Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 134
Offentligt
Hvidovre, den 1. februar 2010Sag 10/117 – Dok. 1243/10 SL/kp/ck
Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) skal lykkes
Kære KarenPå trods af politikernes interesse og forsøg på at skabe bedre rammer for borgere med BPA,herunder ordentlige og normale løn- og ansættelsesvilkår for handicaphjælpere, hober pro-blemerne sig op i uhørt grad. Borgerne føler sig fortabte, som reglerne bliver forvaltet pånuværende tidspunkt, i de kommuner som er kommet i gang. Fremtiden tegner ikke god,hvis der ikke gribes ind nu, særligt til gavn for dem, der var centrale i forbindelse med æn-dringerne af lovgivningen – nemlig de svageste borgere med behov for støtte til at løfte ar-bejdsgiveransvaret.DH har nøje beskrevet problemerne i et åbent brev og notat af 21. januar 2010 til blandt an-det dig som Indenrigs- og Socialminister.Vi vil gerne prøve at give nogle bud på, hvad vi mener, at det er nødvendigt at gøre for hur-tigst muligt at få implementeringen af lovgivningen på det rette spor.DH mener, der er akut behov for at præcisere lovgrundlaget på følgende områder:1. Det skal understreges, at borgernes behov for støtte efter serviceloven skal tage ud-gangspunkt i en konkret individuel vurdering med udgangspunkt i lovens intentioner.BPA skal give mulighed for at leve et liv som alle andre på samme alder og i sammelivssituation – et liv så normalt som muligt. Det er nødvendigt at adskille udmåling afbehovet for hjælp fra økonomi og administration mv.2. Det konkret udmålte behov skal omsættes til en økonomi, der gør det muligt for bor-geren at efterspørge handicaphjælpere og få løst opgaverne.Inden for en rimelig øko-nomisk ramme skal det være muligt at få varetaget arbejdsgiveransvaret hos den ud-byder, borgeren ønsker at benytte.3. Økonomien skal tage udgangspunkt i normale løn- og ansættelsesvilkår for handi-caphjælpere og ikke i det indbyrdes regnestykke mellem KL og Socialministeriet(DUT). Det er nødvendigt at understrege, at det ikke drejer sig om ”sammenligneligegrupper” men præcist om løn- og ansættelsesvilkår for handicaphjælpere. Det skalvære muligt for borgeren og/eller virksomheden/foreningen at indgå en overens-
komst, der muliggør dispensation fra reglerne om arbejdstid. Det er forudsætningenfor at kunne tilrettelægge arbejdet i døgnvagter mv.4. Beregning af tilskuddet skal tage udgangspunkt i antallet af timer, tillæg mv., eksiste-rende regler på arbejdsmarkedet om fx ferie, G-dage osv.5. Alle udgifter vedrørende borgerens BPA, bortset fra udgiften til administration hosen virksomhed/forening, skal betales efter regning. Ellers er det alt for usikkert forden enkelte borger, der ikke har sikkerhed for den tilstrækkelige støtte.6. Principperne i skrivelse af 14/6 1996 fra Social- og Sundhedsministeriet om fordelingaf udgiften til hjælpere til respiratorbrugere skal sikres fulgt. Det betyder, at behovetfor støtte skal opgøres, efter samme principper som i BPA, og bevilges af kommu-nerne under hensyntagen til nødvendige sundhedsmæssige opgaver. Regningen for-deles efterfølgende, uden bureaukrati for borgeren, mellem de to involverede myn-digheder.Jeg håber, du vil tage hånd om at følge op på de gode intentioner, der indtil videre er på vejtil at smuldre.Vi deltager gerne i en drøftelse af udfordringerne og løsningerne.Med venlig hilsen
Stig Langvadformand
Kopi er sendt til Folketingets Socialudvalg
2