Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 87
Offentligt
778375_0001.png
778375_0002.png
778375_0003.png
778375_0004.png
778375_0005.png
778375_0006.png
778375_0007.png
778375_0008.png
778375_0009.png
778375_0010.png
778375_0011.png
778375_0012.png
778375_0013.png
778375_0014.png
778375_0015.png
778375_0016.png
778375_0017.png
SkatteministerietUdkast (3)18. december 2009
J. nr. 2009-311-0039
Forslagtil
Lov om ændring af ligningsloven og skattekontrolloven(Fradrag for private donationer til forskning og højere bundfradrag ved udlejning af fritidsbo-liger)§1I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af11. marts 2009, som ændret senest ved lov nr. 525 af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer:1.§ 8 H, stk. 1,affattes således:”Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages gaver, som giveren har ydet til al-menvelgørende eller på anden måde almennyttige foreninger, stiftelser, institutioner m.v., deranvender deres midler til forskning. Foreningerne, stiftelserne og institutionerne m.v. skal værehjemmehørende her i landet eller i et andet EU/EØS-land. Fradraget er betinget af, at foreningenm.v. har indberettet til told- og skatteforvaltningen i overensstemmelse med de regler, som erfastsat af skatteministeren i medfør af skattekontrollovens § 8 Æ, stk. 3.”2.I§ 8 Hindsættes somstk. 3:”Stk.3.Stk. 1 finder ikke anvendelse, såfremt gavegiver og gavemodtager er interesseforbundne,jf. ligningslovens § 2.”3.I§ 15 O, stk. 1, 1. pkt.,ændres ”7.000 kr.” til: ”10.000 kr. (2010-niveau)”.4.I§ 15 O, stk. 1,indsættes som5. pkt.:”Bundfradraget i 1. pkt. reguleres efter personskattelovens § 20.”§2I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1126 af 24. november 2005, som ændret ved § 13 ilov nr. 335 af 7. maj 2008 og senest ved § 2 i lov nr. 462 af 12. juni 2009, foretages følgende æn-dring:
-2-
1.I§ 8 Æ, stk. 1,1. pkt.,indsættes efter ”§ 8 A”: ”, § 8 H”§3Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Stk. 2.§ 1, nr. 3 og 4 har virkning fra og med indkomståret 2010.Stk. 3.§ 1, nr. 1 og 2, og § 2, nr. 1, har virkning for gaver, der gives den 1. januar 2010 ellersenere.
-3-
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets enkelte elementer2.1. Fradrag for private donationer til forskning – ligningslovens § 8 H2.1.1. Gældende ret2.1.2. Lovforslaget2.2. Højere bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger – ligningslovens § 15 O2.2.1. Gældende ret2.2.2. Lovforslaget3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige3.1. Fradrag for private donationer til forskning – ligningslovens § 8 H3.2. Højere bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger – ligningslovens § 15 O4. Administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet5.1 Fradrag for private donationer til forskning – ligningslovens § 8 H5.2. Højere bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger – ligningslovens § 15 O6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.11. Sammenfattende skema
1. IndledningLovforslaget er et led i udmøntningen af Finanslovsaftalen af 12. november 2009 mellem Re-geringen og Dansk Folkeparti. Med lovforslaget foreslås det dels, at der gives fradrag for fysi-ske personers gaver til almennyttige foreninger m.v., som anvender deres midler til forskning,dels at bundfradraget ved udlejning af fritidsboliger forhøjes fra 7.000 kr. til 10.000 kr., og atbeløbet reguleres efter personskattelovens § 20.Formålet med lovforslaget er at give mulighed for, at der kan komme flere midler til almen-nyttig forskning samt at styrke tilskyndelsen til at udleje sommerhuse.2. Lovforslagets enkelte elementer
