Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 52
Offentligt
ProjektbeskrivelseKontaktcenter Klippen gør livet tåleligere at leve…Side 1 af 4
Titel
Kontaktcenter Klippen gør livet tåleligere at leve…
Ansøger
Navn
Gadenavn, nr.Postnr. & ByTelefonnummere-mail:CVR. Nr.KontaktpersonwwwKontaktcenter KlippenLille Colbjørnsensgade 9 st. th.1703 København V40513447[email protected]26908264Johannes Fuchswww.klippen.org
PROJEKTOPLYSNINGER
Projektets formål
Kontaktcenter Klippens formål er at være et socialt værested for misbruger og prostituerede påVesterbro i København.Kontaktcenter Klippen løser følgende problemer for målgruppen: Vi motiverer mennesker tilbehandling. Vi giver mennesker et tilholdssted – en ”helle” på Vesterbro, og Klippen fungerer somen café, hvor misbrugere og prostituerede kommer for at spise, få nyt tøj samt hyggeligtfællesskab. Alt, vi serverer, er gratis.Den forandring vi tilstræber og ser, er at vi kan motivere mange fra målgruppen til at komme ibehandling, og således komme ud af deres misbrug og/eller prostitution. Andre giver vimedmenneskelig omsorg og tænder et håb om, at livet kan leves anderledes. For dem der aldrigkommer i behandling, gør vi livet lidt tåleligere at leve.Projektets målgruppe
Kontaktcenter Klippen har god kontakt til Vesterbros udstødte mennesker. Det være sig hjemløse,narkomaner, alkoholikere, prostituerede samt unge som opsøger området, fordi de har etbegyndende misbrug af hårde stoffer. Vore besøgende er i alle aldersgrupper, men hovedparten ermellem 25 og 40 år. Kønsfordelingen er 80 % mænd og 20 % kvinder. 30 % er af anden etniskherkomst end dansk.Antal forskellige brugere
300 om året.Succeskriterier
Målene i Klippen er følgende:At minimum 5 fra målgruppen kommer i behandling pr. år.At vi er i kontakt med 300 fra målgruppen pr. år.At 100 % af målgruppen pr. år giver udtryk for, at Klippen er et rart sted at komme, og at deoplever sig mødte, bekræftede og anerkendte, som de mennesker de er, og med deres historiesamt at de indgår i fællesskab med andre fra målgruppen og Klippens medarbejdere.At 100 % af målgruppen benytter sig af tilbuddet om noget at spise og nyt tøj samt praktiskhjælp m.v. pr. år.Dokumentation af opnåelse af målene/succeskriterierne
Side 2 af 4
At minimum 5 fra målgruppen kommer i behandling pr. år. Måles ved tælling/registrering.At vi er i kontakt med 300 fra målgruppen pr. år. Måles ved tælling/registrering.At 100 % af målgruppen pr. år giver udtryk for, at Klippen er et rart sted at komme, og at deoplever sig mødte, bekræftede og anerkendte, som de mennesker de er, og med deres historiesamt at de indgår i fællesskab med andre fra målgruppen og Klippens medarbejdere.Dokumenteres ved at Klippens medarbejdere i november/december hvert år stiller spørgsmåltil målgruppen herom og noterer svarerne. Dette sker samtidig med, at vi december evaluerersammen med vore medarbejdere. Hvad er der sket, hvorfor, hvor er vi på vej hen m.m.At 100 % af målgruppen benytter sig af tilbuddet om noget at spise og få nyt tøj samt praktiskhjælp m.v. pr. år. Dokumenteres ved registrering af antal måltider og tøjforbrug samtregistrering af andre former for hjælp.
