Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 74
Offentligt
766525_0001.png
766525_0002.png
766525_0003.png
766525_0004.png
766525_0005.png
766525_0006.png
766525_0007.png
766525_0008.png
766525_0009.png
766525_0010.png
766525_0011.png
766525_0012.png
766525_0013.png
766525_0014.png
766525_0015.png
766525_0016.png
766525_0017.png
766525_0018.png
766525_0019.png
766525_0020.png
766525_0021.png
766525_0022.png
766525_0023.png
766525_0024.png
766525_0025.png
766525_0026.png
766525_0027.png
Departementet, Holmens Kanal 22, 1060 København KTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]J.nr. 2009-4753
Til organisationer m.fl., jf. vedlagte høringsliste________________________________________________________________19. november 2009Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhedog administration på det sociale område og lov om social service(Sammenhæng mellem visitationskompetence og finansieringsansvar pådet specialiserede socialområde)Hermed fremsendes til høring vedlagte udkast til forslag til lov om ændring aflov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om socialservice.Lovforslaget udmønter aftalen mellem regeringen og KL om kommunernesøkonomi for 2010 med hensyn til sammenhæng mellem visitationskompetenceog finansieringsansvar på det specialiserede socialområde.Det foreslås, at en persons oprindelige opholdskommune fortsat skal værehandlekommune i forhold til hjælp efter lov om social service, når dennekommune eller en anden offentlig myndighed har medvirket til, at en person fårophold i et socialt botilbud eller lignende for voksne eller nærmere angivneinstitutioner i en anden kommune end den oprindelige opholdskommune. Denoprindelige opholdskommune, der efter de gældende regler refunderer denaktuelle opholdskommunes udgifter i disse tilfælde, får således handlepligten iforhold til personen med hensyn til hjælp efter lov om social service. Sammekommune bliver hermed både handle- og betalingskommune for denpågældende med hensyn til ydelser efter serviceloven.I de tilfælde, hvor den oprindelige opholdskommune fremover skal værehandlekommune, foreslås det, at handlekommunen efter serviceloven helt ellerdelvis skal kunne delegere udøvelsen af alle eller nogle af kommunens opgaverefter loven til borgerens aktuelle opholdskommune.Det foreslås, at lovændringen som udgangspunkt skal gælde såvel sager, hvoren person fremover får ophold i et botilbud i en ny kommune, som sager, hvorder allerede betales mellemkommunal refusion fra en tidligereopholdskommune, fordi en person har fået ophold i et socialt tilbud i en andenkommune. I sidstnævnte sager foreslås, at den oprindelige opholdskommuneunder hensyntagen til den pågældendes forhold og af administrative hensynkan beslutte fortsat at betale refusion for udgifter til hjælp efter lov om social
2service frem for igen at blive handlekommune for personen vedrørende disseydelser.Forslaget forventes fremsat den 16. december 2009.Indenrigs- og Socialministeriet skal anmode om at modtage eventuellebemærkninger senest mandag d. 30. november 2009 kl.10. Svaret bedes sendtelektronisk til[email protected]og til[email protected]
Med venlig hilsen
Elsebeth Jarl BrunésLovkoordinering
DepartementetHolmens Kanal 22
Høringsliste vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov omretssikkerhed og administration på det sociale område og lov om socialservice (Sammenhæng mellem visitationskompetence og finansierings-ansvar på det specialiserede socialområde)AdvokatrådetAkademikernes CentralorganisationAlzheimerforeningenAnkestyrelsenBrugerforeningen for aktive stofbrugereBørne- og KulturchefforeningenBørnerådetBørnesagens fællesrådCenter for Ligebehandling af HandicappedeDansk HandicapforbundDansk SocialrådgiverforeningDanske HandicaporganisationerDanske RegionerDanske ÆldrerådDatatilsynetDen Uvildige Konsulentordning på handicapområdetDet Centrale HandicaprådDirektoratet for KriminalforsorgenForeningen af Socialchefer i DanmarkFTFInstitut for menneskerettighederKLLandsforeningen af pårørende til stofmisbrugereLanndsforeningen bedre PsykiatriLandsforeningen SindLOLOKK (Landsforeningen af kvindekrisecentereLOS (Landsforeningen af Opholdssteder)Organisationen af selvejende Institutioner (OSI)Rådet for Socialt UdsatteSammenslutningen af Boformer for Hjemløse i Danmark (SBH)SANDSjældne DiagnoserSocialpædagogerne Landsforbund (SL)Statsforvaltningsdirektørerne v Vibeke Larsen, Statsforvaltningen SjællandULF Udviklingshæmmedes LandsforbundÆldre sagenÆldremobiliseringen
1060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.ism.dk
Fremsat den {} af indenrigs- og socialministeren (Karen Ellemann)
UDKASTForslagtil
Lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på detsociale område og lov om social service(Sammenhæng mellem visitationskompetence og finansieringsansvar på det specialisere-de socialområde)
§1I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 3.september 2008, som ændret senest ved § 20 i lov nr. 483 af 12, juni 2009, foretages følgende æn-dringer:1.I§ 9, stk. 1,ændres »jf. dog § 9 a, stk. 4« til: » jf. dog stk. 7 og § 9 a, stk. 4 og 7«.2.I§ 9indsættes efter stk. 6 som nye stykker:»Stk. 7.Den oprindelige opholdskommune har uanset stk. 1 pligten til at yde hjælp efter lov omsocial service, når denne kommune eller anden offentlig myndighed har medvirket til, at personen ien anden kommune har fået ophold i:1) boformer efter §§ 107-110 og 192 i lov om social service,2) boliger efter § 115, stk. 4, jf. § 105, stk. 2, i lov om almene boliger m.v.,3) institutioner under sygehusvæsenet,4) institutioner under Kriminalforsorgen eller5) boliger, boformer m.v., der træder i stedet for og kan sidestilles med boformer m.v. under nr. 1-4.Stk. 8.Pligten efter stk. 7 består, så længe personen har ophold i det pågældende botilbud eller ettilsvarende botilbud. Pligten til at yde hjælp i anledning af en persons ophold i en boform efter§ 110 i lov om social service består dog, indtil den pågældende har erhvervet ny opholdskommune.Stk. 9.En kommunalbestyrelse, der efter stk. 7 har pligt til at yde hjælp til en person efter lov omsocial service, kan efter aftale bemyndige opholdskommunen, jf. stk. 2, til helt eller delvis at vare-tage udøvelsen af sine opgaver i forhold til den pågældende.«Stk. 7 bliver herefter stk. 10.3.I§ 9, stk. 7,der bliver stk. 10, indsættes som 4. pkt.:»Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse, hvis der opstår uenighed mellem to kommuner om,hvilken kommune der har pligt til at yde hjælp, jf. stk. 7 og § 9 a, stk. 7.«4.I§ 9 aindsættes somstk. 7:
»Stk. 7.Har en ung under 18 år selvstændig opholdskommune efter stk. 4, 2. pkt., bevarer dennekommune uanset § 9, stk. 1, pligten til at yde hjælp efter lov om social service, når den unge fylder18 år, hvis den pågældende i umiddelbar forlængelse af anbringelsen får ophold i en boform omfat-tet af § 9, stk. 7. § 9, stk. 8 og 9, finder tilsvarende anvendelse.«5.I§ 9 c, stk. 6,indsættes som 3. pkt.: »Refusion efter 1. og 2. pkt. ydes dog, i tilfælde omfattet af §9, stk. 7 og § 9 a, stk. 7, af den kommune, der har pligt til at yde hjælp efter lov om social service.«6.I§ 11 c, stk. 1,ændres »efter § 11 a, stk. 1 og 3« til: »efter § 11 a, stk. 1 og 4«.7.Efter§ 60indsættes:»§ 60 a.Er en afgørelse truffet efter delegation, jf. § 9, stk. 9, indbringes klagen for det socialenævn, som den kommune, der efter § 9, stk. 7, eller § 9 a, stk. 7, har pligten til at yde hjælp efter lovom social service, hører under.«8.I§ 66, stk. 1,indsættes som 3. pkt.:»Er en afgørelse truffet efter delegation, jf. § 9, stk. 9, skal klagen sendes til den kommune, der efter§ 9, stk. 7 eller § 9 a, stk. 7, har pligten til at yde hjælp efter lov om social service.«§2I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 941 af 1. oktober 2009, foretages følgende æn-dringer:1.I§ 14, stk. 3, 2. pkt.,ændres »i brugernes opholdskommuner« til: »i de kommuner, der har plig-ten til at yde hjælp til brugerne efter denne lov«.2.I§ 136, stk. 1, 2. pkt.,ændres »opholdskommunen, jf. § 9« til: »den kommune, der har pligten tilat yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b«.3.§ 148, stk. 1, 1. pkt.,affattes således:»Kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligten til at yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 bi lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, fører tilsyn med de tilbud, somkommunalbestyrelsen i denne kommune i forhold til den enkelte person har truffet afgørelse om, jf.§ 3, stk. 1.«4.I§ 148, stk. 2, 1. pkt.,ændres »opholdskommunen« til: »den kommune, der har pligten til at ydehjælp efter denne lov«.§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. marts 2010, jf. dog stk. 2 – 4.Stk. 2.§ 9, stk. 7 - 9, og § 9 a, stk. 7, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-råde, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3, finder anvendelse for personer, der efter lovensikrafttræden får ophold i en boform m.v. omfattet af disse bestemmelser.Stk. 3.§ 9, stk. 7 - 9, og § 9 a, stk. 7, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-råde, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3, finder endvidere den 1. juli 2010 anvendelse forpersoner, der ved lovens ikrafttræden har ophold i en boform m.v. omfattet af disse bestemmelserog den 1. juli 2010 stadig opholder sig i en sådan boform, jf. dog stk. 4.Stk. 4.§ 9, stk. 7 - 9, og § 9 a, stk. 7, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-råde, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3, finder dog ikke anvendelse for en person omfattet
