Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 254
Offentligt
Holmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 4704Fax. 3392 9205www.udsatte.dk
18. maj 2010Til RegeringenDe socialt udsatte og Europa 2020 strategien
Rådet for Socialt Udsatte følger med interesse arbejdet med en ny strategifor udvikling af Europa frem til 2020.Det er helt afgørende for socialt udsatte borgere, at den overordnede udvik-lingsstrategi for EU sigter på aktivt at bekæmpe fattigdom og social udstø-delse. Socialpolitik og bekæmpelse af fattigdom er nationale anliggender,men det er centralt, at der mellem EUs medlemslande er enighed om, at øko-nomisk vækst og bæredygtig udvikling også skal komme de dårligst stilledeborgere til gode og ikke ske på bekostning af de dårligst stillede borgere.Alle borgere skal sikres et værdigt liv. Uanset bopæl skal alle behandles medrespekt.Bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse kræver en målrettet politiskindsats. EUs Lissabon strategi fra 2000 om vækst og beskæftigelse gav enbetydelig vækst i både økonomien og beskæftigelsen frem til krisen i 2008.De centrale indikatorer for fattigdom viser imidlertid, at der frem til 2008ikke blev færre personer, der lever i risiko for fattigdom eller social margina-lisering. Det vil sige, at økonomisk vækst og stigende beskæftigelse er ikkenok i sig selv.Rådet for Socialt Udsatte finder det derfor særdeles perspektivrigt, at EUKommissionen i forslaget til Europa 2020 strategien foreslår konkrete måltalfor reduktionen af antallet af borgere i de enkelte medlemsstater, der i 2020lever i risiko for fattigdom. En sådan konkret målsætning for et overordnetresultat af den nationale politik til bekæmpelse af fattigdom og social udstø-delse kan efter Rådets opfattelse tilføre en ny og vigtig dimension i udvik-lingen af den danske politik på området. Det vil være en anledning til enfornyet gennemgang af politikken i Danmark i forhold til den indsats, somden enkelte borger modtager som hjælp og støtte til løsning af problemer,der ofte fører til marginalisering. Det vil også være en anledning til en kritiskgennemgang af niveauerne for indkomstoverførslerne, herunder især de sat-ser i kontanthjælpssystemet, der åbenlyst ligger under et rimeligt eksistens-minimum.Med de åbne grænser inden for EU er der også blevet - om ikke fri - så dogvæsentlig større bevægelighed over landegrænser af fattigdom og socialeproblemer. Vi ser det dagligt i Danmark, hvor væresteder og nødherberger
2for socialt udsatte borgere også opsøges af borgere fra andre EU lande. Nog-le ender i social udsathed, fordi de mister jobbet eller mislykkes i deres sø-gen efter job i Danmark. Andre forsøger måske bare at komme væk fra soci-alt elendige kår i deres hjemland. Problemerne understreger, at der også påeuropæisk niveau skal tages skridt til, at alle medlemslande sikrer socialbeskyttelse af udsatte borgere og sikrer et værdigt liv for alle i respekt for detenkelte menneskes ønsker og muligheder. En europæisk strategi med kon-krete målsætninger kan være en stor politisk støtte til reformer af socialpoli-tikken i alle lande, så problemerne med at sikre socialt udsatte borgeres ret-tigheder bliver mindre.Rådet for Socialt Udsatte håber, at regeringen og Folketinget vil arbejdepositivt med på Kommissionens oplæg og støtte Kommissionen i bestræbel-serne på at opsætte konkrete mål for bekæmpelse af fattigdom i 2020.Rådet har også bemærket Kommissionens oplæg om, at de nationale reform-programmer til opfyldelse af strategiens målsætninger skal udarbejdes medinddragelse af civilsamfundet. Rådet for Socialt Udsatte deltager naturligvisgerne i dette arbejde, ligesom Rådet løbende arbejder med forslag til initiati-ver til bekæmpelse af fattigdom og social eksklusion.
Med venlig hilsen
Jann SjursenFormand for Rådet for Socialt Udsatte
Kopi sendt til:Socialministeren,Folketingets Socialudvalg