Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 402
Offentligt
895957_0001.png
895957_0002.png
895957_0003.png
895957_0004.png
895957_0005.png
895957_0006.png
NOTAT
2. september 2010
Folketingets EuropaudvalgKopi til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
J.nr. 2010-0012198

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om:

Kommissionens Grønbog: Sikre, tilstrækkelige og bæredygtige pensionssy-

stemer i Europa

1. Resumé

Kommissionen har den 7. juli 2010 udsendt grønbogen Sikre, tilstrækkelige og bæ-redygtige pensionssystemer i Europa. Formålet med grønbogen er at få en bred of-fentlig debat om pensionssystemerne i Europa og deres rammebetingelser for atsikre, at de er tilstrækkelige og bæredygtige. Grønbogen fremhæver, at målene omtilstrækkelige og bæredygtige pensioner, og målene i Europa 2020-strategien gen-sidigt understøtter hinanden. Indretningen af pensionssystemerne i medlemslande-ne spiller en stadig større rolle i lyset af øget aldring. Dertil kommer, at den inter-nationale krise har vist, at de enkelte pensionsordninger er indbyrdes afhængige,og at visse ordninger har svagheder med hensyn til sikkerhed for pensionerne.Grønbogen foreslår derfor en integreret tilgang til en strategi vedrørende bære-dygtige og holdbare pensioner i EU.Den danske regering skal senest den 15. november 2010 afgive høringssvar overgrønbogen.

2. Baggrund

Befolkningens aldring, de senere års ændringer i medlemsstaternes pensionssyste-mer samt den finansielle og økonomiske krise har nødvendiggjort en debat om pen-sionssystemerne i Europa. Tilstrækkelige og bæredygtige pensioner er en af dennuværende Kommissions politiske prioriteter, og målet om tilstrækkelige og bære-dygtige pensioner bør ifølge Kommissionen spille sammen med målene i Europa2020-strategien.Det er velkendt, at Europa står overfor en demografisk udfordring, hvor en højerelevealder kombineret med lave fødselstal fører til en ændring af befolkningssam-mensætningen. Som følge heraf vedtog DER på mødet i Stockholm i 2001 en tre-strenget strategi med henblik på at tackle de budgetmæssige konsekvenser heraf.Strategien indeholdt følgende målsætninger 1) En hurtig nedbringelse af gælden, 2)en forøgelse af beskæftigelsesfrekvensen og produktiviteten og 3) reformer af pen-sions-, sundheds- og langtidsplejesystemerne. Desuden fastlagde DER i Laeken i2001 en række fælles målsætninger for pensioner og fremhævede behovet for til-strækkelige, bæredygtige og fleksible pensionssystemer.
Medlemsstaterne har efterfølgende gennemført ændringer i deres pensionssyste-mer. Disse reformer har bidraget positivt til at skabe bæredygtige pensioner menogså i nogle tilfælde givet arbejdstagere øgede risici for tilstrækkelig pensioner.Hovedtendenserne har været følgende:1) Tilskyndelse til at arbejde længere, hævet pensionsalder mv.2) Overgang fra etsporede til flersporede systemer3) Foranstaltninger til at korrigere skævheder med hensyn til tilstrækkelighed4) Foranstaltninger til at korrigere for skævheder med hensyn til køn.Den finansielle krise har ifølge kommissionen forværret den demografiske udfor-dring. Arbejdsløshed, lavere vækst, større gæld og ustabile finansmarkeder hargjort det vanskeligere at sikre tilstrækkelige og bæredygtige pensioner. Krisen harendvidere udstillet de risici, der er forbundet med eksisterende pensionsordninger,herunder vanskelighederne ved at leve op til pensionstilsagnene, som i sidste endevil kunne lægge pres på de offentlige finanser.Krisen har således tilføjet nye dimensioner til den allerede eksisterende reform-dagsorden, herunder behov for at korrigere skævheder med hensyn til tilstrække-lighed og de offentlige finansers bæredygtighed, større fokus på at forhøje pensi-onsalderen, behov for at revidere reglerne for fondsbaserede ordninger samt behovfor at sikre effektive og intelligente regler for finansmarkederne i betragtning afpensionskassernes indflydelse.

