Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 388
Offentligt
Åbent brev, til Socialministeren og Folketingets SocialudvalgSendt i e-mail: [email protected]Aabybro, d. 26. september 2010
Kære Socialminister og medlemmer i Folketingets SocialudvalgJeg er handicaphjælper, hos en borger med en såkaldt hjælpeordning (Serviceloven § 96), i landets fjerdestørste Kommune – Aalborg.I dag udleverede min arbejdsgiver, min bruger, et brev til mig fra kommunen (vedlagt), vedr. mine løn ogansættelsesforhold i den ”nye” ordning ”BPA”. Min arbejdsgiver har netop fået arket fra kommunen, denførste information om de nye retningslinjer, siden lovændringen. Af et følgebrev til min arbejdsgiverfremgik det, at mine arbejdstidsbestemte tillæg senere vil blive reguleret, for perioden den 1/7-09 til den31/7-10.På baggrund af information fra andre kilder, blandt andet vores lokale bruger-hjælper klub,handicaporganisationerne, BPA-vejledningen og de informationer jeg i øvrigt har kunnet læse påFolketingets hjemmeside (bla Ministerens svar), har jeg haft en forventning til BPA’en og de forbedringer,som skulle være en følge af den nye lovgivning.Jeg har været ansat i 10 år, alle år hos samme bruger og jeg har ventet tålmodigt på forbedringerne. Jeg erdybt skuffet og forstår ikke, at min nye lønseddel (og den efterfølgende regulering af arbejdstidsbestemtetillæg) afspejler det, jeg har kunnet læse mig til, skulle følge af BPA-lovgivningen.Ifølge informationen fra kommunen får jeg følgende regulering, som følge af lovændringen ”BPA”:
Hidtil
Grund/normaltimelønLøntrin 11, 114,06Tillæg alle dage 17-0624,90 (21,83 %)Tillæg alle dage 17-23-Tillæg alle dage 23-06-Lørdag 11-2429,56* (25,92 %)Søndag 00-2454,46 (47,75 %)Rådighedstimer85,55 (0,75 %) **Anciennitet, for 10 år- intetKvalifikationstillæg- intetFunktionstillæg- intetPensionsordning12,6 % (egenbidrag 1/3)*Hidtil fik vi lørdagstillæg for alle normaltimer på vagten.**Uden arbejdstidsbestemte tillægPr. 1/10 2010
Løntrin 11, 114,06-31,94 (28 %)35,93 (31,5 %)31,94 (28 %)57,03 (50 %)85,55 (0,75 %)**- intet- intet- intet12,6 % + 0,7 % (egenbidrag 1/3)
Kommunen har hidtil aflønnet mit arbejde om natten med 5 såkaldte ”rådighedstimer” – disse timer erplaceret på det for kommunen dyreste tidspunkt. Der sker ingen ændringer hvad angår ”rådighedstimer”for mit arbejde om natten.Rådighedstimerne aflønnes med 75 % af min normale grundtimeløn, uden tillæg for hverken tidspunkt ellerugedag. I løbet af natten har jeg typisk kortvarige arbejdsopgaver for hver 1 til 1½ time, på rigtig en god natSide 1
kun 3-4 gange, på en mirakelvagt 1 gang. Uanset antallet af natopgaver, så ved jeg ALDRIG hvornår kaldetkommer. Derfor er min søvn naturligvis altid ganske let og indstillet på de jævnlige kald - jeg føler ærlig talt,at jeg er på arbejde om natten, hver vagt.Jeg hører fra andre hjælpere, ansat hos brugere i kommunen, at de heller ikke er informeret om ændringer,hvad deres hidtidige såkaldte rådighedstimer i nattevagterne angår.Jeg har kunnet læse mig til, i nogle af ovenfor nævnte dokumenter, at når kommunen har valgt et givet”udmålingsgrundlag” (”den sammenlignelige gruppe”), så skalallelønelementer ”udmåles” ud fra detvalgte grundlag. Aalborg Kommune har valgt den kommunale overenskomst for social- ogsundhedspersonale (ufaglærte).Når jeg læser den nævnte overenskomst, fremgår det, at begrebet ”rådighedstimer” findes, men min løn ogarbejdsform afspejler ikke det, der fremgår af forudsætningerne i overenskomsten/udmålingsgrundlaget.Ifølge udmålingsgrundlaget skulle jeg have normal timeløn (inkl arbejdstidsbestemte tillæg) + et tillæg på50 % for hvert kald. Lønnen for at være til rådighed skulle indgå i min arbejdstid med 1: 1/3. MEN, dette vilkun være gældende hvis jeg var i rådighedstjeneste hjemme fra min egen bolig og dermed ville haverådemulighed over ”rådighedstimerne”, indtil jeg evt. blev kaldt i tjeneste. De nævnte vilkår er