Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del Bilag 10
Offentligt
Ankestyrelsens undersøgelser
Beboernes betaling for ophold ibotilbud efter servicelovens §107September 2009
TitelUdgiverISBN nrOpsætningAdresse
Hjemmeside
Beboernes betaling for ophold i botilbud efter servicelovens § 107Ankestyrelsen, september 2009978-87-7811-095-4AnkestyrelsenAnkestyrelsenAmaliegade 25, Postboks 9080, 1022 København KTelefon 33 41 12 00, Telefax 33 41 14 00, E-post[email protected]www.ast.dk
ANKESTYRELSENS UNDERSØGELSER
IndholdKapitelForordSammenfatningBetaling for ophold i botilbud efter servicelovens § 107Betaling for midlertidig hjælp efter servicelovens § 83123
Bilag 1. RegelgrundlagetBilag 2. Skema: Kommunernes praksis med hensyn til beboernes betaling mv. i forbindelse med midlertidigeophold efter servicelovens § 107.
2
FORORD
ForordAnkestyrelsen har for Indenrigs- og Socialministeriet i 4. kvartal 2008 gennemført enspørgeskemaundersøgelse af en række forhold i forbindelse med kommunernesadministration af reglerne om beboerens betaling for botilbud til midlertidigt ophold, jf.servicelovens § 107.Undersøgelsen skal afdække personrelaterede forhold som fastsættelse af beboerens betalingfor de enkelte ydelser, fastsættelse af rådighedsbeløb efter eventuel betaling, udbetaling afbeløb til personlige fornødenheder, dispensation for betaling, friholdelse for betaling forbotilbud og mulighed for opsparing. Der er fokus på, om retningslinjer for betaling har væretfastsat politisk i kommunalbestyrelsen (eller evt. et udvalg).Undersøgelsen skal tillige afdække generelle driftsorienterede forhold, herunder omkommunen har indgået aftaler med leverandører om opkrævning af betaling for ydelser.Leverandører til kommunen kan være andre kommuner, regioner, selvejende institutionereller andre private.Flere afdelinger/forvaltninger i den enkelte kommune kan være inddraget i undersøgelsen, dakommunernes administrative opbygning kan afspejle en adskillelse mellem opgaver, derretter sig mod afgørelser i forhold til den enkelte borgers ophold i et botilbud efterservicelovens § 107 og opgaver, der har en mere generel driftsorienteret karakter.Kommunerne skal have tak for det betydelige arbejde, der har været forbundet medundersøgelsen.
3
1
ANKESTYRELSENS UNDERSØGELSER
1SammenfatningUndersøgelsen omfatter den enkelte beboers betaling til kommunen for ophold i boformerefter servicelovens § 107. Undersøgelsen omfatter herunder forhold vedrørende beboeresbetaling til kommunen for de enkelte ydelser under ophold i boformer efter servicelovens §107. Heri indgår blandt andet kommunens fastsættelse af beboerens rådighedsbeløb eftereventuel betaling, udbetaling af beløb til personlige fornødenheder, dispensation for betaling,friholdelse for betaling for botilbud og mulighed for opsparing.Der er i undersøgelsen fokus på, om særlige retningslinjer for betaling har været fastsatpolitisk i kommunalbestyrelsen eller eventuelt et udvalg.Til borgere med ophold i botilbud efter servicelovens § 107 yder kommunalbestyrelsen oftepersonlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83 i forbindelse med opholdet. Hvis denneydes som en midlertidig hjælp, fastsætter kommunalbestyrelsen betaling for hjælpen.Betaling for midlertidig hjælp efter servicelovens § 83 i forbindelse med ophold i botilbudefter servicelovens § 107 er ligeledes omfattet af undersøgelsen.”Gratisydelser” som eksempelvis socialpædagogisk støtte efter servicelovens § 85 og aktivitets-og samværstilbud efter servicelovens § 104 indgår ikke i undersøgelsen.Undersøgelsens struktur kan beskrives som følger
Ikke visitation til §83Visitation til §107 - tilbudVisitation til § 83
Varig hjælp – udenbetalingMidlertidig hjælp –med betaling
Da kommunalbestyrelsen kan overlade opgaven med at opkræve den betaling, somkommunen kan opkræve hos beboeren, til leverandøren, omfatter undersøgelsen tillige denbetaling, der opkræves af en leverandør.Kommunernes indberetninger om aftaler med leverandører efterlader en usikkerhed, omhvor vidt leverandørerne fastsætter eller alene opkræver beboernes betaling.
4
KAPITEL 1 SAMMENFATNING
Leverandørerne kan indgå aftalemed kommunalbestyrelsenom betaling for leverandørensydelser til kommunen. Det erikke leverandørerne, der bestemmer ellerfastsætter beboernesbetaling til kommunenfor tilbud efter serviceloven. Det er en myndighedsafgørelse, dertræffes af kommunalbestyrelsen. Der er imidlertid intet til hinder for, atkommunalbestyrelsen tilleverandøren kanoverlade opgaven med atopkræve den betaling,som kommunen skal have, da opkrævningen ikke er en myndighedsopgave. I rapportenanvendes formuleringen ”opkræver betalingen” og ikke ”fastsætter betalingen” vedrørendeleverandørens rolle i forhold til beboeren.Leverandører til kommunen af botilbud efter servicelovens § 107 kan være andre kommuner,regioner, selvejende institutioner eller andre private. Eventuelle tilkøb/merkøb, for eksempeli form af fritidstilbud, som alene private leverandører kan tilbyde, indgår ikke iundersøgelsen. Tilkøb/merkøbsydelser er ikke omfattet af serviceloven. Kommunens betalingtil leverandøren ligger også uden for undersøgelsen.91 ud af landets 98 kommuner har besvaret spørgeskemaet om betaling. Det svarer til ensvarprocent på 93. Det er imidlertid ikke alle kommuner, der har svaret på samtligespørgsmål. Derfor varierer antallet af svarkommuner i rapportens tabeller og kan væremindre end antallet af kommuner i undersøgelsen.Flere kommuner har over for Ankestyrelsen tilkendegivet, at det har været vanskeligt atafgive et mere dækkende svar på enkelte spørgsmål, da botilbuddene udgør enmangfoldighed. Det betyder, at der må tages forbehold for, hvor dækkende rapportensbeskrivelse er med hensyn til kommunernes administration af reglerne om beboernesbetaling for ophold i botilbud efter servicelovens § 107. Kommunernes besvarelser giver etindtryk af, at flere kommuner i større eller mindre omfang har en vis usikkerhed i forbindelsemed fastsættelse og opkrævning af beboerens betaling for ophold i botilbud efterservicelovens § 107.Der er fra kommunerne indberettet en række oplysninger, som falder uden forundersøgelsen, og som derfor ikke medtages i rapporten.Stor variation i kommunernes praksis med hensyn til betaling for boligdel og rådighedsbeløb mv. vedmidlertidigt ophold i boformer efter servicelovens § 1071Borgerens betaling for midlertidigt ophold er en samlet betaling for ophold i botilbud. I nogletilfælde betaler borgeren kun for boligen, fordi borgeren ikke modtager andre ydelser, somkommunalbestyrelsen kan opkræve betaling for.
