Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 259
Offentligt
850082_0001.png
850082_0002.png
850082_0003.png
850082_0004.png
850082_0005.png
850082_0006.png
850082_0007.png
&
Ny EVA-rapport: Fokus på sprog - Daginstitutioners indsatser for treårige
Dato
Med dette brev modtager du rapporten Fokus på sprog - Daginstitutioners indsatser fortreårige. Rapporten handler om hvordan sprogvurderinger og opfølgende sprogindsatserfor treårige tilrettelægges og hvilken virkning de har.Rapporten kan også downloades på EVA's hjemmeside wvvw.eva.dk eller bestilles hos alleboghandlere.
07 05 2010
Ref
CW/nlh
Jnr2009-0053Side
Venlig hilsen
1/1
Camilla WangOmrådechef
T 35 25 46 65E [email protected]
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55,3.2100 København 0
TF
35 55 01 0135 55 10 11
EH
[email protected]www.eva.dk
Fokus på sprog- daginstitutioners indsatser for treårige
Fokus på sprog� 2010 Danmarks EvalueringsinstitutTrykt hos Vester KopiEftertryk med kildeangivelse er tilladt
Bemærk;EVA sætter komma efter Dansk Sprognævnsanbefalinger, dvs. at der som hovedregel ikkesættes komma foran ledsætninger.Bestilles hos:Alle boghandlere40,- kr. inkl. momsISBN 978-87-7958-576-8Foto: Mette Bendixsen
Indhold
122.12.22.32.3.12.3.22.42.52.62.7
ResumeIndledningBaggrund for undersøgelsenFormål med undersøgelsenEvalueringsdesignUdvælgelse af deltagende kommunerEvalueringens datagrundlagEvalueringens organiseringEVA's øvrige undersøgelser af kommunernes sprogarbejde for treårige i 2009Ændring af dagtilbudslovenLæsevejledning
711111213131415161617
33.13.23.2.13.2.2
De nationale rammer for sprogindsatserne for treårige 19Dagtilbudslovens rammer f o r sprogindsatserneSprogvurderingsmaterialets rammer for sprogindsatserneMaterialets opbygningFormulering af pædagogisk handleark20222324
44.14.1.14.2.4.2.14.2.2
Rationalerne bag sprogindsatserne i kommunerne oginstitutionerneKommunernes sprogindsatsRationalerne bag de kommunale indsatserInstitutionernes indsatsDen sprogansvarlige pædagogs indsats som fagligt fyrtårn (spor A)Stuepædagogernes indsats (spor B)
272829303234
4.2.34.2.4
Forældresamarbejde og indsats i hjemmet (spor C)Undersøgelsens fokus
3537
55.15.25.2.15.2.25.2.35.2.45.2.55.2.65.2.75.35.3.15.3.25.3.35.3.45.45.4.25.55.5.15.5.25.5.3
Sprogindsatser i institutionerne i praksisSprogansvarlige pædagogerDe sprogansvarlige pædagoger som faglige fyrtårneGennemførelse af sprogvurderingerHandleplanerRevurderingerSamarbejde og vidensoverlevering mellem sprogansvarlige pædagoger og stuepædagogerSprogansvarlige pædagoger som generel vidensressourceLedernes fokus på opgaven og opbakning til den sprogansvarlige pædagogOpsamlingOpfølgende indsatser i institutionerne - stuepædagogernes indsatsForløb i sproggruppeAd hoc-sprogaktiviteterPædagogfaglig vurdering som grundlag for indsatserOpsamlingForældresamarbejde og indsats i hjemmetOpsamlingDet generelle sprogmiljø - virkninger af sprogarbejdet på institutionsniveauPositiv vurdering af sprogvurderingerneUdfordringer ved det opfølgende arbejdeOpsamling
393941424347485153555657596163646666666768
66.16.1.16.1.26.1.36.1.46.26.2.16.2.26.2.36.2.46.2.56.2.6
Sprogindsatser for 21 børnIndsatser i de seks institutionerIndsatser i institutionenIndsatser i hjemmetRevurderingerOpsamling21 indsatserTilbud om og gennemførelse af sprogvurderinger og afdækning af behovUdarbejdelse af handleplanOverlevering af videnGennemførelse af indsats i institutionenOverlevering af viden til forældreGennemførelse af indsats i hjemmet
71727274757778797982838486
"
6.2.76.2.86.2.96.3
Gennemførelse af revurderingIndsats i institutionen, men ikke med sikkerhed i hjemmetInstitutionens generelle sprogmiljøSammenfatning
87899091
77.17.27.2.17.2.27.2.37.2.47.2.57.2.5
Sammenfatning og opmærksomhedspunkterProgramteori møder praksisOpmærksomhedspunkterSprogansvarlige pædagoger i centrum for sprogindsatserneSammenhæng mellem identificering af sproglige behov og forslag til opfølgende indsatserVidensoverlevering mellem sprogansvarlige pædagoger og stuepædagogerInstitutionslederens rolleOpfølgende sprogindsatserForældresamarbejde og indsats i hjemmet
9394969698100101102103
8
LitteraturUndersøgelsesdesign og datagrundlagKommunernes programteorier for sprogindsatsen
105107117
AppendiksAppendiks A:Appendiks B:
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUTØstbanegade 55, 3.2100 København 0T 35 55 01 01F 35 55 10 11E [email protected]H www.eva.dk