3. Hjemmelsgrundlag

Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.

4. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

5. Formål og indhold

Det overordnede mål med pensionsreformerne er at sikre tilstrækkelige og bære-dygtige pensionssystemer. Grønbogen tager udgangspunkt i en integreret tilgang påtværs af økonomiske, sociale og arbejdsmarkedsmæssige politikker, og der læggesvægt på, at alle tre strenge i Stockholm-strategien tages i anvendelse, jf. punkt 2, 2.afsnit.Grønbogen indeholder 14 spørgsmål indenfor nedenfor nævnte 6 prioriteter (denangivne nummerering svarer til Grønbogens afsnit):

3.1.Tilstrækkelighed og bæredygtighed

Som eksempler nævnes, at der skal skabes tilstrækkelige muligheder for at supple-rende pensionsrettigheder, fx ved fremme et mere erhvervsaktivt liv og give øgetadgang til supplerende pensionsrettigheder. Hertil kommer godskrivning for perio-der med arbejdsløshed, sygdom eller pleje/pasning samt dækning af udsatte grup-per, herunder grupper på korttidskontrakter og atypiske arbejdstagere. For at for-bedre pensionssystemernes bæredygtighed er det afgørende, at der gennemføres re-former med henblik på at forbedre EU´s økonomiske vækstpotentiale, fx ved at øgearbejdskraftsudbuddet, herunder blandt ældre arbejdstagere.
2
Spørgsmålene relaterer sig primært til, hvordan EU kan understøtte medlemslande-ne i at skabe tilstrækkelige og bæredygtige pensionssystemer, herunder om EU skalfastlægge en bedre definition af, hvad en tilstrækkelig pensionsindkomst er.

3.2 Balance mellem tiden som erhvervsaktiv og som pensionist

Som eksempler på tiltag, nævner Grønbogen, at der gives ældre arbejdstagere mu-lighed for at blive længere på arbejdsmarkedet.Kommissionen planlægger et europæisk år for aktiv aldring i 2012 under dansk ogcypriotisk EU formandskab. Formålet med året er at tilskynde medlemsstaterne,arbejdsmarkedets parter og andre aktører til at skabe bedre muligheder og arbejds-forhold for at bevare ældre arbejdstageres tilknytning til arbejdsmarkedet. Dettekunne bl.a. omfatte tilpasning af de sociale og økonomiske incitamenter til at ar-bejde, herunder gennemgang af den rolle, som skattesystemerne spiller i medlems-staterne. Af andre eksempler nævnes seniorpolitikker, arbejdsordninger, holdningertil arbejdsmarkedet, vilkårene for selvstændige og sundhedspolitikker.Spørgsmålene relaterer sig primært til, hvordan man bedst opnår, at arbejdstagernetrækker sig senere tilbage (dvs. opnå en højere faktisk pensionsalder), i hvilket om-fang det hjælper at hæve pensionsalderen, og hvilken rolle EU og 2020-strategienkan bidrage til i den sammenhæng.

3.3 Fjerne hindringer for mobilitet i EU

Med henblik på fremme af den fri bevægelighed og styrkelse af det indre markedfor pensioner foreslås en revision af direktiv 41/EF/2003 om arbejdsmarkedsrelate-rede pensionskassers aktiviteter og tilsynet hermed. Direktivet omfatter i dag kunfondsbaserede, arbejdsmarkedsrelaterede ordninger. Endvidere er der ikke tale omet rammedirektiv, hvilket gør det vanskeligt at tilpasse lovgivningen til ændringerpå markedet. Revisionen bør ifølge Kommissionen omfatte en større harmoniseringaf tilsynet og mere gennemsigtighed vedrørende nationale forskelle. Der er endvi-dere behov for egnede og sammenlignelige regnskabsstandarder for at sikre gen-nemsigtighed vedrørende pensionsforpligtelser.Kommissionens spørgsmål lægger op til en drøftelse af, hvordan direktivet om ar-bejdsmarkedsrelaterede pensionskassers aktiviteter og tilsynet kan ændres for atskabe bedre forhold for grænseoverskridende aktiviteter, og hvilke ordninger derskal omfattes af EU's foranstaltninger for at fjerne hindringer for mobilitet. Kom-missionen spørger endvidere om, hvorvidt EU igen skal undersøge spørgsmålet omoverførsler eller om mindsteforskrifter om optjening og bevarelse af rettighedersamt et sporingssystem for alle typer pensionsrettigheder er en bedre løsning (por-tabilitet).