1
Se bestemmelsen i bilag 1 Regelgrundlaget
5
1
ANKESTYRELSENS UNDERSØGELSER
I andre tilfælde, hvor borgeren modtager andre ydelser, herunder kost, som er en integreretdet af opholdet efter serviceloven, opkræves borgeren et samlet beløb for opholdet. Detsamlede beløb består af et beløb for boligen og eventuelt et beløb for kost og andre ydelser,herunder midlertidig hjælp efter servicelovens § 83, f.eks. vask. Det er en samlet betaling, derdanner baggrund for kommunalbestyrelsens afgørelse om, hvorvidt det er fx er grundlag forat træffe afgørelse over for den enkelte borger om nedsættelse af betaling. I undersøgelsen erder blandt andet fokuseret på, om kommunalbestyrelsen har fastsat særlige retningslinjer forborgernes maksimale egenbetaling.Der er en stor variation i kommunernes praksis med hensyn til betalingen. Herunder er derstor spredning med hensyn til fastsættelse af særlige retningslinjer om betaling.Der erikkefastsat regler om, at kommunen skal fastsætte særlige retningslinjer for betalingfor midlertidigt ophold i boformer efter servicelovens § 107, herunder omkommunalbestyrelsens godkendelse heraf.Uanset om kommunen har fastsat særlige retningslinjer, er beboeren ikke i et retligt tomrum.Afgørelsen om betaling skal følge en række regler, jf. nærmere bilag 1 om regelgrundlaget.En tredjedel af landets kommuner (31 kommuner) har fastsat særlige retningslinjer forbetaling for midlertidigt ophold i boformer, selv om der ikke er en pligt til det. To tredjedele(60 kommuner) har ikke fastsat særlige retningslinjer. Flere kommuner har bemærket, at deenten er i gang med, eller at de påtænker at udarbejde særlige retningslinjer, somkommunerne forventer behandlet politisk i løbet af 2009.Ud af de 31 kommuner, der har fastsat særlige retningslinjer om betaling, harkommunalbestyrelsen i 18 kommuner godkendt retningslinjer på et eller flere områder.••••13 kommuner har godkendte retningslinjer for rådighedsbeløb, som beboeren skalhave tilbage efter betaling for botilbud og øvrige ydelserNi kommuner har godkendte retningslinjer for udbetaling af beløb til personligefornødenheder til personer, der ikke har et forsørgelsesgrundlagTo kommuner har godkendte retningslinjer for dispensation for betaling i kortere tidEn kommune har godkendte retningslinjer for opsparing som led i efterbehandling
Der er en stor variation med hensyn til, hvilket beløb der er godkendt som rådighedsbeløb,som beboere skal have tilbage efter betaling for botilbud og øvrige ydelser. De kommuner, derhar oplyst om rådighedsbeløb efter betaling for ydelser, har typisk fastsat et beløb på mellem1.500 kr. og 3.000 kr.
6
KAPITEL 1 SAMMENFATNING
Der er tilsvarende stor spredning med hensyn til udbetaling af beløb til personligefornødenheder.De fleste kommuner har ikke truffet afgørelse om dispensation for betaling i kortere tid. Deter meget sjældent, at der ikke er egenbetaling, eller at beboeren får mulighed for at spare op.81 kommuner har svaret på spørgsmålet om friholdelse for betaling. 32 kommuner friholdersamtlige beboere, der bevarer egen bolig, for betaling for det midlertidige botilbud. 44kommuner friholder under 25 procent af beboerne for betaling.84 kommuner har svaret på spørgsmålet om særlige retningslinjer for den maksimalebeboerbetaling for ”boligdelen”. Otte kommuner har fastsat særlige retningslinjer. I seks ud afde otte kommuner har kommunalbestyrelsen godkendt retningslinjerne.Stor variation i betalingen for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 832Modtager beboeren under opholdet i botilbuddet som midlertidig hjælp personlig og praktiskbistand efter servicelovens § 83, betaler beboeren ud over for boligdelen tillige for dennehjælp.Borgerens betaling for midlertidigt ophold er som også tidligere nævnt en samlet betaling forophold i botilbud. I nogle tilfælde betaler borgeren kun for boligen, fordi borgeren ikkemodtager andre ydelser, som kommunalbestyrelsen kan opkræve betaling for. I andretilfælde, hvor borgeren modtager andre ydelser i form af kost og andre ydelser, herundervask, som er en integreret det af opholdet efter serviceloven, opkræves borgeren et samletbeløb for opholdet. Det samlede beløb består af et beløb for boligen og eventuelt et beløb forkost og andre ydelser, herunder vask. Det er en samlet betaling, der danner baggrund forkommunalbestyrelsens afgørelse om, hvorvidt det er fx er grundlag for at træffe afgørelseover for den enkelte borger om nedsættelse af betaling. I undersøgelsen er der blandt andetfokuseret på, om kommunalbestyrelsen har fastsat særlige retningslinjer for borgernesmaksimale egenbetaling.Der er stor variation i kommunernes praksis. Få kommuner har fastsat særlige retningslinjer,og der er stor variation i tilrettelæggelsen af tilbud.Det skal fremhæves, at derikkeer fastsat bindende bestemmelse om, at kommunen skalfastsætte særlige retningslinjer for betaling for personlig og praktisk hjælp efter servicelovens§ 83 eller om kommunalbestyrelsens godkendelse af eventuelt fastsatte retningslinjer.
2
Se bestemmelsen i slutningen af kapitlet
7
1
ANKESTYRELSENS UNDERSØGELSER
Uanset om kommunen har fastsat særlige retningslinjer, er beboeren ikke i et retligt tomrum.Afgørelsen om betaling skal følge en række regler, jf. nærmere bilag 1 om regelgrundlaget.90 kommuner har svaret på spørgsmålet om visitation til ydelserne samtidig med visitationentil det midlertidige ophold i boformen. 24 kommuner visiterer til ydelserne samtidig medvisitationen til det midlertidige ophold i boformen. 66 kommuner gør det ikke. Undladelse afsamtidig visitation kan skyldes, at beboeren i forvejen er visiteret til ydelsen, og at dennefortsætter i uændret omfang i forbindelse med det midlertidige ophold.77 kommuner har svaret på spørgsmålet om aftaler med leverandøren om opkrævning afbetaling. 7 kommuner har indgået aftale med leverandører. Det vedrører typisk vask af tøj ogrengøring. 70 kommuner har ikke indgået sådanne aftaler med leverandører.I bilag 1 er redegjort for regelgrundlaget. Bilag 2 indeholder spørgeskemaet.
8
KAPITEL 2 BETALING FOR OPHOLD I BOTILBUD EFTER SERVICELOVENS § 1079
2Betaling for ophold ibotilbud efterservicelovens § 107De centrale bestemmelser om kommunens fastsættelse af betaling for ophold i botilbud efterservicelovens § 107 vedrører blandt andet regler om rådighedsbeløb, udbetaling af beløb til1personlige fornødenheder, dispensation for betaling og nedsættelse af betaling.
