Trafikudvalget 2009-10, Socialudvalget 2009-10
TRU Alm.del Bilag 234, SOU Alm.del Bilag 157
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato19. februar 2010Dok.idJ. nr.2010-187Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Orientering om forsøg med individuel handicapkørsel for blinde og
svagtseende
Jeg skal hermed orientere Trafikudvalget om et forsøg med individuel handicapkør-sel for blinde og svagtseende, der er gennemført i regi af Transportministeriet.I forbindelse med Satspuljeprojektet om ”Nye og nemmere veje” er der afsat 3 mio.kr. til et projekt om handicappedes tilgængelighed i transportsystemet med særligtfokus på blinde og svagtseende. Projektet er opdelt i tre faser.I den første fase blev gennemført en kortlægning af kørselsordninger i transportsek-toren, der har bidraget til at give et samlet overblik over eksisterende ordninger ogsynspunkter vedr. hvor godt de fungerer.I den anden fase er gennemført en interview-analyse af blinde og svagtseendes til-gængelighed i trafikken, der havde til formål identificere særlige problemstillingerfor blinde og svagtseende. Analysen har dannet grundlag for udformningen af etkonkret pilotprojekt.I tredje fase gennemføres et pilotprojekt i samarbejde med Dansk Blindesamfund ogMovia Flextrafik, der står for den eksisterende individuelle handicapkørsel. Blindeog svagtseende fik her tilbudt at deltage i den individuelle kørselsordning, hvor mantilbydes op til 104 ture årligt til fritidsaktiviteter på lige vilkår med de eksisterendebrugere. Forsøget løb fra 1. januar 2009 til 31. januar 2010. Medlemmer af DanskBlindesamfund i området svarende til de gamle Vestsjællands og Storstrøms Amterblev tilbudt at deltage i forsøgsordningen.Evalueringen af forsøget, der er foretaget af virksomheden Tetraplan, viser, at af de1030 blinde og svagtseende der blev tilbudt at deltage i forsøget, tog 130 mod tilbud-det. Tilstrømningen til forsøget var således begrænset, men til gengæld var de somdeltog meget tilfredse. I efterfølgende telefoninterviews svarer 90 procent, at kør-selsordningen bidrager til bedre livskvalitet og tilsvarende, at de bliver mindre af-hængige af andre../.
Evalueringen er vedlagt til orientering.
At gøre ordningen permanent vil kræve en ændring af formuleringen i § 11 i Lov omTrafikselskaber, hvor det i dag fremgår, at det alene er bevægelseshæmmede, der eromfattet af ordningen. En landsdækkende, permanent ordning forventes at kostemellem 14 og 20 mio. kr.Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed