so-cialpædagogisk bistand m.v. efter §§ 83-87, behandling efter §§ 101 og 102 elleraktiverende tilbud efter §§ 103 og 104, og som ikke samtykker i en foranstaltningefter §§ 125 – 129. Det er en forudsætning, at der foreligger den fornødne doku-mentation for den nedsatte psykiske funktionsevne.”
4.I§ 125indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk. 2.For personer, hvor den nedsatte funktionsevne, jf. § 124 a, stk. 1, er enkonsekvens af en senere erhvervet mental svækkelse, der er fremadskridende, kananvendelse af personlige alarm- og pejlesystemer iværksættes, medmindre denpågældende modsætter sig dette. Hvis personen modsætter sig anvendelsen af etpersonligt alarm- eller pejlesystem, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse omanvendelse heraf, jf. stk. 1. Beslutningen kan gøres tidsubegrænset.”
Stk. 2 og 3, bliver herefter stk. 3 og 4.
5.§ 126, stk. 2,ophæves.
6.Efter § 126 indsættes før overskriften ”Tilbageholdelse i boligen”:
”§ 126 a.Kommunalbestyrelsen kan undtagelsesvis for en afgrænset periode træf-fe afgørelse om at anvende fysisk magt i form af at fastholde en person, hvis dettemå anses for en absolut nødvendighed for at udøve den omsorg, der følger af § 82,stk. 2, i personlig hygiejne-situationer. Det skal samtidig gennem handlingspla-nen, jf. § 136, stk. 2, søges sikret, at magtanvendelse i personlig hygiejne-situationer i fremtiden kan undgås.”
7.Overskriftenfør § 128 affattes således:
”Anvendelse af stofseler”.
8.I§ 129, stk. 2,ændres ”§ 124, stk. 2,” til: ”§ 124 a”, og ”aldersbetinget eller”udgår.
9.I § 129 indsættes som nyt stykke:”Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan i ganske særlige tilfælde efter en konkret vur-dering indstille til det sociale nævn, at der træffes afgørelse om, at en person, derer optaget i botilbud som nævnt i stk. 1, og som mangler evnen til at give informe-ret samtykke, uden iagttagelse af reglerne i stk. 1 kan flyttes til en anden tilsva-rende bolig, hvor omsorgen for den enkelte kan varetages, hvis det skønnes atvære i den pågældendes egen interesse, herunder af hensyn til mulighederne for atden pågældende kan bevare tilknytning til sine pårørende.”Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
10.Overskriften ” Det sociale nævns godkendelse” før § 130 udgår.
11.§ 130affattes således:”§ 130.Som grundlag for kommunalbestyrelsens beslutninger efter §§ 125, 126a,127 og 128 skal der foreligge en redegørelse for:1) den nødvendige faglige dokumentation for den nedsatte funktionsevne,2) oplysninger om den socialpædagogiske hjælp og pleje efter kapitel 16, der harværet iværksat før beslutning om iværksættelse af foranstaltningerne,3) den forventede periode i hvilken foranstaltningerne vil være nødvendige, og
4) pårørendes og eventuel værges bemærkninger til foranstaltningen.”
12.§ 133,stk. 1,affattes således:
”§ §Kommunalbestyrelsens beslutninger efter §§ 125, 126, 126 a, 127 og 128kan indbringes for det sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikker-hed og administration på det sociale område.”
13.I§ 133, stk. 2 og 3,ændres ”§ 126, stk. 1,” til: ”§ 126,”.
14.§ 134, stk. 1,affattes således:
”§§Det sociale nævns afgørelser efter § 131 om optagelse i særlige botilbudefter § 129 kan indbringes for Ankestyrelsen inden 4 uger efter, at klageren harfået meddelelse om afgørelsen.”
15.§ 195 a, stk. 1, ophæves.Stk. 2 bliver herefter stk. 1.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning
Lovforslagets hovedelement er en ændring i mulighederne for at lade alarm- ogpejlesystemer indgå i varetagelsen af omsorgen for demente. Herudover indehol-der lovforslaget en tydeliggørelse af magtanvendelsesreglernes formål, en æn-dring i reglerne om flytning uden samtykke og en ajourføring af reglerne om,hvilken myndighed, der kan træffe beslutning om magtanvendelse og andre ind-greb i selvbestemmelsesretten.Lovforslaget indeholder følgende delelementer:1. Tydeliggørelse af formål2. Alarm- og pejlesystemer3. Flytning uden samtykke4. Myndighedsstruktur2. Lovforslagets formål og baggrund
Servicelovens regler om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesret-ten over for voksne blev senest ændret ved lov nr. 211. af 13. marts 2007, dertrådte i kraft den 1. april 2007. Det blev samtidig bestemt, at der senest i folke-tingsåret 2009 – 2010 skulle fremsættes forslag til revision af regelsættet.Alarm og pejlesystemer
Der er med mellemrum situationer med plejekrævende og mentalt svækkedeborgere, der har forvildet sig bort sig fra deres hjem uden selv at kunne finde til-bage. På den baggrund har det været overvejet, om de nuværende regler om an-vendelse af alarm- og pejlesystemer, som eksempelvis GPS-systemer, er for re-striktive særligt i forhold til gruppen af borgere, som har en demenslidelse.Antallet af danskere, som har en demenssygdom, vil stige i de kommende år somfølge af blandt andet befolkningsudviklingen. Borgere med demens udgør engruppe af særligt svage ældre med specielle behov for pleje og omsorg. Dette stil-ler blandt andet særlige krav til medarbejdere i plejesektoren, når for eksempelhensynet til den demente borgers grundlæggende selvbestemmelsesret og integri-tet skal afbalanceres med hensynet til, at medarbejderne opfylder omsorgspligtenoverfor borgeren. Ligeledes kan også pårørende til demente befinde sig i sværesituationer, hvor forskellige hensyn må afvejes, for at den størst mulige tryghedfor både den demente og de pårørende opnås.Det foreslås, at lovgivningen indrettes således, at anvendelse af ny teknik, herun-der for eksempel GPS-systemer, i endnu højere grad end efter de gældende reglerkan anvendes i arbejdet med at opfylde omsorgspligten overfor for eksempel de-mente borgere, der ikke modsætter sig anvendelsen og som kan have vanskeligtved at give udtryk for, om de ønsker at blive udstyret med et sådant system. For-målet er at medvirke til at skabe øget tryghed og sikkerhed for borgere med de-mens. Anvendelsen af teknologi, der kan lokalisere en bortkommen dement bor-ger eller advare om, at vedkommende er ved at forlade eksempelvis boligens area-ler, kan være medvirkende til at mindske risikoen for alvorlig personskade og
