Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 243
Offentligt
Bekendtgørelse om metode for god sagsbehandling ved vurdering af ned-sat funktionsevne som grundlag for tildeling af handicapkompenserendeydelser efter servicelovens bestemmelser(Funktionsevnebekendtgørelsen)
I medfør af § 8 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgø-relse nr. 1203 af 10. december 2009, som ændret ved § 11 i lov nr. 434 af 8. maj 2006 og § 1 i lovnr. 316 af 28. april 2009, fastsættes:Kapitel 1Bekendtgørelsens formål og anvendelsesområde§ 1.
Formålet med bekendtgørelsen er:1) at sikre, at der foretages en helhedsvurdering af den samlede livssituation for borgeren og den-nes familie,2) at sikre, at borgeren oplever synlighed og gennemskuelighed i afgørelser og procedurer,3) at sikre, at borgeren involveres og får indflydelse på egen sag gennem dialog med kommunen,4) at sikre, at afgørelse træffes efter en koordineret indsats i kommunen samt andre involveredeinstanser,5) at sikre dokumentationsgrundlaget for vurderingen af borgerens funktionsevne,6) at bidrage til at skabe en fælles faglig forståelse af de begreber og præmisser, der anvendes ivurderingen af borgerens funktionsevne,7) at sikre et grundigt, hurtigt og smidigt sagsforløb både for borgeren og for kommunen,8) at styrke borgerens retssikkerhed i overensstemmelse med god forvaltningsskik og9) at sikre, at kommunalbestyrelsen vurderer behovet for, at der bliver lavet en skriftlig handleplanfor den enkelte efter servicelovens § 141.§ 2.
Bekendtgørelsen skal anvendes, når kommunalbestyrelsen behandler sager om dækning afnødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse efter servicelovens § 100. I sager, hvor kommu-nalbestyrelsen vurderer, at borgerens funktionsevnenedsættelse er ubetydelig, eller i sager, hvorkompensationsbehovet er åbenbart, kan kommunalbestyrelsen beslutte ikke at anvende bekendtgø-relsen.Stk. 2.Bekendtgørelsen kan anvendes, når kommunalbestyrelsen behandler sager om andre handi-capkompenserende ydelser efter serviceloven end de ydelser, der er omfattet af stk. 1.Kapitel 2Metode for god sagsbehandling ved vurdering af funktionsevnen§ 3.
Kommunalbestyrelsen vurderer, om der til brug for sagsbehandlingen skal udarbejdes enydelsesoversigt over kommunens handicapkompenserende ydelser efter serviceloven. Desuden vur-deres, om der samtidig skal udarbejdes en beskrivelse af kommunens organisering på voksen-handicapområdet.
§ 4.
Kommunalbestyrelsen udsender et samtaleskema til borgeren, der skal danne grundlag for enbeskrivelse og en vurdering af borgerens funktionsevne ved en efterfølgende dialog om borgerensproblemstillinger og behov samt muligheder for kompensation.Stk. 2.I samtaleskemaet skal indgå spørgsmål om, hvilke begrænsninger der er i de hverdagsfunk-tioner og -aktiviteter, som danner grundlag for, at borgeren kan fungere som enkelt individ og somsamfundsborger. Samtaleskemaet skal i den forbindelse omfatte spørgsmål om:1) Borgerens helbredsmæssige forhold,2) borgerens sociale og arbejdsmæssige forhold og3) barrierer i det omgivende samfund, som borgeren kan støde imod.Stk. 3.Borgerens eget bidrag til oplysning af sagen skal fremgå i beskrivelsen og i vurderingen afborgerens funktionsevne. Der udarbejdes i fællesskab mellem borgeren og kommunalbestyrelsen ensammenfatning som afrunding på samtalen.Stk. 4.Sammenfatningen indarbejdes i et aftaleskema, hvori kommunalbestyrelsen noterer, hvadder videre skal ske.Stk. 5.Hensigten med samtaleskemaet og aftaleskemaet er:1) at sikre, at borgeren får indflydelse på sagsbehandlingen,2) at sikre, at borgeren får indsigt i sagsbehandlingens forløb, samt3) at sikre, at sagsbehandlingen udmunder i den rigtige kompensationsindsats.Stk. 6.Kommunalbestyrelsen sender en kopi af aftaleskemaet sammen med en kopi af sammenfat-ningen og det udfyldte samtaleskema til borgeren.Stk. 7.Hvis borgeren er uenig i beskrivelsen eller vurderingen af funktionsevnen i det sendte ma-teriale efter stk. 6, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er grundlag for at fastholdebeskrivelsen eller vurderingen på trods af uenigheden. Hvis kommunalbestyrelsen beslutter at fast-holde beskrivelsen eller vurderingen, skal borgerens bemærkninger tilføjes, således at de kan indgå iden samlede vurdering af funktionsevnen.Stk. 8.Det er kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om bevilling af handicapkompensation.Dette sker på baggrund af en beskrivelse og en vurdering af borgerens funktionsevne, jf. stk. 2 og 3.Ved vurderingen af funktionsevnen skal kommunalbestyrelsen på baggrund af den samlede udred-ning rådgive borgeren om, hvilke ydelser der kan bevilliges.§ 5.
Til brug ved vurderingen af funktionsevnen skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, hvilkeoplysninger der skal indhentes fra praktiserende læge, speciallæge, hospital m.fl., jf. i øvrigt lov omretssikkerhed og administration på det sociale område kapitel 3 a.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal på grundlag af den samlede beskrivelse og vurdering af funkti-onsevnen i henholdsvis sammenfatningen og aftaleskemaet efter § 4 tage stilling til, om der er be-hov for at indhente yderligere oplysninger, der er nødvendige for at vurdere borgerens funktionsev-ne.§ 6.
Hvis der indtræder væsentlige ændringer i de forhold, der har betydning for beskrivelsen ogvurderingen af borgerens funktionsevne, jf. § 4, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en nybeskrivelse og vurdering af borgerens funktionsevne.Kapitel 3Ikrafttræden§ 7.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2010.
Stk. 2.Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 623 af 15. juni 2006 om metode for god sagsbehand-ling ved vurdering af nedsat funktionsevne som grundlag for tildeling af handicapkompenserendeydelser efter servicelovens bestemmelser.