Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 393
Offentligt
895076_0001.png
895076_0002.png
895076_0003.png
895076_0004.png
895076_0005.png
Fremsat den xx. oktober 2010 af socialministeren (Benedikte Kiær)
Forslag til Folketingsbeslutningom fremme, beskyttelse og overvågning af gennemførelsen af FN’s konventionom rettigheder for personer med handicapFolketinget meddeler sit samtykke til, at opgaven med at fremme, beskytte og overvåge gennemfø-relsen af FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap varetages af Institut for Men-neskerettigheder.Folketinget meddeler endvidere sit samtykke til, at Center for Ligebehandling af Handicappede,som er oprettet ved Folketingsbeslutning B 43 fra 2. april 1993 om ligebehandling af handicappedeog ikke-handicappede borgere, nedlægges pr. 31. december 2010.
Bemærkninger til beslutningsforslaget1. Almindelige bemærkningerBaggrund for beslutningsforslagetMed dette beslutningsforslag fastsættes rammerne for Danmarks efterlevelse af FN’s handicapkon-ventions artikel 33, stk. 2, om fremme, beskyttelse og overvågning af gennemførelsen af konventio-nen.Danmark ratificerede den 24. juli 2009 FN’s konvention om rettigheder for personer med handicapog forpligtede sig herunder til at etablere en funktion til overvågning af gennemførelsen af konven-tionen. Konventionen trådte i kraft for Danmark den 23. august 2009.Forpligtelsen indeholdes i konventionens artikel 33, der indeholder en række forpligtelser vedrøren-de den nationale gennemførelse og overvågning, herunder artikel 33, stk. 2, hvorefter deltagersta-terne skal opretholde, styrke, udpege eller opstille rammer, herunder, hvor det er hensigtsmæssigt,en eller flere uafhængige funktioner, med henblik på at fremme, beskytte og overvåge gennemførel-sen af konventionen. Det fastsættes desuden, at deltagerstaterne ved udpegelsen eller oprettelsen afen sådan funktion skal tage hensyn til principperne vedrørende nationale menneskerettighedsinstitu-tioners status, de såkaldte ”Paris Principper”. Paris Principperne er vedtaget af FN’s Generalforsam-ling og består af en række minimumskrav til funktionen af og status for nationale menneskerettig-hedsinstitutioner.På baggrund af bemærkningerne til B 194 ”Forslag til folketingsbeslutning om Danmarks ratifikati-on af FN’s konvention af 13. december 2006 om rettigheder for personer med handicap” blev der iefteråret 2009 nedsat et tværministerielt embedsmandsudvalg, som skulle afdække, hvordan de ek-sisterende strukturer på området kunne udvikles med henblik på en beslutning om, hvordan fremme,beskyttelse og overvågning af gennemførelsen af konventionen skal finde sted.På baggrund af udvalgets rapport har regeringen truffet beslutning om, at opgaven med at fremme,beskytte og overvåge efter konventionens artikel 33, stk. 2, placeres i Institut for Menneskerettighe-
der, idet Instituttet i en dansk sammenhæng fungerer som national menneskerettighedsinstitution.Instituttet er tillige akkrediteret i henhold til Paris Principperne.Varetagelsen af disse funktioner skal finde sted inden for Institut for Menneskerettigheders mandatsom fastsat ved lov, og under hensyntagen til principperne vedrørende nationale menneskerettig-hedsinstitutioners status.Det fremgår af mandatet for Institut for Menneskerettigheder, jf. lov nr. 411 af 6. juni 2002 ometablering af Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder, at det i sin virksom-hed skal tage udgangspunkt i de af det internationale samfund til enhver tid anerkendte menneske-rettigheder, herunder især de i FN’s verdenserklæring, FN’s konventioner og Europarådets konven-tioner omtalte menneskerettigheder samt de i grundloven indeholdte frihedsrettigheder. Instituttetskal fremme arbejdet med forskning i og oplysning om menneskerettighederne i fredstid og undervæbnede konflikter, blandt andet ved at varetage en selvstændig og uafhængig dansk forskningsind-sats på menneskerettighedsområdet samt rådgive Folketinget og regeringen om Danmarks forplig-telser på menneskerettighedsområdet.Ved at placere opgaven med at fremme, beskytte og overvåge gennemførelsen af FN’s handicap-konvention i Institut for