derved medvirke til at skabe øget tryghed. Betingelserne for at udstyre dementemed teknologi, der kan forhindre risikoen for alvorlig personskade, foreslås derforlempet.Flytning uden samtykke
Samtidig foreslås det, at der i særlige tilfælde ved beslutninger om flytning udensamtykke, kan tages hensyn til både de pårørendes og hovedpersonens forhold.Formålet er at forbedre muligheden for at opretholde kontakt mellem hovedperso-nen og de pårørende, ved at der konkret samlet skønnes over, hvad der er i hoved-personens interesse.Myndighedsstruktur
Det foreslås videre i konsekvens af kommunalreformen, at myndighedsstruktu-ren for beslutninger efter serviceloven om magtanvendelse og andre indgreb iselvbestemmelsesretten kommer til at følge den almindelige myndighedsstruktur,således at kommunalbestyrelsen træffer afgørelsen med ankemulighed til det soci-ale nævn. Efter de gældende regler, skal kommunalbestyrelsen indstille til detsociale nævn, hvis en afgørelse træffes imod borgerens vilje. Beslutninger omflytning uden borgerens samtykke skal dog fortsat træffes af det sociale nævn ef-ter indstilling fra kommunalbestyrelsen.Herudover er det hensigten med lovforslaget at tydeliggøre formålet med og hen-synene bag servicelovens regler om magtanvendelse mest muligt.3. Gældende ret
Ifølge de gældende regler om magtanvendelse i den sociale lovgivning kankommunalbestyrelsen, jf. servicelovens § 125, træffe afgørelse om for en afgræn-set periode at anvende personlige alarm- eller pejlesystemer over for en person,når der er risiko for, at personen ved at forlade boligen udsætter sig selv eller an-dre for at lide personskade, og forholdene i det enkelte tilfælde gør det påkrævetfor at afværge denne risiko.Magtanvendelsesreglerne træder alene i kraft i de tilfælde, hvor den særlige ind-sats iværksættes, uden at den pågældende, som indgrebet foretages over for, hargivet samtykke.Alarm- og pejlesystemer
Bestemmelsen i servicelovens § 125 omhandler to former for systemer: 1) Per-sonlige alarmsystemer, der har til formål at kunne gøre personalet opmærksom på,at en beboer er ved at forlade sin bolig, og derved vil kunne udsætte sig for alvor-lig personskade, og 2) personlige pejlesystemer, der kan anvendes til at lokalisereen bortkommet person.Det er ikke tilladt efter de gældende regler om anvendelse af alarm- og pejlesy-stemer at anvende systemer eller udstyr, der har til formål at foretage en kontinu-erlig overvågning af borgeren. Dette gælder både i boligen og udenfor. Som led iomsorgspligten efter servicelovens § 82 vil der kunne anvendes udstyr, hvis for-mål alene er at give et signal om, at en beboer fx har forladt sin seng eller rejst sigfra sin stol, og dermed gøre opmærksom på at beboeren måske har eller umiddel-bart kan få behov for hjælp. Udstyret kan derved bidrage til, at pågældende ikkeudsætter sig for unødig risiko for at komme til skade eller ikke i rette tid få denomsorg, han eller hun har behov for. Hvis en beboer modsætter sig anvendelsen afden type af udstyr, vil det ikke kunne anvendes.Beslutninger om anvendelse af servicelovens § 125 om alarm- og pejlesystemer, §127 om fastholdelse i boligen eller § 128 om anvendelse af stofseler træffes efter
de gældende regler af kommunalbestyrelsen eller efter kommunalbestyrelsensindstilling af det sociale nævn, hvis der er tale om beslutninger imod den pågæl-dendes vilje, eller hvis pågældende ikke er i stand til at give samtykke.Flytning uden samtykke
Beslutninger om optagelse i botilbud efter servicelovens § 129 træffes også af detsociale nævn efter indstilling fra kommunalbestyrelsen. Er der tale om personermed betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, der ikke modsætter sig enflytning, men som mangler evnen til at give informeret samtykke til en flytning,og hvor den psykiske funktionsnedsættelse er en konsekvens af en aldersbetingeteller senere erhvervet mental svækkelse, som er fremadskridende, kan kommu-nalbestyrelsen træffe afgørelse om optagelse i et bestemt botilbud, hvis kommu-nalbestyrelsens indstilling herom tiltrædes af den værge, statsforvaltningen harbeskikket, jf. § 131, når særlige betingelser er opfyldt.4. Lovforslagets indhold1. Tydeliggørelse af formålMed lovforslaget præciseres, jf. den foreslåede ændring i § 82, stk. 2, kommunalbesty-relsens pligt til at inddrage pårørende i varetagelsen af interesserne for en person mednedsat psykisk funktionsevne, samt vigtigheden af pårørendes rolle i forbindelse medudøvelsen af omsorgspligten. Pårørende er en vigtig ressource med henblik på, at kunnetilrettelægge støtte til en person bedst mulig. Dette gælder også i forhold til personer, derpå grund af en demenssygdom har eller får behov for måske omfattende støtte. De pårø-rendes viden om den pågældendes liv om vaner vil være af stor betydning for forståelse afhvad, der måtte have betydning for den dementes reaktioner i forskellige situationer. Derlægges således vægt på, at pårørende, som kan være ægtefælle, samboer, børn, søskendeeller andre med et nært tilknytningsforhold til den pågældende, inddrages i varetagelsenaf en persons interesser, herunder i tilrettelæggelsen af opgavevaretagelsen og ikkemindst som rådgivende eller som personer med særlig viden om den pågældendes ønskerog forhold. Med ændringen tydeliggøres det, at der netop er tale om de pårørendes ind-dragelse i varetagelsen af den pågældendes interesser. De pårørende skal ikke overtageden pågældendes egen integritet og selvbestemmelse.Med forslaget om at opdele den gældende lovs § 124 i to bestemmelser – en formålsbe-stemmelse og en bestemmelse om afgrænsning af personkredsen – er det hensigten attydeliggøre både formål og personkredsafgrænsning. Det er fortsat formålet med reglerne,at begrænse anvendelse af magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten mest muligt,ligesom disse indgreb aldrig må erstatte omsorg og pleje og socialpædagogisk bistand.2. Alarm- og pejlesystemerVedrørende personlige alarm- og pejlesystemer indebærer forslaget to ændringer i be-tingelserne for anvendelse af personlige alarm og pejlesystemer:
a) At der uden særlig godkendelse vil kunne anvendes personlige alarm- og pejle-systemer over for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne,når den nedsatte psykiske funktionsevne er en konsekvens af en fremadskridende,ikke medfødt men senere erhvervet mental lidelse, som for eksempel en demens-lidelse, når den pågældende ikke aktivt modsætter sig anvendelsen.b) At kommunalbestyrelsen i tilfælde, hvor en person, der er omfattet af den oven-for nævnte personkreds, direkte modsætter sig anvendelsen af et personligt alarm-eller pejlesystem, under de sædvanlige retssikkerhedsgarantier og på grundlag afen sagsbehandling med fremskaffelse af de oplysninger, som fremgår af den fore-slåede formulering lovens § 130, vil kunne træffe afgørelse om anvendelse af per-sonligt alarm- eller pejlesystem for en tidsubegrænset periode.Forslaget skal bidrage til at sikre, at for eksempel personer, der på grund af frem-adskridende demens ikke længere fuldt ud er i stand til klare sig selv, og hvor derer risiko for, at vedkommende ved at forlade sin bolig udsætter sig selv – ellerandre – for at lide personskade, kan udstyres med alarm eller pejlesystemer, fx et
GPS system. Ændringen findes hensigtsmæssig, idet det fra denne gruppe af bor-gere er vanskeligt at opnå samtykke, og da det samtidig skønnes, at pågældendeborgers tilstand over tid ikke forbedres grundet sygdommens fremadskridendekarakter. Et GPS system, eller andet alarm- eller pejlesystem, kan medvirke til, atden pågældende kan findes, inden han eller hun risikerer at komme til skade.Formålet er således ikke at overvåge, hvad den pågældende foretager sig, menderimod at medvirke til at borgeren kan opretholde sin bevægelsesfrihed, samtidigmed, at det er muligt at forhindre, at den pågældende forvilder sig bort og dermedudsætter sig selv for skade.Endvidere sikres det ved forslaget, at der, hvis en person, som er omfattet af dennævnte personkreds, modsætter sig anvendelsen, finder en grundig sagsbehand-ling sted forud for kommunalbestyrelsens afgørelse. Da det i tilfælde, hvor enperson direkte modsætter sig anvendelsen af personligt alarm- eller pejleudstyr,vil være et indgreb i personens selvbestemmelsesret at træffe en sådan afgørelse,er det væsentligt, at kompetencen til at træffe afgørelse i forhold til borgeren, til-lægges kommunalbestyrelsen. Beslutningen vil efterfølgende kunne forelæggesfor det sociale nævn.Såfremt kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at borgeren kan udstyres medsystemet, giver forslaget mulighed for, at dette kan være gældende uden tidsbe-grænsning, idet der herved henses til sygdommens fremadskridende karakter.Det bemærkes, at beslutninger over for den personkreds, der falder uden for denforeslåede ændring, det vil fx sige udviklingshæmmede og andre med en betyde-ligt og varigt nedsat psykisk funktionsevne, fortsat alene kan gives for en tidsbe-grænset periode.3. Flytning uden samtykke
Der foreslås en ændring i reglerne om flytning uden samtykke, der betyder, at deti særlige tilfælde vil blive muligt at træffe beslutning om flytning af en personuden samtykke, fra et botilbud, hvor pågældendes omsorg og pleje kan varetagestil et andet egnet botilbud, hvis det skønnes at være i den pågældendes egen inte-resse. Vurderingen heraf, vil være en samlet vurdering af forholdene, hvori hen-synet til, at kunne bevare tilknytningen mellem de pårørende og pågældende vilskulle indgå. Bestemmelsen vil alene kunne anvendes ud fra en konkret vurderingi ganske særlige tilfælde.Højesteret har for nylig tiltrådt en afgørelse truffet af Ankestyrelsen, hvorefterreglerne i servicelovens § 129 om optagelse i botilbud uden samtykke ansås tilhinder for at foretage en flytning af en beboer i et botilbud efter serviceloven medden begrundelse, at en flytning ikke kunne anses at forbedre mulighederne for, atbeboeren kunne få den nødvendige hjælp.Dommen angår en person, der som følge af en alvorlig hjerneskade har ophold i etbotilbud efter servicelovens § 108. Den pågældende kan ikke selv udtrykke ønskeom eller give samtykke til den flytning, som er foreslået af den pågældendes ægte-fælle, der sammen med parrets børn er flyttet til en anden del af landet. Ønsket omflytning skyldes mulighederne for at opretholde kontakten med den pågældende.Højesteret fandt det betænkeligt at tilsidesætte ordlyden i den gældende formule-ring af servicelovens § 129. Højesteret fandt, at det må være lovgivningsmagtensopgave at tage stilling til, om bestemmelserne for så vidt angår situationer somden foreliggende, har fået et mere restriktivt indhold end tilsigtet.
4. MyndighedsstrukturDet foreslås endvidere, at myndighedsstrukturen for beslutninger om magtanvendelseefter lovens § 125 om alarm- og pejlesystemer, efter § 126 om fastholdelse, efter denforeslåede § 126 a om magtanvendelse i hygiejnesituationer, efter § 127 om tilbagehol-delse i boligen og efter § 128 om anvendelse af stofseler kan træffes af kommunalbesty-relsen med mulighed for anke til det sociale nævn.
