Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 170
Offentligt
Departementet, Holmens Kanal 22, 1060 København KTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]J.nr. 2010-1535
Samtlige kommuner og regioner m.fl.________________________________________________________________2. marts 2010
Implementering af reglerne om borgerstyret personlig assistance (BPA)
efter servicelovens §§ 95 og 96 om kontant tilskud til ansættelse af hjæl-
pere.
Folketinget gennemførte i 2009 nye regler om borgerstyret personlig assistance(BPA) – de tidligere hjælperordninger - for borgere med et omfattende hjælpe-behov. Reglerne om BPA trådte i kraft den 1. januar 2009, mens reglerne omkommunernes udmåling af det kontante tilskud til borgeren trådte i kraft 1. juli2009.Socialministeriet er gennem flere henvendelser til den tidligere indenrigs- ogsocialminister og gennem pressen blevet gjort bekendt med, at der i en rækkekommuner tilsyneladende er opstået en uheldig praksis i forbindelse med gen-nemførelsen af reglerne om borgerstyret personlig assistance (BPA) i 2009.Ministeriet vil derfor gerne med dette brev præcisere reglerne på BPA-områdetover for samtlige kommuner.Indledningsvis skal der gøres opmærksom på, at ministeriet har fået beskrevet,at nogle kommuner tilsyneladende anvender niveauet fra DUT-forhandlingenmellem ministeriet og KL som udmålingsgrundlag for den enkelte borger.Efter de gældende retningslinier, udtrykker DUT-resultatet alene merudgifterneved indførelse af nye regler på området som et gennemsnit for kommunernesamlet set. I den forbindelse skal Socialministeriet slå fast, at kommunerneogså før lovændringen har haft udgifter til administration af ordningen, og disseudgifter skal kommunerne også være opmærksom på, når man vurderer desamlede omkostninger ved BPA.Det skal samtidig understreges, at reglerne i serviceloven fastslår, at der altidskal foretages en konkret og individuel vurdering af den enkelte sag. I forhold tilBPA gælder denne pligt såvel udmålingen af borgerens hjælpebehov som be-regningen af lønomkostninger mv. og udmålingen til omkostninger ved de sær-lige opgaver, der er forbundet med at være arbejdsgiver for en borger medBPA. DUT-resultatet kan derfor ikke anvendes som udgangspunkt for en be-regning af et tilskud i en konkret sag.
2
Socialministeriet kan desuden uddybende oplyse, at kommunalbestyrelsen efterde gældende regler skal fastsætte et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere tilborgere, der på grund af et omfattende hjælpebehov er omfattet af reglerne omBPA efter servicelovens §§ 95 og 96. Reglerne om udmåling af det kontantetilskud er desuden fastsat i udmålingsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr.1009 af 28. oktober 2009).Reglerne betyder, at hvis borgeren ønsker, at en forening eller en privat virk-somhed skal udføre arbejdsgiveropgaven for borgeren i en BPA-ordning, harkommunalbestyrelsen pligt at beregne og udbetale et tilskud til denne opgavefor den enkelte borger. Tilskuddet skal beregnes på grundlag af et budget. Derskal ved fastsættelsen af dette budget tages højde for de omkostninger, der erforbundet med at udføre de særlige opgaver, det indebærer at være arbejdsgi-ver for en borger med BPA.Ved udmålingen af det kommunale tilskud til løn efter bekendtgørelsens § 5skal kommunalbestyrelsen ved beregningen af tilskuddet som minimum tageudgangspunkt i lønnen for sammenlignelige faggrupper. Ministeriet er bekendtmed, at en række kommuner her tager udgangspunkt i overenskomsten forsocial- og sundhedspersonale på det kommunale område ved udmåling af løn,diverse tillæg, anciennitet mv., i overensstemmelse med de vejledende ret-ningslinjer, der er udstukket for BPA-ordningen.Socialministeriet er dog samtidig blevet gjort bekendt med, at nogle kommunertilsyneladende ikke anvender det samme grundlag, når en række øvrige pligtigeelementer efter bekendtgørelsens § 5 skal udmåles. Det gælder fx i forhold tilarbejdsmarkedspension eller løn under sygdom, hvor det er oplyst, at noglekommuner anvender en anden praksis for handicaphjælpernes optjening afdisse rettigheder, end der eksisterer for de sammenlignelige faggrupper, somkommunalbestyrelsen i øvrigt har besluttet at anvende som udgangspunkt forfastsættelse af tilskuddet til borgeren. Denne praksis er efter Socialministerietsopfattelse ikke i overensstemmelse med intentionerne i regelsættet eller devejledende retningslinjer på området.Endelig er ministeriet blevet gjort opmærksom på, at der tilsyneladende er op-stået en uklarhed om kommunalbestyrelsens pligt til at udmåle et beløb til dæk-ning af omkostninger til G-dage, det vil sige arbejdsgiverens pligt til at betalearbejdsløshedsdagpenge de første 3 ledighedsdage ved afskedigelse mv. afhjælpere.Det skal i den forbindelse understreges, at hverken bekendtgørelse eller vejled-ning udtømmende gør op med de pligter, der følger af anden lovgivning. Detfølger dog af bekendtgørelsens § 5, stk. 5, at kommunalbestyrelsen ved udmå-ling af tilskuddet til løn skal tage højde for bl.a. feriepenge, feriegodtgørelse ogferie efter ferieloven, ATP samt eventuelle andre lovpligtige bidrag. Det er påden baggrund ministeriets klare opfattelse, at kommunalbestyrelsen også har
3pligt til at udmåle et tilskud til dækning af omkostningerne ved betaling af G-dage.
Med venlig hilsen
Karin IngemannKontorchef