af stk. 3, såfremt den kommunalbestyrelse, der efter stk. 3 den 1. juli 2010 overtager pligten til atyde hjælp efter lov om social service for den pågældende person, inden den 1. maj 2010 under hen-syntagen til den pågældendes forhold og af administrative hensyn træffer afgørelse om, at den på-gældende kommune ikke vil overtage denne handlepligt. Afgørelsen efter 1. pkt. om ikke at overta-ge pligten til at yde hjælp kan indbringes for det sociale nævn efter kapitel 10 i lov om retssikkerhedog administration på det sociale område.Stk. 5.En kommune kan til brug for behandlingen af en sag om en afgørelse efter stk. 4 og til brugfor overtagelsen af pligten til at yde hjælp efter stk. 3, uden samtykke fra den person, afgørelsenvedrører, af opholdskommunen forlange de oplysninger om den pågældende, der er nødvendige forsagens behandling.Stk. 6.Fastslås det efter den 1. april 2010, at en persons ophold i en boform ved lovens ikrafttræ-den, er omfattet af § 9, stk. 7 - 9, eller § 9 a, stk. 7, i lov om retssikkerhed og administration på detsociale område, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3, overtager den kommune, der efter stk. 3har pligt til at yde hjælp efter lov om social service, denne forpligtelse 3 måneder efter dette tids-punkt. Kommunalbestyrelsen kan inden 2 måneder, før kommunen overtager pligten til at yde hjælpefter lov om social service, træffe afgørelse efter stk. 4 om ikke at overtage pligten til at yde hjælp.§4Stk. 1.For børn og unge under 18 år, der før den 1. juli 2003 er anbragt uden for hjemmet, overta-ges pligten til at yde hjælp efter lov om social service af den kommune, der er refusionspligtig efter§ 4, stk. 4, 3. pkt., i lov nr. 1168 af 19. december 2003 om ændring af lov om retssikkerhed og ad-ministration på det sociale område og andre love, når den unge fylder 18 år og i umiddelbar forlæn-gelse af anbringelsen får ophold i en boform omfattet af § 9, stk. 7, i lov om retssikkerhed og admi-nistration på det sociale område, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3.Stk. 2.Stk. 1 finder anvendelse for personer, der efter lovens ikrafttræden får ophold i en boformomfattet af stk. 1, jf. dog stk. 3.Stk. 3.Stk. 1 finder dog ikke anvendelse for personer omfattet af stk. 1 og 2, hvis den kommunal-bestyrelse, der efter stk. 1 overtager pligten til at yde hjælp efter lov om social service, ikke umid-delbart forud herfor var opholdskommune for den unge, og kommunalbestyrelsen, inden den ungefylder 18 år, under hensyntagen til den pågældendes forhold og af administrative hensyn træfferafgørelse om, at den ikke vil overtage denne handlepligt. Afgørelsen efter 1. pkt. om ikke at overta-ge pligten til at yde hjælp kan indbringes for det sociale nævn efter kapitel 10 i lov om retssikkerhedog administration på det sociale område.Stk. 4.Stk. 1 finder endvidere den 1. juli 2010 anvendelse for personer, der ved lovens ikrafttræ-den har ophold i en boform m.v. omfattet af stk. 1 og den 1. juli 2010 stadig opholder sig i en sådanboform, jf. dog stk. 5.Stk. 5.Stk. 1 finder dog ikke anvendelse for personer omfattet af stk. 1 og 4, hvis den kommunal-bestyrelse, der efter stk. 1 overtager pligten til at yde hjælp efter lov om social service inden den 1.maj 2010 under hensyntagen til den pågældendes forhold og af administrative hensyn træffer afgø-relse om, at den ikke vil overtage denne handlepligt. Afgørelsen kan indbringes for det sociale nævnefter kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.Stk. 6.En kommune kan til brug for behandlingen af en sag om en afgørelse efter stk. 3 eller 5, ogtil brug for overtagelsen af pligten til at yde hjælp efter stk. 2 og 4 fra en tidligere opholdskommu-ne, uden samtykke fra den person, afgørelsen vedrører, fra denne kommune forlange de oplysningerom den pågældende, der er nødvendige for sagens behandling.Stk. 7.Fastslås det efter den 1. april 2010, at en persons ophold i en boform ved lovens ikrafttræ-den, er omfattet af § 9, stk. 7 - 9, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område,som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, overtager den kommune, der efter stk. 4 har pligt til at ydehjælp efter lov om social service, denne forpligtelse 3 måneder efter dette tidspunkt. Kommunalbe-
styrelsen kan inden 2 måneder, før kommunen overtager pligten til at yde hjælp efter lov om socialservice, træffe afgørelse efter stk. 5 om ikke at overtage pligten til at yde hjælp.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningLovforslaget udmønter aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2010 med hensyntil sammenhæng mellem visitationskompetence og finansieringsansvar på det specialiserede socialområde.I lyset af den høje udgiftsvækst i de foregående år er der enighed mellem regeringen og KL om, at kom-munerne skal arbejde for, at den fortsatte udvikling på området sker indenfor den allerede afsatte ramme. Detskal ses i lyset af, at der i dag bruges markant flere midler på det specialiserede socialområde end tidligere.Kommunerne kan således fremover fastholde det nuværende høje niveau for opgaveløsningen.Samlingen af det specialiserede socialområde hos kommunerne giver mulighed for helhedstænkning i op-gaveløsningen, hvor tilbuddene på det specialiserede socialområde kan sammentænkes med de øvrige kom-munale opgaveområder. Samtidig er der opnået en klar ansvarsfordeling i forhold til fastlæggelsen af ram-merne og opgavevaretagelsen.Den enkelte kommunalbestyrelse har ansvar for at sikre en målrettet styring og prioritering af området un-der hensyntagen til den samlede aftalte ramme for den kommunale økonomi. Det kan ske ved at vælge om-kostningseffektive løsninger. Dyre løsninger er ikke nødvendigvis lig med høj kvalitet i opgaveløsningen.I kommuneaftalen for 2010 er i den forbindelse aftalt, at regeringen efter dialog med KL i efteråret vilfremsætte lovforslag, der med virkning fra 2010 skal skabe sammenhæng mellem visitationskompetence ogfinansieringsansvar på det specialiserede socialområde, hvor disse måtte være delt mellem handle- og beta-lingskommune. Udgangspunktet er, at den kommune, der betaler, samtidig har visitationskompetencen.Dette lovforslag udmønter denne aftale.Det foreslås, at en persons oprindelige opholdskommune fortsat skal være handlekommune i forhold tilhjælp efter lov om social service, når denne kommune eller en anden offentlig myndighed har medvirket til,at en person får ophold i et socialt botilbud eller lignende for voksne eller nærmere angivne institutioner i enanden kommune end den oprindelige opholdskommune. Den oprindelige opholdskommune, der efter degældende regler refunderer opholdskommunens udgifter i disse tilfælde, får således handlepligten i forholdtil personen med hensyn til hjælp efter lov om social service. Samme kommune bliver hermed både handle-og betalingskommune for den pågældende med hensyn til ydelser efter serviceloven.Modellen kendes fra børneområdet, hvor det i dag gælder for børn anbragt uden for hjemmet, at den an-bringende kommune forbliver handlekommune for barnet, uanset om barnet anbringes uden for kommunen,og uanset om forældremyndighedsindehaveren flytter til en tredje kommune.For at opnå den tilstrækkelige styringsmæssige effekt for den fremtidige udgiftsudvikling på det specialise-rede socialområde foreslås, at lovændringen som udgangspunkt skal gælde såvel sager, hvor en person frem-over får ophold i et botilbud i en ny kommune, som sager, hvor der allerede betales mellemkommunal refu-sion fra en tidligere opholdskommune, fordi en person har fået ophold i et socialt tilbud i en anden kommu-ne. I sidstnævnte sager foreslås dog, at den tidligere opholdskommune skal kunne beslutte fortsat at betalerefusion for udgifter til hjælp efter lov om social service frem for igen at blive handlekommune for personenvedrørende disse ydelser.2. Lovforslagets hovedindhold2.1. Gældende ret om handle- og betalingskommuneRegler om handle- og betalingskommune på det sociale område og beskæftigelsesområdet er fastsat i kapi-tel 3 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Hovedreglen er, at en persons opholdskommune har pligten til at yde hjælp til den pågældende. Opholds-kommunen er den kommune, hvor personen bor eller sædvanligvis opholder sig. Opholdskommunen er såle-des som udgangspunkt både handlekommune (dvs. den kommune, der har pligt til at træffe afgørelser om oglevere hjælpen) og betalingskommune (dvs. den kommune, der finansierer hjælpen) for personen.Som en undtagelse hertil gælder (efter den gældende retssikkerhedslovs § 9 c, stk. 2, nr. 1-5), at en (ny)opholdskommune har ret til (mellemkommunal) refusion fra den tidligere opholdskommune af udgifter tilvisse sociale og beskæftigelsesmæssige ydelser vedrørende en person, hvis den tidligere opholdskommunehar medvirket til, at den pågældende har fået ophold i et socialt botilbud for voksne eller lignende i den nyekommune. Refusionspligten omfatter opholdskommunens udgifter til pension, boligstøtte, hjælp efter lov omaktiv socialpolitik og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats samt hjælp efter lov om social service. Retten tilrefusion består, så længe den pågældende bor i det pågældende eller et tilsvarende botilbud.I disse tilfælde er visitationskompetence og finansieringsansvar med hensyn til ydelser efter servicelovenefter de gældende regler delt mellem handle- og betalingskommune. Den person, der flytter med kommunensmedvirken, får i dag typisk opholds- og handlekommune i den nye bopælskommune, der således efter flyt-ningen træffer afgørelser vedrørende hjælp til personen efter serviceloven, mens den tidligere opholdskom-mune refunderer den nye opholdskommunes udgifter til denne hjælp.Det samme er efter de gældende regler tilfældet, når en person efter medvirken fra en anden offentlig myn-dighed end opholdskommunen har fået ophold i visse boformer eller institutioner i en ny kommune. Detgælder bl.a., når en person har fået ophold i institutioner indenfor sygehusvæsenet eller Kriminalforsorgen.Ud over den ovennævnte refusionsordning gælder (efter retssikkerhedslovs § 9 c) regler om mellemkom-munal refusion vedrørende visse ydelser i nærmere angivne situationer, herunder når en ældre eller personmed handicap, der er visiteret til en ældre- eller plejebolig i sin opholdskommune, selv vælger at flytte til ettilsvarende botilbud i en anden kommune.Baggrunden for de beskrevne regler om mellemkommunal refusion har navnlig været et ønske om, atkommuner, hvor der ligger større institutioner eller botilbud, ikke som følge heraf skal have højere nettosociale udgifter. Endvidere indebærer reglerne, at en kommune ikke kan påvirke sine sociale udgifter ved atmedvirke til, at en person får bopæl i en anden kommune.2.2. Forslag om sammenhæng mellem visitationskompetence og finansieringsansvar2.2.1. Den oprindelige opholdskommune skal fremover forblive handlekommune efter servicelovenDelingen af visitationskompetence og finansieringsansvar mellem handle- og betalingskommune efter degældende regler om mellemkommunal refusion, kan medvirke til at vanskeliggøre den økonomiske styringpå det specialiserede socialområde for kommuner, der betaler refusion vedrørende personer, der er anvist tilboformer i andre kommuner, f.eks. på områder hvor der ikke findes specialiserede botilbud i den oprindeligeopholdskommune.Som udmøntning af kommuneaftalen om sammenhæng mellem visitationskompetence og finansieringsan-svar på dette område forslås derfor, atden oprindelige opholdskommune fortsat skal være handlekommunevedrørende ydelser efter lov om social service, når denne kommune eller en anden offentlig myndighed harmedvirket til, at en person får ophold i et socialt botilbud eller lignende boform for voksne i en anden kom-muneend den oprindelige opholdskommune. Den oprindelige opholdskommune, får således handle- og beta-lingspligten i forhold til personen med hensyn til også fremtidig hjælp efter lov om social service. Sammekommune bliver hermed både handle- og betalingskommune for personen med hensyn til ydelser efter ser-viceloven.Det samme foreslås for de tilfælde, hvor en person efter medvirken fra en anden offentlig myndighed harfået ophold i visse boformer eller institutioner i en anden kommune, og hvor der også i dag er mellemkom-munal refusion.Forslaget omfatter varige og midlertidige sociale boformer, forsorgshjem og krisecentre, plejeboliger, ple-jehjem, institutioner under sygehusvæsenet og Kriminalforsorgen samt boliger, boformer m.v., der træder istedet for og kan sidestilles med sådanne boformer m.v.