3.4 Sikre og mere gennemsigtige pensioner. Sikre pensioner er afgørende for

pensionernes tilstrækkelighed

Grønbogen gennemgår de forskellige finansieringstyper af pensionsordninger i EUog påpeger svagheder og fordele ved de nuværende ordninger, herunder manglendeog utilstrækkelig EU-regulering og koordinering.
3
Grønbogen stiller spørgsmål om, hvorvidt EU-lovgivningen skal revideres for atsikre ensartet regulering og tilsyn med fondsbaseret pensionsordninger og produk-ter. Grønbogen stiller endvidere spørgsmål om, om der er behov for europæiskeregler eller adfærdskodeks til at hjælpe medlemsstaterne med at skabe en bedre ba-lance for pensionsopsparer og pensionsselskaber med hensyn til risiko, sikkerhedog pris.Grønbogen berører EU-solvensreglerne for livsforsikringsselskaber, og rejserspørgsmål om, hvorvidt der tilsvarende skal udformes solvensregler for pensions-kasser.Beskyttelse af lønmodtageres pensionsordninger i tilfælde af arbejdsgiverens kon-kurs behandles endvidere, og der stilles spørgsmål om, hvorvidt EU-lovgivningenskal forbedres på dette område.Endelig fokuserer Kommissionen på behovet for bedre gennemskuelighed på pen-sionsområdet for den enkelte i takt med, at bidragsfinansierede ordninger vinderfrem.Kommissionen stiller således spørgsmål om, hvorvidt der er behov for at moderni-sere de nuværende minimumsbestemmelser om oplysningspligt for pensionspro-dukter (f.eks. med hensyn til sammenlignelighed, standardisering og klarhed), ogom EU skal udforme en fælles strategi for standardoptioner ved valg af medlem-skab og investeringer.

4. Bedre EU statistikker om pensioner

Oplysninger og statistiske metoder om pensionssystemer fra de forskellige kilder imedlemsstaterne og på EU-plan bør udvikles og strømlines og derved gøres meresammenlignelige og fremme muligheden for at overvåge den fælles politik og dereguleringsmæssige udfordringer. Dette bør ske med udgangspunkt i eksisterendearbejde på internationalt plan (f.eks. OECD) og på EU-plan. Der er ingen spørgs-mål knyttet til prioriteten.

5. Bedre forvaltning af pensionspolitikken på EU-niveau

Kommissionen lægger op til en eventuel videreudvikling af rammerne for samar-bejdet på området. Medlemsstaterne har ansvaret for udformningen og tilrettelæg-gelsen af pensionssystemerne, men visse specifikke områder hører under EU´s be-føjelser, herunder under rammerne af den åbne koordinationsmetode.Kommissionen stiller spørgsmål, om hvorvidt rammerne for politisk koordineringpå EU-niveau skal styrkes og i givet fald, hvilke elementer der skal styrkes medhenblik på at forbedre udformningen og gennemførelsen af pensionspolitikken vedhjælp af en integreret strategi, herunder om oprettelsen af en platform til integreretovervågning af alle aspekter af pensionspolitik skal indgå i den kommende strategi.

6. Europa-Parlamentets udtalelser

Ikke relevant

7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

4
Spørgsmålet om konsekvenser for gældende ret er ikke relevant, idet grønbogen eret debatoplæg. Spørgsmålet vil blive aktuelt, hvis grønbogen munder ud i konkreteforslag i forbindelse med opfølgning på grønbogen. Det er dog vigtigt at være be-kendt med, at Danmark modsat de fleste andre EU-lande allerede nu regulerer deberørte pensioner ensartet i søjle 2 og 3.