Menneskerettigheder kan handicapområdet indgå i sammenhæng med Insti-tuttets arbejde med de øvrige menneskerettighedskonventioner, og indtænkes i alle Instituttets op-gaver på menneskerettighedsområdet.Institut for Menneskerettigheder styrkes på handicapområdet ved, at en del af medarbejderne i Cen-ter for Ligebehandling af Handicappede overføres til Instituttet.I henhold til FN’s handicapkonventions artikel 33, stk. 3, skal det civile samfund, i særdeleshedpersoner med handicap og de organisationer, der repræsenterer dem, inddrages og deltage fuldt ud iovervågningsprocessen.Det vil blandt andet ske gennem Det Centrale Handicapråd, som allerede har til opgave at rådgiveregeringen i handicapspørgsmål, jf. retssikkerhedslovens § 87.Den resterende del af Center for Ligebehandling af Handicappede vil blive omdannet til et nyt se-kretariat for Det Centrale Handicapråd.Overdragelse af medarbejdere fra Center for Ligebehandling af Handicappede til Institut for Men-neskerettigheder og det nye sekretariat for Det Centrale Handicapråd vil ske efter reglerne om virk-somhedsoverdragelse af medarbejdere.Folketingets Ombudsmand bidrager til overvågning og beskyttelse på handicapområdet ved at vide-reføre sit nuværende arbejde med at følge udviklingen i ligebehandlingen, som Folketinget anmo-dede ombudsmanden om ved Folketingsbeslutning B 43 af 2. april 1993.Institut for Menneskerettigheder, Det Centrale Handicapråd og Folketingets Ombudsmand udgørdermed tilsammen rammerne for fremme, beskyttelse og overvågning af FN’s konvention om ret-tigheder for personer med handicap i overensstemmelse med de forpligtelser, der følger af konven-tionens artikel 33, stk. 2.
Hørte myndigheder og organisationerBeslutningsforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer: Kam-meradvokaten, Ankestyrelsen, Det Centrale Handicapråd, Center for Ligebehandling af Handicap-pede, Dansk Flygtningehjælp, Folketingets Ombudsmand, Børnerådet, Danske Regioner, Kommu-nernes Landsforening, Danske Handicaporganisationer, ATP, Den Uvildige Konsulentordning påHandicapområdet, Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Frivilligt Socialt Arbejde, Danske Ældreråd,Dansk Selskab for Psykosocial Rehabilitering, Institut for Menneskerettigheder.Positive konsekvenser/mindreNegative konsekven-udgifterser/merudgifterØkonomiske konsekvenser for IngenIngenstat, kommuner og regionerAdministrative konsekvenser IngenIngenfor stat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser for IngenIngenerhvervslivetAdministrative konsekvenser IngenIngenfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserIngenIngenAdministrative konsekvenser IngenIngenfor borgerneForholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige perspektiver2. Særlige bemærkninger2.1 Indholdet i opgaven med at fremme, beskytte og overvåge gennemførelsen af FN’s konventionom rettigheder for personer med handicapI det følgende beskrives kortfattet indholdet af den opgave, som med beslutningsforslaget pålæggesInstitut for Menneskerettigheder. De konkrete aktiviteter vil blive fastlagt i samarbejde med rele-vante aktører, herunder Danske Handicaporganisationer. Prioriteringen af opgaver fastsættes ende-ligt af Institut for Menneskerettigheders bestyrelse.a. Fremme af rettigheder for personer med handicapFremme af rettigheder for personer med handicap omfatter blandt andet tiltag med henblik på at:Informere og uddanne om menneskerettigheder.Udvikle værdier og holdninger, der medvirker til at opretholde respekt for menneskerettighe-der særligt med henblik på opfyldelse af handicapkonventionens artikel 8 om bevidstgørelse.Opmuntre til aktiviteter med henblik på forsvar af menneskerettigheder.Disse opgaver kan opnås via følgende strategier:Samle, producere og sprede informationsmateriale, blandt andet ved udvikling af hjemmesideog udgivelse af nyhedsbrev.Organisere arrangementer, begivenheder og tilskynde til lokale initiativer.Samarbejde med medierne.Sikre synlighed gennem kontakter og samarbejde med omverdenen.b. Beskyttelse af personer med handicap