I disse tilfælde indebærer lovændringen tilsvarende, at den oprindelige kommune bevarer handleforpligtel-sen over for personen vedrørende ydelser efter lov om social service, således at handle- og betalingsforplig-telsen ikke længere vil være delt.Det foreslås nærmere, at den oprindelige opholdskommune skal forblive handlekommune vedrørende ydel-ser efter lov om social service i alle sager, hvor en personfra 1. marts 2010efter medvirken fra denne kom-mune eller anden offentlig myndighed flytter til en ny kommune i en de af nævnte boformer m.v., hvor der idag er mellemkommunal refusion efter den gældende retssikkerhedslovs § 9 c, stk. 2, nr. 1-5.Den foreslåede ændring omfatter alle ydelser til voksne efter lov om social service og alle kommunens for-pligtelser efter serviceloven, herunder det personrettede tilsyn i forhold til borgeren.For så vidt angår sociale og beskæftigelsesmæssige ydelser, som f.eks. ydelser efter pensionslovgivningen,træffes afgørelser som hidtil af borgerens aktuelle opholdskommune. Det forudsættes således, at de to invol-verede kommuner vedrørende en borger er indstillede på at indgå i et konstruktivt samarbejde med henblikpå at sikre helhed i indsatsen over for borgeren.I tilfælde, hvor en ung i umiddelbar forlængelse af en anbringelse uden for hjemmet får ophold i et socialtbotilbud for voksne, foreslås tilsvarende, at den hidtidige opholdskommune som hovedregel skal forblivehandlekommune vedrørende ydelser efter serviceloven.Der henvises til lovforslagets§ 1, nr. 1-5,og§ 2.2.2.2. DelegationI det tilfælde, hvor den oprindelige opholdskommune eller en anden offentlig myndighed har medvirket til,at en person får ophold i et socialt botilbud eller lignende boform for voksne i en anden kommune end denoprindelige opholdskommune, og hvor den oprindelige opholdskommune fremover skal være handlekom-mune, jf. 2.2.1., foreslås det, at handlekommunen efter serviceloven helt eller delvis skal kunne delegereudøvelsen af alle eller nogle af kommunens opgaver efter loven, til borgerens opholdskommune, dvs. somhovedregel den kommune, hvor boformen ligger. En kommune kan således delegere udøvelsen af sine opga-ver i det omfang, den ikke finder grundlag for selv at varetage alle opgaver, og det forekommer mest hen-sigtsmæssigt, at opholdskommunen står for udøvelsen af opgaver efter serviceloven i forhold til borgeren,f.eks. i tilfælde, hvor en borger får ophold i boform, der ligger fysisk fjernt fra handlekommunen. På denmåde kan en kommune f.eks. undgå en uhensigtsmæssig og usmidig tilrettelæggelse af sin service over forborgeren. En forudsætning for delegation vil være, at den kommune, hvor boformen ligger, accepterer atmodtage delegationen. Der kan på denne måde alt efter de konkrete forhold indgås et praktisk samarbejdemellem borgerens opholdskommune og handlekommunen efter serviceloven, samtidig med, at handlekom-munen som delegerende kommune bevarer sit økonomiske og politiske ansvar for ydelser efter serviceloventil den pågældende borger.Der henvises til lovforslagets§ 1, nr. 3(ad retssikkerhedslovens § 9, stk. 9) ognr. 7 og 8.2.2.3. Eksisterende sagerFor situationer,hvor en person inden lovens ikrafttræden har fået opholdi en af de nævnte boformer eftermedvirken fra en tidligere opholdskommune eller anden offentlig myndighed foreslås, at den tidligere op-holdskommune, der i dag betaler mellemkommunal refusion, som udgangspunkt bliver handlekommune efterserviceloven fra 1. juli 2010.Forslaget vil betyde en ændring af forholdene for en række borgere, der før lovens ikrafttræden efter med-virken fra en tidligere opholdskommune eller anden offentlig myndighed har fået ophold i et socialt botilbudeller lignede. For disse borgere vil der ske et delvis skift af handlekommune, idet de fremover skal rette hen-vendelser vedrørende hjælp efter serviceloven til en tidligere opholdskommune. Det vil også være den tidli-gere opholdskommune, der skal føre det personrettede tilsyn efter serviceloven, og hjælpen efter servicelo-ven vil fremadrettet skulle ydes efter denne kommunes serviceniveau. Beboere i samme botilbud vil herun-der kunne modtage ydelser og betale egenbetaling efter forskelligt serviceniveau. Samtidig vil de berørteborgere i relation til andre ydelser fortsat skulle rette henvendelse til den aktuelle opholdskommune.
Forslaget forudsætter således som også anført ovenfor, at der etableres et samarbejde mellem en borgers tohandlekommuner med henblik på at sikre helhed i indsatsen og undgå usikkerhed om ansvarsfordelingen.Da der ikke i alle sager vil være budgetstyringsmæssigt grundlag for, at den tidligere opholdskommuneigen skal overtage handlekommuneforpligtelsen efter serviceloven, foreslås imidlertid, at kommunerne iperioden 1. marts - 1. maj 2010 får mulighed for i disse eksisterende refusionssager at træffe afgørelse omikke igen at blive handlekommune efter serviceloven. Afgørelserne skal træffes ud fra en afvejning af dels debudgetstyringsmæssige behov, der er grundlag for lovforslaget, dels administrative hensyn og hensynet tilborgeren, der i konkrete sager kan tale imod en ændring af handlekommuneforpligtelsen, herunder f.eks. hvisborgeren i en længere årrække har boet i en kommune, der ligger fjernt fra den kommune, der har betalt refu-sionen. Hvis en kommunalbestyrelse træffer afgørelse om, at kommunen ikke bliver handlekommune efterserviceloven fra 1. juli 2010, forbliver opholdskommunen borgerens handlekommune også i relation til ydel-ser efter serviceloven. Den kommune, der har betalt mellemkommunal refusion efter de hidtidige regler, skali så fald fortsat betale refusion også for ydelser efter serviceloven. For at sikre, at en borger ikke skal kunneopleve usikkerhed om, hvorvidt en tidligere opholdskommune på et senere tidspunkt vil indtræde som hand-lekommune, foreslås, at afgørelsen ikke senere kan ændres af kommunalbestyrelsen. Borgerens forhold bli-ver således uændrede i disse tilfælde.Indenrigs- og Socialministeriet vil på ovenstående baggrund løbende følge virkningen af forslaget medhenblik på en vurdering af, om forslaget måtte vise sig at indebære utilsigtede administrative konsekvenserfor borgere eller kommuner, der giver anledning til overvejelser om ændringer i ordningen.Der henvises til lovforslagets§ 3, stk. 3 og 4.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil indebære, at kommunerne får bedre mulighed for udgiftsstyring i forhold til borgere, der vedmedvirken har fået ophold i sociale botilbud og lignende i andre kommuner. Den oprindelige opholdskom-mune, der efter de gældende regler betaler refusion vedrørende udgifter til borgeren uden at have indflydelsepå de afgørelser, der træffes, vil efter forslaget blive handlekommune med hensyn til hjælp efter lov om soci-al service. Der bliver således sammenfald mellem betalings- og handlekommune for alle ydelser efter ser-viceloven.Lovforslaget er en udmøntning af aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2010med hensyn til sammenhæng mellem visitationskompetence og finansieringsansvar på det specialiseredesocialområde.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForlaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget vil have administrative konsekvenser for borgere, der efter medvirken fra en tidligere opholds-kommune eller anden offentlig myndighed får eller har fået ophold i et socialt botilbud eller lignende til læn-gerevarende ophold i en anden kommune. Den foreslåede ændring vil for sådanne borgere betyde, at dentidligere opholdskommune bliver handlekommune for borgeren i relation til ydelser efter lov om social ser-vice. Samtidig vil de berørte borgere i relation til andre ydelser fortsat skulle rette henvendelse til den aktuel-le opholdskommune. Borgerne vil således skulle have kontakt med to kommuner med hensyn til henholdsvisydelser efter lov om social service og andre forhold, herunder andre sociale ydelser.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget ses ikke at have EU-retlige aspekter
8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været sendt til høring hos: Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Alzheimer-foreningen, Ankestyrelsen, Brugerforeningen for aktive stofbrugere, Børne- og Kulturchefforeningen, Børne-rådet, Børnesagens fællesråd, Center for Ligebehandling af Handicappede, Dansk Fængselsforbund, DanskHandicapforbund, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, DanskeÆldreråd, Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,Direktoratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af Fængselsinspektører og Vicefængselsinspektører, For-eningen af Socialchefer i Danmark, FTF, HK-Landsklubben for Kriminalforsorgen, Institut for menneskeret-tigheder, KL, Landsforeningen af pårørende til stofmisbrugere, Landsforeningen bedre Psykiatri, Landsfor-eningen Sind, Landsklubben af socialrådgivere ansat i Kriminalforsorgen, LO, LOKK (Landsforeningen afkvindekrisecentre), LOS (Landsforeningen af Opholdssteder), Kriminalforsorgsforeningen, Organisationenaf selvejende Institutioner (OSI), Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Boformer for Hjemløse iDanmark (SBH), SAND, Sjældne Diagnoser, Socialpædagogerne Landsforbund (SL), Statsforvaltningsdi-rektørerne, ULF Udviklingshæmmedes Landsforbund, Ældre sagen og Ældremobiliseringen.9. sammenfattende skema over lovforslagets konsekvenserPositive konsekven-ser/ mindreudgifterØkonomiske konsekvenser for stat,kommuner og regionerIngen.Lovforslaget er enudmøntning af aftalenmellem regeringen ogKL om kommunernesøkonomi for 2010med hensyn til sam-menhæng mellemvisitationskompetenceog finansieringsansvarpå det specialiseredesocialområde.Lovforslaget er enudmøntning af aftalenmellem regeringen ogKL om kommunernesøkonomi for 2010med hensyn til sam-menhæng mellemvisitationskompetenceog finansieringsansvarpå det specialiseredesocialområde.IngenNegative konsekven-ser/udgifterIngen.Lovforslaget er enudmøntning af aftalenmellem regeringen ogKL om kommunernesøkonomi for 2010med hensyn til sam-menhæng mellemvisitationskompetenceog finansieringsansvarpå det specialiseredesocialområde.Lovforslaget er enudmøntning af aftalenmellem regeringen ogKL om kommunernesøkonomi for 2010med hensyn til sam-menhæng mellemvisitationskompetenceog finansieringsansvarpå det specialiseredesocialområdeIngen
Administrative konsekvenser for stat,kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-hvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerne
Ingen
Ingen
Ingen
IngenForslaget vil haveadministrative konse-kvenser for de berørteborgere, der i relationtil ydelser efter lov omsocial service bevarerden oprindelige kom-
Forholdet til EU-retten