2.1Særlige retningslinjer om betaling for midlertidigt ophold i boformerBorgerens betaling for midlertidigt ophold er en samlet betaling for ophold i botilbud. I nogletilfælde betaler borgeren kun for boligen, fordi borgeren ikke modtager andre ydelser, somkommunalbestyrelsen kan opkræve betaling for.I andre tilfælde, hvor borgeren modtager andre ydelser i form af kost og andre ydelser,herunder midlertidig hjælp efter servicelovens § 83, f.eks. vask, som er en integreret det afopholdet efter serviceloven, opkræves borgeren et samlet beløb for opholdet. Det samledebeløb består af et beløb for boligen og eventuelt et beløb for kost og andre ydelser, herundervask. Det er en samlet betaling, der danner baggrund for kommunalbestyrelsens afgørelseom, hvorvidt det er fx er grundlag for at træffe afgørelse over for den enkelte borger omnedsættelse af betaling. I undersøgelsen er der blandt andet fokuseret på, omkommunalbestyrelsen har fastsat særlige retningslinjer for borgernes maksimaleegenbetaling.Der er stor forskel på kommunernes praksis med hensyn til at fastsætte retningslinjer ombetaling. Det skal i den forbindelse understreges, at derikkeer fastsat regler om, at denenkelte kommune skal fastsætte særlige retningslinjer.I 31 kommuner har kommunalbestyrelsen eller kommunen fastsat særlige retningslinjer forbetaling for midlertidigt ophold i boformer. 60 kommuner oplyser, at de (2008) ikke harretningslinjer for området,jf. tabel 2.1.
1
For en nærmere gennemgang henvises tilbilag 1om regelgrundlaget.
9
ANKESTYRELSENS UNDERSØGELSER10
Tabel 2.1Særlige retningslinjer om betaling. 2008JaKommunerSærlige retningslinjer- Heraf med godkendelse frakommunalbestyrelsenTabellen bygger på svar fra 91 kommuner.
NejPct.3420Antal60-Pct.66-
Antal3118
Bemærkninger fra kommunerne:Flere kommuner oplyser, at brugerens egenbetaling fastsættes på baggrund af individuellevurderinger. Det gælder både kommuner, der har egne tilbud og kommuner, der køberpladser i tilbud i andre kommuner.Der er ganske få kommuner, hvor de midlertidige botilbud oplyses at være organiseret efter2lov om almene boliger . Hvis botilbuddet er etableret og drives efter reglerne ialmenboligloven, er botilbuddet ikke omfattet af reglerne i servicelovens § 107, og botilbud,der er etableret og drives efter almenboligloven, er ikke omfattet af denne undersøgelse.Flere kommuner oplyser, at de enten er i gang med, eller at de påtænker at udarbejde særligeretningslinjer, og at de forventer, at retningslinjerne bliver behandlet politisk i løbet af 2009.Ud af de 31 kommuner, der har fastsat retningslinjer om betaling, har kommunalbestyrelseni 18 kommuner eller lidt over halvdelen godkendt retningslinjerne på et eller flere områder.••••13 kommuner har godkendte retningslinjer for rådighedsbeløb, som beboeren skalhave tilbage efter betaling for botilbud og øvrige ydelser9 kommuner har godkendte retningslinjer for udbetaling af beløb til personligefornødenheder til personer, der ikke har et forsørgelsesgrundlagTo kommuner har godkendte retningslinjer for dispensation for betaling i kortere tidEn kommune har godkendte retningslinjer for opsparing som led i efterbehandling.
2.2RådighedsbeløbBetalingen må ikke fastsættes større, end beboeren efter betaling har ”et rimeligt beløb tilpersonlige fornødenheder”.2
Der er her tale om § 107-lignende tiltag med selvstændigt lejemål mv. I disse kommuner betaler personen typisk enfastsat husleje til et boligselskab.
10
KAPITEL 2 BETALING FOR OPHOLD I BOTILBUD EFTER SERVICELOVENS § 10711
I alt 24 kommuner har oplyst, at de har fastsat rådighedsbeløb for beboerne. Det fastsatterådighedsbeløb ligger i 19 af kommunerne i beløbsintervallet 1501 - 3000 kr.,jf. tabel 2.2.Tabel 2.2Rådighedsbeløbets størrelse. 2008RådighedsbeløbAntal kommunerTabellen bygger på svar fra 24 kommuner.
Under 1500 kr.2
1501-1850 kr.8
1851-2050 kr.4
2051- 3000 kr.5
3001 - kr.5
I 13 kommuner har kommunalbestyrelsen godkendt retningslinjer for det rådighedsbeløb,som beboeren skal have tilbage efter betaling for botilbud og øvrige ydelser.
2.3Udbetaling af beløb til personlige fornødenhederKommunalbestyrelsen fastsætter efter reglerne ”et beløb til personlige fornødenheder” tilbeboere, der ikke har en indtægt.I alt 13 kommuner har oplyst, at de har fastsat et bestemt beløb til personlige fornødenheder.I 11 ud af de 13 kommuner er der er fastsat et beløb til personlige fornødenheder, som svarertil størrelsen af rådighedsbeløbet.I 9 kommuner har kommunalbestyrelsen godkendt retningslinjer for udbetaling af beløb tilpersonlige fornødenheder til beboere, der ikke har et forsørgelsesgrundlag.
2.4Dispensation fra betaling for botilbud ”i kortere tid”Betalingen sker fra opholdets begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfældedispensere for betaling i kortere tid.Kommunerne har skønnet over, i hvilket omfang de har truffet afgørelse om dispensation pr.1. november 2008. Ud af 73 kommuner, der har svaret på spørgsmålet om dispensation, harfire kommuner truffet afgørelse om dispensation for samtlige beboere. Typisk vil enkommune have truffet afgørelse om dispensation over for enten ingen beboer eller under 25procent af beboerne,jf. figur 2.1.
11
ANKESTYRELSENS UNDERSØGELSER12
Figur 2.1Procentandel beboere med dispensation fra betaling. Antal kommuner. 2008
Kommuner35302520151050
3330
301-2401-2425-4925-49
150-7450-74
275-9975-99100
4100
Andel beboere
Figuren bygger på svar fra 73 kommuner.
Fem kommuner har fastsat retningslinjer om dispensation for betaling for kortere tid. Afdisse fem kommuner har kommunalbestyrelsen godkendt retningslinjerne i to kommuner. Idisse to kommuner har kommunalbestyrelsen herudover godkendt såvel retningslinjer forrådighedsbeløb som for udbetaling af beløb til personlige fornødenheder.
Bemærkninger fra kommunerne:Enkelte kommuner har knyttet bemærkninger til retningslinjerne om dispensation.Herunder er bemærket, at en dispensation afhænger af en samlet individuel vurdering af denenkelte sag. Det kan for eksempel vedrøre familieforhold, og om borgeren bevarer egen boligunder opholdet.Få kommuner har oplyst om, hvad kommunen fortolker som ”kortere tid”. ”3 måneder” og”frem til næste udbetaling” nævnes. En kommune oplyser, at kortere tid ofte vil være tilfælde,hvor opholdet har en kendt slutdato.
2.5Friholdelse fra betaling for botilbud for beboere, der bevarer egen boligSom udgangspunkt skal beboere, der bevarer egen bolig under opholdet, ikke betale for detmidlertidige botilbud.
12
KAPITEL 2 BETALING FOR OPHOLD I BOTILBUD EFTER SERVICELOVENS § 10713
Kommunerne har foretaget et skøn over, i hvilket omfang de har truffet afgørelse om ensådan friholdelse for betaling for beboere pr. 1. november 2008. Ud af 81 kommuner har 32kommuner truffet afgørelse om friholdelse for betaling for alle beboere, der bevarer egenbolig. 19 kommuner har i ingen tilfælde truffet en afgørelse om friholdelse for betaling,jf.
figur 2.2.Figur 2.2Procentandel beboere med egen bolig, der er friholdt for betaling for botilbud. Antal kommuner. 2008
Kommuner3530252015105000Figuren bygger på svar fra 81 kommuner.