Forslaget skal ses i lyset af, at det ved kommunalreformen blev fastlagt, at det erkommunalbestyrelsen, der generelt har myndighedsansvaret, når der skal træffesbeslutning om den enkelte borgers forhold efter den sociale lovgivning. Efter degældende magtanvendelsesregler skal kommunalbestyrelsen imidlertid indstille tildet sociale nævn, når der skal træffes afgørelse imod den pågældendes vilje. Ioverensstemmelse med den placering af myndighedsansvaret, der blev fastlagtved kommunalreformen, foreslås det derfor, at afgørelser, der træffes i medfør af§§ 125, § 126a – 128, samt § 129, stk. 2, altid træffes af kommunalbestyrelsen,med deraf følgende mulighed for, at afgørelserne vil kunne indbringes for det so-ciale nævn. I de indgribende afgørelser om flytning imod en borgers vilje efter §129, stk. 1, og den foreslåede § 129, stk. 3, om flytning uden samtykke oprethol-des det, at afgørelse vil skulle træffes af det sociale nævn efter indstilling frakommunalbestyrelsen.De afgørelser, der træffes i første instans af det sociale nævn, vil kunne indbringesfor Ankestyrelsen.Med forslaget opretholdes de generelle retssikkerhedsgarantier i forhold til borge-ren. Magtanvendelse skal fortsat registreres og indberettes, så det er muligt formyndigheden at vurdere, om der grundlag for at ændre i den måde, omsorgen ogdet pædagogiske arbejde tilrettelægges på. Registrering og indberetning af magt-anvendelser skal ske til den myndighed, kommunalbestyrelse eller regionsråd, derhar forpligtigelsen til at føre det driftsorienterede tilsyn, jf. servicelovens § 148a.På tilsvarende måde vil indberetning af magtanvendelser efter servicelovens §126, der for eksempel foretages af personalet i friplejeboliger eller i private botil-bud, skulle ske til den myndighed, der har tilsynsforpligtigelsen med friplejeboli-gen eller botilbuddet. Det vil som hovedregel sige til kommunalbestyrelsen i denkommune, hvor friplejeboligen eller botilbuddet ligger.Registrering af magtanvendelser skal principielt ske umiddelbart efter indgrebet,mens indberetning til kommunalbestyrelsen af registrerede magtanvendelser efter§§ 125- 128 kan ske månedligt, og indberetning af magtanvendelse efter service-lovens § 129 skal ske kvartalsvis. Hvor der foretages magtanvendelse i strid medreglerne herunder som led i nødværge eller nødret eller i situationer, hvor der skaltræffes afgørelse om en fortsat magtanvendelse, skal registrering foretages straks,og senest dagen efter foranstaltningen er sat i værk. Indberetning til kommunalbe-styrelsen foretages senest på 3. dagen efter indgrebet.Der vil, når de nye regler har været i kraft et stykke tid, blive gennemført en un-dersøgelse af, hvilke ændringer i praksis, reglerne har givet anledning til.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for det offent-lige.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-vet.
7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget indebærer ikke administrative konsekvenser for borgerne.9. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har ud over relevante ministerier og styrelser m.v. været sendt i høring hosAlzheimerforeningen, Center for Ligebehandling af Handicappede, Danske Handicapor-ganisationer,Danske Regioner, Danske Ældreråd, Den Uvildige Konsulentordning
på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, KL, LEV, Organisationen afSelvejende Institutioner, pårørendegruppen for Svage Ældre, Ældre Sagen og Æl-dremobiliseringen.11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/ Negative konsekvenser/mindreudgifterudgifterØkonomiskekonse- Ingen.Ingenkvenser for stat, kom-muner og regionerAdministrative konse- IngenIngenkvenser for stat, kom-muner og regionerØkonomiskekonse- IngenIngenkvenser for erhvervsli-vetAdministrative konse- IngenIngenkvenser for erhvervsli-vetMiljømæssigekonse- IngenIngenkvenserAdministrative konse- IngenIngenkvenser for borgerneForholdet til EU-rettenForslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1.Med forslaget præciseres, at det som led i omsorgspligten skal påses, om en pårørendekan inddrages i varetagelsen af interesserne for en person med betydeligt nedsat psykiskfunktionsevne. Med den foreslåede formulering understreges vigtigheden af at de pårø-rende netop skal inddrages, uden at det er meningen at skal erstatte den pågældende bor-gers integritet og selvbestemmelse.Til nr. 2 og 3.Med forslaget deles den gældende § 124 i to selvstændige paragraffer, således at selveformålsbestemmelsen for magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten står
i en selvstændig bestemmelse, og personkredsafgrænsningen står i en anden selvstændigbestemmelse. Formålet hermed er at gøre målbeskrivelsen og indsatsbeskrivelsen tydeli-gere ved at bestemmelsernes formål står klart i § 124, mens afgrænsningen af personkredsmed videre indgår i den ny § 124 a. Der er ikke tale om indholdsmæssige ændringer.Til nr.4.Med den foreslåede personkredsafgrænsning i § 125, stk. 2, lempes der på reglerne forat anvende personlige alarm- og pejlesystemer over for personer med nedsat psykiskfunktionsevne i tilfælde, hvor den nedsatte funktionsevne skyldes en erhvervet, dvs. ikkemedfødt mental lidelse, der er fremadskridende. Der åbnes for, at personer, der ikke mod-sætter sig, herunder personer, som ikke kan give et informeret samtykke, vil kunne tilde-les alarm- eller pejlesystemer som led i den pleje og omsorg, der generelt udføres i for-hold til den pågældende. Hvis en person, der er omfattet af personkredsen, direkte mod-sætter sig anvendelsen af personligt alarm- eller pejleudstyr, vil kommunalbestyrelsen, jf.