mune som handle-kommune.Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Ændringen er konsekvenser af de ændringer af handlepligten, der foreslås ved § 1, nr. 2 og 3.Til nr. 2Ad § 9, stk. 7Det foreslås, at den oprindelige opholdskommune forbliver handlekommune i forhold til en person forydelser efter lov om social service, når den pågældende efter medvirken fra denne kommune eller andenoffentlig myndighed får ophold i en ny kommune i en af de boformer på det specialiserede socialområde, derer nævnt i retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, nr. 1-5, og for hvilke den oprindelige opholdskommune efter degældende regler har refusionspligt. Det drejer sig om:1) boformer efter §§ 107-110 og 192 i lov om social service, (varige og midlertidige sociale boformer, for-sorgshjem og krisecentre samt plejehjem),2) boliger efter § 115, stk. 4, jf. § 105, stk. 2, i lov om almene boliger m.v.,(plejeboliger),3) institutioner under sygehusvæsenet,4) institutioner under Kriminalforsorgen eller5) boliger, boformer m.v., der træder i stedet for og kan sidestilles med boformer m.v. under nr. 1-4.Afgrænsningen af de nævnte 5 kategorier af boformer er den samme som efter den gældende retssikker-hedslov.Sidstnævnte kategori omfatter (jf. bemærkningerne til lovforslag L 140 1998-99) ophold, der ikke formelter etableret som boformer efter nr. 1-4, men som kan sidestilles med sådanne tilbud, idet de anvendes til atopfylde samme behov. Sigtet med bestemmelsen er, at der hermed er taget højde for såvel eksisterende må-der at organisere hjælp på, som nye boformer og hjælpetilbud, der løbende udvikles. Ophold i egen boligmed betydelig støtte i og uden for hjemmet kan efter praksis i nogle tilfælde sidestilles med de nævnte bo-former.Den foreslåede ændring omfatter alle ydelser efter lov om social service og alle kommunens forpligtelserefter serviceloven, der ydes til personer, der får ophold i de nævnte kategorier af botilbud.Forslaget indebærer, at den kommune, der i dag har refusionspligten for de nævnte ydelser, også bliverhandlekommune. Det vil fremover være denne kommune, der træffer afgørelse om og finansierer alle ydelserefter serviceloven af bl.a. personlig hjælp, omsorg og pleje, økonomiske tilskud, misbrugsbehandling, aktivi-tets- og samværstilbud, botilbud og hjælpemidler. Forslaget omfatter også rådgivning og vejledning efterserviceloven.Det vil også være denne kommune, der som handlekommune for borgeren vedrørende serviceloven skaltræffe eventuelle beslutninger efter servicelovens regler om magtanvendelse.I lovforslagets § 2, nr. 3 og 4, er foreslået, at det personrettede tilsyn vedrørende hjælp efter servicelovenmed hensyn til, om hjælpen fortsat opfylder sit formål, og om der er behov for at yde andre former for hjælp,ligeledes foretages af den kommune, der er handlekommune for borgeren vedrørende disse ydelser.For så vidt angår ydelser efter anden lovgivning end serviceloven, der er omfattet af retssikkerhedsloven,træffes afgørelser som hidtil af borgerens aktuelle opholdskommune, jf. retssikkerhedslovens § 9, stk. 1.Afgørelser om sociale og beskæftigelsesmæssige ydelser, som f.eks. ydelser efter pensionslovgivningen,
træffes således som hidtil af borgerens aktuelle opholdskommune. Det forudsættes, at de to involveredekommuner vedrørende en borger er indstillede på at indgå i et konstruktivt samarbejde med henblik på atsikre helhed i indsatsen over for borgeren.Handlekommunen kan efter forslaget delegere udøvelsen af sine opgaver til opholdskommunen, således atdenne helt eller delvis varetager opgaverne på handlekommunens vegne, jf. nedenfor ad § 9, stk. 9.Efter retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, har opholdskommunen ret til refusion af udgifter til en række ydel-ser, når en person ved medvirken har fået ophold i en af de der nævnte boformer. Refusionsbestemmelsenomfatter efter § 9c, stk. 1, udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelses-indsats, lov om individuel boligstøtte, § 52, stk. 1, i lov om social pension, § 50, stk. 1, i lov om højeste, mel-lemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. samt lov om social service. Den foreslåedeændring af handlekommuneforpligtelsen vedrørende ydelser efter serviceloven vil indebære, at opholds-kommunen som udgangspunkt ikke vil have udgifter efter serviceloven til den omfattede personkreds, idetden oprindelige opholdskommune som handlekommune både træffer afgørelse om og betaler udgiften tilydelser efter serviceloven. Der vil således som udgangspunkt ikke blive tale om refusion af udgifter til ydel-ser efter serviceloven i de tilfælde, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, nr. 1-5. Derimod vilder fortsat være refusion for udgifter efter serviceloven i de tilfælde, der er omfattet af retssikkerhedslovens §9, stk. 2, nr. 6, stk. 4 og 5 (samt de relevante ydelser efter stk. 3 og 6). Der vil endvidere skulle ydes refusionefter retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, nr. 1-5, for udgifter efter serviceloven i de tilfælde, hvor, hvor enkommune efter lovforslagets §§ 3 og 4 har besluttet ikke at overtage handlepligten for en borger.Ad § 9, stk. 8I1. pkt.foreslås, at handleforpligtelsen efter serviceloven efter den foreslåede § 9, stk. 7, i retssikkerheds-loven, skal bestå, så længe den person, pligten vedrører, har ophold i det pågældende eller et lignende botil-bud. Bestemmelsen svarer til den gældende retssikkerhedslovs § 9 c, stk. 9, 1. pkt. om mellemkommunalre-fusion, hvorefter retten til mellemkommunal refusion består, så længe borgeren har bopæl i det pågældendebotilbud eller et tilsvarende botilbud. Der er ikke ved den let ændrede formulering tilsigtet nogen realitets-ændring, men alene at bringe sprogbrugen i overensstemmelse med den foreslåede § 9, stk. 7. Handleforplig-telsen for den oprindelige opholdskommune vil herunder bestå, hvis en person, der efter medvirken fra sinoprindelige opholdskommune har haft ophold i et botilbud i en anden kommune, efterfølgende med den op-rindelige opholdskommunes medvirken får ophold i et tilsvarende botilbud i en tredje kommune.Også det foreslåede2. pkt.om ophør af handlepligten efter serviceloven, når en person har haft ophold pået forsorgshjem, svarer til den gældende § 9 c, stk. 9, 2. pkt., om mellemkommunal refusion, hvorefter entidligere opholdskommunes pligt til at yde refusion i anledning af en borgers ophold i en institution efter §110 i lov om social service består, indtil borgeren har erhvervet ny opholdskommune. Der er ikke ved den letændrede formulering tilsigtet nogen realitetsændring, men alene at bringe sprogbrugen i overensstemmelsemed den foreslåede § 9, stk. 7. Bestemmelsen tager sigte på, at der for alle borgere, som dukker op på et for-sorgshjem, skal kunne findes en tidligere opholdskommune, (jf. bemærkningerne til L 37 2005-06). Det be-tyder, at en tidligere opholdskommune ikke bliver frigjort fra sine forpligtelser, selv om en borger har klaretsig selv i en periode, hvis der ikke i denne periode er etableret en ny opholdskommune.Ad § 9, stk. 9Den foreslåede § 9, stk. 9, i retssikkerhedsloven giver hjemmel til, at kommunalbestyrelsen i den oprinde-lige opholdskommune, der efter den foreslåede § 9, stk. 7, bevarer handlepligten efter serviceloven over foren borger, helt eller delvis kan delegere udøvelsen af sine opgaver til borgerens aktuelle opholdskommune.,dvs. som hovedregel den kommune, hvor boformen ligger.Delegation kan omfatte alle opgaver, herunder myndighedsopgaver i alle sager efter serviceloven, hvorkommunen er handlekommune for personer, der har fået ophold i et botilbud m.v. i en anden kommune.Kommunalbestyrelsen, kan også delegere visse opgaver, herunder udøvelsen af opgaverne eller nogle opga-ver i enkelte sager. Retten til delegation gælder også det personrettede tilsyn efter serviceloven, som efterlovforslagets § 2, nr. 3 og 4, også overtages af den oprindelige opholdskommune.
Det er alene varetagelsen af udøvelsen af opgaver efter serviceloven, der kan delegeres. Den delegerendekommunalbestyrelse bevarer såvel det politiske som det økonomiske ansvar for de afgørelser, der træffes afden bemyndigede kommune, og for de øvrige opgaver, som den bemyndigede kommune varetager på dendelegerende kommunes vegne. Uanset i hvilket omfang handlekommunen delegerer sine opgaver til op-holdskommunen, bevarer handlekommunen således over for borgeren ansvaret i sagen. Den delegerendekommunalbestyrelse kan når som helst i henhold til delegationsaftalens nærmere bestemmelser tilbagekaldedelegationen helt eller delvis, ligesom kommunen har mulighed for af egen drift at behandle en sag, somellers som følge af delegationen skulle være behandlet af den bemyndigede kommune (call in).Alle afgørelser træffes således uanset delegation på handlekommunens vegne. Rette klageinstans for afgø-relser truffet af opholdskommunen på handlekommunens vegne efter delegation, er den klageinstans, somifølge lovgivningen har kompetence til at behandle klager over den delegerende kommunalbestyrelses, dvs.handlekommunens, afgørelser. Afgørelser efter serviceloven, der efter delegation er truffet af opholdskom-munen på handlekommunens vegne, kan altså indbringes for det sociale nævn, handlekommunen hører un-der, jf. også lovforslagets § 1, nr. 7.Borgerens klager over afgørelser efter serviceloven skal, uanset om de er truffet efter delegation, rettes tilhandlekommunen, jf. også forslagets § 1, nr. 8.Som følge af, at den delegerende kommune bevarer ansvaret for afgørelserne, har den delegerende kom-munalbestyrelse adgang til at fastsætte overordnede retningslinier for opgavevaretagelsen, som den bemyn-digede kommunalbestyrelse er forpligtet til at følge. Det vil således være handlekommunens retningslinierder skal følges, når opholdskommunen er bemyndiget til at varetage opgaver efter serviceloven i forhold tilborgere. Den delegerende kommune har endvidere efter almindelige retsgrundsætninger en pligt og dermedogså en ret til at føre tilsyn med, hvordan opgaverne varetages i den bemyndigede kommune. Tilsynspligtenomfatter såvel overholdelse af lovgivningen som overholdelse af retningslinier, som den delegerende kom-munalbestyrelse kan have fastsat. Denne tilsynsforpligtelse ligger hos den delegerende kommune, uanset omden delegerende kommune har valgt at delegere den lovbestemte tilsynsforpligtelse (det personrettede tilsyn)efter serviceloven til opholdskommunen.En forudsætning for delegation er efter forslaget, at borgerens opholdskommune er villig til at modtage de-legationen, herunder de retningslinier, handlekommunen ønsker skal gælde for varetagelsen af opgaven. Detkan aftales, at den delegerende kommune betaler den bemyndigede kommunes omkostninger ved varetagel-sen af de delegerede opgaver. Opholdskommunen kan når som helst i henhold til delegationsaftalens nærme-re bestemmelser tilbagekalde sit samtykke til delegationen helt eller delvis.Anvendes delegation ikke, forudsættes det, at der i den enkelte sag på anden måde indgås et hensigtsmæs-sigt samarbejde mellem handlekommunen efter serviceloven og borgerens opholdskommune med henblik påat sikre helhed i indsatsen over for borgeren.Det bemærkes, at udveksling af personfølsomme oplysninger om borgeren som hovedregel kræver den på-gældendes samtykke, jf. retssikkerhedslovens § 11 a, jf. også persondatalovens § 8, stk. 3. Borgeren skalendvidere efter retssikkerhedslovens § 4 have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Det vilsåledes være naturligt i forbindelse med inddragelsen af borgeren at bede om samtykke til, at oplysninger omborgeren kan udveksles mellem de to kommuner i det omfang det er nødvendigt for at behandle borgerensansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes, jf. retssikkerhedslovens § 5.Til nr. 3Efter den gældende retssikkerhedslovs § 9, stk. 7, der bliver stk. 10, skal den kommune, hvor borgeren se-nest er folkeregisterregistreret, midlertidigt fungere som opholdskommune for borgeren, indtil uenigheden erafklaret, hvis der opstår uenighed mellem to kommuner om, hvilken kommune, der er en borgeres opholds-kommune. Formålet med bestemmelsen er at sikre borgeren imod, at der kan opstå en situation, hvor ingenkommune anser sig som handlekommune (jf. bemærkningerne til L 37 2005-06).I forlængelse af forslaget om, at handlekommunen for så vidt angår hjælp efter serviceloven i en række til-fælde skal være en oprindelige opholdskommune, foreslås derfor, at bestemmelsen om en fungerende kom-mune for borgeren, så længe der er uenighed mellem to kommuner, også skal omfatte uenighed om, hvilken