322519
21-241-2425-4925-49
150-7450-7475-99
275-99100100Andel beboere
Bemærkninger fra kommunerne:Flere kommuner har som kommentar oplyst, at de har besluttet ikke at opkræve betaling forophold i midlertidige boliger efter servicelovens § 107 – eventuelt bortset fra betaling for kost.
2.6Fastsættelse af betaling med mulighed for opsparing for beboere i efterbehandlingBetalingen for midlertidigt ophold er for borgeren en samlet betaling for ophold i botilbud,inklusiv eventuel betaling for kost og for andre ydelser, herunder vask, som er en integreretdet af opholdet, jf. servicelovens § 107. Denne samlede betaling kan som led i enefterbehandling fastsættes sådan, at beboeren får mulighed for en opsparing.Kommunerne har skønnet over, i hvilket omfang de pr. 1. november 2008, som led i enefterbehandling, træffer afgørelse om nedsættelse af betaling med henblik på mulighed foropsparing. Antallet af beboere med nedsættelse af betaling sættes i forhold til samtligebeboere i botilbud til midlertidigt ophold.
13
ANKESTYRELSENS UNDERSØGELSER14
Seks kommuner har fastsat særlige retningslinjer om adgangen til dispensation, ogkommunalbestyrelsen i én kommune har godkendt retningslinjerne.Det fremgår, at ud af 63 kommuner har 34 kommuner ikke truffet en eneste afgørelse omnedsættelse om nedsættelse og 23 kommuner har alene truffet afgørelser over for 1 – 24procent af beboerne. For 57 ud af 63, svarende til 90 procent af kommunerne, træffesafgørelse om nedsættelse for under 25 procent af beboerne,jf. figur 2.3.Figur 2.3Procentandel beboere med nedsættelse af betaling med henblik på opsparing. Antal kommuner. 2008
Kommuner403530252015105001-2401-24325-4925-49050-7450-7475-99075-991003100Procentdel2334
Figuren bygger på svar fra 63 kommuner.
Bemærkninger fra kommunerne:Enkelte kommuner har til indberetningen knyttet kommentarer til retningslinjerne omnedsættelse af betaling med henblik på opsparing, og disse vedrører især opsparing tilboligformål.Der er flere kommuner, som ikke kræver betaling for ophold i midlertidige botilbud, og herafnævner nogle, at betalingen dermed ikke kan nedsættes yderligere.Nogle kommuner nævner, at muligheden anvendes, hvis der er behov for opsparing til bolig,uddannelse eller eventuelt andet som eksempelvis ferie.
14
KAPITEL 2 BETALING FOR OPHOLD I BOTILBUD EFTER SERVICELOVENS § 10715
En kommune oplyser: ”Muligheden for opsparing tages i anvendelse, når det drejer sig omungegruppen, der efter opholdet i foranstaltningen forventes at skulle etablere sig i egenbolig.”En anden kommune oplyser: ”Egenbetaling er fastsat således, at der er mulighed foropsparing”.Over for sidstnævnte bemærkning står en anden kommune: ” Det er meget sjældent, at enborger ikke skal betale egenbetaling eller får muligheden for at spare op”.
2.7Maksimal beboerbetaling for boligdelenKommunalbestyrelsen fastsætter efter reglerne betalingen for opholdet i botilbuddet,herunder udgiften til el, varme, kost og andre ydelser, som er en integreret del af opholdetefter lov om social service.Det er en mindre andel af kommunerne, der har fastsat retningslinjer for den maksimalebeboerbetaling. Det skal i den forbindelse understreges, at derikkeer fastsat bindende reglerom, at den enkelte kommune skal fastsætte særlige retningslinjer.Beboere i midlertidige botilbud, der bevarer egen bolig under opholdet, betaler somudgangspunkt ikke for boligen men alene for visse ydelser, den enkelte modtager underopholdet. Beboernes betaling kan fastsættes enten som et samlet beløb eller efter de enkelteydelser, der modtages.84 kommuner har svaret på spørgsmålet om særlige retningslinjer for den maksimalebeboerbetaling for ”boligdelen”, der ud over udgifter til beboerens egen bolig inkludererandel af fælles boligareal. 76 kommuner (90 procent) har ikke fastsat særlige retningslinjer.Otte kommuner (10 procent) har fastsat særlige retningslinjer. I seks ud af de otte kommunerhar kommunalbestyrelsen godkendt retningslinjerne,jf. tabel 2.3.Tabel 2.3Særlige retningslinjer for den maksimale beboerbetaling for boligdelen. 2008.JaAntalKommunerTabellen bygger på svar fra 84 kommuner.
NejPct.10Antal76Pct.90
8
I de otte kommuner, der har fastsat retningslinjer for beboernes maksimale betaling, harkommunalbestyrelsen godkendt retningslinjerne i de seks.
Bemærkninger fra kommunerne:
15
ANKESTYRELSENS UNDERSØGELSER16
En kommune oplyser, at den har et månedligt maksimum på 3.675 kr., inkl. alt.En anden kommune udregner betalingen efter den årlige husstandsindkomst.En tredje kommune benytter et maksimum for timepris, der ligeledes er indkomstbestemt.Til de to sidstnævnte kommentarer fra kommunerne bemærkes, at fastsættelse afindkomstafhængig betaling forudsætter hjemmel i lov eller i bestemmelser fastsat medhjemmel i lov. Ud fra de to kommuners bemærkninger kan det ikke afvises, at der medhensyn til indkomstafhængigheden alene sigtes til den betaling for midlertidig hjælp, der erfastsat i § 4 i bekendtgørelsen om betaling, og som har fornøden lovhjemmel, jf. bilag 1.
2.8Supplerende bemærkninger fra kommunerne om betaling efter servicelovens § 107En kommune bemærker, at der til private § 107-tilbud typisk visiteres til ”en samlet pakke”.På de kommunale § 107-tilbud betaler beboerne for de faktiske udgifter til rengøringsartiklerog vaskemidler.
16
KAPITEL 3 BETALING FOR MIDLERTIDIG HJÆLP EFTER SERVICELOVENS § 83
3Betaling for midlertidighjælp efterservicelovens § 833.1Ydelser i kommunens visitation til botilbud i form af personlig og praktisk bistandDen hjælp og støtte, der er brug for ud over selve boligen, dækkes gennem servicelovensbestemmelser om for eksempel personlig og praktisk hjælp, jf. servicelovens § 83.Personlig og praktisk hjælp kan være visiteret som en midlertidig eller varig ydelse.Kommunen kan ikke opkræve betaling for udgifter til personale i forbindelse medhjælp efter § 83, der ydes varigt, jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 1, 1.pkt. Kommunen kan dogopkræve betaling for personaleudgifter til madserviceordninger, uanset om hjælpen ervisiteret midlertidigt eller varigt, jf. bekendtgørelsen § 2, stk. 2.Undersøgelsen viser, at der er variation i de tilbud, der indgår i visitationen til ydelserne efterservicelovens § 83 i kommunerne, ligesom der også er variation mellem, hvor meget beboernebetaler for ydelserne. Den samlede betaling for ophold i botilbud, jf. servicelovens § 107, skalmuliggøre, at beboeren har et rimeligt beløb til personlige fornødenheder, som beskrevet i §2, stk. 4, i betalingsbekendtgørelsen.En mindre andel af kommunerne har indgået aftaler med leverandørerne om, at de (påkommunalbestyrelsens vegne) opkræver beboerens betaling for en eller flere af de ydelser, derer omfattet af visitationen til botilbuddet.Lidt over en fjerdedel af kommunerne visiterer til ydelser efter servicelovens § 83 i forbindelsemed borgerens ophold i botilbuddene og næsten tre fjerdedele af kommunerne oplyser, at deikke visiterer hertil,jf. tabel 3.1.