-4-2.1. Fradrag for private donationer til forskning - ligningslovens § 8 H2.1.1. Gældende retFysiske personer, der giver gaver til almenvelgørende eller almennyttige foreninger m.v., kanefter gældende regler kun få fradrag for sådanne gaver efter reglerne i ligningslovens § 8 A.Det betyder, at fysiske personer kun har fradrag for gaver indenfor en beløbsgrænse på 14.500kr. årligt (2010). Selskaber har derimod mulighed for at få fradrag for gaver til forskning efterreglerne i ligningslovens § 8 H. Til forskel fra reglerne i ligningslovens § 8 A foreligger deringen beløbsmæssig begrænsning på selskabers fradragsret efter reglerne i ligningslovens § 8H.Selskaber kan efter de gældende regler fradrage gaver, som er ydet til almenvelgørende elleralmennyttige foreninger, stiftelser, institutioner m.v., som anvender deres midler til forskning.Det er en forudsætning for fradraget, at gavemodtageren er godkendt af Det Frie Forsknings-råd. Foreninger, stiftelser og institutioner m.v. kan godkendes, hvis de er,1. hjemmehørende her i landet,2. almenvelgørende eller på anden måde almennyttige og3. anvender midler til forskning.Det er et krav, at alle 3 betingelser er opfyldt. Udtrykket hjemmehørende her i landet svarer tilbetegnelsen i selskabsskattelovens § 1. Begreberne almenvelgørende og almennyttig skal for-stås på samme måde, som de forstås i ligningslovens § 8 A om fradragsret for gaver til almen-velgørende eller på anden måde almennyttige institutioner. Den sidste betingelse, at forenin-ger, stiftelser, institutioner m.v. skal anvende deres midler, herunder de modtagne ydelser, tilforskning, er bredt defineret. Forskning forstås som videnskabelig undersøgelse og gransk-ning. Undersøgelserne kan indgå som et led i egentlig grundforskning. De kan også være rettetmod praktiske mål eller anvendelser.Det Frie Forskningsråd offentliggør hvert år de foreninger, stiftelser, institutioner m.v., der ergodkendt i henhold til ligningslovens § 8 H. Selskabets fradragsret er betinget af, at Det FrieForskningsråd har godkendt den pågældende forening, stiftelse, institution m.v. i det kalen-derår, hvori gaven gives.2.1.2. LovforslagetFormålet med lovforslaget er at give mulighed for, at der kan komme flere midler til almen-nyttig forskning. Der kan forekomme tilfælde, hvor en fysisk person har midlerne og ønsketom at støtte en forskningsinstitution, men efter de gældende regler kan der kun opnås et megetbegrænset fradrag. Derfor foreslås det at udvide bestemmelsen i ligningslovens § 8 H således,at også fysiske personer kan få fradrag i deres skattepligtige indkomst, når de giver gaver til
-5-almennyttige institutioner, der anvender deres midler til forskning. En udvidelse af ligningslo-vens § 8 H vil ikke blot give mulighed for flere midler til forskning, men vil samtidig åbnefor, at fysiske personer fx en hovedaktionær kan give en gave direkte til den ønskede forsk-ningsinstitution i stedet for via sit selskab. Det kan i visse tilfælde være mere hensigtsmæs-sigt.Det foreslås endvidere, at ligningslovens § 8 H tilpasses i forhold til EU-retten i overens-stemmelse med ændringen af ligningslovens § 8 A, der skete ved lov nr. 335 af 7. maj 2008.Det foreslås således at foreninger, stiftelser, institutioner m.v., der er hjemmehørende i et an-det EU/EØS-land, får mulighed for at blive godkendt efter ligningslovens § 8 H af Det FrieForskningsråd. Det vil betyde, at donationer til godkendte foreninger efter ligningslovens § 8H vil være fradragsberettigede uagtet, at foreningen er hjemmehørende i et andet EU/EØS-land. Det vurderes tvivlsomt, om de nuværende regler er i overensstemmelse med EU-rettensregler om kapitalens frie bevægelighed.Tilpasningen af bestemmelsen i forhold til EU-retten medfører, at der bør