§ 125, stk. 1, efter forslaget kunne træffe afgørelse om anvendelsen for en tidsubegrænsetperiode, idet de sædvanlige sagsbehandlingskrav, der er nævnt i lovens § 130 træder ikraft. Kommunalbestyrelsens afgørelse vil kunne indbringes for det sociale nævn.Med forslaget gøres det klart, at det er kommunalbestyrelsen, der som myndighed i for-hold til enkeltpersoner efter den sociale lovgivning har beslutningskompetencen, og atbeslutninger vil kunne indbringes for det sociale nævn.Uanset den foreslåede ændring må beslutninger om at anvende personlige alarm- og pej-lesystemer, eller andre teknologiske redskaber, ikke erstatte den socialpædagogiske ind-sats og tjene som erstatning for den direkte kontakt mellem demente og medarbejderne isektoren.For den personkreds, der ikke er omfattet af den foreslåede formulering af § 125, stk. 2,det vil sige personer, hvor den betydelige og varige nedsatte psykiske funktionsevne, ikkeskyldes en erhvervet, fremadskridende mental svækkelse, herunder fx udviklingshæmme-de opretholdes de hidtidige reglerTil nr. 5 og 6.Med forslaget optages den gældende § 126, stk. 2, om indgreb i hygiejnesituationer mv.som en selvstændig bestemmelse, således at § 126 alene drejer sig om akutindgreb, mensden foreslåede § 126 a hjemler brug af magt i hygiejnesituationer. Beslutning kan træffesfor en afgrænset periode. I den foreslåede affattelse af § 126 a er der foretaget en sprogligtilpasning, så bestemmelsens sprogbrug vedrørende handleplaner bringes i overensstem-melse med lovens øvrige formuleringer herom, idet ”faglige er udgået foran handleplaner.Til nr. 7Der er alene tale om en ændring af overskriften for at bringe den i overensstemmelsemed indholdet af den efterfølgende bestemmelse.Til nr. 8.Der er tale om et forslag af redaktionel karakter, idet ”aldersbetinget i § 129, stk. 2 ud-går, så målgruppeformuleringen i den foreslåede § 125, stk. 2 og den tilsvarende formule-ring i § 129, stk. 2 bringes i overensstemmelse med hinanden.. Der er ikke indholdsmæs-sige ændringer.Til nr. 9.Med forslaget muliggøres det, at der kan træffes beslutning om flytning uden samtykkeaf en person, der er optaget i et botilbud, selv om den nødvendige omsorg og pleje er til
stede, hvis det skønnes at være i pågældendes egen interesse, at en flytning til en andetbotilbud finder sted. Vurderingen af om betingelserne for en sådan flytning er til stede, vilbero på en samlet bedømmelse, hvori hensynet til muligheden for at opretholde kontaktenmellem den pågældende og de pårørende indgår. Det vil således i ganske særlige tilfældevære muligt at foretage en flytning af person fra et botilbud til et andet, uanset at denpågældendes pleje fortsat ville kunne varetages i den hidtidige bolig. Da der er tale om etmeget indgribende indgreb over for den enkelte, foreslås det for at sikre den enkeltesretssikkerhed bedst muligt, at afgørelsen herom skal træffes af det sociale nævn efterkommunalbestyrelsens indstilling.Det sociale nævns afgørelse vil kunne indbringes for Ankestyrelsen, og evt. derefter fordomstolene.Til nr. 10.Der er tale om en sproglig tilpasning af overskriften. Ingen indholdsmæssig ændring.Til nr. 11.Med forslaget tilpasses myndighedsstrukturen for beslutninger efter magtanvendelses-reglerne til ændringerne gennemført ved kommunalreformen, således at det gøres klart, atdet er kommunalbestyrelsen, der varetager myndighedsopgaverne i forhold til de enkelteborgere. Herefter vil det alene være i sager, hvor der skal træffes afgørelse om flytning afen borger uden dennes samtykke, at afgørelsen i 1. instans skal træffes afgørelse af detsociale nævn efter indstilling fra kommunalbestyrelsen.Til nr. 12.Forslaget er en konsekvens af forslag nr. 11, om myndighedsstrukturen. Hermed kankommunalbestyrelsens afgørelser indbringes for det sociale nævn, efter de almindeligeretningslinier i den sociale retssikkerhedslov.Til nr. 13 og 14.Forslaget er en konsekvens af forslag nr. 10 og 11. Med forslaget er Det sociale nævnførsteinstans i afgørelser om flytning uden samtykke. Disse afgørelser vil kunne indbrin-ges for Ankestyrelsen.Til nr. 15.Med fremsættelsen af lovforslaget er revisionsbestemmelsen opfyldt. Der foreslås ikkeindsat en ny revisionsbestemmelse.
Til § 2Det foreslås at loven træder i kraft 1. april 2010.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1
§82, stk.2.Kommunalbestyrelsen skal påse, om der erpårørende eller andre, der kan varetage interes-serne for en person med betydelig nedsat psy-kisk funktionsevne. Kommunalbestyrelsen skalvære opmærksom på, om der er behov for atbede statsforvaltningen om at beskikke en vær-ge efter værgemålsloven.
1.I§ 82, stk. 2,ændres ”varetage” til: ”inddra-ges i varetagelsen af”.
§ 124.Formålet med bestemmelserne i detteafsnit er at begrænse magtanvendelse og andreindgreb i selvbestemmelsesretten til det absolut2.§ 124, stk. 2,ophæves.nødvendige. Disse indgreb må aldrig erstatteomsorg, pleje og socialpædagogisk bistand.Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.Stk. 2.Bestemmelserne i dette afsnit gælderfor personer med betydelig og varigt nedsatpsykisk funktionsevne, der får personlig ogpraktisk hjælp samt socialpædagogisk bistandm.v. efter §§ 83-87, behandling efter §§ 101 og102 eller aktiverende tilbud efter §§ 103 og104, og som ikke samtykker i en foranstaltningefter §§ 125-129. Det er en forudsætning, at derforeligger den fornødne faglige dokumentationfor den nedsatte psykiske funktionsevne.Stk. 3.Forud for enhver form for magtanven-delse og andre indgreb i selvbestemmelsesret-ten skal kommunen foretage, hvad der er muligtfor at opnå personens frivillige medvirken til ennødvendig foranstaltning.Stk. 4.Anvendelse af magt skal stå i rimeligtforhold til det, der søges opnået. Er mindre ind-gribende foranstaltninger tilstrækkelige, skaldisse anvendes.Stk. 5.Magtanvendelse skal udøves så skån-somt og kortvarigt som muligt og med størstmulig hensyntagen til den pågældende og andretilstedeværende, således at der ikke forvoldesunødig krænkelse eller ulempe.Stk. 6.Indgreb efter § 126, stk. 1, kan udføresaf ansatte i tilbud, der drives af regionen eller afde private leverandører, der efter kommunalvisitation yder service over for den pågældende,jf. stk. 2. Det påhviler kommunalbestyrelsen atvejlede private leverandører af service om be-tingelserne for at foretage indgreb i medfør af§ 126, stk. 1, herunder om kravet om indberet-ning, jf. § 136. I tilbud etableret af regionsrådetpåhviler vejledningsforpligtelsen efter 2. pkt.regionsrådet.