17
3
ANKESTYRELSENS UNDERSØGELSER
Tabel 3.1Visitation til personlig og praktisk bistand, der ydes under borgerens ophold i botilbuddet. 2008.JaAntalKommunerTabellen bygger på svar fra 90 kommuner.
NejPct.27Antal66Pct.73
24
De tilbud, kommunen visiterer beboerne til, er især rengøring (22 kommuner) og vask af tøj(18 kommuner) og i mindre omfang leje af sengelinned (12 kommuner). Derudover har nikommuner oplyst om andre ydelser, der indgår i visitationen. Det er eksempelvis kørsel,jf.
figur 3.1.
Figur 3.1.Ydelser indeholdt i kommunens afgørelse om personlig og praktisk hjælp. 2008.
Leje af sengelinned
121518
Vask af tøj
10
Rengøring
2289110510Nej15Ja2025Kommuner
Andre ydelser
Figuren bygger på svar fra 24 kommuner.
Tre af de 24 kommuner, som visiterer til rengøring, vask af tøj, leje af sengelinned og til andreydelser oplyser, at de visiterer til alle fire former for ydelser. 11 kommuner visiterer til tre afydelserne og seks kommuner til to. Fire af kommunerne visiterer til én enkelt af ydelserne.Ud af de 24 kommuner, der har oplyst om visiteringen til ydelser efter servicelovens § 83, har:•8 kommuner fastsat retningslinjer for den maksimale beboerbetaling for boligdelen,•6 kommunalbestyrelser godkendt retningslinjerne for den maksimale beboerbetalingfor boligdelen,•2 kommuner aftaler med leverandøren om, at leverandøren opkræver betaling for eneller flere ydelser omfattet af visitationen,
18
KAPITEL 3 BETALING FOR MIDLERTIDIG HJÆLP EFTER SERVICELOVENS § 83
•
1 kommune oplyst om andre betalingsstrømme mellem beboer og leverandør.
3.2De enkelte ydelser, der indgår i personlig og praktisk bistandKommunale tilbud i form af personlig og praktisk bistand efter servicelovens § 83 kan omfatteet varieret omfang af ydelser afhængig af borgerens behov under opholdet. Og undersøgelsenafdækker en stor variation.Der kan eksempelvis være botilbud, hvor ingen beboere er visiteret til personlig og praktiskhjælp, herunder rengøring, men alene socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85 ogandre tilbud efter serviceloven, som borgeren ikke kan opkræves betaling for. På den andenside kan der også være botilbud, hvor borgerne blandt andet er visiteret til rengøring i enmidlertidig periode og madservice, hvor borgeren kan opkræves egenbetaling. Endelig kander være botilbud, hvor beboeren er visiteret til personlig og praktisk hjælp som varige (ogdermed gratis) ydelser, samt madserviceordninger, som der kan kræves betaling for. Afenkelte kommuners kommentarer synes at fremgå en vis usikkerhed med hensyn tilsondringen mellem varige og midlertidige ydelser.Hovedparten af kommuner har enten gratis ydelser eller faste priser for dem. Det er meget fåkommuner, der har en fast maksimumspris for samtlige ydelser, der efter servicelovens § 83tilbydes beboerne.
Bemærkninger fra kommunerneEn del kommuner bemærker, at de har gratis ydelser, bortset fra faste priser på mad. Der erdesuden kommuner, der oplyser, at de ikke har fastsat særskilte priser for ydelserne.Betalingen for de enkelte ydelserAlene få kommuner har oplyst om maksimal beboerbetaling for de enkelte ydelser. Det kanikke afvises, at den ringe besvarelse kan ses på baggrund af, at der i den enkelte kommune ertale om gratis tilbud. Kommunernes udfyldelse af de enkelte punkter i spørgeskemaet er iforbindelse med valideringen suppleret med oplysninger fra kommunernes bemærkninger.Om betalingen for leje af sengelinned, vaskemidler mv. i forbindelse med tøjvask, rengøringog andre ydelser oplyser kommunerne:Beboerbetaling for leje af sengelinned. 15 kommuner har oplyst om den maksimalebeboerbetaling for leje af sengelinned.Et flertal af kommunerne oplyser, eventuelt som kommentar, at leje af sengelinned er gratisfor beboerne.
19
3
ANKESTYRELSENS UNDERSØGELSER
I en kommune ligger beboerbetalingen på 450 kr. månedligt, inkl. vaskemidler.I et par kommuner udgør betalingen lidt over 300 kr. om måneden, ligeledes inkl.vaskemidler.I tre kommuner er beboernes betaling for leje af linned ca. 150 kr. månedligt. En kommunenævner, at der ved akut ophold for sindslidende betales 32 kr. pr. døgn for sengelinned ogrengøring.Beboerbetaling for vaskemidler mv. i forbindelse med tøjvask. 20 kommuner har oplystom den maksimale beboerbetaling i forbindelse med tøjvask.I 12 kommuner betaler beboerne ikke for brug af vaskemidler mv.I syv kommuner ligger udgiften i et interval mellem 33 kr. og 211 kr. månedligt.Beboerbetaling for rengøring. 21 kommuner har oplyst om den maksimale beboerbetalingfor rengøring.13 kommuner har ingen beboerbetaling for rengøring.Syv kommuner oplyser, at beboerbetalingen udgør mellem 30 og 200 kr. månedligt. I enenkelt kommune er betalingen fastsat til 106 kr. pr. time. Dette beløb udgør det maksimalebeløb for betaling i 2008. Det antages, at det er denne maksimale indkomstafhængigebetaling for midlertidig hjælp, der sigtes til.Beboerbetaling for andre ydelser. 14 kommuner har oplyst om den maksimalebeboerbetaling for andre ydelser.I ni kommuner er beboerbetalingen for andre end ovenfor nævnte ydelser gratis.I fire kommuner betales mellem 50 og 84 kr. om måneden for andre ydelser. Betalingen kaneksempelvis dreje sig om udgifter til toiletsager og personlig hygiejne.
3.3Aftaler med leverandører, om at leverandøren opkræver beboerens betaling77 kommuner har svaret på spørgsmålet om aftaler med leverandører. Leverandører tilkommunen kan være andre kommuner, regioner, selvejende institutioner eller andre private.Ud af de 77 kommuner har 7 kommuner eller knap en tiendedel aftaler med en eller flereleverandører om, at leverandøren opkræver beboerens betaling for en eller flere af de ydelser,der er omfattet af visitationen,jf. tabel 3.2.
20
KAPITEL 3 BETALING FOR MIDLERTIDIG HJÆLP EFTER SERVICELOVENS § 83
Tabel 3.2Aftaler om, at leverandøren opkræver betaling for en eller flere af de ydelser. 2008.JaAntalKommunerTabellen bygger på svar fra 77 kommuner.
