Retsudvalget 2009-10, Socialudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 492, SOU Alm.del Bilag 238
Offentligt
Høring om retssikkerhed på det sociale områdeDen Sociale Retshjælp er i forbindelse med høring om retssikkerhed på det sociale område blevet anmodet om atkomme med et indlæg.Vi arbejder dagligt med en stor gruppe socialt udsatte mennesker, der stadigt oftere føler sig klemte i et socialtsystem, som de har svært ved at forstå og gebærde sig i. Derfor bliver de offentlige sociale instanser snarereopfattet som en nærmest uovervindelig modstander end som hjælpende instans, der kan fungere som et tiltrængtsikkerhedsnet under de socialt udsatte.Som retshjælpsorganisation, der dagligt bliver kontaktet af et stort antal borgere, der har brug for hjælp til at forståog blive hørt i det sociale system, finder vi derfor, at det er af stor vigtighed at få sat fokus på retssikkerheden pådet sociale område. Sådan som den nuværende lovgivning på retshjælpsområdet er skruet sammen, har vibegrænsede muligheder for at yde de socialt udsatte en tilstrækkelig hjælp, og vi ønsker derfor i vores indlæg atfokusere på udvidelse af retshjælpsbegrebet.Den Sociale RetshjælpDen Sociale Retshjælp (DSR) er en gratis landsdækkende retshjælp med hovedsæde i Århus, som pånuværende tidspunkt behandler sager fra samtlige af landets retskredse. Den primære målgruppe udgør tidligereog/eller nuværende indsatte samt hjemløse, herunder misbrugere og sindslidende, dvs. de befolkningsgrupper,der på mange forskellige måder er blandt de, som belaster det danske samfund og retssystem i økonomiskhenseende mest. DSR tilbyder disse grupper en optimal helhedsorienteret rådgivning i henhold til deres juridiskeog sociale rettigheder.DSR er en socialøkonomisk forening, der via afholdelse af undervisning, foredrag og workshops selv er med til attjene penge som supplement til de fondsmidler, som modtages fra offentlige såvel som private fonde.Vi bemandes nu af mere end 70 frivillige medarbejdere (som hver har 4-20 arbejdstimer ugentligt) bestående afen tværfaglig gruppe. Størstedelen er jurastuderende fra Aarhus Universitet, men derudover indgår uddannedeøkonomer, sociologer, advokater og jurister samt statskundskabs-, antropologi-, journalist-, sociologi-,kommunikations- og socialrådgiverstuderende i arbejdet.Behov for (udvidet) retshjælpBehovet for flere retshjælpsorganisationer eller andre former for juridisk rådgivning er stærkt stigende isærindenfor social -, bolig og gældsområdet.DSR mener at der er behov for ”udvidet” juridisk rådgivning hos landets retshjælpsorganisationer, da borgerensbehov har ændret sig igennem tiden. Ifølge Retsplejeloven (§ 323, stk. 4, nr. 4) kan der ikke ydes retshjælp vedadvokatvagter ud over helt grundlæggende mundtligt rådgivning i sager, der er under behandling ved enforvaltningsmyndighed eller et privat klage- eller ankenævn.Nu er advokatvagten i Århus lukket, men vi har tidligere modtaget henvendelser fra mange borgere, som er gåetforgæves hos advokatvagterne. Det er derfor vores klare oplevelse, at der er et udtalt behov for retshjælp på detsociale område, mens der slet ikke er de fornødne hjælpeinstanser på området. At lovgivningen udelukkeradgangen til mere dybdegående retshjælp ved advokatvagter på dette område, fjerner jo ikke behovet – der erbare en lang række mennesker, som ikke kan få den hjælp, de har brug for.