indsættes en forud-sætning om, at gavegiveren ikke må være interesseforbundet med gavemodtageren.Bestemmelsen skal sikre uafhængighed mellem gavegiver og gavemodtager. Hvilket blandtandet forhindrer, at gavegiver giver en fradragsberettiget gave til sin moderfond hjemmehø-rende i et andet EU/EØS-land. Uden sådan en begrænsning, kan det frygtes, at der i Danmarkopnås fradrag for moderfondens oparbejdelse af en immateriel rettighed, som ikke vil væreskattepligtig til Danmark efter oparbejdelsen.Endelig foreslås det, at fradraget gøres betinget af indberetning vedrørende gaven fra den pågæl-dende forskningsinstitution, der har modtaget gaven. Det foreslås, at der indføres en indberet-ningspligt svarende til den, der allerede gælder i forhold til ligningslovens § 8 A. Det gælder bådefor danske og udenlandske foreninger.2.2. Højere bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger - ligningslovens § 15 O2.2.1. Gældende retIndkomst ved udlejning af fritidsboliger skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtigeindkomst efter de almindelige regler i statsskattelovens § 4. Der sondres mellem, om fritids-boligen udelukkende anvendes til udlejning, eller om fritidsboligen anvendes til udlejning endel af året.Hvis en fritidsbolig udelukkende anvendes til udlejning, skal der opgøres et ejendomsregn-skab på tilsvarende vis som for andre udlejningsejendomme. Udlejes en fritidsbolig med in-
-6-ventar, kan udlejeren skattemæssigt fradrage udgifter til vedligeholdelse heraf. Der kan ogsåforetages skattemæssige afskrivninger på inventaret efter reglerne herom i afskrivningsloven.Der kan ikke foretages skattemæssige afskrivninger på selve fritidsboligen. Beskatningen afindkomsten sker som personlig indkomst.Hvis en fritidsbolig anvendes til udlejning en del af året, kan udlejeren gøre brug af to forskel-lige metoder til at opgøre den skattepligtige indkomst vedrørende indkomst fra udlejningen.Erhvervsmæssig udlejning eller udlejning for et længere tidsrum end 1 år af sommerhuse kræ-ver tilladelse efter sommerhuslovens § 1, stk. 1. Hovedreglen er, at der ikke gives tilladelse tilerhvervsmæssig udlejning m.v. Det er alene i en række få afgrænsede situationer, at der givestilladelse til udlejning efter sommerhuslovens § 1, stk. 1.Udlejeren af en fritidsbolig, der udlejes en del af året, kan enten anvende den skematiske op-gørelsesmetode i ligningslovens § 15 O, stk. 1, eller den regnskabsmæssige opgørelsesmetodei ligningslovens § 15 O, stk. 2.Før indførelsen af den nuværende skematiske opgørelsesmetode, der blev indført ved lov nr.423 af 25. juni 1993, kunne ejere af fritidsboliger, som blev udlejet en del af året, men ellersblev benyttet af ejeren, foretage fradrag i forbindelse med udlejningen. Dette skete efter enanvisning fra Ligningsrådet. Fradraget kunne enten opgøres som 40 pct. af lejeindtægten elleropgøres regnskabsmæssigt. Den nuværende skematiske opgørelsesmetode blev lovfæstet iligningslovens § 15 O, stk. 1, ved lov nr. 423 af 25. juni 1993, hvor der samtidig blev indførtet bundfradrag på 7.000 kr. Vælger ejeren at anvende den skematiske opgørelsesmetode, kander således ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrages et bundfradrag på 7.000kr. i bruttolejeindtægten pr. fritidsbolig. Bundfradraget på 7.000 kr. reguleres ikke. Det er her-efter kun den del af lejen, som overstiger bundfradraget, som medregnes ved indkomstopgø-relsen. Bundfradraget kan ikke overstige bruttolejeindtægten. Fradraget kan heller ikke foreta-ges, hvis den skattepligtige fradrager faktiske udgifter i forbindelse med udlejningen. Af denreducerede lejeindtægt, der fremkommer efter bundfradraget på 7.000 kr., kan der yderligerefradrages 