Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 160
Offentligt
Problemer vedrørende administration af grænsen for likvid formue ved tildeling af
helbredstillæg og ældrecheck
Gennem henvendelser fra medlemmerne bliver Ældre Sagen løbende opmærksom på proble-mer i forbindelse af administrationen af den grænse for den likvide formue, der gælder vedtildeling af helbredstillæg og ældrecheck.Forkert formuegrænse pr. 1. januar 2010
I forbindelse med forhøjelsen af grænsen for den likvide formue for 2010, der ved vedtagelsenaf L 71 blev forhøjet fra 64.100 kr. til 74.100 kr., har Ældre Sagen på baggrund af henvendel-ser fra medlemmerne kunnet konstatere, at ikke alle kommunerne har taget hensyn til dennye formuegrænse for 2010 på 74.100 kr. ved beregningen af helbredstillæg og den ældre-check, der udbetales sammen med pensionen for januar måned. (Bilag 1 – meddelelse omophør af helbredstillæg).Efter det, der er oplyst for Ældre Sagen, har nogle kommuner igangsat edb-kørslen af hel-bredstillæg/ældrechecken før jul, og før den nye formuegrænse var på plads i systemet. Dethar betydet, at nogle pensionister ikke har fået ældrecheck og/eller helbredstillæg, selvomderes likvide formue var under 74.100 kr.Ældre Sagen har fået oplyst, at der blev taget højde for dette ved en manuel gennemgang.Ældre Sagen har imidlertid i en konkret sag kunnet konstatere, at denne gennemgang ikke harrettet alle fejl.Ældre Sagen kunne konstatere, at den formuegrænse, der blev oplyst på borger.dk for 2010,var forkert indtil midten af januar. Ældre Sagen har endvidere erfaret, at der så sent som mid-ten af februar i mindst én kommune var interne skemaer, hvor formuegrænsen blev angivet til64.100 kr., og at sagsbehandlere rådgav pensionister ud fra denne forkerte grænse.Efter Ældre Sagens opfattelse bør de kommuner, der har beregnet helbredstil-læg/ældrechecken før den nye formuegrænse var på plades i KMD’s beregningssystem, på-lægges at foretage en ny beregning for alle pensionister i kommunen. (Eller alle pensionistermed en personlig tillægsprocent over 1).Andre problemer med administration af formuegrænsen
Efter Ældre Sagens opfattelse er problemet med den nye formuegrænse kun et af en rækkeproblemer i administrationen af formuegrænsen.Ingen oplysning om størrelsen af den likvide formue på pensionsmeddelelsenEn væsentlig del af problemet kan henføres til, at kommunerne i pensionsmeddelelsen ikkeoplyser størrelsen af den likvide formue, der er lagt til grund ved udbetaling eller ikke udbeta-ling af ældrecheck.De pensionister, der ikke modtager ældrecheck, har altså ingen mulighed for at se, om detskyldes at kommunen har anvendt forkerte oplysninger om den likvide formue.Det er Ældre Sagens indtryk, at fejl med hensyn til opgørelsen af den likvide formue ofte op-dages, når pensionisten søger helbredstillæg, og at pensionisten først her opdager, at der eranvendt forkerte formueoplysninger. Da formuegrænsen er den samme for helbredstillæg ogældrecheck betyder det, at der også skulle have været udbetalt ældrecheck.Hvis fejl især opdages i forbindelse med afslag på helbredstillæg, må man frygte, at mange afde pensionister, der på grundlag af deres indkomst og formueforhold ville være berettigede tilældrecheck, men som ikke søger om helbredstillæg, aldrig opdager fejlen, fordi ældrecheckenudbetales ”automatisk” og ikke efter ansøgning.