På trods af, at dette er en høring om retssikkerhed på det sociale område, vil vi dog også i den forbindelsenævne, at det er problematisk, at der heller ikke kan ydes retshjælp ved advokatvagter ud over heltgrundlæggende mundtlig rådgivning til sigtede eller tiltalte i offentlige straffesager, da disse så absolut heller ikkefår den fornødne hjælp igennem f.eks. en beskikket forsvarer.Ved at udvide retshjælpsbegrebet til i videre omfang at give adgang til retshjælp på det sociale område mener vi,at der vil ske en nødvendig styrkelse af retssikkerheden på området. Borgeren vil kunne få hjælp, før en sag erkørt så langt af sporet, at der vil være behov for at køre en klagesag, når afgørelsen er truffet. Ved en udvidetadgang til retshjælp vil borgeren i videre omfang have adgang til en hjælper, der kan bistå dem hele vejenigennem et sagsforløb samt være der efterfølgende til at følge op og hjælpe borgeren videre.Barrierer for retshjælpsorganisationerDer efterlyses i bemærkningerne til lovforslaget flere retshjælpe, hvilket DSR kun kan tilslutte sig, men grundetcivilstyrelsens kriterier for at modtage økonomisk støtte er det reelt umuligt at få støtte til flere retshjælpe i blandtandet Århus og København.Dette skyldes, at Civilstyrelsen i sin vurdering af, om et retshjælpskontor kan godkendes som tilskudsberretigget,blandt andet skal lægge vægt på ”omfangetaf øvrige retshjælpstilbud i det pågældende geografiske område”(jf.Bilag A).Dette betyder, at de målgrupper - hvis interesser ikke allerede bliver varetaget i disse byer – reelt bliver afskåretfra gratis retshjælp. Dette gælder f.eks. de tungeste socialgrupper. DSR varetager således specielle interesser,som ikke findes andre steder i det geografiske område, men står uden mulighed for at modtage støtte til dettearbejde.Endvidere finder DSR det ganske problematisk, at geografien skal være en væsentlig faktor i bestemmelsen for,hvilke retskontorer der kan betegnes som tilskudsberretigede, da det alene i byer med studerende – her isærdeleshed jurastuderende - er muligt at opretholde frivillig, kvalificeret juridisk hjælp. En retshjælp kan altsåikke være beliggende uden for Århus eller København og samtidig gøre brug af den kvalificerede hjælp frajurastuderende.Det at den nuværende lovgivning fungerer på en sådan måde, at en retshjælp skal have en beliggenhed udenforstorbyen for at være tilskudsberretiget, men ligge inde i storbyen for at kunne drage nytte af frivillig og kvalificeretjuridisk hjælp, finder DSR særdeles problematisk.Dertil kommer, at mange borgere må gå fra den ene retshjælp til den anden uden at få den fornødne hjælp, bådepga. manglende ressourcer, men også fordi den enkelte retshjælp ikke ved, hvor de evt. kan sende borgeren henfor at få hjælp. Ved at lave et udvidet samarbejde kan retshjælpene samt andre relevante hjælpeorganisationerog offentlige instanser få et større kendskab til retshjælpenes kompetencer og på den måde brede et socialtsikkerhedsnet ud, som for alvor kan sikre de socialt udsatte.Handleplan til forbedring af retshjælp i DanmarkForslagene til handlemuligheder på dette område er mange. DSR har grundet den korte tid vi er blevet stillet tilrådighed i denne sammenhæng valgt, at sætte fokus på følgende.Udvidelse af retshjælpsbegrebetDet nuværende retshjælpsbegreb er forældet. Folks problemer er utroligt komplekse og kan ikke dækkes af detnuværende retshjælpsbegreb. Der ligger en stor samfundsgruppe på grænsen til kriminalitet, som vi i øjeblikketikke kan nå. Med en ændring af retshjælpsbegrebet, så det kan arbejde med de langt mere komplekseproblemstillinger som eksisterer idag, kan vi forebygge mange kriminelle løbebaner, samt bryde med mange af dekriminelle gengangere i de danske fængsler.
En effektivisering af retshjælpsarbejdetSom det er idag er der ikke noget reelt overblik over den tilgængelige retshjælp i Danmark. Det betyder, at mansom borger ikke kan skabe sig et overblik over den eksisterende retshjælp. Det betyder yderligere, atretshjælpskontorer ikke har den fornødne viden om hinanden, som det kræver for at arbejde sammen. Kan enborgers interesser ikke varetages hos den ene retshjælp, skal denne kunne henvises til en anden retshjælp somkan tilbyde hjælp. DSR ønsker et mere målrettet arbejde, med samle de nuværende retshjælpskontorer.En effektivisering af retshjælpsarbejdet kan med fordel ligeledes inkludere samarbejdsmuligheder mellem deenkelte retshjælpe og andre interessenter. Her kan nævnes advokater, socialrådgivere i kommuner, ikriminalforsorgen, på boformer mv.Den største udfordring for danske retshjælpe er den nuværende lovgivning på området, som sætter skrænker forat udvikle disse muligheder.Bilag:A). Endeligt afslag fra CivilstyrelsenB). Klage til Justitsministeriet samt SATS – pulje ordførerneNote til bilagDSR har siden 2007 søgt økonomisk støtte hos civilstyrelsen til drift af retshjælpen. Dog har vi modtaget afslagpå dette grundet de gældende kriterier for tilbud om støtte på området. Såfremt der ønskes indsigt i samtligeansøgninger samt afslag på disse, kan dette ske ved henvendelse til DSR.