Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 221
Offentligt
828716_0001.png
828716_0002.png

Socialfaglig Branche

c/o Socialpædagogernes

Landsforbund

Brolæggerstræde 91211 København KTelefon 72 48 60 00Fax 72 48 60 01Email: [email protected]Ref.Dok.nr.ASA/lh556554
Folketinget socialudvalg
15. april 2010
Efterværn er tilbud til unge, der er anbragt udenfor hjemmet. Til-bud, som de kan få fra de fylder 18 år og indtil de bliver 23 år. Derer ingen tvivl om, at efterværn er meget centralt for de unge, somefter en anbringelse under opvæksten skal i gang med voksenlivet.Det er en helt nødvendig livline, da de ofte ikke har det netværk afvoksne familiemedlemmer omkring sig, som andre unge har. Desu-den har de ikke sjældent ting med i bagagen fra deres liv, som bi-drager til, at der er brug for en særlig støtte.Et tilbud om efterværn - som fremgår af § 76 i lov om social service- kan bestå i, at opholdet på det hidtidige anbringelsessted oprethol-des eller genetableres, at der udpeges en personlig rådgiver ellerkontaktperson for den unge eller at der laves en udslusningsordningfor den unge i det hidtidige anbringelsessted.Efter § 68 i serviceloven er den unges opholdskommune forpligtet tilsenest seks måneder før den unge fylder 18 år - og anbringelsendermed ophører - at træffe afgørelse om, hvorvidt den unge har be-hov for et efterværnstilbud. Denne forpligtelse blev indført fra 1. ja-nuar 2006 med Anbringelsesreformen. Af de generelle bemærkningertil det daværende lovforslag fremgår det blandt andet, at”Samtidigforeslås det at give kommunen pligt til at træffe en afgørelse om, atder skal iværksættes efterværn efter § 62 a, seks måneder indenden unge fylder 18 år. Dermed øges opmærksomheden omkring mu-ligheden for efterværn, og den unge får mulighed for at klage overkommunens afgørelse om, at der ikke skal ydes efterværn. Der vilvære opsættende virkning af en eventuel klage over, at der ikkeydes efterværn i form af en forlængelse af en anbringelse efter det18. år, jf. § 62 a”.Kommunen skal samtidig i samarbejde med den unge reviderehandleplanen og tage stilling til den unges videre forløb i forhold tilboligforhold, uddannelse, beskæftigelse og eventuelle andre rele-
vante forhold. Meningen med handleplanen er, at der skal sættes fo-kus på den unges fremtidsplaner.Hvordan går det så med at virkeliggøre efterværn til gavn for deunge, der har brug for det? Hvor mange får efterværn? Får de en af-gørelse om efterværn?Det ved vi ikke.Ifølge Ankestyrelsens Anbringelsesstatistik for 2008 er der truffet452 afgørelser i 2008 om behov for efterværn. Som angivet i en fod-note i årsstatistikken er det et antal, der er uforståeligt. Der varcirka 1.800 unge på 17 år anbragt uden for hjemmet ved udgangenaf 2007, som burde have haft en afgørelse i 2008 senest seks måne-der før det fyldte 18. år.Hvad er forklaringen på den manglende sammenhæng mellem tal-lene i årsstatistikken? Skyldes det, at de unge udskrives fra en an-bringelse, før de er 17½ år, så man slipper for at tage stilling til be-hovet for efterværn? Eller skyldes det, at kommunerne ikke træfferde lovpligtige afgørelser? Eller er forklaringen, at de ikke indberettertil Ankestyrelsen? Eller?Når vi nu ved, hvor vigtigt det er med efterværn for de pågældendeunge, så skal det selvfølgelig være muligt at følge med i, hvad derforegår. Det regner vi med, at alle kan være enige i, og at der vilblive taget initiativ til hurtigst muligt at finde ud af, hvordan situatio-nen ser ud.
Venlig hilsen
Benny AndersenForbundsnæstformandSocialpædagogerne
Bettina PostFormandDansk Socialrådgiver-Forening
Per StøveFormandSocialpolitisk UdvalgHK/Kommunal