NejPct.9Antal70Pct.91
7
Der er variation på omfanget af kommunernes aftaler i de syv kommuner, som har botilbud,hvor kommunen har indgået aftaler med private leverandører, om at disse opkræverbeboerens betaling for en eller flere ydelser.I fire kommuner dækker aftalerne alle de botilbud, der er i kommunen. I en kommuneomfatter aftalerne 75 pct. af kommunens botilbud og i en anden 50 pct. af tilbuddene. I enkommune dækker aftalerne 10 pct. af botilbuddene.I de syv kommuner, der har oplyst om indholdet af aftalerne med leverandørerne, ses, atrengøring og vask af tøj er ydelser, som flest kommuner har indgået aftaler med leverandørerom, at leverandøren opkræver betalingen for ydelsen, nemlig henholdsvis syv og sekskommuner.Derudover har fire kommuner indgået aftaler med en leverandør om opkrævning af betalingfor leje af sengelinned, og fire kommuner om at leverandøren opkræver betalingenvedrørende andre ydelser. Disse aftaler kan eksempelvis omhandle transport af beboere.
3.4Andre betalingsstrømmeGanske få kommuner har oplyst om ’andre betalingsstrømme’ mellem beboeren ogleverandøren i forbindelse med ophold i botilbud efter § 107 – og typisk alene i etbemærkningsfelt.
Bemærkninger fra kommunerne:En kommune nævner en aftale mellem beboere og leverandøren om en busforening.En anden kommune oplyser, at beboerne på kommunens egne botilbud helt overvejende erførtidspensionister, og at der ikke har været behov for særlige betalingsstrømme mellemkommunen og beboerne. I de tilfælde, hvor det midlertidige ophold i et § 107 botilbud er led ibehandling, kan det forekomme, at kommunen fastsætter betaling for kost og eventuelt logi,og modregner betalingen i den offentlige ydelse.Endelig oplyser en kommune, at man ikke har tilstrækkelig viden til at besvare spørgsmåleneom betalingsstrømme.
21
3
ANKESTYRELSENS UNDERSØGELSER
Generelt bemærkes, at det kun er ganske få kommuner, der har føjet bemærkninger tilspørgsmålene om andre betalingsstrømme.Det kan måske tages som udtryk for, at både de betalingsstrømme, der er mellem beboeren ogleverandøren, og de betalingsstrømme, der er mellem beboerne og kommunen, kun ibegrænset omfang er klarlagt og dokumenteret i kommunerne.
22
BILAG 1 REGELGRUNDLAGET
Bilag 1RegelgrundlagetRapporten om betaling beskriver anvendelsen af en række bestemmelser om betaling.
1.Lovgrundlaget med bemyndigelser til at fastsætte bestemmelserServicelovens § 163 indeholder hjemmel til at fastsætte bestemmelser om betaling for bodeleni forbindelse med ophold. Disse bestemmelser er fastsat i bekendtgørelse nr. 1387 af 12.oktober 2006 og omfatter blandt andet regler om rådighedsbeløb, udbetaling af beløb tilpersonlige fornødenheder dispensation for betaling og nedsættelse af betaling
§ 163.Ved ophold i boformer efter §§ 107-110 gælder de almindelige regler for hjælp efter denne lov.Stk. 2.Beboerne betaler for ophold i boformer efter §§ 107-110, jf. dog stk. 3. For beboere i længerevarende botilbud,jf. § 108, fastsættes betalingen med udgangspunkt i bygningens omkostninger. Beboere i midlertidige botilbud, derbevarer egen bolig under opholdet, betaler som udgangspunkt ikke for boligen.Stk. 3.Velfærdsministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om betaling og om nedsættelse af betalingen medet beløb, der opgøres efter så vidt muligt lignende regler som i lov om individuel boligstøtte.
Servicelovens § 161 indeholder hjemmel til at fastsætte bestemmelser om betaling for tilbudefter servicelovens § 83, fastsat i bekendtgørelse nr. 616 af 15. juni 2006.
§ 161.Velfærdsministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om betaling for tilbud efter kapitel 16 og omopgørelse af indkomstgrundlaget for betalingen.Stk. 2.Der opkræves ikke betaling for udgifter til personale, når hjælpen efter § 83, stk. 1, og §§ 84 og 85 er varig.Stk. 3.Uanset bestemmelsen i stk. 2 kan der opkræves betaling for personaleudgifter til madserviceordninger.
2.Bekendtgørelse nr. 1387 af 12. oktober 2006I bekendtgørelsens § 2, er indeholdt bestemmelser om fastsættelse af betaling for en rækkeudgifter i forbindelse med opholdet, der er herunder indeholdt bestemmelser om, hvad der er
23
BILAG 1
ANKESTYRELSENS UNDERSØGELSER
indeholdt i betalingen, og at der enten kan betales som et samlet beløb eller efter de enkelteydelser, der modtages.
§ 2.Kommunalbestyrelsen fastsætter betaling for opholdet i botilbuddet, herunder el og varme.Kommunalbestyrelsen fastsætter endvidere betaling for kost og for andre ydelser, herunder vask, som er enintegreret del af opholdet efter lov om sociale service.Stk. 2.….Stk. 3.Betalingen kan fastsættes som et samlet beløb eller under hensyn til de ydelser, der modtages, bl.a. sådan atdet er muligt at fravælge et eller flere måltider eller andre ydelser. Betalingen kan fastsættes som en takst pr. døgn,udregnet efter de gennemsnitlige udgifter til ydelserne.
Rådighedsbeløb som beboere skal have tilbage efter betaling for botilbud og øvrige ydelser samt friholdelse forbetaling
§ 2.…Stk. 4.Beboere, der bevarer egen bolig under opholdet, betaler som udgangspunkt ikke for det midlertidige botilbud. Ide tilfælde, hvor der fastsættes betaling for det midlertidige botilbud, skal der tages hensyn til udgifter i forbindelsemed opretholdelsen af boligen og sådan, at beboerne får mulighed for at opfylde deres hidtidige forpligtelser, og atde har et rimeligt beløb til personlige fornødenheder.
Udbetaling af beløb til personlige fornødenhederBekendtgørelse nr. 1387 af 12. december 2006 fastsætter i § 3, stk. 2, at beboere, der ikke haren indtægt, ikke opkræves betaling for opholdet, og at kommunalbestyrelsen fastsætter ogudbetaler et beløb til personlige fornødenheder, indtil der foreligger et indkomstgrundlag.Der er ikke fastsat regler om dette beløbs størrelse.
§ 3.Beboere, der ikke har en indtægt, opkræves ikke betaling for opholdet.Stk. 2.Til beboere, der ikke har en indtægt, fastsætter og udbetaler kommunalbestyrelsen et beløb til personligefornødenheder, indtil der foreligger et indtægtsgrundlag i form af en arbejdsindtægt, pension, kontanthjælp elleranden indtægt.
24
BILAG 1 REGELGRUNDLAGET
Dispensation for betalingBekendtgørelse nr. 1387 af 12. december 2006 fastsætter i § 1, stk. 3, at kommunalbestyrelseni særlige tilfælde kan dispensere for betalingen i kortere tid. Der er ikke fastsat regler om,hvilke typer af situationer der kan betegnes som ”særlige tilfælde”, og hvad der skal forståssom ”kortere tid”.
§1…Stk. 3.Betalingen sker fra opholdets begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde dispensere forbetalingen i kortere tid.
Mulighed for opsparingBekendtgørelse nr. 1387 af 12. december 2006 fastsætter i § 2, stk. 5, at betaling som led iefterbehandling kan fastsættes således, at beboeren får mulighed for en opsparing. Der erikke fastsat regler om denne beløbsstørrelse og nærmere formål – ud over ”efterbehandling”.