3.Efter § 124 indsættes før overskriften”Alarmsystemer”:”§ 124 a.Bestemmelserne i dette afsnit gælderfor personer med betydelig og varigt nedsatpsykisk funktionsevne, der får personlig ogpraktisk hjælp samt socialpædagogisk bistandm.v. efter §§ 83-87, behandling efter §§ 101 og102 eller aktiverende tilbud efter §§ 103 og104, og som ikke samtykker i en foranstaltningefter §§ 125 – 129. Det er en forudsætning, atder foreligger den fornødne dokumentation forden nedsatte psykiske funktionsevne.”
§ 125.Kommunalbestyrelsen kan træffe afgø-relse om at anvende personlige alarm- ellerpejlesystemer for en person i en afgrænset peri-ode, når1) der er risiko for, at personen ved at forladebo- eller dagtilbuddet udsætter sig selv ellerandre for at lide personskade, og2) forholdene i det enkelte tilfælde gør detpåkrævet for at afværge denne risiko.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan træffe afgø-relse om at anvende særlige døråbnere vedyderdøre for en eller flere personer i en afgræn-set periode, når1) der er nærliggende risiko for, at en ellerflere personer ved at forlade bo- eller dag-tilbuddet udsætter sig selv eller andre for atlide væsentlig personskade, og2) forholdene i det enkelte tilfælde gør detabsolut påkrævet for at afværge denne risi-ko og3) lovens øvrige muligheder forgæves harværet anvendt.Stk. 3.Hvis foranstaltninger efter stk. 2iværksættes, skal der af hensyn til beboernesfrie færden opsættes en døralarm, som sikrer, atbeboere, der ikke selv kan betjene den særligedøråbner, får den nødvendige hjælp hertil. Be-boere, der er omfattet af foranstaltningen efterstk. 2, vil således alene kunne tilbageholdes,hvis bestemmelsen i § 127 samtidig hermedfinder anvendelse.
4.I§ 125indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk. 2.For personer, hvor den nedsatte funkti-onsevne, jf. § 124 a, stk. 1, er en konsekvens afen senere erhvervet mental svækkelse, der erfremadskridende, kan anvendelse af personligealarm- og pejlesystemer iværksættes, medmin-dre den pågældende modsætter sig dette. Hvispersonen modsætter sig anvendelsen af et per-sonligt alarm- eller pejlesystem, kan kommu-nalbestyrelsen træffe afgørelse om anvendelseheraf, jf. stk. 1. Beslutningen kan gøres tids-ubegrænset.”
Stk. 2 og 3, bliver herefter stk. 3 og 4.
§ 126.Kommunalbestyrelsen kan træffe afgø-relse om at anvende fysisk magt i form af atfastholde en person eller føre denne til et andetopholdsrum, når1) der er nærliggende risiko for, at personenudsætter sig selv eller andre for at lide væ-sentlig personskade, og2) forholdene i det enkelte tilfælde gør detabsolut påkrævet.§ 126, stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan und-tagelsesvis for en afgrænset periode træffe af-gørelse om at anvende fysisk magt i form af atfastholde en person, hvis dette må anses for enabsolut nødvendighed for at udøve omsorgs-pligten i personlig hygiejne-situationer. Detskal samtidig gennem den faglige handlings-plan, jf. § 136, stk. 2, søges sikret, at magtan-vendelse i personlig hygiejne-situationer i frem-tiden kan undgås.
5.§ 126, stk. 2,ophæves.
6.Efter § 126 indsættes før overskriften ”Til-bageholdelse i boligen”:
”§ 126 a.Kommunalbestyrelsen kan undtagel-sesvis for en afgrænset periode træffe afgørelseom at anvende fysisk magt i form af at fasthol-de en person, hvis dette må anses for en absolutnødvendighed for at udøve den omsorg, derfølger af § 82, stk. 2, i personlig hygiejne-situationer. Det skal samtidig gennem hand-lingsplanen, jf. § 136, stk. 2, søges sikret, atmagtanvendelse i personlig hygiejne-situationeri fremtiden kan undgås.”
§ 127.Under samme betingelser som i § 125,stk. 2, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørel-se om at anvende fysisk magt i form af at fast-holde en person for at forhindre denne i at for-lade boligen eller for at føre denne tilbage tilboligen.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal træffe af-gørelse om, for hvilken periode tilbageholdelsei boligen kan anvendes, og skal løbende vurde-re, om en mindre indgribende foranstaltningkan anvendes.Anvendelse af beskyttelsesmidler§ 128.Kommunalbestyrelsen kan træffe afgø-relse om at anvende fastspænding med stofseler
7.Overskriftenfør § 128 affattes således:
”Anvendelse af stofseler”.
til kørestol eller andet hjælpemiddel, seng, stoleller toilet for at hindre fald, når der er nærlig-gende risiko for, at en person udsætter sig selvfor at lide væsentlig personskade, og forholdenei det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal træffe af-gørelse om, for hvilken periode de beskyttel-sesmidler, som er omfattet af stk. 1, kan anven-des, og skal løbende vurdere, om en mindreindgribende foranstaltning kan anvendes.Optagelse i særlige botilbud uden samtykke§ 129.Kommunalbestyrelsen kan, jf. § 131,indstille til det sociale nævn at træffe afgørelseom, at en person, der modsætter sig flytningeller mangler evnen til at give informeret sam-tykke hertil, jf. dog stk. 2, skal optages i et be-stemt botilbud efter denne lov, botilbud i boli-ger opført efter den nu ophævede lov nr. 378 af10. juni 1987 om boliger for ældre og personermed handicap eller botilbud efter lov om alme-ne boliger m.v., når1) det er absolut påkrævet for, at den pågæl-dende kan få den nødvendige hjælp, og2) hjælpen ikke kan gennemføres i personenshidtidige bolig og3) den pågældende ikke kan overskue konse-kvenserne af sine handlinger og4) den pågældende udsætter sig selv for at lidevæsentlig personskade og5) det er uforsvarligt ikke at sørge for flyt-ning.§ 129, stk. 2.For personer med betydelig ogvarigt nedsat psykisk funktionsevne, jf. § 124,stk. 2, der ikke modsætter sig flytning, mensom mangler evnen til at give informeret sam-tykke til en flytning, og hvor den psykiskefunktionsnedsættelse er en konsekvens af enaldersbetinget eller senere erhvervet mentalsvækkelse, som er fremadskridende, kan kom-munalbestyrelsen træffe afgørelse om optagelsei et bestemt botilbud, hvis kommunalbestyrel-sens indstilling tiltrædes af den værge, statsfor-valtningen har beskikket, jf. § 131, når1) ophold i et botilbud med tilknyttet serviceer påkrævet for, at den pågældende kan fåden nødvendige hjælp, og2) det i det konkrete tilfælde omsorgsmæssigtvurderes at være mest hensigtsmæssigt forden pågældende.