40 pct. Dette fradrag på 40 pct. anses for at dække samtlige udgifter mv., der er for-bundet med udlejningen. Har en fritidsboligejer eksempelvis bruttolejeindtægter på 107.000kr. ved udlejning af sin fritidsbolig, kan vedkommende indledningsvis fradrage 7.000 kr., dersåledes virker som et skattefrit bundfradrag. I den reducerede lejeindtægt på 100.000 kr. kander fradrages 40 pct., hvorefter beskatningsgrundlaget udgør 60.000 kr.Sommerhusudlejere kan, som nævnt, i stedet for at anvende den skematiske opgørelsesmetodevælge den regnskabsmæssige metode i ligningslovens § 15 O, stk. 2, hvor de får fradrag forpræcis de udgifter, de har haft. De fleste vælger dog den skematiske opgørelsesmetode med
-7-bundfradraget på 7.000 kr. og 40 pct. fradrag.Skattepligtig indkomst fra en fritidsbolig, der anvendes til udlejning en del af året, beskattessom kapitalindkomst, hvad enten sommerhusejeren anvender den skematiske opgørelsesme-tode eller den regnskabsmæssige opgørelsesmetode. Positiv nettokapitalindkomst indgår fraindkomståret 2010 i topskattegrundlaget i det omfang, indkomsten overstiger et bundfradragpå 40.000 kr. Det vil sige, at marginalskatten under bundgrænsen udgør ca. 37,3 pct. Margi-nalskatten over bundgrænsen udgør ca. 52,2 pct. De fleste personer, herunder udlejere, harnegativ nettokapitalindkomst, der i en gennemsnitskommune fradrages med ca. 33,6 pct.(2010). NårForårspakke 2.0er fuldt indfaset, vil fradragsprocenten for negativ kapitalind-komst under 50.000 kr. (100.000 kr. for ægtepar) være ca. 25,6.2.2.2. LovforslagetFormålet med lovforslaget er at styrke tilskyndelsen til at udleje sommerhuse. I løbet af deseneste ti år er der sket et fald i antallet af udlejede feriehuse. Det er regeringens opfattelse, atder er behov for at øge udbuddet af feriehuse.Lovforslaget går ud på at forhøje det nuværende bundfradrag på 7.000 kr. til 10.000 kr. Ved atforhøje fradraget øges incitamentet for feriehusejerne til at leje deres sommerhuse ud, så antal-let af huse til udlejning kan øges. Det kan samtidig øge omsætningen i de øvrige turismeer-hverv og relaterede erhverv.Det nuværende bundfradrag har ikke været reguleret siden 1993, hvor det blev indført. Detforeslås, at bundfradraget for fremtiden reguleres efter personskattelovens § 20 i lighed meden række andre beløbsgrænser i skatte- og afgiftslovgivningen. Reguleringen finder sted førstegang i 2011.3. Økonomiske konsekvenser for det offentligeSamlet set skønnes lovforslaget at medføre et provenutab på ca. 45 mio. kr. årligt målt i varigvirkning. I indkomstårene 2010 og 2011 skønnes provenutabet til ca. 25 mio. kr., hvoraf denkommunale andel udgør ca. 19 mio. kr. I finansåret 2010 skønnes provenutabet at udgøre ca.12,5 mio. kr.3.1. Fradrag for private donationer til forskning – ligningslovens § 8 HDen foreslåede indførelse af et ligningsmæssigt fradrag for fysiske personers gaver til almen-nyttige forskningsinstitutioner vil isoleret set medføre et provenutab.Et skøn over provenutabet er behæftet med stor usikkerhed, fordi der ikke foreligger statisti-
-8-ske oplysninger, der kan danne grundlag for et underbygget skøn over antallet af personer,som vil give fradragsberettigede gaver til forskning, samt størrelsen af disse gaver. En del afusikkerheden skyldes, at enkelte personer med stor formue vil kunne give store gavebeløbmed fradragsret. Dette vanskeliggør et skøn over provenutabet.I ligningslovens § 8 H er der fire overordnede kategorier af forskningsudførende institutioner,der er godkendt til at modtage gaver. De første tre grupper omfatter visse offentlige institutio-ner, teknologiske serviceinstitutter og museer. I provenuvurderingen er det forudsat, at det erbegrænset, hvor