Retsudvalget 2009-10, Socialudvalget 2009-10
REU Alm.del Bilag 492, SOU Alm.del Bilag 238
Offentligt
835323_0001.png
835323_0002.png
835323_0003.png
835323_0004.png
835323_0005.png
835323_0006.png
835323_0007.png
835323_0008.png
835323_0009.png
Høring om retssikkerhed på detsociale områdeFolketinget den 21. april 2010
Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer
Hvad er retssikkerhed?Borgeren får den rette ydelse til rette tidBorgeren inddrages i sagsbehandlingenSagen oplyses grundigtAfgørelsen er forudsigelig og forståeligHelhed og sammenhængFaglighed frem for økonomi
Borgeren og systemetProblem:Borgeren er den svage part i mødet medkommunen og i ankesystemetKonsekvens:Manglende vejledning om muligheder (65-10)Manglende opfyldelse af retssikkerhedLøsning:”Best man” ordning til svage borgereStyrkede rådgivningsmulighederKlagesystem ”kun” for borgerne
Klagesystemets rolleProblem:Upræcis lovgivning overlader fastlæggelse af praksis tilankesystemetKonsekvens:Uklarhed om reglers fortolkning, som kan ændres udenlovgivningPraksis bestemmes af få konkrete klager og over lang tidLøsning:Bedre og mere præcis lovgivningRigtig afgørelse i første instansAfklaring af ankesystemets rolle
Ankesystem for borgereProblem:Ankesystemet belastes af kommunernes klager (halvdelen iAST)Ankesystemet belastes af kommunernes indbyrdes kamp omøkonomiske refusionerKonsekvens:Længere sagsbehandlingstiderAnkesystemet er ikke kun for borgeren som den svage partLøsning:Væk med kommunernes klageadgangAfgørelser om refusion kommuner imellem må behandlesandetsteds
Helhed og sammenhængProblem:Retssikkerhedslovens 5 om helhed anvendes ikketilfredsstillendeBorgeren er den svage part i afdelinger og myndighedersindbyrdes strid om bevillinger (BPA, hjælpemidler m.v.)Konsekvens:Borgeren bliver sin egen (uoptimale) koordinatorBureaukratisk og langsommelig sagsbehandlingLøsning:Bedre koordination i arbejde (koordinerende person)Styrket vejledningsforpligtelseAfklaringer, afdelinger og myndigheder imellem, om finansieringm.v., skal ske i ”kulissen” uden borgeren berøres heraf
SagsbehandlingsfristerProblem:Meget lange sagsbehandlingstiderIkke alle sagsbehandlingstider er let tilgængeligeNogle kommuner spekulerer i sagsbehandlingstiderKonsekvens:Borgerne får ikke de rigtige ydelser til rette tidBorgerne får mange generMerudgifter for det offentlige i nogle tilfældeBorgerne kan ikke altid se kommunernes sagsbehandlingstiderLøsning:Fastsættelse af sagsbehandlingstider på udvalgte områderOverveje konsekvenser ved manglende overholdelseOverveje anvendelse afwww.borger.dktil sagsbehandlingstider
Kommission eller tænketank
• DH støtter fokus på retssikkerhed• God ide at kulegrave området i fællesskab• Ikke flere nye regler – men eventuel forenkling ogforstærkning