8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet

eller beskyttelsesniveauet

Spørgsmålet om konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet el-ler beskyttelsesniveauet er ikke relevant, idet grønbogen er et debatoplæg. Spørgs-målet vil blive aktuelt, hvis grønbogen munder ud i konkrete forslag i forbindelsemed opfølgning på grønbogen.

9. Høring

Grønbogen er sendt i høring i EU Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og SocialeForhold, Forsikring og Pension, LG og ATP. Høringsfristen i forhold til Kommis-sionen er fastsat til den 15. november 2010.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen hilser det velkomment, at Kommissionen med grønbogen ønsker at de-battere pensionssystemerne i EU og deres rammebetingelser med henblik på at sik-re tilstrækkelighed og bæredygtighed.Regeringen er enig i, at pensionsområdet må ses i en større sammenhæng og børdrøftes med henblik på muligheden for at fastlægge en fælles strategi. Dette er bl.a.begrundet i, at de offentlige pensionsudgifters indvirkning på de offentlige finanseri en medlemsstat kan have alvorlige konsekvenser i andre medlemsstater, og enpolitisk koordinering af pensioner på EU-plan har vist sig nyttig og nødvendig medhenblik på at skabe fremskridt i medlemsstaterne.Regeringen er endvidere enig i, at de forskellige pensionssøjler i medlemsstaterneer indbyrdes afhængige, og at pensionskasser er en integreret del af de finansiellemarkeder, og at deres udformning kan virke fremmende eller hæmmende forarbejdskraftens og kapitalens frie bevægelighed. Regeringen støtter således, atdrøftelsen bl.a. fokuserer på pensionsområdet i relation til kravene i stabilitets- ogvækstpagten og overensstemmelse mellem pensionsreformer og Europa 2020-strategien samt det indre markeds funktion og udvekslingen af varer og tjenesterover grænserne i EU til gavn for forbrugere og virksomheder.Regeringen støtter desuden en drøftelse af, om de udbudte produkter i tilstrækkeliggrad støtter de hensyn, der er anført i rapporten. Produktudbuddet skal således sikrepensionisternes behov for at bevare købekraften. De skal i sammenhæng med deøvrige pensionssøjler være tilstrækkelige til at sikre pensionstilværelsen og samti-dig skal de tilskynde til øget fastholdelse på arbejdsmarkedet.Regeringen støtter endvidere at der foretages yderligere konsekvensanalyser af, omSolvens II kan anvendes overfor pensionskasser. Udgangspunktet for regeringen er,at forbrugerne skal have ensartet beskyttelse uanset om pensionsordningerne erplaceret hos livsforsikringsselskaber eller pensionskasser.
5
Regeringen er endvidere enig i, at finanskrisen har vist, at den større udbredelse afopsparingsbaserede pensionsordninger i en række medlemslande (fx i DK), hvilketbl.a. er sket for at sikre en større finansiel bæredygtighed, samtidig indebærer nyeog større risici med hensyn til at sikre tilstrækkelige pensioner. Dette skaber somanført i grønbogen behov for mere gennemsigtige pensioner med større bevidsthedog bedre information. Derimod tager regeringen forbehold overfor grønbogensmange overvejelser - med afsæt i bl.a. disse nye eller øgede ricici - om at styrkereguleringen af det indre marked for pensioner, om mere mobile pensioner, ombedre solvensregler for pensionskasser etc., men regeringen er åben overfor endiskussion heraf.Regeringen finder det afgørende, at Kommissionen understreger, at der ikke sættesspørgsmålstegn ved medlemsstaternes beføjelser med hensyn til pensioner eller vedarbejdsmarkeds parters rolle eller, at der ikke kun findes én afgørende udformningaf pensionssystemer.

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

De øvrige landes holdninger kendes endnu ikke.

12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6