meget privatpersoner vil give i gavedonationer til disse institutioner.Den sidste gruppe består af andre private og selvejende institutioner m.v., hvoraf størstedelenaf dem tillige er godkendt efter ligningslovens § 8 A, således at privatpersoner allerede i dagkan opnå fradrag for gaver på op til 14.500 kr. årligt (2010) til disse institutioner efter lig-ningslovens § 8 A. Det bemærkes, at flere af de institutioner godkendt efter ligningslovens § 8H, som har bredest og størst folkelig appel, også er godkendt efter ligningslovens § 8 A. Detgælder således f.eks. AIDS-fondet og Kræftens Bekæmpelse. Disse institutioner vil formentligikke opleve en markant stigning i gavebidragene, idet de allerede får størstedelen af deres ga-ver igennem ligningslovens § 8 A. En udvidelse af ligningslovens § 8 H til også at omfattefysiske personer vil for de institutioner, som både er godkendt efter ligningslovens § 8 A og §8 H, kun medføre et provenutab for det offentlige vedrørende de personer, som giver eller vilgive gaver udover maksimumsgrænsen i ligningslovens § 8 A.Ifølge SKATs registre har knap 5.000 personer i 2008 givet gaver med det maksimale gave-fradrag på 14.000 kr. (2008) i ligningslovens § 8 A. Det er i skønnet lagt til grund, at det er idenne gruppe, at de personer, som vil udnytte afskaffelsen af grænsen for gavefradraget til atyde større gaver, skal findes. Størstedelen af institutionerne og foreningerne i ligningslovens §8 A er dog ikke godkendt efter ligningslovens § 8 H (og kan heller ikke godkendes, idet derstilles krav om forskningsaktivitet), hvorfor det må forventes, at det vil være væsentlig færrepersoner, som vil benytte sig af fradragsmuligheden ved en udvidelse af ligningslovens § 8 H.På denne baggrund skønnes det derfor med stor usikkerhed, at ændringen vil medføre et pro-venutab i størrelsesordenen 10 mio. kr. årligt målt i varig virkning.I indkomstårene 2010 og 2011 skønnes provenutabet at udgøre ca. 10 mio. kr. Heraf vedrørerca. 7,5 mio. kr. kommunerne og 2,5 mio. kr. staten. I finansåret 2010 skønnes provenutabet atudgøre ca. 5 mio. kr.Fradraget for gaver til almennyttige forskningsinstitutioner har karakter af en skatteudgift, idet
-9-gaver må betragtes som en privatudgift, hvorimod der efter de generelle regler kun gives fra-drag for de udgifter, som i årets løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkom-sten. Skatteudgiften skønnes at udgøre ca. 10 mio. kr. årligt.3.2. Højere bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger – ligningslovens § 15 ODer er ca. 37.500 fritidsboliger, der anvendes til udlejning en del af året. Af disse skønnesejerne af de ca. 30.000 at anvende den skematiske opgørelsesmetode med et bundfradrag på7.000 kr.En forhøjelse af bundfradraget med 3.000 kr. vil forøge det skattemæssige fradrag med 60 pct.heraf, dvs. 1.800 kr., idet der i forvejen er en fradragsret på 40 pct. af indkomster ud overbundfradraget. Skatteværdien af forhøjelsen er 33,6 pct. af 1.800 kr., dvs. ca. 600 kr.På den baggrund skønnes forhøjelsen af bundfradraget at medføre et provenutab i størrelses-ordenen 15 mio. kr. i 2010. De følgende år vil provenutabet stige, idet bundfradraget på10.000 efter ændringen årligt reguleres efter personskattelovens § 20, hvor det efter gældenderegler ikke reguleres. Den varige virkning skønnes til et provenutab på godt 35 mio. kr. årligt.I indkomstårene 2010 og 2011 skønnes provenutabet at udgøre ca. 15 mio. kr. Heraf vedrørerca. 