Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 282
Offentligt
MAIL TIL DF, Venstre og Konservative
Jeres forslag om afskaffelse af fuld lønkompensation til forældre der passer handicappede børni hjemmet er økonomisk vanvid.Lønkompensationen blev indført for at forhindre døgnanbringelser. Det loft I sætter overkompensationen vil betyde, at mange forældre til disse børn ikke har noget andet økonomiskvalg end at starte på at arbejde. Børnene er fast arbejde, mange gange 24 timer i døgnet. Detvil derfor være nødvendigt for mange familier at døgnanbringe deres handicappede børn.Den alm. takst for døgninstitutioner er 3500-4000 kr. pr. døgn. Pladserne koster mellem 1,3og 1,4 mio. kr. om året. Lønkompensation til forældrene er langt billigere for samfundet.Se her: der er regnet på 6 konkrete børn, og deres nuværende bevillinger vedr. tabtarbejdsfortjeneste, merudgiftsdækning og aflastning. Bevillinger som bortfalder veddøgnanbringelser. Der sammenlignes med taksten på konkrete institutioner. De børn, derallerede har nattevagt får dog nattevagten med ved siden af. Døgninstitutioner har ikkegrundnormering til individuelle nattevagter til børn med f.eks. vejrtrækningsbesvær. Hvisbørnene forbliver i hjemmet og forældrene starter arbejde, vil der til disse børn i stedet skullebevilliges en nattevagt. Denne vagt er langt dyrere end forældrenes arbejdskraft.
KommuneSyddjursNynæstvedKøbenhavnTønderRoskildeFrederiksberg
potentieldøgninst.MøllebækkenFyrreparkensvanehusetRABUGeelsgaardsvanehuset
nuværendeudgiftialtexcl.Skoletilbud697.035454.849734.000476.5791.624.175642.0884.628.726
udgiftvedopholdihjemmetudenlønkompensation,incl.nødvendignattevagtsamtevt. PrisforSFO/bh,ingendøgnanbringelsandreændringerepr.år751.7851.346.1201.020.0091.500.746404.0001.460.73071.3391.137.3401.651.8751.813.186831.1181.979.7604.730.1269.237.882
Mener I virkelig at dette er ansvarlig økonomisk politik? Ministeriet har oplyst, at der i deoffentliggjorte besparelsesbeløb ikke er indregnet øgede udgifter til døgninstitutioner eller
alternative støtteforanstaltninger i hjemmet. Vil det ikke være relevant at udarbejde enøkonomisk realistisk beregning?Kønspolitisk vil I tvinge mødrene hjem, da mødrene oftes tjener mindst.Jeres opgørelse over, at få familier rammer beløbsloftet er desuden forkert. Mange forældredeler lønkompensationen. Dvs. I får beløbene opgjort på 2 personer, med et lavere beløb tilfølge, end hvis det blev opgjort pr. barn. Blev beløbet opgjort pr. barn ville flere famlierramme loftet. (Kommunerne opgør udgiften pr. lønmodtagercpr. - dvs. når I spørger til antalsager, får I antal kompensationsmodtagere ud, ikke antal børn). Jeg vil gerne have jeresbemærkninger og kommentarer her til!Mange specialbørnehaver åbner kl. 8 og lukker allerede kl. 15 el. 15.30. Hvordan mener I atforældrene har et reelt valg med hensyn til fuldtidsarbejde, når de ikke kan få børnene passetefter 15.30? I har indført en § i dagtilbudsloven, så kommunerne for normale børn skal anvisealternativ pasning på "løse" lukkedage. Denne gælder desværre ikke specialbørnehaverne. HarI et forslag til hvad forældrene skal gøre ved deres handicappede børn disse dage?Mange af disse familier har behov for handicapindrettede boliger. Merudgiften mellem aktuelbolig og handicapvenlig bolig dækkes jf. SEL § 116 af kommunen. Skal disse familier nu førstflytte til en bolig, som er meget billig og uegnet, og efterfølgende anvises handicapvenlig boligtil højere udgift af kommunen? Eller har I tænkt jer at familierne skal "slæbe" deres børn op adtrappen til værelset?Endelig: hvordan mener I at forældre til f.eks. kræftramte børn, der er gennem årelangebehandlingsforløb selv "vælger" at "tiltræde" ordningen?Og vil I venligst blive helt enige og klare i udmeldingen om, hvorvidt ændringen er tiltænkt"helt nye" børn, dvs. børn der fødes efter 1. januar 2011 eller blot "nytiltrædelser uafhængigaf barnets alder"?Der kommer hele tiden nye børn som ovenstående 6 - og der findes mange flere.Venlig hilsenBirgitte JørgensenÆrtemarken 33A2860 Søborg