Derudover aflægger den daglige leder rapport om arbejdet for Klippens bestyrelse 4 gange omåret samt udarbejder årsberetning. Årsberetningen og de 4 rapporter godkendes af bestyrelsen.Aktiviteter
Fundamentet for Klippens arbejde er 25 frivillige medarbejdere samt leder. De 25 medarbejder erfordelt på tre teams, med hver sin teamleder.Fire aftener om uge har Klippen opsøgende team på gaden. Disse teams opsøger især ungenarkomaner og prostituerede i kvartererne omkring Skelbækgade, Istedgade ogHovedbanegården. Ved at være synlige på gaden skabes et netværk mellem Klippens mangefrivillige medarbejdere og de prostituerede samt narkomaner. Et netværk som betyder at derskabes tillid. I et vist omfang har vi også haft succes med at skabe relationer til misbrugernesfamilie.Vore teams på gaden bærer en uniform i form af sorte jakker med navnet KLIPPEN. På dennemåde er vi synlige både for kunder til prostituerede samt alle i vor målgruppe.Det at vi er synlige i gadebilledet og at medarbejderne er fagligt og personligt klædt på til opgavenbidrager til opnåelse af målet om at skabe kontakt til målgruppen.En af vore mål er at finde de brugere som er motiverede til ændring i deres liv. Det kan være at gå ien eller anden form for behandling eller f.eks. begynde en antabus kur, skabe kontakt til læge ellersygeplejerske på Mændenes Hjem m.v.. Det kræver meget tillids- og motivationsskabende arbejde,men medarbejderne får taleret i misbrugernes/de prostitueredes liv, og brugerne erkender, at dehar brug for forandring og at dette er muligt. Som en anden form for ”behandling”, har vi haft 3 ijobtræning. En som bor hos en medarbejder og som har delt morgenaviser ud i et år. To andre er ijobtræning i Københavns Kulturcenter – en medarbejder i Klippen er vicevært.Arbejdet består typisk af følgende 4 faser:1. Gennem opsøgende gadearbejde får vi kontakt og skaber tillid.2. Der sker en afklarings- og motivationsfase.3. Misbrugeren kommer i behandling f.eks. hos Rehabiliteringscenter Betesda og udsluses viaSkomagergården.4. Den tidligere misbruger hjælpes til et liv med arbejde/uddannelse, venner, et aktivt fritidslivog måske stiftes der familie.Denne tillids- og motivationsskabende indsats er med til, at målet om at få brugerne i behandlingopnås.Et andet mål er at alle som gæster os en aften i caféen skal have en god aften i hyggeligeomgivelser. Dette sker ved at frivillige er til rådighed for en snak, der er tilbud om mad ogfællesskab. Nogle gange er der musik og sang eller et oplæg – oftest ved de frivillige eller lederen.Det er en fornøjelse for os, når vore gæster ikke blot går igen, men siger farvel med et ”tak for iaften”. Så ved vi, at de kommer igen, og er på vej.Disse caféaftner betyder for målopfyldelse for målgruppen med hensyn til, at de føler sig mødte,Side 3 af 4
bekræftede og anerkendte samt indgår i et fællesskab.Projektet ”Kontaktcenter Klippen” har eksisteret nu i 16 år. 2008 var et jubilæumsår for denverdensomspændende organisation Teen Challenge International som Klippen er medlem af. I denforbindelse optrykte vi en bog om organisationens start i USA. I denne udgivelse indsatte vi 7livshistorier af unge som alle kan sige, at Klippen og dens medarbejdere har været årsag til de idag er stoffri, har familie og for alles vedkomne et arbejde som de i dag kan ernære sig ved.Der er følgende særlige begivenheder og aktiviteter:Julen er et højdepunkt med julemad og underholdning med sang og musik af forskellige kunstnere.Der er sommerfest med grill, som er et tilløbsstykke.For de frivillige afholdes en julefest som tak for deres indsats i årets løb.Projektets organisation og ledelse
Kontaktcenter Klippen er organisatorisk en forening med vedtægter og bestyrelse. Der er ansatlønnet leder og 25 frivillige. Der er 3 teamledere (frivillige).Lederen har det overordnede ansvar og har følgende opgaver og roller:AdministrationFundraisingUdviklingsstrategiUddannelse, motivation og supervision af de frivilligeArbejde i caféen og opsøgende gadearbejdeKontakt til samarbejdspartnere på målgruppens og Klippens vegneAflæggelse af rapporter og årsberetning til bestyrelsen.Der samarbejdes med Københavns Kommunes socialcentre, socialrådgivere, læger, sygeplejersker,psykologer, behandlingssteder m.fl.Samarbejdet med Københavns Kommune består i visitering til Betesda, Skomagergården ellerandre steder, sociale ydelser til misbrugerne m.v.Vi samarbejder med læger og sygeplejersker omkring metadon, nedtrapningsmedicin ogsygdomme.Vi har psykologer til rådighed, som vi tilkalder efter behov og som vi løbende drøfter forskelligeproblematikker med.Vi samarbejder med væresteder og andre tilbud i lokalområdet for misbrugere.Vi samarbejder med Teen Challenge Danmark for inspiration og viden.Vi samarbejder med lokalbefolkningen bl.a. for rekruttering af frivillige.
Side 4 af 4