ifølgeudmålingsgrundlaget de gældende, med mindre der er en anden lokal aftale, mellem fagforeningen og minarbejdsgiver. Jeg ved, at min arbejdsgiver/brugeringenaftale har indgået om rådighedstjeneste og særligaflønning herfor.Kan kommunen fortsat frit fastsætte enkelte løndele i min BPA-løn, eller beror lønfastsættelsen på detvalgte udmålingsgrundlag og dermed på en aftale mellem arbejdsmarkedets parter?Taget i betragtning, at jeg i rådighedstimerne er fastlåst til min brugers nærvær, befinder mig på dennesbopæl og ikke kan forlade den, da jeg med uforudsigelige intervaller skal ”møde i tjeneste”, inden for fåminutter – ser jeg ingen sammenligning mellem beskrivelsen i kommunens valgte udmålingsgrundlag ogmin konkrete arbejdssituation. Jeg har slet ikke den frie ramme om rådighedstjenesten, somudmålingsgrundlaget forudsætter ved rådighedsløn.I BPA-udmålingsbekendtgørelsen og BPA-vejledningen kan jeg desuden læse, at kommunen godt nok måbruge såkaldte rådighedstimer, men kun i ”helt særlige tilfælde”, når der ”undtagelsesvis” skal udføresarbejdsopgaver, ”herunder” ved delt tjeneste eller et spredt hjælpebehov. Det er ikke spor særligt, når jegselv og mine hjælperkollegaer hos kommunens BPA-brugere har døgnvagter med ”rådighedstimer” omnatten og på hver eneste vagt kan forvente et uventet antal tilkald, på skiftende tidspunkter – det erreglen!Alt i alt føler jeg mig snydt! For hvad blev der af de i bekendtgørelsen nævnte tillæg for anciennitet,kvalifikation og funktion? Anciennitet og kvalifikation aflønnes normalt med løntrin, men den del harkommunen helt udeladt! Uover jeg og andre hjælpere med flere års ansættelse, snydes for nogle løntrin,snydes vi samtidig i de arbejdstidsbestemte tillæg, for de arbejdstidsbestemte tillæg skal, ifølgekommunens valgte udmålingsgrundlag, beregnes på baggrund af den konkrete grundtimeløn.Jeg havde forventet, at mine 10 års anciennitet og de særlige kvalifikationer jeg har opnået, ville væreafspejlet i min løn og med virkning fra den 1/7 2009. Ligesom jeg forventede normal løn, i det tidsrum omnatten, hvor der hidtil er udbetalt ”rådighedsløn” på mine normale døgnvagter.
Side 2
Til orientering kan jeg oplyse, at min bruger (og så vidt jeg hører, alle andre brugere i kommunen) endnuikke har fået mulighed for at kunne afgive sit arbejdsgiveransvar, selv om det blev oplyst til kommunenallerede før d. 1/1 2009, at det var ønsket.Hvad angår timer til vores personalemøder, MUS og APV, er de heller ikke udmålt endnu. Timer til oplæringaf nye kollegaer skal fortsat søges fra gang til gang. Det samme gælder de nødvendige ekstra timer ifm minbrugers sommerferie – timer der hidtil er blevet bevilget hvert eneste år – også i år skulle vores ferieplan(og min brugers bestilling af ferie) afvente bevillingen.Den lokale bruger-hjælper klub har angiveligt rykket for afklaring adskillige gange, herunder for, atkommunens brugere informeres om følgerne af den nye lovgivning og de nye pligter.Jeg ved, at jeg burde rette min lønklage til min arbejdsgiver og ikke til Socialministeren og FolketingetsSocialudvalg, men min arbejdsgiver er jo magtesløs og fuldstændig underlagt kommunens luner. At gå tilfagforeningen er ligeså nytteløst, for hvad skal de stille op overfor min arbejdsgiver? Min arbejdsgiver kankun henvise til kommunen, der så kan henvise til, at min bruger selv har arbejdsgiveransvaret – Catch 22!Det er muligt, at min arbejdsgiver har en formel klagemulighed vedr. min løn, men jeg hverken kan eller vilpresse min bruger, til en klage over lønudmålingen. Det er helt urimeligt, hvis hver enkelt bruger skal tageden kamp op!Hvor længe kan Aalborg kommune - helt uden konsekvenser – og sandsynligvis med gevinst, pgabesparelsen i de forløbne mange måneder, trække tidspunktet for indførelsen af den nye BPA?Kan jeg ikke med rette forvente, at få en lønudbetaling og ansættelsesforhold, der afspejler deretningslinjer som fremgår i BPA-bekendtgørelsen?