Manglende ”afgørelse”Det fremgår af pensionsmeddelelsen, hvis der udbetales ældrecheck. Hvis der ikke udbetalesældrecheck, fremgår det derimod ikke, at der er truffetafgørelseom, at der ikke udbetalesældrecheck og på hvilket grundlag denne afgørelse er truffet, fx størrelsen af den likvide for-mue. Den eneste ”oplysning” er, at der ikke er noget beløb på pensionsmeddelelsen.Statsforvaltningen har i en konkret afgørelse vurderet, at der ikke kan gives afslag på ubeta-ling af ældrecheck, med den begrundelse, at der er gået mere end de 6 måneder, der normalter tidsgrænsen for ændring af pensionsberegningen, når der forligger nye oplysninger om ind-komst- og formueforhold. (Pensionslovens § 39, stk. 4). Statsforvaltningen har lagt vægt på,at det ikke fremgår med tilstrækkelig klarhed af pensionsmeddelelsen, at den også er et afslagpå ældrecheck, og at det ikke fremgår, hvilken likvid formue, der har været baggrund for, atder ikke udbetales ældrecheck. (Bilag 2 – afgørelse fra Statsforvaltningen Syddanmark).Statsforvaltningens afgørelse viser efter ældre Sagens opfattelse, at det kan være vanskeligtat gennemskue, om grundlaget for udbetaling/ikke-udbetaling af ældrecheck er korrekt, og deter om ikke andet administrativt uhensigtsmæssigt, at pensionister kan have krav på efterbeta-ling for flere år.Kommunerne følger ikke Ankestyrelsens afgørelserEn hyppig kilde til fejl er efter Ældre Sagens opfattelse, at kommunerne overser Ankestyrel-sens afgørelse om, at den pension, der udbetales i december måned ikke skal medregnes tilden likvide formue. (Bilag 3 – henvendelse fra borger, bilag 4 Ankestyrelsens afgørelse).Den manglende oplysning om hvilken formue, der er lagt til grund, hvis der ikke udbetalesældrecheck, gør det vanskeligt – selv for de pensionister, der er opmærksomme på problemet- at opdage fejl.Et andet eksempel på at kommunerne ikke nødvendigvis følger Ankestyrelsens principafgørel-ser er afgørelsen fra Statsforvaltningen med hensyn til kapitalpension og likvid formue. I denkonkrete sag fik pensionisten af Statsforvaltningen medhold i at kommunen skulle følge Anke-styrelsens principafgørelse, hvorefter indestående på en kapitalpensionskonto ikke medregnestil den likvide formue. (Bilag 5 – Afgørelse fra Statsforvaltningen Midtjylland).Det kan ikke udelukkes, at der er andre kommuner, der har medregnet en kapitalpension tilden likvide formue, og hvor pensionisten ikke har været opmærksom på Ankestyrelsens afgø-relse af spørgsmålet.Efter Ældre Sagens opfattelse er det foruroligende, at der forekommer eksempler på, at kom-munerne ikke følger Ankestyrelsens principafgørelser.Tidspunkt for opgørelse af den likvide formueEfter Ældre Sagens opfattelse er det uklart, på hvilket tidspunkt den likvide formue opgøres.Ældre Sagen har set eksempler fra kommuner, der indhenter oplysninger om formue fra pen-sionister, der skal have ældrecheck. I det skema, der fremsendes til pensionisten, oplyses det,at det er formue pr. 1, januar 2010, der skal indgå i beregningen. Det kan efter Ældre Sagensopfattelse misforstås, idet det fx ikke er i overensstemmelse med bemærkningerne til L 71,hvoraf det fremgår at: ”For folkepensionister, som ikke har søgt om helbredstillæg, og derfor ikke
har fået afgivet aktuelle oplysninger om likvid formue, opgør kommunen den likvide formue på ba-sis af de oplysninger, som senest er indberettet til skattemyndighederne. Er formuen efter denneopgørelse mindre end formuegrænsen, indhenter kommunen oplysninger fra pensionisten om kon-tant beholdning og andre værdipapirer, som ikke indberettes til skattemyndighederne.”Det er så-
ledes ifølge lovbemærkningerne kun oplysningerne om kontant beholdning og andre værdipa-pirer, der vedrører 1. januar 2010, mens de senest indberettede oplysninger som hovedregelvil være fra årsopgørelsen for 2008, dvs. pr. 1. januar 2009.Det kan tilføjes, at Socialministeriet i sin orientering til kommunerne af 19. december 2003 iforbindelse med vedtagelsen af L 79 i december 2003 skriver. ”Det er således indtægts- ogformueforhold pr. 1. januar i udbetalingsåret som lægges til grund.”Hvis alle oplysninger om den likvide formue skal vedrøre 1. januar i det år checken udbetales,må udbetalingstidspunktet efter Ældre Sagens opfattelse flyttes til et senere tidspunkt, hvorpensionisten har modtaget sin årsopgørelse fra SKAT, hvoraf de indberettede oplysninger omformuen fremgår.Behov for gennemgang af regler
Efter Ældre Sagens opfattelse peger de nævnte forhold på, at der er behov for en gennemgangaf administrationen af ældrechecken, og fx at pålægge kommunerne at ændre pensionsmedde-lelsen så det fremgår, at der er truffet afgørelse om udbetaling af ældrecheck, og hvilketgrundlag afgørelsen er truffet på, samt evt. foretage en lovmæssig præcisering af opgørelsenaf den likvide formue, dels for at sikre at reglerne administreres ens i alle kommuner, dels forat sikre at alle berettigede modtager ældrecheck og helbredstillæg.