8.I§ 129, stk. 2,ændres ”§ 124, stk. 2,” til: ”§124 a”, og ”aldersbetinget eller” udgår.
9.I § 129 indsættes som nyt stykke:”Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan i ganskesærlige tilfælde efter en konkret vurdering ind-stille til det sociale nævn, at der træffes afgørel-se om, at en person, der er optaget i botilbudsom nævnt i stk. 1, og som mangler evnen til atgive informeret samtykke, uden iagttagelse afreglerne i stk. 1 kan flyttes til en anden tilsva-rende bolig, hvor omsorgen for den enkelte kanvaretages, hvis det skønnes at være i den på-gældendes egen interesse, herunder af hensyntil mulighederne for at den pågældende kanbevare tilknytning til sine pårørende.”§ 129, stk. 3 og 4 bliver herefter § 129, stk. 4og 5.
§ 129, stk. 3.Det skal indgå i kommunalbe-styrelsens vurdering efter stk. 1 og 2, hvis eneventuel ægtefælle, samlever eller anden pårø-rende ikke længere kan varetage den nødvendi-ge hjælp til og opsyn med den pågældende.Stk. 4.Kommunalbestyrelsens afgørelse efterstk. 2 vil kunne påklages til det sociale nævnefter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikker-hed og administration på det sociale område.Kan kommunalbestyrelsens indstilling ikketiltrædes af den værge, statsforvaltningen harbeskikket, jf. § 131, indstiller kommunalbesty-relsen til det sociale nævn at træffe afgørelseom optagelse eller flytning til et bestemt botil-bud efter stk. 2.
Sagsbehandling, administration m.v.Det sociale nævns godkendelse
10.Overskriften ” Det sociale nævns godken-delse” før § 130 udgår.
§ 130.Kommunalbestyrelsens beslutningerefter §§ 125, 127 og 128 skal forelægges detsociale nævn til godkendelse, såfremt de træffesmod den pågældendes vilje.Stk. 2.Forelæggelse for det sociale nævn i detilfælde, der er nævnt i stk. 1, skal indeholde enredegørelse for1) grundlaget for, at betingelserne for at sætteforanstaltningerne i værk anses for opfyldt,2) den nødvendige faglige dokumentation forden nedsatte funktionsevne,3) den socialpædagogiske hjælp og pleje efter
11.§ 130affattes således:”§ 130.Som grundlag for kommunalbestyrel-sens beslutninger efter §§ 125, 126a, 127 og128 skal der foreligge en redegørelse for:1)den nødvendige faglige dokumentationfor den nedsatte funktionsevne,2) oplysninger om den socialpædagogiskehjælp og pleje efter kapitel 16, der har
kapitel 16, der har været iværksat før ind-stilling om iværksættelse af foranstaltnin-gerne,4) den forventede periode, i hvilken foran-staltningerne vil være nødvendige, og5) pårørendes og den eventuelle værges be-mærkninger til foranstaltningen.Stk. 3.Nævnets afgørelse om, hvorvidt be-slutningerne efter stk. 1 kan godkendes, skalforeligge inden 1 uge efter, at nævnet har mod-taget kommunalbestyrelsens beslutning. Hvisnævnet ikke kan træde sammen, inden fristen erudløbet, kan formanden for nævnet afgøre sa-gen efter § 71, stk. 4, i lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område. Ved detførstkommende møde i nævnet skal nævnettage stilling til formandens afgørelse.Stk. 4.Nævnet skal have godkendt beslutnin-gerne efter stk. 1, inden de kan sættes i værk.Hvis det i særlige tilfælde er påkrævet at sætteforanstaltningen i værk, inden det socialenævns afgørelse foreligger, skal beslutningensnarest muligt og senest inden 2 uger efter, atden er sat i værk, forelægges til godkendelseefter reglerne i stk. 1 og 2.Det sociale nævns afgørelser om optagelse isærlige botilbud uden samtykke§ 131.Det sociale nævn træffer afgørelse omoptagelse i særlige botilbud uden samtykkeefter § 129 efter indstilling fra kommunalbesty-relsen. Nævnets afgørelse skal træffes senest 2uger efter modtagelse af kommunalbestyrelsensindstilling.Stk. 2.Indstillingen skal indeholde en redegø-relse for1) grundlaget for, at betingelserne i § 129 an-ses for opfyldt,2) den nødvendige faglige dokumentation forden nedsatte funktionsevne,3) den hjælp og pleje efter kapitel 16, der harværet iværksat eller har været tilbudt denpågældende eller familien, før indstillingom optagelse i et særligt botilbud blev be-sluttet,4) indretningen af den nye bolig og den per-sonlige hjælp, pleje og støtte m.v., somherefter vil kunne stilles til rådighed, og5) personens egne samt de pårørendes og deneventuelle værges bemærkninger til flyt-ningen.Stk. 3.En ægtefælle eller anden nærtståendeperson, der deler bolig med den person, somsagen vedrører, er berettiget til at klage over
været iværksat før beslutning om iværk-sættelse af foranstaltningerne,3) den forventede periode i hvilken foran-staltningerne vil være nødvendige, og4) pårørendes og eventuel værges be-mærkninger til foranstaltningen.”