§ 2.…Stk. 5.Betaling kan, som led i en efterbehandling, fastsættes sådan, at beboeren får mulighed for en opsparing.
3.Bekendtgørelse nr. 616 af 15. juni 2006Servicelovens § 107 og ovennævnte bekendtgørelse regulerer alene bodelen af disse tilbud.Den hjælp og støtte, der i øvrigt er brug for, dækkes gennem servicelovens bestemmelser omfor eksempel personlig og praktisk hjælp, jf. servicelovens § 83.I bekendtgørelse nr. 616 af 15. juni 2006 om betaling for generelle tilbud om personlig ogpraktisk hjælp mv. (servicelovens §§ 79, 83 og 84) med større ændringer, er der fastsat reglerom betaling for blandt andet midlertidig hjælp efter § 83 samt for madserviceordninger.Som udgangspunkt betales ikke for varige ydelserPersonlig og praktisk hjælp kan være visiteret som en midlertidig eller varig ydelse.Kommunen kan ikke opkræve betaling for udgifter til personale i forbindelse medhjælp efter § 83, der ydes varigt, jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 1, 1.pkt. Kommunen kan dogopkræve betaling for personaleudgifter til madserviceordninger, uanset om hjælpen ervisiteret midlertidigt eller varigt, jf. bekendtgørelsen § 2, stk. 2.
25
BILAG 1
ANKESTYRELSENS UNDERSØGELSER
§ 2.Kommunen kan ikke opkræve betaling for udgifter til personale i forbindelse med1) hjælp efter servicelovens § 83, stk. 1, der ydes varigt eller i forbindelse med pasning af døende, jf. servicelovenskapitel 23, og2) hjælp efter servicelovens § 84, som er omfattet af servicelovens §§ 41, 42, 96 og 100.Stk. 2.Uanset bestemmelsen i stk. 1 kan kommunen opkræve betaling for personaleudgifter til madserviceordninger.
Hjælp efter § 83, der ikke ydes varigt er omfattet af betaling. Der er i servicelovens § 158fastsat et generelt betalingsprincip, og der er i bekendtgørelsens § 3 fastsat bestemmelser omberegning af egenbetaling.Omfang af ydelser i tilslutning til kommunens afgørelse om visitationKommunens afgørelser kan omfatte et varieret omfang af ydelser omfattet afservicelovens § 83 afhængig af borgerens behov. I det følgende gives nogle eksempler.Der kan være botilbud, hvor ingen beboere er visiteret til personlig og praktisk hjælp,herunder rengøring, men alene socialpædagogisk bistand og andre tilbud efterserviceloven, som borgeren ikke kan opkræves betaling for. Der kan også værebotilbud, hvor borgerne bl.a. er visiteret til rengøring i en midlertidig periode ogmadservice, hvor borgeren kan opkræves egenbetaling. Endelig kan der være botilbud,hvor beboeren er visiteret til personlig og praktisk hjælp samt madservice som varige (ogdermed gratis) ydelser.
4.Kommunalbestyrelsens afgørelse om fastsættelse af betaling -uden særlige retningslinjer•••Bygger skønnet på en bestemt administrativ praksis, skal begrundelsen for enafgørelse indeholde en beskrivelse af indhold og grundlag for denne.Hovedhensynene ved en skønsudøvelse skal anføres.Kommunalbestyrelsen skal følge lighedsgrundsætningen om, at det i alt væsentligtensartede i retlig henseende skal behandles lige.
26
Kommunernes praksis med hensyn til beboerens betaling mv. iforbindelse med midlertidige ophold efter servicelovens § 107.
Identifikation af sagen
Kommune:Kommunenummer:Sagsnummer:Sagsbehandler(initialer):
Indberettes på www.ast.dk under undersøgelser/statistikker senest den 3. december 2008.Spørgsmål om indberetningen kan rettes til Ankestyrelsen, Analysekontoret:Finn Hess, e-mail [email protected], tlf. 3341 1444, og Peter Uldall, e-mail [email protected], tlf. 3341 1360.Spørgsmål om servicelovens § 107 kan rettes til Velfærdsministeriet:Julie Begtorp, tlf. 3392 9300, e-mail [email protected], og Lene Hundborg, tlf. 3392 9300, e-mail [email protected]Tryk "OK" for at fortsætte
OK
Fastsættelse af retningslinjerRetningslinjer om betaling for ophold i tilbud efter servicelovens § 107 i forbindelse med en generelvedtagelse af serviceniveauet på området
1.1Har kommunalbestyrelsen/kommunen fastsat retningslinjer om betaling for opholdi tilbud efter servicelovens § 107?
jklmn1. Jajklmn2. Nej.
1.2Hvis JA til spørgsmål 1.1: Har kommunalbestyrelsen godkendt retningslinjerne?
jklmnJajklmnNej
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
Rådighedsbeløb (efter eventuel betaling)Betalingen skal ske sådan, at beboeren efter betaling har et "rimeligt beløb til personlige fornødenheder",jf. betalingsbekendtgørelsens § 2, stk. 4
2.1Hvilket rådighedsbeløb har kommunalbestyrelsen/kommunen fastsat, at beboeren skal have tilbageefter betaling for botilbud og øvrige ydelser efter serviceloven, som den pågældende modtager?Angiv beløb pr. tidsenhed.Oplys et eller evt. flere1. Pr. måned, kr.2. Pr. uge, kr.3. Pr. døgn, kr.4. Hvis kommunalbestyrelsens retningslinje er, at derikkeer fastsat et bestemt mindsterådighedsbeløb, og at forvaltningen fastsætter beløbet på baggrund af en individuelvurdering af beboerens forhold. Anfør i givet fald Ja i feltet
2.2Har kommunalbestyrelsen godkendt retningslinjerne om rådighedsbeløb?
jklmnJajklmnNej
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
Udbetaling af beløb til personlige fornødenhederTil beboere, der ikke har en indtægt, fastsætter og udbetaler kommunalbestyrelsen "et beløb tilpersonlige fornødenheder", jf. betalingsbekendtgørelsens § 3, stk. 2
3.1Hvilket beløb har kommunalbestyrelsen/kommunen fastsat, at beboeren skal have udbetalt?Angiv beløb pr. tidsenhed.Oplys et eller evt. flere1. Pr. måned, kr.2. Pr. uge, kr.3. Pr. døgn, kr.4. Hvis kommunalbestyrelsens retningslinje er, at derikkeer fastsat et bestemt mindstebeløb til udbetaling, og at forvaltningen fastsætter beløbet på baggrund af en individuelvurdering af beboerens forhold. Anfør i givet fald JA i feltet.
3.2Har kommunalbestyrelsen godkendt retningslinjerne om udbetaling af beløb?
jklmnJajklmnNej
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
Dispensation for betalingBetalingen sker fra opholdets begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere forbetaling i kortere tid, jf. betalingsbekendtgørelsens § 1, stk. 3
4.1.aHar kommunalbestyrelsen/kommunen fastsat retningslinjerom denne dispensationsadgang?
jklmn1. Ja.jklmn2. Nej.
4.1.bHvis JA til spørgsmål 4.1.a: Har kommunalbestyrelsengodkendt retningslinjerne?
jklmnJajklmnNej
4.2Hvis JA til spørgsmål 4.1.a om adgang til dispensation ikortere tid: Kommunens retningslinjer bedes kortfattetbeskrevet, herunder om kommunens evt. fortolkning af "korteretid".