kommune der er handlekommune for en borger, i tilfælde, hvor opholdskommunen ikke er handlekommune,jf. de foreslåede §§ 9, stk. 7, og 9 a, stk. 7, i retssikkerhedsloven.I tilfælde hvor to kommuner f.eks. er uenige om, hvorvidt en borger er omfattet af den forslåede § 9, stk. 7,og derfor har handlekommune efter serviceloven i sin oprindelige opholdskommune, og hvor dette spørgs-mål evt. indbringes for det sociale nævn efter retssikkerhedslovens § 61, vil den kommune, hvor borgerensenest har haft folkeregisteradresse, således skulle fungere som borgerens handlekommune efter servicelo-ven, indtil uenigheden er bragt til ophør. Viser det sig, f.eks. ved en afgørelse fra det sociale nævn, at denfungerende handlekommune ikke var rette handlekommune, skal den rette handlekommune efter servicelo-ven ud over at overtage handlepligten tillige betale den fungerende handlekommune refusion for de afholdteudgifter efter serviceloven i den mellemliggende periode.Til nr. 4Børn og unge, der anbringes uden for hjemmet efter servicelovens kapitel 11, bevarer efter den gældenderetssikkerhedslovs § 9 a, stk. 4, den anbringende kommune som opholdskommune og dermed også somhandlekommune, indtil de fylder 18 år. Herefter får den unge efter § 9, stk. 2, selvstændig opholds- og hand-lekommune i den kommune, hvor vedkommende bor.Efter de gældende regler bliver den anbringende kommune refusionspligtig, hvis den unge i umiddelbarforlængelse af anbringelsen uden for hjemmet, visiteres til en boform for voksne, jf. den gældende retssik-kerhedslovs § 9 c, stk. 2 og stk. 9.Det foreslås i retssikkerhedslovens § 9 a, stk. 7, fastsat, at en ung i disse tilfælde, hvor den anbringendekommune i dag har refusionspligt efter § 9 c, også efter sit fyldte 18. år skal bevare den anbringende kom-mune som handlekommune vedrørende ydelser efter serviceloven, så længe den pågældende har ophold i enboform for voksne, omfattet af den foreslåede § 9, stk. 7. Der bliver således sammenhæng mellem handle- ogbetalingsforpligtelse efter serviceloven, uanset om en person først som voksen er anvist til en boform i enanden kommune, eller om der tale om en anvisning til en sådan boform i umiddelbar forlængelse af en an-bringelse af en ung uden for hjemmet.Bestemmelsen gælder, uanset om boformen for voksne ligger i den kommune, hvor den unge hidtil har væ-ret anbragt, eller i en anden kommune.Den foreslåede bestemmelse gælder alene, når den unge får ophold i en boform for voksne i umiddelbarforlængelse af anbringelse i et anbringelsessted for børn og unge. Når dette ikke er tilfældet, får den ungesom hidtil ny opholds- og handlekommune på 18-årsdagen i den kommune, hvor den unge bor på dette tids-punkt. Skulle en sådan person på et senere tidspunkt få ophold i en boform som nævnt i den foreslåede § 9,stk. 7 i retssikkerhedsloven, finder § 9 a, stk. 4 ikke anvendelse. Hvilken kommune der er handlekommunefor den pågældende, afgøres i sådanne situationer efter § 9.Den foreslåede ændring af § 9 a, stk. 4, gælder alene, når den unge får ophold i en boform for voksne om-fattet af den foreslåede § 9, stk. 7, i retssikkerhedsloven. Bestemmelsen omfatter f.eks. ikke tilfælde, hvor dertræffes beslutning om efterværn, herunder i form af fortsat ophold i et anbringelsessted for børn og unge. Idisse tilfælde har den hidtidige opholdskommune efter de gældende regler pligt til at betale den unges nyeopholdskommune mellemkommunal refusion, men alene vedrørende udgiften til efterværn, der ophører efteren kortere årrække. Den unges nye selvstændige opholdskommune er på alle andre områder handle- og beta-lingskommune med hensyn til sociale og beskæftigelsesmæssige ydelser, når den unge er fyldt 18. år. Efterforslaget får den unge således, uanset om der træffes afgørelse om efterværn, som hidtil ny opholdskommu-ne, jf. retssikkerhedslovens § 9, stk. 2, på 18-års-dagen i den kommune, hvor den unge bor, og den hidtidigeopholdskommune betaler refusion for udgifterne til efterværn efter retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 3.Til nr. 5Efter den gældende retssikkerhedslovs § 9 c, stk. 6, yder opholdskommunen refusion for udgifter efter ser-viceloven til personlig og praktisk hjælp samt plejevederlag og hjælp til sygeplejeartikler, i det omfang sådan
hjælp ydes af en midlertidig opholdskommune. Det kan f.eks. være personlig og praktisk hjælp under opholdi sommerhus.Hvis den pågældende person har fået ophold i opholdskommunen i en boform eller lignende efter medvir-ken fra en tidligere opholdskommune eller anden offentlig myndighed, vil opholdskommunen efter retssik-kerhedslovens § 9 c, stk. 2, nr. 1-5, i dag kunne får sine udgifter efter serviceloven refunderet fra den tidlige-re opholdskommune. Det gælder også eventuelle udgifter, som en midlertidig opholdskommune har afholdt iforhold til den pågældende, f.eks. under et ferieophold i sommerhus.Efter de foreslåede §§ 9, stk. 7, og 9 a, stk. 7, i retssikkerhedsloven vil opholdskommunen ikke have nogenforpligtelser overfor borgeren i relation til serviceloven, når borgeren har fået ophold i en boform el. lignefter medvirken fra en tidligere opholdskommune eller anden offentlig myndighed, idet den oprindelige op-holdskommune bliver handle- og betalingskommune for borgeren i relation til serviceloven. Det foreslåsderfor, at refusion af en eventuel midlertidig opholdskommunes udgifter efter serviceloven i disse tilfældebetales af den kommune, der har pligten til at yde hjælp efter serviceloven.Til nr. 6Ændringen er redaktionel. Henvisningen i § 11 c, til § 11 a, stk. 4, er ved en fejl ændret til en henvisning til§ 11 a, stk. 3, ved § 2 i lov nr. 1418 af 21. december 2005.Til nr. 7Efter retssikkerhedslovens § 60 kan kommunens afgørelser, når det fremgår af lovgivningen, indbringes fordet sociale nævn.Afgørelser efter lov om social service kan efter lovens § 166, medmindre andet er fastsat i loven, indbrin-ges for det sociale nævn efter reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 10Det foreslås, at den rette klageinstans for en afgørelse efter lov om social service, der er truffet af en kom-munalbestyrelse efter bemyndigelse efter den foreslåede § 9, stk. 9, i retssikkerhedsloven, (jf. lovforslagets §1, nr. 2,) er det sociale nævn, som den delegerende kommune, dvs. borgerens handlekommune efter service-loven, hører under. Det er således det samme nævn, der skal behandle en klage, uanset om handlekommunenhar delegeret udøvelsen af en myndighedsopgave til borgerens opholdskommune. Delegation af udøvelsen afen opgave efter serviceloven fra en handlekommune, der ligger i én region, til en opholdskommune, der lig-ger i en anden region, fører således ikke til, at en klage skal indbringes for det sociale nævn, som den be-myndigede kommune hører under.Til nr. 8I retssikkerhedslovens § 66, stk. 1 er fastsat, at inden en klage behandles, skal den myndighed, som hartruffet afgørelsen, vurdere, om der er grundlag for at give klageren helt eller delvist medhold. Derfor skal enklage først afleveres til den myndighed, som har truffet afgørelsen.I lovforslagets § 1, nr. 2, er foreslået, at en oprindelig opholdskommune, der bliver handlekommune for enborger efter serviceloven efter de foreslåede §§ 9, stk. 7 og 9 a, stk. 7, i retssikkerhedsloven, kan delegereudøvelsen af sine opgaver i forhold til den pågældende til opholdskommune, jf. bemærkningerne til § 1, nr.2, ad § 9, stk. 9. Herunder kan handlekommunen delegere til opholdskommunen at træffe afgørelser efterserviceloven. Alle afgørelser træffes imidlertid uanset delegation på handlekommunens vegne. Rette klagein-stans for afgørelser truffet af opholdskommunen på handlekommunens vegne efter delegation, er det socialenævn, som har kompetence til at behandle klager over den delegerende kommunalbestyrelses, dvs. handle-kommunens, afgørelser, jf. lovforslagets § 1, nr. 7.Det foreslås derfor fastsat i retssikkerhedslovens § 66, at klage i disse tilfælde skal indsendes til handle-kommunen. Dette vil skulle fremgå af klagevejledningen til borgeren, jf. forvaltningslovens § 25.
Til § 2Til nr. 1Efter servicelovens § 14, stk. 2, kan indenrigs- og socialministeren foretage tilsynsbesøg i tilbud, som erregistreret i Tilbudsportalen for at kontrollere, om de faktiske forhold er i overensstemmelse med registrerin-gerne i Tilbudsportalen. Efter et tilsynsbesøg kan indenrigs- og socialministeren påtale uoverensstemmelserover for kommunalbestyrelsen i den kommune, som fører tilsyn med tilbuddet, og underrette kommunalbe-styrelsen i brugernes opholdskommuner, der efter de gældende regler har det personrettede tilsyn.Da det personrettede tilsyn ved § 2, nr. 3 og 4, (jf. også bemærkningerne til § 1, nr. 2) foreslås at skulle fo-retages af den kommune, der er handlekommunen efter serviceloven, i de tilfælde, hvor opholdskommunenikke er handlekommune, foreslås ved § 2, nr. 1 i konsekvens heraf, at servicelovens § 14 stk. 3, 2. pkt., ænd-res således, at underretningen skal gives til de kommuner, der er brugernes handlekommuner efter servicelo-ven.Til nr. 2Servicelovens regler om kommunalbestyrelsens afgørelser om magtanvendelse følger som hovedregel rets-sikkerhedslovens generelle regler om handlekommune. Den foreslåede § 9, stk. 7, i retssikkerhedsloven, jf.lovforslagets § 1, nr. 2, indebærer således, at den oprindelige opholdskommune som handlekommune efterserviceloven har forpligtelsen også i relation til eventuelle afgørelser om magtanvendelse.Det følger dog af servicelovens § 136, at enhver magtanvendelse i et botilbud af botilbuddet skal indberet-tes til den kommunalbestyrelse, (eller det regionsråd) der fører tilsyn med botilbuddet efter servicelovens §148 a, dvs. den stedlige kommunalbestyrelse, hvor boformen ligger. Denne bestemmelse ændres ikke. Indbe-retning af magtanvendelse skal således fortsat ske til den stedlige kommunalbestyrelse. Denne kommuneskal imidlertid efter den gældende § 136, stk. 1, 2. pkt., i serviceloven orientere borgerens opholdskommune,der i dag efter § 148, stk. 2, altid har det personrettede tilsyn med borgeren. Da det personrettede tilsyn ved §2, nr. 3 og 4, (jf. også bemærkningerne til § 1, nr. 2) foreslås at skulle foretages af den kommune, der erhandlekommunen efter serviceloven, i de tilfælde, hvor opholdskommunen ikke er handlekommune, foreslåsved § 2, nr. 2, i konsekvens heraf, at servicelovens § 136, stk. 1, 2. pkt., ændres således, at orienteringen ommagtanvendelse skal gives til den kommune, der er borgerens handlekommune efter serviceloven.Til nr. 3 og 4Ved § 1, nr. 2 og 3, er foreslået, at den oprindelige opholdskommune bevarer handlepligten efter servicelo-ven over for borgeren, når en borger ved kommunens eller anden offentlig myndigheds medvirken får opholdi et botilbud for voksne m.v. i en ny kommune.Denne handlepligt efter serviceloven bør også omfatte det personrettede tilsyn med hensyn til de tilbud, derer truffet afgørelse om over for borgeren efter serviceloven, samt opfølgning med hensyn til disse tilbud.Dette foreslås ved § 2, nr. 3 og 4. Forslaget indebærer, at den oprindelige opholdskommune i de tilfælde,hvor den er handlekommune efter serviceloven, løbende skal følge de enkelte sager for at sikre sig, at hjæl-pen fortsat opfylder sit formål. Kommunen skal herunder være opmærksom på, om der er behov for at ydeandre former for hjælp. Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens forudsætninger og så vidt muligt i samar-bejde med denne, jf. i det hele servicelovens § 148, stk. 2.I servicelovens § 148 om det personrettede tilsyn er udtrykkeligt fastsat, at det er opholdskommunen, derfører tilsynet. Det er derfor nødvendigt at foretage en særskilt ændring af denne bestemmelse for at overføretilsyns- og opfølgningspligten til handlekommunen i efter serviceloven.Der foreslås ingen andre ændringer i servicelovens § 148.Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2010.
