Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 42
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
MinisterenHolmens Kanal 221060 København K
Opfølgning på evalueringen af VISOEvalueringen af VISO viste, at der gennemgående var stor tilfredshed med VI-SOs ydelser, og at der ikke var belæg for at gennemføre grundlæggende æn-dringer af VISO. Samtidig påpegede evalueringen en række forhold, som fortsatkan forbedres, jf. skrivelse til Socialudvalget af 25. februar 2009 fra daværendevelfærdsminister Karen Jespersen.VISO har på den baggrund taget en række initiativer, som jeg hermed gerne vilorientere Socialudvalget om.1. Kvalitetssikring og –udvikling af VISOs ydelser og organisation
Evalueringen peger på, at der er behov for øget kvalitetssikring af VISOs råd-givnings- og udredningsydelser, herunder behov for et tættere samarbejde mel-lem det centrale VISO i Odense og leverandørerne i netværket.VISO er gået i gang med at udvikle en systematisk kvalitetssikring af leverandø-rernes ydelser ved hjælp af et fagligt opfølgningssystem. VISOs brugere ind-drages i processen med udvikling af kvalitetskriterier, ligesom kriterierne vilblive drøftet i VISOs faglige bestyrelse. Som udgangspunkt sigtes der på atkvalitetssikre ca. 100 sager årligt, men den endelige beslutning om omfanget vilblive fastlagt, når opfølgningssystemet er etableret og testet i første halvår af2010.Derudover har VISO forstærket samarbejdet mellem den centrale enhed ogleverandørerne gennem etableringen af faglige netværk. Der er i første halvåraf 2009 udviklet en netværksmodel og gennemført første møderunde i 6 net-værksgrupper. I andet halvår gennemføres yderligere netværksmøder, ligesomdet vurderes, om der skal ske ændringer i den overordnede model og/eller inetværksgrupperne.Dato: 3. november 2009J.nr. 2009-5112
2. Sagsbehandling og proces
Evalueringen pegede på behov for indførelse af retningslinjer for, hvor langesagsbehandlingstiderne må være, herunder indførelse af procedurer, der sikrer,at VISO kan handle hurtigt i sager af hastende karakter. Derudover peger eva-lueringen på, at der er behov for, at VISO i højere grad specificerer interne ret-ningslinier for borgerhenvendelser.Det er afgørende for VISO at sikre en gennemskuelig og fleksibel sagsbehand-ling, der tilgodeser brugernes behov og orienterer disse om sagens gang iVISO. Den løbende kontakt til den, som har henvendt sig, er et væsentligt ele-ment i sagsbehandlingen. Alle, der henvender sig til VISO, skal senest 7 dageefter henvendelsen være kontaktet af VISO og orienteret om, hvilken af VISOsfaglige konsulenter, der er ansvarlig for sagen. Konsulenten vil orientere omden videre sagsgang, herunder yde en særlig vejledning til borgere omsagsprocessen, og den efterfølgende proces tilrettelægges i dialog med hen-vender.VISO er særlig opmærksom på sager af hastende karakter. Disse sager bliverved henvendelsen prioriteret i såvel de administrative som faglige arbejdsgangei VISO. Henvender bliver derfor straks kontaktet af en faglig konsulent i VISO.VISO har udviklet og er ved at implementere et visitationssystem, som eftersagens karakter og behovet for specialistbistand giver den mest effektive sags-gang. Når en sag er visiteret, etableres der hurtigst muligt kontakt mellem hen-vender og leverandør. VISO vil i alle typer sager sikre, at specialisten løbendeorienterer henvender om sagens gang.VISO vil endvidere kvalitetssikre behandlingen af og arbejdsgange i forbindelsemed borgerhenvendelser.Målet er at sikre en høj kvalitet i behandlingen af borgerhenvendelser og deydelser, borgerne modtager fra VISO. Det vil blandt andet ske gennem videre-uddannelse af VISOs konsulenter, særligt tilrettelagte kurser i forhold til telefon-rådgivning af borgere og gennem en styrket oplysning om VISOs ydelser overfor borgerne, blandt andet via hjemmesiden. Derudover vil VISO sikre, at borge-ren får indblik i sine handlemuligheder ved altid at orientere om, hvor borgerenalternativt kan henvende sig og videregive de relevante kontaktoplysninger.Arbejdet hermed er igangsat i efteråret 2009.3. Styrkelse af VISOs kommunikationsindsats
Evalueringen viser, at der er et klart behov for at styrke VISOs kommunikations-indsats både over for kommunerne, og over for borgerne med henblik på atstyrke brugen af VISO og øge kendskabet til VISOs ydelser.I forhold til kommunernes sagsbehandlere vil VISO iværksætte en målrettetstrategi for at blive en del af sagsbehandlernes vidensnetværk. Det skal blandtandet ske gennem deltagelse i relevante eksterne netværk, konferencer, tema-2
dage, messer mv. I juni-august 2009 er der afholdt tre temamøder, og informa-tionsvirksomheden fortsætter i 2010. Derudover afholdes en række dialogmø-der med udvalgte kommuner i 2. halvår af 2009 med henblik på at tydeliggøreden hjælp, VISO kan tilbyde.I forhold til borgerne vil VISO styrke den løbende dialog og kontakt med bruger-organisationer samt gennemføre dialogmøder med disse. Der afholdes i andethalvår af 2009 en række dialogmøder med udvalgte bruger- og interesseorgani-sationer. Herefter vil VISO i 1. halvår af 2010 styrke sin kontakt til borgere, derikke er medlem af en brugerorganisation, således at deres behov også blivermedtaget i den løbende kvalitetssikring af borgerhenvendelser. Det vil dels skeved etablering af tættere kontakt med de faglige organisationer på social- ogspecialundervisningsområdet dels ved artikler i blandt andet lokalaviser.Endelig vil VISO gennemføre en kvalitetssikring af struktur og indhold på VISOshjemmeside. Det skal sikres, at hjemmesiden er handicaptilgængelig, og atborgerne får den rette viden om, hvilken hjælp de kan forvente i VISO, herunderhvilke sager VISO kan hjælpe med, og VISOs sammenhæng med for eksempelankesystemet og Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH).Arbejdet afsluttes senest medio 2010.4. Vidensopsamling på enkeltsager
Evalueringen peger på, at der er behov for at styrke og systematisere videns-opsamlingen i VISO.VISO vil derfor styrke sin løbende monitorering af henvendelsesbilledet til VISOog sikre en systematisk opsamling og formidling af viden til relevante aktører.Det statistiske materiale vil sammen med erfaringer fra enkeltsagsrådgivningenindgå i en vurdering af, hvorvidt der er behov for nye initiativer inden for VISOsopgavefelt og/eller yderligere dialog med relevante aktører.På baggrund af vidensopsamlingen vil VISO formidle viden til både kommuner,politiske beslutningstagere og til relevante fag- og forskningsmiljøer. VISO vilblandt andet kunne tilbyde specifik opkvalificering til kommuner med et særligtvidensbehov i forhold til en konkret og velafgrænset målgruppe, bidrage meddokumentation og beslutningsgrundlag til relevante nationale indsatser på om-rådet og medvirke til at identificere uhensigtsmæssige sagsmønstre og vi-denshuller, der kunne være genstand for sektorforskning eller en mere snæverfaglig forskning.Jeg er overbevist om, at VISO med gennemførelsen af disse initiativer fuldt udtager højde for de forhold, der er fremsat i evalueringen.Med venlig hilsen
Karen Ellemann
3