Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 327
Offentligt
dft
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) fremlægger i denne rapport den endelige evaluering afudviklingsprojekter under ansøgningspuljen "Bedre kvalitet i dagtilbud". Evalueringen blevsat i gang i foråret 2007 og er afsluttet i sommeren 2010.Ansøgningspuljen "Bedre kvalitet i dagtilbud" blev bevilliget af Ministeriet for Familie- ogForbrugeranliggender i 2006, men blev frem til dens afslutning i 2009 administreret af So-cialministeriet. Udviklingsprojekterne har sigtet mod at forbedre kvaliteten i dagtilbud indenfor de fire følgende temaer:• Udsatte børn• Styrket ledelseskompetence• Kost, ernæring og bevægelse• Skov-, natur- og idrætstilbud.Rapporten har fokus på de faglige tilgange i projekterne og formidler projekternes erfarin-ger og læringspointer med tilgangene, samt de udfordringer som projekterne har oplevet.Rapporten er målrettet dem der har været involveret i de pågældende projekter samt aktø-rer på det centrale niveau på dagtilbudsområdet. Desuden er det håbet at projekternes er-faringer, ideer og læringspointer generelt kan være til inspiration for fremtidige tovholdereog initiativtagere til udviklingsprojekter.Rapporten blev offentliggjort elektronisk på EVA's hjemmeside (www.ev3.dk) den 23. juni2010.Venlig hilsen
Dat02 g 0 6 2Q10
Jnr
2008-0033Slde
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55,3.2100 København 0
TF
35 55 01 0135 55 10 11
EH
Pædagogiske indsatser og nyeinitiativer på dagtilbudsområdetEvaluering af Socialministeriets ansøgningspuljetil "Bedre kvalitet i dagtilbud"
Pædagogiske indsatser og nye initiativerpå dagtilbudsområdet� 2010 Danmarks EvalueringsinstitutTrykt hos Vester KopiEftertryk med kildeangivelse er tilladtBemærk;Danmarks Evalueringsinstitut sætter kommaefter Dansk Sprognævns anbefalingerBestilles hos:Alle boghandlere40,- kr. inkl. momsISBN 978-87-7958-583-6Foto: Stillleben
Indhold
Forord12ResumeIndledning
791723
Del I: Udsatte børn33.13.1.13.1.23.23.2.13.33.3.13.3.2
Ressourcepersoner som forandringsagenter i dagtilbud 25Ressourcepersoner forankret i dagtilbudResultater og erfaringerUdfordringerRessourcepersoner som eksterne konsulenter (støtte- og specialpædagoger og PPR)Resultater og erfaringerKombination af ressourcepersoner i dagtilbud og som eksterne konsulenterResultater og erfaringerUdfordringer2527282830333439
44.14.1.14.24.2.14.2.2
Forældresamarbejde som nøgle til arbejdet medudsatte børnStyrkelse af dagtilbudspersonalets kompetencer til samarbejde med forældre medudsatte børnResultater og erfaringerEtablering af fælles aktiviteter der styrker tilliden mellem forældre og personaleResultater og erfaringerUdfordringer
414344444647
4.34.3.14.3.2
Faglig støtte til.forældre-barn-relationenResultater og erfaringerUdfordringer
485052
55.15.1.15.1.25.25.2.15.2.25.35.3.15.45.4.1
Generel opkvalificering af personalet som vej tiludviklingFælles opkvalificering i forhold til anerkendende og innovative tilgangeResultater og erfaringerUdfordringerOpkvalificering inden for forskellige, men samlet set bredt dækkende pædagogiskeindsatsområderResultater og erfaringer fra projekterneUdfordringerKvalificering af praksis i dagtilbud via inddragelse af børneperspektivetUdfordringerOpkvalificering af personale i dagplejen som en vej til at inkludere udsatte børnResultater og erfaringer fra projekterne
53545657
57586060626364
Del II: LedelseUdvikling af ledelse6.16.1.16.1.26.26.2.16.36.3.16.3.2Lederudvikling gennem ledelsesfagiig uddannelseResultater og erfaringerUdfordringerLederudvikling gennem refleksive processerResultater og erfaringerIndikatorer på god ledelseResultater og erfaringerUdfordringer
67697274757779808182
Del III: Kost, ernæring, bevægelse og idræt77.17.1.17.1.2
8587878991
Styrkelse af arbejdet med kost, ernæring, bevægelseog idrætFokus på bevægelse og idræt i dagtilbuddenes eget miljøResultater og erfaringerUdfordringer
7.27.2.17.2.27.37.3.17.3.2
Udvikling af de fysiske rammer for bevægelse og idræt uden for dagtilbuddenes miljøResultater og erfaringerUdfordringerUdvikling af bevægelsesaktiviteter og sunde madvaner for børnResultater og erfaringerUdfordringer
91
9293949598
Del MII: Skov og natur88.18.1.18.1.28.28.2.18.2.28.38.3.18.3.2
99101105
Inddragelse af skov og natur i det pædagogiskearbejdeUdvikling af pædagogisk praksis med henblik på at bruge naturen som rum forerfaringsbaseret læringResultater og erfaringerUdfordringerEtablering af nye fysiske rammer for pædagogiske naturaktiviteterResultater og erfaringerUdfordringerNaturvidenskabelige eksperimenter i dagtilbudResultater og erfaringerUdfordringer
107110111112114114115115
Del V: Metode og bilag9MetodeOversigt over projekter der har fået tildelt puljemidlerOversigt over status på puljens projekterOversigt over antal projekter fordelt efter tematisk gruppe
117119
AppendiksAppendiks A:Appendiks B:Appendiks C:125129131
DANMARKSEVALUERINGSINSTiTUTØstbanegade 55, 3.2100 København 0T 35 55 01 01F 35 55 10 11E eva@eva,dkH www.eva.dk
Danmarks Evalueringsinstitut udforsker og udvikler kvalitetenaf dagtilbud for børn, skoler og uddannelser. Vi leverer vidender bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler tilkommuner og ministerier.Læs mere om EVA på vores hjemmeside, www.eva.dk.Her kan du også downloade alle EVA's udgivelser— t t v k t e P k s e m n l a r p r k3P h o c t i l l o c via o n h n n h a n r l l o r