kommunalbestyrelsens afslag på at indstille tiloptagelse i særlige botilbud efter denne be-stemmelse. Klagen kan indbringes for det so-ciale nævn efter reglerne i kapitel 10 i lov omretssikkerhed og administration på det socialeområde, men ikke for anden administrativ kla-gemyndighed.Stk. 4.Har den pågældende ikke allerede enværge, skal kommunalbestyrelsen, når der ind-stilles til flytning, anmode statsforvaltningenom at beskikke en værge efter værgemålsloven.Stk. 5.Kommunen kan om fornødent anmodeom bistand af politiet til at gennemføre en afgø-relse om flytning.Advokatbistand§ 132.Kommunalbestyrelsen skal sørge for,at personen under sagen får bistand fra en ad-vokat til at varetage sine interesser i sager om1) tilbageholdelse i boligen m.v. efter § 127mod den pågældendes vilje eller2) optagelse i særlige botilbud efter § 129, stk.1.Stk. 2.Myndigheden betaler udgifterne tiladvokaten, der modtager salær og godtgørelsefor udlæg efter samme regler, som gælder i detilfælde, hvor der er meddelt fri proces, jf.kapitel 31 i retsplejeloven.
Klage til det sociale nævn§ 133.Kommunalbestyrelsens beslutningerefter §§ 125, 127 og 128, der ikke træffes modden pågældendes vilje, samt beslutninger efter§ 126 kan indbringes for det sociale nævn efterreglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område.Stk. 2.Klager over indgreb efter § 126, stk. 1,som udføres af private leverandører, kan ind-bringes for det sociale nævn, jf. stk. 1. Klagenindsendes til kommunalbestyrelsen, som vurde-rer klagen efter § 66 i lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område, jf. dogstk. 3.Stk. 3.Klager over indgreb efter § 126, stk. 1,som udføres af ansatte i regionale tilbud eller afprivate leverandører i tilbud etableret af re-gionsrådet, kan indbringes for det sociale nævn,jf. stk. 1. Klagen indsendes til regionsrådet,som vurderer klagen efter § 66 i lov om retssik-kerhed og administration på det sociale område.Stk. 4.En ægtefælle, en pårørende, en værgeeller en anden repræsentant for den person, somforanstaltningen vedrører, kan klage overkommunalbestyrelsens beslutning, når den per-son, som afgørelsen vedrører, ikke selv er istand til at klage.
12.§ 133,stk. 1,affattes således:
”§Kommunalbestyrelsens beslutninger efter§§ 125, 126, 126 a, 127 og 128 kan indbringesfor det sociale nævn efter reglerne i kapitel 10 ilov om retssikkerhed og administration på detsociale område.”
13.I§ 133, stk. 2 og 3,ændres ”§ 126, stk. 1,”til: ”§ 126,”.
Klage til Ankestyrelsen§ 134.Det sociale nævns godkendelse efter§ 130 af beslutninger om alarmsystemer m.v.efter § 125, tilbageholdelse i boligen m.v. efter§ 127, anvendelse af beskyttelsesmidler efter§ 128 og nævnets afgørelser efter § 131 omoptagelse i særlige botilbud efter § 129 kanindbringes for Ankestyrelsen inden 4 uger efter,at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.Stk. 2.Det er den person, som afgørelsen ved-rører, eller kommunalbestyrelsen, der kan klageover de afgørelser, der er nævnt i stk. 1.Stk. 3.En ægtefælle, en pårørende, en værgeeller en anden repræsentant for den person, somforanstaltningen vedrører, kan klage over detsociale nævns godkendelse og det sociale
14.§ 134, stk. 1,affattes således:
”§ Det sociale nævns afgørelser efter § 131om optagelse i særlige botilbud efter § 129 kanindbringes for Ankestyrelsen inden 4 uger efter,at klageren har fået meddelelse om afgørelsen.”
nævns afgørelse, når den person, som afgørel-sen vedrører, ikke selv er i stand til at klage.Stk. 4.Når Ankestyrelsen behandler klagen,gælder reglerne i kapitel 9 og 10 i lov om rets-sikkerhed og administration på det sociale om-råde bortset fra §§ 63 og 66 i lovens kapitel 10.
Domstolsprøvelse§ 135.Ved henvendelse til Ankestyrelsen in-den 4 uger efter, at klageren har fået meddelelseom afgørelsen, kan klageren kræve afgørelsenforelagt retten efter reglerne i retsplejelovenskapitel 43 a, når Ankestyrelsens afgørelse om-handler1) tilbageholdelse i boligen m.v. efter § 127eller2) optagelse i særlige botilbud efter § 129.Registrering, indberetning og handleplaner§ 136.Optagelse i særlige botilbud efter§ 129 og enhver form for magtanvendelse, her-under magtanvendelse i forbindelse med foran-staltninger efter §§ 125-128, skal registreres ogindberettes af tilbuddet til kommunalbestyrel-sen for de tilbud, kommunalbestyrelsen førertilsyn med, jf. § 148 a, og til regionsrådet for detilbud, regionsrådet fører tilsyn med, jf. § 5, stk.7. Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet ori-enterer opholdskommunen, jf. § 9 i lov om rets-sikkerhed og administration på det sociale om-råde, om indberetningen.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal udarbejdehandleplaner i overensstemmelse med § 141 forpersoner, for hvem der foretages foranstaltnin-ger som nævnt i stk. 1.
Bemyndigelser m.v.§ 137.Velfærdsministeren fastsætter i en be-kendtgørelse regler om iværksættelse af foran-staltninger, registrering, indberetning, godken-delse og udarbejdelse af handleplaner, jf.§§ 125-131 og 136.Stk. 2.Velfærdsministeren fastsætter i en be-kendtgørelse regler om udpegning af advokater,der yder hjælp i sager efter §§ 127 og 129, ogom advokaternes medvirken ved sagens be-handling, jf. § 132.
§ 195 a.Velfærdsministeren fremsætter se-nest i folketingsåret 2009-10 forslag til revisionaf afsnit VII i lov om social service.
15.§ 195 a, stk. 1, ophæves.Stk. 2 bliver herefter stk. 1.