Vedstk. 2foreslås, at ændringslovens § 1, nr. 2 og 3 - om handlekommune efter serviceloven for personer,der får ophold i et botilbud for voksne, finder anvendelse for personer, der efter lovens ikrafttræden, dvs. fraog med den 1. marts 2010 får ophold i en boform omfattet af de foreslåede §§ 9, stk. 7-9 og 9a, stk. 7, i rets-sikkerhedsloven. Det drejer sig om voksne, der får ophold i et botilbud i en anden kommune ved medvirkenfra den oprindelige opholdskommune eller anden offentlig myndighed og om unge, der får ophold i et botil-bud for voksne i umiddelbar forlængelse af en anbringelse uden for hjemmet. Den oprindelige opholdskom-munes medvirken må gerne ligge forud for lovens ikrafttræden. Afgørende efter bestemmelsen er datoen fraopholdets begyndelse.For eksisterende sager, hvor der ved udgangen af januar 2010 betales mellemkommunal refusion efter rets-sikkerhedslovens § 9, stk. 2, nr. 1-5, fordi en tidligere opholdskommune eller anden offentlig myndighed harmedvirket til, at en person har fået ophold i et socialt botilbud m.v. i en anden kommune, foreslås istk. 3,atden oprindelige opholdskommune som udgangspunkt bliver handlekommune for ydelser efter servicelovenpr. 1. juli 2010. Hermed skabes der overensstemmelse mellem handle- og betalingskommune også i eksiste-rende sager. Af hensyn til de to kommuners forberedelse af overtagelsen af handlepligten er fristen for over-tagelsen af handlepligten sat til den 1. juli 2010.Bestemmelsen gælder også i de tilfælde, hvor en ung i umiddelbar forlængelse af en anbringelse uden forhjemmet efter servicelovens kapitel 11 har fået ophold i et botilbud for voksne, og hvor den tidligere op-holdskommune derfor betaler mellemkommunal refusion, jf. også bemærkningerne til § 1, nr. 3.Indtil 1. juli 2010 betales som hidtil mellemkommunal refusion efter retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, nr.1-5.Det foreslås imidlertid istk. 4, 1. pkt.,at den kommune, der fra 1. juli 2010 som udgangspunkt bliver hand-lekommune for en person med hensyn til ydelser efter serviceloven, ud fra en samlet afvejning af hensynet tilborgeren, administrative hensyn og de budgetstyringsmæssige hensyn, der ligger til grund for dette lovfors-lag, kan træffe afgørelse om ikke at overtage handlepligten efter serviceloven. De hensyn til borgeren, derkan lægges vægt på, kan være f.eks. borgerens alder på overtagelsestidspunktet, afstanden fra borgerens bo-pæl til den oprindelige opholdskommune eller til pårørendes opholdskommune, den forventede varighed afopholdet og det tidsrum, der er gået, siden borgeren fik ophold uden for den oprindelige kommune. Det fore-slås af hensyn til den aktuelle opholdskommunes forberedelse af afgivelsen af handlepligten pr. 1. juli 2010,at den oprindelige opholdskommune inden den 1. maj 2010, dvs. to måneder før kommunen ellers skullehave overtaget handlepligten, træffer afgørelse herom. Træffes inden den 1. maj 2010 afgørelse om ikke atovertage handlepligten, forbliver den aktuelle opholdskommune handlekommune for borgeren også efterserviceloven, og den oprindelige opholdskommune skal fortsat betale mellemkommunal refusion efter rets-sikkerhedslovens § 9 c, også for ydelser efter serviceloven. En sådan afgørelse kan ikke den 1. maj 2010 ellersenere ændres af den oprindelige opholdskommune. Fristen er absolut. Dette gælder uanset senere ændringeri borgerens behov for hjælp eller kommunen muligheder for at tilbyde hjælp efter serviceloven. Refusions-pligten vil i givet fald efter retssikkerhedslovens gældende § 9 c, stk. 9, gælde, så længe borgeren har opholdi det pågældende botilbud eller et tilsvarende botilbud. Træffer den oprindelige opholdskommune først efterfristens udløb, dvs. den 1. maj 2010 eller senere, beslutning om ikke at overtage handlepligten, vil dennebeslutning være uvirksom som følge af fristens absolutte karakter.Den person, sagen vedrører, har mulighed for at klage til det sociale nævn efter retssikkerhedslovens al-mindelige regler for klager over kommunale afgørelser. Dette gælder også en kommunes beslutning efter stk.4 om ikke at overtage handlepligten. Det foreslås med bestemmelsen istk. 4, 2. pkt.,præciseret, at det aleneer en kommunes beslutning om ikke at overtage handlepligten, der kan påklages. En kommunes undladelseaf at træffe beslutning om ikke at overtage handlepligten kan således ikke påklages. Dette hænger sammenmed, at en tidligere opholdskommune ikke efter stk. 4 er forpligtet til at overveje i hvert enkelt tilfælde, omkommunen vil gøre brug af beføjelsen efter stk. 4 til at beslutte ikke at overtage handlepligten, og alene skaltræffe en beslutning efter stk. 4, hvis kommunen ønsker ikke at overtage handlepligten.Det følger af retssikkerhedslovens § 60, at en kommunes afgørelse efter stk. 4 om ikke at overtage handle-pligten kun kan påklages af den person, sagen vedrører. Den nuværende opholdskommune kan altså ikkepåklage afgørelsen.
Det følger af retssikkerhedslovens § 72, at en klage ikke har opsættende virkning. Hvis en kommune harbesluttet ikke at overtage handlepligten for en borger, og borgeren klager, vil borgerens aktuelle opholds-kommune således fortsat være handlekommune for borgeren efter serviceloven, jf. retssikkerhedslovens § 9,stk. 1, (med refusion efter § 9 c), indtil det sociale nævn måtte ændre kommunens afgørelse.Det foreslås vedstk. 5,at den oprindelige opholdskommune til brug for behandlingen af sager efter § 3,stk. 4 om, hvorvidt kommunen af hensyn til borgeren og af administrative hensyn ikke ønsker at overtagepligten til at yde hjælp efter serviceloven, skal have adgang til uden samtykke fra borgeren, at forlange nød-vendige oplysninger om borgeren fra den aktuelle opholdskommune. Uden en sådan regel ville den oprinde-lige opholdskommune kunne blive udelukket fra at skaffe de nødvendige oplysninger til at træffe en sådanbeslutning, hvis borgeren nægter at give samtykke hertil. Det samme foreslås i de sager, hvor kommunenefter § 3, stk. 3, overtager handlepligten, for så vidt angår oplysninger, der er nødvendige for at kommunenpå overtagelsestidspunktet kan varetage pligten til at yde hjælp efter serviceloven. Bestemmelsens formål erat sikre, at en kommune, der den 1. juli 2010 overtager pligten til at yde hjælp til en borger efter servicelo-ven, kan opfylde sin pligt til at yde hjælp og omsorg for borgeren også i tilfælde, hvor borgeren evt. ikkemåtte ønske at give samtykke til, at kommunen indhenter oplysninger fra den kommune, der hidtil har ydetdenne hjælp. I det omfang der er tale om personfølsomme oplysninger, der skal videregives fra den aktuelleopholdskommunes socialforvaltning, kan der være tale om en fravigelse af persondatalovens § 8, stk. 3, tilugunst for borgeren.Der kan forekomme tilfælde, hvor det først efter den 1. april 2010 fastslås, om en borger, der har fået op-hold i en af de boformer, der er nævnt i den foreslåede § 9, stk. 7, i retssikkerhedsloven, ved udgangen affebruar 2010 var omfattet af reglerne om mellemkommunal refusion, således at den oprindelige opholds-kommune som udgangspunkt overtager handlepligten efter serviceloven den 1. juli 2010. Som eksempel kannævnes, at uenighed om spørgsmålet mellem to kommuner kan være indbragt for det sociale nævn efter rets-sikkerhedslovens § 61, der først efter den 1. april 2010 træffer afgørelse i sagen. I disse tilfælde vil de i § 3opstillede frister for, hvornår den tidligere opholdskommune overtager handlepligten henholdsvis kan træffebeslutning om ikke at overtage handlepligten, efter omstændighederne være ganske korte eller helt savnemening. Ved lovforslagets§ 3, stk. 6,foreslås derfor, at i de tilfælde, hvor det først efter den 1. april 2010fastslås, at en persons ophold i en boform er omfattet af de foreslåede §§ 9, stk. 7-9 og 9a, stk. 7 i retssikker-hedsloven, overtager den oprindelige opholdskommune handlepligten 3 måneder efter dette tidspunkt.Kommunalbestyrelsen kan senest 2 måneder før det tidspunkt, hvor handlepligten overtages, beslutte, at denikke ønsker at overtage handlepligten. Herved bevares den 2 måneders periode mellem beslutningen om ikkeat overtage handlepligten og selve handlepligtens indtræden, de i § 3 opstillede frister er udtryk for. Fastslåsdet før den 1. april 2010, at en persons ophold i en boform er omfattet af de foreslåede §§ 9, stk. 7-9 og 9a,stk. 7 i retssikkerhedsloven, vil de i § 3 opstillede frister for, hvornår den oprindelige opholdskommune over-tager handlepligten henholdsvis kan træffe beslutning om ikke at overtage handlepligten, fortsat gælde.Til § 4Den gældende regel i retssikkerhedslovens § 9 a, stk. 4, om, at et barn eller en ung, der anbringes uden forhjemmet, bevarer den anbringende kommune som opholdskommune, trådte i kraft den 1. juli 2003. Indtildette tidspunkt havde et anbragt barn opholdskommune i forældremyndighedsindehaverens opholdskommu-ne. Flyttede forældremyndighedsindehaveren, fik barnet ny opholdskommune i forældremyndighedsindeha-verens nye kommune, mens den oprindeligt anbringende kommune, skulle betale mellemkommunalrefusiontil den nye opholdskommune.For børn anbragt før den 1. juli 2003 er ved § 4, stk. 4, i lov nr. 1168 af 19. december 2003 fastsat, at dissebevarer den kommune, der var opholdskommune den 30. juni 2003, som opholdskommune. Denne kommu-ne har ret til refusion i det omfang, anbringelsen er foretaget af en anden (forældremyndighedsindehaverenstidligere) kommune, der måtte være refusionspligtig den 30. juni 2003. I øvrige tilfælde vil denne opholds-kommune også være betalingskommune for den anbragte.For anbragte unge, der har opholdskommune efter denne overgangsbestemmelse, foreslås vedstk. 1-somforeslået ved § 1, nr. 4, for anbragte unge, der efter de gældende regler i retssikkerhedslovens § 9,a, stk. 4,har opholdskommune i den anbringende kommune – at den unge får den kommune, der hidtil har betalt for