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
Dispensation for betalingBetalingen sker fra opholdets begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere forbetaling i kortere tid, jf. betalingsbekendtgørelsens § 1, stk. 3
4.3I hvilket omfang dispenserer kommunen fra betaling?Procentandel pr. 1. november 2008 bedes markeret
jklmn1. 0 pct.jklmn2. 1 - 24 pct.jklmn3. 25 - 49 pct.jklmn4. 50 - 74 pct.jklmn5. 75 - 99 pct.jklmn6. I alle tilfælde
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
Friholdelse for betaling for botilbudBeboere, der bevarer egen bolig under opholdet, betaler, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 4, somudgangspunkt ikke for det midlertidige botilbud
5.1Skønnet procentandel pr. 1. november 2008 med friholdelse for betalingfor midlertidigt botilbud i forhold til samtlige beboere, der bevarer egen bolig,bedes markeret
jklmn1. 0 pct.jklmn2. 1 - 24 pct.jklmn3. 25 - 49 pct.jklmn4. 50 - 74 pct.jklmn5. 75 - 99 pct.jklmn6. I alle tilfælde
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
Mulighed for opsparingBetaling kan, jf. bekendtgørelsens § 4, stk. 5, som led i en efterbehandling fastsættes således, atbeboeren får mulighed for en opsparing
6.1.aHar kommunalbestyrelsen/kommunen fastsat retningslinjerom denne mulighed?
jklmn1. Ja. Bedes beskrevet nedenforjklmn2. Nej
6.1.bHar kommunalbestyrelsen godkendt retningslinjerne?
jklmnJajklmnNej
6.2Kommunalbestyrelsens/kommunens retningslinjer bedeskortfattet beskrevet:
6.3Procentandel pr. 1. november 2008 med nedsættelse iforhold til samtlige beboere i botilbud til midlertidigt ophold,bedes markeret
jklmn1. 0 pct.jklmn2. 1 - 24 pct.jklmn3. 25 - 49 pct.jklmn4. 50 - 74 pct.jklmn5. 75 - 99 pct.jklmn6. I alle tilfælde
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
Ydelser, jf. servicelovens § 83, der eventuelt indgår i kommunens visitation tilbotilbud ud over boligenEventuelletilkøb/merkøb, som private leverandører kan tilbyde,indgår IKKE
7.1Visiterer kommunen til ydelser efter servicelovens § 83,der ydes under borgerens ophold i botilbuddet?
jklmnJa.jklmnNej. Gå til spørgsmål 8.
7.2Hvilke ydelser, jf. sericelovens § 83, kan* indgå i kommunens afgørelse ud over boligen?Har kommunen såvel botilbud omfattet af den ene som den anden svarmulighed, skal der markeres ibegge svarmuligheder: "Ja" og "Nej". *Se eventuelt vejledning.Markér relevante felter1. Leje af sengelinned2. Vask af tøj3. Rengøring4. Andre ydelser (bedes i givet fald uddybet nedenfor)cdefgJagNejcdefcdefgJagNejcdefcdefgJagNejcdefcdefgJagNejcdef
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
Størrelsen af den maksimale beboerbetalingEventuelletilkøb/merkøb,som private leverandører kan tilbyde,indgår IKKE
8.a.1 Boligdelen.Har kommunalbestyrelsen/kommunen fastsat retningslinjer for denmaksimale beboerbetaling, som én beboer skal betale for boligdelen?(Boligdelen inkluderer ud over udgifter til beboerens egen bolig andel af fællesboligareal)
jklmnJajklmnNej
Hvis JA til spørgsmål 8.a.1:jklmnJajklmnNej
8.a.2Har kommunalbestyrelsen godkendt retningslinjerne?
8.a.3Angiv den maksimale beboerbetaling for boligdelen
Hvis NEJ til spørgsmål 8.a.1:8.a.4Angiv den maksimale beboerbetaling for boligdelen
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
Størrelsen af den maksimale beboerbetalingEventuelletilkøb/merkøb,som private leverandører kan tilbyde,indgår IKKE
8.b VARIG HJÆLPYdelser, jf. § 83, i form af hjælp, der ydes varigt:Enkelte ydelser ud over boligen kan indgå i kommunens afgørelse om visitation til botilbuddet.Angiv maksimal beboerbetaling for de enkelte ydelser:1.Leje af sengelinned:2.Vaskemidler mv. i forbindelse med tøjvask:3.Rengøring:4.Andre ydelser:Uddybning af Andre ydelser:
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
8.c MIDLERTIDIG HJÆLPYdelser, jf. § 83, i form af hjælp, der ydes midlertidigt:Enkelte ydelser ud over boligen kan indgå i kommunens afgørelse om visitation til botilbuddet.Angiv maksimal beboerbetaling for de enkelte ydelser1.Leje af sengelinned:2.Vask af tøj:3.Rengøring:4.Andre ydelser:Uddybning af Andre ydelser:
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
Aftaler om fastsættelse af betalingVedrører alene ydelser, jf. § 83. VedrørerIKKE eventuelle tilkøb/merkøb,som alene privateleverandører kan tilbyde9Har kommunen indgået aftale med leverandøren om, at leverandørenfastsætter betaling for en eller flere af de ydelser, der er omfattet afvisitationen til botilbuddet?jklmn1. Ja.jklmn2. Nej - gå til nr. 12Afsluttende bemærkninger
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
Omfang af aftaler om fastsættelse af betalingVedrører alene ydelser, jf. § 83. VedrørerIKKE eventuelle tilkøb/merkøb,som alene privateleverandører kan tilbyde
10Hvor stor en procentandel af botilbud med privat leverandør er pr. 1. november 2008omfattet af aftaler om, at leverandøren fastsætter beboerbetaling for en eller flere af deydelser, der er omfattet af visitationen til botilbuddet?Angiv, evt. skønnet, procentandel af botilbuddene
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
Ydelser omfattet af aftaler om fastsættelse af betalingVedrører alene ydelser, jf. § 83. VedrørerIKKE eventuelle tilkøb/merkøb,som alene privateleverandører kan tilbyde
11.1Angiv hvilke ydelser, der er omfattet af aftaler om, atleverandøren fastsætter betaling for dem:Marker relevante felter
cdefg1. Leje af sengelinnedcdefg2. Vask af tøjcdefg3. Rengøringcdefg4. Andre ydelser. Bedes uddybetnedenfor
11.2Er der andre betalingsstrømme mellem beboere ogleverandørenaf § 107 tilbuddet? (En betalingsstrøm kaneksempelvis bestå i, at de beboere, der er medlem af enforening, indbetaler beløb til en ordning, hvor tilbuddetforetager praktiske opgaver som fx står for kontoføringen.)Beskrivelse
jklmn1. Nejjklmn2. Ja. Beskriv hvilke nedenfor
11.3Er der andre betalingsstrømme mellem beboere ogkommuneni forbindelse med § 107 tilbuddet?Beskrivelse
jklmn1. Nejjklmn2. Ja. Beskriv hvilke nedenfor
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
Afsluttende bemærkninger
12.1Eventuelle bemærkninger til undersøgelsen.Kommunen har her mulighed for at angive eventuellebemærkninger til forklaring eller supplement til deoplysninger, der fremgår af besvarelsen af skemaet:
Tryk "OK" for at fortsætte
OK
This request took 20.64 seconds of real time (v8.2 build 1391).