Den helt grundlæggende beskyttelse af menneskerettighederne varetages af domstolene. Hertilkommer en række klage- og rådgivningsinstanser, som de sociale nævn, Ankestyrelsen, Klagenæv-net for Vidtgående Specialundervisning, Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, VISO og Den Uvil-dige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH).Beskyttelsesopgaven for Institut for Menneskerettigheder omfatter generel rådgivning om rettighe-der og klagemuligheder til personer, der føler sig udsat for diskrimination på grund af handicap. Deroprettes således ikke en ny klage- og rådgivningsinstans for enkeltsager i Instituttet.Beskyttelsesopgaven kan herudover omfatte samarbejde med relevante NGO’er, fagforeninger ogmyndigheder med henblik på at styrke den ligebehandlingsrådgivning, der ydes på landsplan, ogmed henblik på at indsamle data om omfanget af diskrimination.Opgaven kan endvidere bestå i både større eller mindre udredninger eller undersøgelser. Hvilkeområder, der skal prioriteres i forskellige former for analyser og undersøgelser, vil afhænge af denløbende kortlægning af området samt dialog med Danske Handicaporganisationer, Det CentraleHandicapråd og andre relevante organisationer på området.c. Overvågning af gennemførelsen af handicapkonventionenOvervågningsopgaven i forbindelse med implementeringen af handicapkonventionens artikel 33,stk. 2, omfatter blandt andet:Gennemgang af eksisterende og kommende lovgivning og regulering samt beslutningsforslagog andre forslag.Rådgivning af regeringen med hensyn til gennemførelse af forpligtigelser efter konventionen.Rådgivning og kommentering i forbindelse med udarbejdelse af nationale beretninger samtudarbejdelse af uafhængige rapporter om gennemførelsen.Granskning af praksis i den offentlige forvaltning og udarbejdelse af generelle udredninger afmenneskerettighedssituationen.Gennemgang af eksisterende lovgivning og lovforslagOvervågningsopgaven består i at udarbejde høringssvar om handicapspørgsmål som led i den al-mindelige høringsproces og drage omsorg for at sikre et særligt blik for, om et lovforslag vil havesærlige implikationer på handicapområdet.Overvågningsopgaven består endvidere i at gøre opmærksom på forhold i den eksisterende regule-ring eller praksis, der rejser spørgsmål om den effektive beskyttelse af individet under handicap-konventionen, herunder især spørgsmål om tilgængelighed og ligebehandling af handicappede.Rådgivning af regeringen og FolketingetOpgaven består i at medvirke til at sikre, at konsekvenser for personer med handicap belyses tidligti beslutningsprocessen, og at forpligtelser på området i henhold til internationale konventionerfremhæves ved at stille viden til rådighed for regeringen og Folketinget vedrørende menneskerettig-hedsspørgsmål.Nationale beretningerOpgaven består navnlig i at rådgive ved udarbejdelsen af den nationale beretning til FN’s Handi-capkomité.
Granskning af praksis og generelle udredningerOpgaven omfatter udarbejdelse af løbende analyser og såvel særlige som generelle rapporter ommenneskeretlige og ligebehandlingsmæssige spørgsmål og udfordringer, som det danske samfund,især den offentlige forvaltning, står over for i forbindelse med implementeringen af de konventi-onsmæssige forpligtelser, herunder konkrete undersøgelser og analyser, der afdækker praksis i denoffentlige forvaltning og såvel fysiske som mentale og strukturelle barrierer på handicapområdet.2.2 Nedlæggelse af Center for Ligebehandling af HandicappedeCenter for Ligebehandling af Handicappede er oprettet ved folketingsbeslutning B 43 fra 2. april1993.Satspuljepartierne har i juni 2010 givet deres tilslutning til, at et antal årsværk i Center for Ligebe-handling af Handicappede med den dertil hørende bevilling overføres til Institut for Menneskeret-tigheder. Det sker, dels fordi de nuværende opgaver i Center for Ligebehandling af Handicappedemed at følge udviklingen i ligebehandlingen af handicappede naturligt vil være en del af den kom-mende overvågningsopgave efter handicapkonventionen, dels fordi Institut for Menneskerettighederhermed får tilført faglig viden om handicapområdet.De resterende årsværk i Center for Ligebehandling af Handicappede bliver omdannet til et nyt se-kretariat for Det Centrale Handicapråd.