ydelserne efter serviceloven, som handlekommune efter serviceloven, hvis den unge i umiddelbar forlængel-se af anbringelsen visiteres til en voksenboform omfattet af den foreslåede § 9, stk. 7, i retssikkerhedsloven.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3 og bemærkningerne hertil.Forslaget finder efterstk. 2som udgangspunkt anvendelse for unge, der efter lovens ikrafttræden får op-hold i en boform for voksne.Den kommune, der efter stk. 1 bliver handlekommune efter serviceloven, vil være den unges hidtidige op-holdskommune, medmindre forældremyndighedsindehaveren og dermed den unge har skiftet opholdskom-mune mellem anbringelsestidspunktet og den 1. juli 2003.I det omfang, den kommune, der får handleforpligtelsen efter serviceloven, ikke er den unges opholds-kommune umiddelbart forud herfor (fordi forældremyndighedsindehaveren og den unge efter anbringelsenhar skiftet opholdskommune før 1. juli 2003), foreslås, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at kommunenikke skal overtage handleforpligtelsen efter serviceloven over for den pågældende, men i stedet fortsættemed at betale mellemkommunal refusion på samme måde som foreslået efter § 3, stk. 4, for eksisterendesager i øvrigt. Træffes en sådan beslutning, bliver den kommune, der bliver den unges opholdskommune, nården unge fylder 18 år, også handlekommune efter serviceloven, og den refusionspligtige kommune skal beta-le refusion til denne kommune for udgifter til ydelser til den unge efter serviceloven.Beslutningen efter stk. 3 skal træffes, inden den unge fylder 18 år.Den unge, sagen vedrører, har mulighed for at klage til det sociale nævn efter retssikkerhedslovens almin-delige regler for klager over kommunale afgørelser. Der henvises til bemærkningerne til § 3.For sager, der har været omfattet af overgangsordningen i § 4, stk. 4, i lov nr. 1168 af 19. december 2003,og hvor den unge allerede inden lovens ikrafttræden er fyldt 18 år, skal den refusionspligtige kommune efterde gældende regler fortsat betale refusion, hvis den unge i umiddelbar forlængelse af anbringelsen uden forhjemmet har fået ophold i en boform omfattet af retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1-5. Ved lovforslagets§ 4,stk. 4,foreslås, på samme måde som ved forslagets § 3, stk. 3, at den refusionspligtige kommune i disse eksi-sterende sager bliver handlekommune for ydelser efter serviceloven pr. 1. juli 2010. Det foreslås vedstk. 5tilsvarende, at kommunalbestyrelsen inden 1. maj 2010 kan træffe afgørelse om ikke at overtage pligten til atyde hjælp efter serviceloven.Vedstk. 6foreslås på samme måde som ved forslagets § 3, stk. 5, at den refusionspligtige kommune tilbrug for behandlingen af sager efter § 4, stk. 3 og 5 om, hvorvidt kommunen af hensyn til borgeren og afadministrative hensyn ikke ønsker at overtage pligten til at yde hjælp § 11 a, stk. 1, at forlange nødvendigeoplysninger om borgeren fra den aktuelle opholdskommune. Det samme foreslås i de sager, hvor kommunenefter forslagets § 4, stk. 2 og 4, overtager handlepligten, for så vidt angår oplysninger, der er nødvendige forat kommunen på overtagelsestidspunktet kan varetage pligten til at yde hjælp efter serviceloven. I det om-fang der er tale om personfølsomme oplysninger, der skal videregives fra den aktuelle opholdskommunessocialforvaltning, kan der være tale om en fravigelse af persondatalovens § 8, stk. 3, til ugunst for borgeren.Endelig kan det også i sager omfattet af overgangsordningen i § 4, stk. 4, i lov nr. 1168 af 19. december fo-rekomme, at det først efter den 1. april 2010 fastslås, at en persons ophold i en boform ved lovens ikrafttræ-den er omfattet af § 9, stk. 7-9 i retssikkerhedsloven. For disse tilfælde foreslås vedstk. 7en overgangsregelsvarende til den foreslåede § 3, stk. 6. der henvises til bemærkningerne hertil.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om retssikkerhed og administration på detsociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 3.september 2008, som ændret senest ved § 20 i lovnr. 483 af 12, juni 2009, foretages følgende ændrin-ger:§ 9.Opholdskommunen har pligt til at yde hjælp, jf.dog § 9 a, stk. 4.Stk. 2.En person har opholdskommune, hvor perso-nen har sin bopæl eller sædvanligvis opholder sig,jf. dog § 9 b, stk. 2.Stk. 3.Ægtefæller har opholdskommune, hvor denfælles bopæl er.Stk. 4.Velfærdsministeren fastsætter regler om op-holdskommune for personer, som opholder sig ellerhar fast bopæl i udlandet.Stk. 5.Beskæftigelsesministeren fastsætter reglerom, hvilken kommune der har handleforpligtelsen isager efter lov om sygedagpenge. Beskæftigelses-ministeren fastsætter regler om, hvilken kommuneder har handleforpligtelsen i sager efter lov om rettil orlov og dagpenge ved barsel.Stk. 6. Opholdskommunen kan, når der er særligegrunde til det, indgå aftale med en tidligere op-holdskommune om, at denne fortsat har forpligtel-sen til at yde hjælp. En sådan aftale er betinget afsamtykke fra den, som modtager hjælpen.Stk. 7.Opstår der uenighed mellem to eller flerekommuner om, hvilken kommune der er en personsopholdskommune, må den af de uenige kommuner,som personen har eller senest har haft folkeregister-adresse i, fungere som opholdskommune, indtil deter afklaret, hvilken kommune der er rette opholds-kommune. Når rette opholdskommune er blevetbestemt, og den fungerende opholdskommune ikkeer personens opholdskommune, yder opholdskom-munen refusion for den fungerende opholdskom-munes udgifter i den periode, hvor uenigheden harbestået. Refusionen beregnes som refusion efter § 9c, stk. 1.1.I§ 9, stk. 1,ændres »jf. dog § 9 a, stk. 4,« til: »jf. dog stk. 7 og § 9 a, stk. 4 og 7«.2.I§ 9indsættes efter stk. 6 som nye stykker:»Stk. 7.Den oprindelige opholdskommune haruanset stk. 1 pligten til at yde hjælp efter lov omsocial service, når denne kommune eller anden of-fentlig myndighed har medvirket til, at personen ien anden kommune har fået ophold i:1) boformer efter §§ 107-110 og 192 i lov omsocial service,2) boliger efter § 115, stk. 4, jf. § 105, stk. 2, i lovom almene boliger m.v.,3) institutioner under sygehusvæsenet,4) institutioner under Kriminalforsorgen eller5) boliger, boformer m.v., der træder i stedet forog kan sidestilles med boformer m.v. under nr.1-4.Stk. 8.Pligten efter stk. 7 består, så længe perso-nen har ophold i det pågældende botilbud eller ettilsvarende botilbud. Pligten til at yde hjælp i an-ledning af en persons ophold i en boform efter§ 110 i lov om social service består dog, indtil denpågældende har erhvervet ny opholdskommune.Stk. 9.En kommunalbestyrelse, der efter stk. 7 harpligt til at yde hjælp til en person efter lov om soci-al service, kan efter aftale bemyndige opholds-kommunen, jf. stk. 2, til helt eller delvis at varetageudøvelsen af sine opgaver i forhold til den pågæl-dende.«Stk. 7 bliver herefter stk. 10.3.I§ 9, stk. 7,der bliver stk. 10, indsættes som 4.pkt.:»Bestemmelsen finder tilsvarende anvendelse, hvis
der opstår uenighed mellem to kommuner om, hvil-ken kommune der har pligt til at yde hjælp, jf. stk. 7og § 9 a, stk. 7.«Personer under 18 år§ 9 a.Opholdskommunen for et barn eller en ungunder 18 år har pligt til at yde hjælp, jf. dog § 9 b.Stk. 2. Et barn eller en ung under 18 år har sammeopholdskommune som forældrene, jf. dog stk. 3-5.Et barn eller en ung under 18 år, der bor mest hosden ene af forældrene, har opholdskommune hosdenne. Hvis barnet eller den unge bor lige megethos begge forældre, har barnet eller den unge op-holdskommune, hvor det er tilmeldt folkeregistret.Stk. 3.Et barn eller en ung under 18 år, der ikke borsammen med nogen af forældrene, og som har kla-ret sig selv, har selvstændig opholdskommune.Stk. 4.Forældremyndighedsindehaverens opholds-kommune har pligt til at yde hjælp efter kapitel 11 ilov om social service. Er et barn eller en ung under18 år anbragt uden for hjemmet, får barnet eller denunge dog selvstændig opholdskommune i denkommune, som har truffet afgørelse om anbringel-sen efter kapitel 11 i lov om social service. Barnetseller den unges selvstændige opholdskommunesamarbejder med forældremyndighedens indehaversopholdskommune om at løse familiens problemerog hører forældremyndighedsindehaveren samtbarnet eller den unge, inden der træffes afgørelseefter kapitel 11 i lov om social service. Barnets ellerden unges selvstændige opholdskommune træfferafgørelser vedrørende barnets eller den unges for-hold. Afgørelser, der er målrettet forældremyndig-hedsindehaveren, træffes af forældremyndighedsin-dehaverens opholdskommune.Stk. 5.En ung under 18 år, der selv har ansvar for atforsørge en ægtefælle eller et barn, har selvstændigopholdskommune.Stk. 6.Forældremyndighedens indehavers opholds-kommune kan, når der er særlige grunde til det,uanset bestemmelsen i stk. 4, 2. og 3. pkt., indgåaftale med barnets eller den unges opholdskommu-ne om, at den er handlekommune i forhold til barneteller den unge. En sådan aftale er betinget af, atforældremyndighedens indehaver og den unge over15 år giver samtykke.§ 9 c.Stk. 6. Opholdskommunen refunderer udgifter tilpersonlig og praktisk hjælp efter § 83 i lov om soci-al service under en persons midlertidige ophold i enanden kommune, jf. § 9 b, stk. 1. Endvidere refun-derer opholdskommunen udgifter til plejevederlagog hjælp til sygeplejeartikler og lign., jf. §§ 120 og122 i lov om social service, under en persons op-4.I§ 9 aindsættes somstk. 7:»Stk. 7.Har en ung under 18 år selvstændig op-holdskommune efter stk. 4, 2. pkt., bevarer dennekommune uanset § 9, stk. 1, pligten til at yde hjælpefter lov om social service, når den unge fylder 18år, hvis den pågældende i umiddelbar forlængelse afanbringelsen får ophold i en boform omfattet af § 9,stk. 7. § 9, stk. 8 og 9, finder tilsvarende anvendel-se.«
5.I§ 9 c, stk. 6,indsættes som 3. pkt.: »Refusionefter 1. og 2. pkt. ydes dog, i tilfælde omfattet af §9, stk. 7 og § 9 a, stk. 7, af den kommune, der harpligt til at yde hjælp efter lov om social service.«
hold i en anden kommune, jf. § 9 b, stk. 2.§ 11 c.Hvis det er nødvendigt for sagens behand-ling, kan kravet om samtykke efter § 11 a, stk. 1 og3, fraviges i sager om...6.I§ 11 c, stk. 1,ændres »efter § 11 a, stk. 1 og 3«til: »efter § 11 a, stk. 1 og 4«.