Venlig hilsen
Jan PedersenMortensgade 2A9440 Aabybro
Side 3
-
c?åfFn{*AALBORGU N EJIIL|ITK O MM:
..-..^lnl.
LøNSAMMENSÆTNINGENTIL PERSONLIGEHJÆLPEREANSATHOSBRUGEREMEDENBEV|LL|NG HENHOLD SERVTCELOVENS OG 596ITtLSgsNår bruger har valgt, at Aalborg Kommuneskal varetagelønadministrationenAalborgKommunehar valgt at tage udgangspunkt den kommunaleioverenskomstfor ufaglærtsocial- og sundhedspersonale. betyder,at der er tagetDetudgangspunkti:o Grundløns 11 i KL'slønskalatrinP r .0 1.04.10.Arbejdstidsbestemtetillæg:Affedagem\.17-23Alledagem|.23-06Lørdagm\.11-24Søn-og helligdagem|.00-24kr. 114,0628 o/" grundlønnen 31,94)(kr.af31,5o/o grundlønnen(kr.35,93)af28 o/o grundlønnen 31,94)(kr.af50 o/"af grundlønnen 57,03)(kr.
.
Arbejdsmarkedspensionsprocentsats 12,6/o o,7o/o, kan vælgessompå+derløntillægellerpensionsbidragHefligdage:Nytårsdag,Skærtorsdag,Langfredag,2.påskedag,KristijuleaftensdagHimmelfadsdag, Bededag,2.pinsedag,st.samt1. og2.juledag
.
o 'f. maj,grundlovsdag nytårsaftensdag fridage kl. 12.00-24.00ogerframedhelligdagsbetalingRådighedstimer=aflønnesmed75"/o grundlønnen kr. 85,55af
Han icapsekretariatetdDen22. september2010
-
cti?f"{*AALBORGUNEru{utKOMM\=!.'
^rnt
. .4 ..
Tilallebrugeremeden bevilling BPAtili henhold SEL995eilertil996
Reguleringaf dine hjælperes løn tilbage til 01.07.2009I forbindelse fastlæggelse tilskud løntilansættelse hjælperemedaftilafharÆldre- Handicapudvalgetogbesluttet, tageudgangspunkt kommu-ati dennaleoverenskomst ufaglærtforsocial- sundhedspbrsonale.ogldetbekendtgørelse udmåling tilskud borgerstyretomaftilpersonligassi-(BPA)stanceefterservicelovens 9s og 96 trådte kraftpr. 01.o7.zoog,iSSskalpersonligehjælpereansati perioden .07.09-91o1.07.10havereguleretderesløn,nærmeredefineret arbejdstidsbestemtedetillæg.Vivilforsøge få reguleretatlønnen så mangeforhjælperesom muligt ud-tilbetaling 31,10.10og kanvi ikkenå at få reguleret vil de rest-erendedenalle,blivereguleretdenefterfølgendeimåned medudbetaling 30.1 .10.ogden1Lønnen augustformåned,som udbetales30.09.10,udbetales de nyemedarbejdstidsbestemtetillæ9.Derer udarbejdet time-indberetningslister,lremovernyesomskalanvendesgangvedrørende- førstelønnen septemberformåned2010.Syge-/fraværserklæringen fremoverskalsendes Handicapsekretariatet.tilBlanketten indsendes snartdin hjælper sygemeldt og ligele-skalsåharsigdesved raskmelding.Dervedlægges antalnyetime-indberetningslister syge-/fraværs-etsamterklæringer.Endviderevedlægges oversigtenoverde nyearbejdstidsbestemtetillægnårffi.ffi., du harvalgtat AalborgKommune varetageskallønadministratio-nenfor dig.oversigten uddeles dinehjælpere,kantilsåledes de kanseatpåstørrelsen de nyearbejdstidsbestemte m.m.tillægHardu spørgsmål ovenstående, du megettilervelkommen at kontaktetilundertegnede.
Ældre-HandicapforvaltningenogHandrcapsekretariatetPostboks 409Sohngårdsholmsvej2,2sal9000 AalboroTtf.99317470Fax 9931 5495aeldre.handicapaalborg.dk@