7.Efter§ 60indsættes:»§ 60 a.Er en afgørelse truffet efter delegation, jf. §9, stk. 9, indbringes klagen for det sociale nævn,som den kommune, der efter § 9, stk. 7, eller § 9 a,stk. 7, har pligten til at yde hjælp efter lov om socialservice, hører under.«§ 66.Inden en klage behandles, skal den myndig-hed, som har truffet afgørelsen, vurdere, om der ergrundlag for at give klageren helt eller delvist med-hold. Derfor skal en klage først afleveres til denmyndighed, som har truffet afgørelsen.Stk. 2.Kan myndigheden ikke give klageren med-hold, sendes klagen med begrundelse for afgørelsenog genvurderingen videre til klageinstansen.8.I§ 66, stk. 1,indsættes som 3. pkt.:»Er en afgørelse truffet efter delegation, jf. § 9, stk.9, skal klagen sendes til den kommune, der efter §9, stk. 7 eller § 9 a, stk. 7, har pligten til at ydehjælp efter lov om social service.«
§2I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr.941 af 1. oktober 2010 foretages følgende ændring:§ 14.Indenrigs- og socialministeren samler og for-midler oplysninger om kommunale, regionale ogprivate tilbud efter §§ 32 og 36, § 67, stk. 1-3, §§101, 103, 104 og 107-110 og § 142, stk. 1, 4 og 5, ien landsdækkende oversigt (Tilbudsportalen).Stk. 2.Kun tilbud, som er registreret i Tilbudsporta-len, kan indgå i kommunalbestyrelsens forsyning,jf. § 4, stk. 2.Stk. 3.Indenrigs- og socialministeren kan foretageanmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i de registrere-de tilbud for at kontrollere, om de faktiske forholder i overensstemmelse med registreringerne i Til-budsportalen. Efter et tilsynsbesøg kan indenrigs-og socialministeren påtale uoverensstemmelser overfor henholdsvis kommunalbestyrelsen i den kom-mune eller regionsrådet i den region, som fører til-syn med tilbuddet, og underrette kommunalbesty-relsen i brugernes opholdskommuner. Indenrigs- ogsocialministeren sender tilsynsrapporterne til handi-capråd og bruger- og pårørenderåd i de berørtekommuner.§ 136.Optagelse i særlige botilbud efter § 129 ogenhver form for magtanvendelse, herunder magtan-1.I§ 14, stk. 3, 2. pkt.,ændres »i brugernes op-holdskommuner« til: »i de kommuner, der har plig-ten til at yde hjælp til brugerne efter denne lov«.
2.I§ 136, stk. 1, 2. pkt.,ændres »opholdskommu-
vendelse i forbindelse med foranstaltninger efter§§ 125-128, skal registreres og indberettes af til-buddet til kommunalbestyrelsen for de tilbud,kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf. § 148 a,og til regionsrådet for de tilbud, regionsrådet førertilsyn med, jf. § 5, stk. 7. Kommunalbestyrelseneller regionsrådet orienterer opholdskommunen, jf.§ 9 i lov om retssikkerhed og administration på detsociale område, om indberetningen.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal udarbejde hand-leplaner i overensstemmelse med § 141 for perso-ner, for hvem der foretages foranstaltninger somnævnt i stk. 1.§ 148.Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen,jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administrationpå det sociale område, fører tilsyn med de tilbud,som kommunalbestyrelsen i opholdskommunen iforhold til den enkelte person har truffet afgørelseom, jf. § 3, stk. 1. Tilsynet omfatter ikke det gene-relle driftsorienterede tilsyn, jf. § 148 a.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen,jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og administrationpå det sociale område, skal løbende følge de enkeltesager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sitformål. Kommunalbestyrelsen skal herunder væreopmærksom på, om der er behov for at yde andreformer for hjælp. Opfølgningen skal ske ud framodtagerens forudsætninger og så vidt muligt isamarbejde med denne.Stk. 3.Under en anbringelse uden for hjemmet af etbarn eller en ung skal kommunalbestyrelsen i bar-nets eller den unges opholdskommune, jf. §§ 9 og9 a i lov om retssikkerhed og administration på detsociale område, sikre, at kommunen mindst én gangom året taler med barnet eller den unge under til-synsbesøg på anbringelsesstedet.4
nen, jf. § 9 « til: »den kommune, der har pligten tilat yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b«.
3.§ 148, stk. 1, 1. pkt.,affattes således:»Kommunalbestyrelsen i den kommune, der harpligten til at yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b ilov om retssikkerhed og administration på det so-ciale område, fører tilsyn med de tilbud, som kom-munalbestyrelsen i denne kommune i forhold til denenkelte person har truffet afgørelse om, jf. § 3, stk.1.«4.I§ 148, stk. 2, 1. pkt.,ændres »opholdskommu-nen« til: »den kommune, der har pligten til at ydehjælp efter denne lov«.
§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. marts 2010, jf.dog stk. 2 – 4.Stk. 2.§ 9, stk. 7 - 9, og § 9 a, stk. 7, i lov omretssikkerhed og administration på det sociale om-råde, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3,finder anvendelse for personer, der efter lovensikrafttræden får ophold i en boform m.v. omfattet afdisse bestemmelser.Stk. 3.§ 9, stk. 7 - 9, og § 9 a, stk. 7, i lov omretssikkerhed og administration på det sociale om-råde, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3,finder endvidere den 1. juli 2010 anvendelse forpersoner, der ved lovens ikrafttræden har ophold ien boform m.v. omfattet af disse bestemmelser ogden 1. juli 2010 stadig opholder sig i en sådan bo-
form, jf. dog stk. 4.Stk. 4.§ 9, stk. 7 - 9, og § 9 a, stk. 7, i lov omretssikkerhed og administration på det sociale om-råde, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3,finder dog ikke anvendelse for en person omfattet afstk. 3, såfremt den kommunalbestyrelse, der efterstk. 3 den 1. juli 2010 overtager pligten til at ydehjælp efter lov om social service for den pågælden-de person, inden den 1. maj 2010 under hensynta-gen til den pågældendes forhold og af administrati-ve hensyn træffer afgørelse om, at den pågældendekommune ikke vil overtage denne handlepligt. Af-gørelsen efter 1. pkt. om ikke at overtage pligten tilat yde hjælp kan indbringes for det sociale nævnefter kapitel 10 i lov om retssikkerhed og admini-stration på det sociale områdeStk. 5.En kommune kan til brug for behandlingenaf en sag om en afgørelse efter stk. 4 og til brug forovertagelsen af pligten til at yde hjælp efter stk. 3,uden samtykke fra den person, afgørelsen vedrører,af opholdskommunen forlange de oplysninger omden pågældende, der er nødvendige for sagens be-handling.Stk. 6.Fastslås det efter den 1. april 2010, at enpersons ophold i en boform ved lovens ikrafttræden,er omfattet af § 9, stk. 7 - 9, eller § 9 a, stk. 7, i lovom retssikkerhed og administration på det socialeområde, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2 og 3,overtager den kommune, der efter stk. 3 har pligt tilat yde hjælp efter lov om social service, denne for-pligtelse 3 måneder efter dette tidspunkt. Kommu-nalbestyrelsen kan inden 2 måneder, før kommunenovertager pligten til at yde hjælp efter lov om socialservice, træffe afgørelse efter stk. 4 om ikke at over-tage pligten til at yde hjælp.Lov nr. 1168 af 19. december 2003 indeholder ne-denstående ikrafttrædelsesbestemmelser:§4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2004.Stk. 2.Refusion efter § 9 c, stk. 5, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 2, omfatter udgifter til førtids-pension tilkendt den 1. januar 2004 eller senere.Forhøjelser efter 1. januar 2004 af førtidspensiontilkendt før 1. januar 2004 er ikke omfattet af § 9 c,stk. 5.Stk. 3.Refusion efter § 9 c, stk. 6, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 2, omfatter udgifter til hjælp, derer ydet den 1. januar 2004 eller senere, selv omydelsen er tilkendt og iværksat forud for denne dato.Stk. 4.§ 9 a, stk. 4, omfatter børn og unge under 18år anbragt uden for hjemmet den 1. juli 2003 ellersenere. Børn og unge under 18 år anbragt uden forhjemmet før den 1. juli 2003 har opholdskommune i§4Stk. 1.For børn og unge under 18 år, der før den1. juli 2003 er anbragt uden for hjemmet, overtagespligten til at yde hjælp efter lov om social service afden kommune, der er refusionspligtig efter § 4, stk.4, 3. pkt., i lov nr. 1168 af 19. december 2003 omændring af lov om retssikkerhed og administrationpå det sociale område og andre love, når den ungefylder 18 år og i umiddelbar forlængelse af anbrin-gelsen får ophold i en boform omfattet af § 9, stk. 7,i lov om retssikkerhed og administration på detsociale område, som affattet ved denne lovs § 1, nr.3.Stk. 2.Stk. 1 finder anvendelse for personer, derefter lovens ikrafttræden får ophold i en boformomfattet af stk. 1, jf. dog stk. 3.Stk. 3.Stk. 1 finder dog ikke anvendelse for per-soner omfattet af stk. 1 og 2, hvis den kommunalbe-
den kommune, der den 30. juni 2003 var opholds-kommune for barnet eller den unge. Denne kommu-ne har ret til refusion fra den kommune, som varrefusionspligtig den 30. juni 2003 for udgifter tilanbringelsessteder for børn og unge efter §§ 49 og51 i lov om social service.
styrelse, der efter stk. 1 overtager pligten til at ydehjælp efter lov om social service, ikke umiddelbartforud herfor var opholdskommune for den unge, ogkommunalbestyrelsen, inden den unge fylder 18 år,under hensyntagen til den pågældendes forhold ogaf administrative hensyn træffer afgørelse om, atden ikke vil overtage denne handlepligt. Afgørelsenefter 1. pkt. om ikke at overtage pligten til at ydehjælp kan indbringes for det sociale nævn efter ka-pitel 10 i lov om retssikkerhed og administration pådet sociale område.Stk. 4.Stk. 1 finder endvidere den 1. juli 2010 an-vendelse for personer, der ved lovens ikrafttrædenhar ophold i en boform m.v. omfattet af stk. 1 ogden 1. juli 2010 stadig opholder sig i en sådan bo-form, jf. dog stk. 5.Stk. 5.Stk. 1 finder dog ikke anvendelse for per-soner omfattet af stk. 1 og 4, hvis den kommunalbe-styrelse, der efter stk. 1 overtager pligten til at ydehjælp efter lov om social service inden den 1. maj2010 under hensyntagen til den pågældendes for-hold og af administrative hensyn træffer afgørelseom, at den ikke vil overtage denne handlepligt. Af-gørelsen kan indbringes for det sociale nævn efterkapitel 10 i lov om retssikkerhed og administrationpå det sociale område.Stk. 6.En kommune kan til brug for behandlingenaf en sag om en afgørelse efter stk. 3 eller 5, og tilbrug for overtagelsen af pligten til at yde hjælp efterstk. 2 og 4 fra en tidligere opholdskommune, udensamtykke fra den person, afgørelsen vedrører, fradenne kommune forlange de oplysninger om denpågældende, der er nødvendige for sagens behand-ling.Stk. 7.Fastslås det efter den 1. april 2010, at enpersons ophold i en boform ved lovens ikrafttræden,er omfattet af § 9, stk. 7 - 9, i lov om retssikkerhedog administration på det sociale område, som affat-tet ved denne lovs § 1, nr. 2, overtager den kommu-ne, der efter stk. 4 har pligt til at yde hjælp efter lovom social service, denne forpligtelse 3 månederefter dette tidspunkt. Kommunalbestyrelsen kaninden 2 måneder, før kommunen overtager pligtentil at yde hjælp efter lov om social service, træffeafgørelse efter stk. 5 om ikke at overtage pligten tilat yde hjælp.