11,5 mio. kr. kommunerne og 3,5 mio. kr. staten. I finansåret 2010 skønnes provenutabetat udgøre ca. 7,5 mio. kr.Forhøjelsen af bundfradraget ved udlejning af fritidsboliger har karakter af en skatteudgift idet omfang bundfradraget efter forhøjelsen overstiger de faktiske udgifter. For de ejere af fri-tidsboliger, der efter gældende regler benytter den skematiske opgørelsesmetode, fordi det ermindst lige så fordelagtigt som fradrag for de faktiske omkostninger, vil forhøjelsen af bund-fradraget være en overkompensation af de faktiske udgifter. Det skal dog ses i forhold til, atde administrative omkostninger ved at opgøre fradraget for de faktiske udgifter kan være be-tydelige. Skatteudgiften skønnes at udgøre ca. 15 mio. kr. årligt umiddelbart efter den foreslå-ede ændring, men vil blive forøget gradvist i takt med at § 20 – reguleringen årligt forøgerbundgrænsen nominelt.4. Administrative konsekvenser for det offentligeSKAT har skønnet, at forslaget om indberetningspligt af gaver givet efter ligningsloven § 8 Hvil medføre engangsomkostninger til systemtilretninger på ca. 4 mio. kr.5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet5.1 Fradrag for private donationer til forskning – ligningslovens § 8 H
- 10 -Forslaget om fradrag for private donationer til forskning forventes at medføre en stigning iforskningen, hvilket også vil være til gavn for erhvervslivet.5.2. Højere bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger – ligningslovens § 15 OEt højere bundfradrag ved sommerhusudlejning øger incitamentet for sommerhusudlejere tilat leje deres sommerhuse ud, så antallet af huse til udlejning stiger. Det forventes at føre tiløget omsætning i turismeerhvervet.6. Administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget sendes i høring hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Er-hvervsregulering.7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenDet foreslås at tilpasse ligningslovens § 8 H i forhold til EU-retten svarende til tilpasningen afligningslovens § 8 A, der skete ved lov nr. 335 af 7. maj 2008. Det foreslås, at foreninger,stiftelser, institutioner m.v., der er hjemmehørende i et andet EU/EØS-land, får mulighed forat blive godkendt efter ligningslovens § 8 H af Det Frie Forskningsråd.10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget har været i høring hos Advokatrådet, AE Rådet, Cevea, CEPOS, Dansk Erhverv,Danske Advokater, Det Frie Forskningsråd, Den Danske Skatteborgerforening, DI, Erhvervs-og Selskabsstyrelsen – Center for Kvalitet i Erhvervsregulering, Feriehusudlejernes Branche-forening, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Forenin-gen Registrerede Revisorer, ISOBRO og Skatterevisorforeningen.11. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenserØkonomiske konsekvenserfor det offentligeNegative konsekvenserSamlet set skønnes lovforsla-get at medføre et provenutabpå ca. 45 mio. kr. årligt målt ivarig virkning. I indkomst-
- 11 -årene 2010 og 2011 skønneslovforslaget at medføre etprovenutab på ca. 25 mio. kr.Heraf skønnes den kommuna-le andel at udgøre ca. 19 mio.kr. I finansåret 2010 skønnesprovenutabet at udgøre ca.12,5 mio. kr.SKAT har skønnet, at forsla-get om indberetningspligt afgaver givet efter ligningslo-ven § 8 H vil medføre en-gangsomkostninger til sy-stemtilretninger på ca. 4 mio.kr.Ingen
Administrative konsekven-ser for det offentlige
.
Økonomiske konsekvenserfor erhvervslivet
Forslaget om fradrag for priva-te donationer til forskning for-ventes at medføre en stigning iforskningen, hvilket også vilvære til gavn for erhvervslivet.Forslaget om forhøjelse afbundfradraget ved udlejning affritidsboliger ventes at føre tiløget omsætning i turismeer-hvervetAfventer CKRIngenIngen
Administrative konsekven-ser for erhvervslivetAdministrative konsekven-ser for borgerneMiljømæssige konsekven-serForholdet til EU-retten
Afventer CKRIngenIngen
Med indførsel af fradragsret for gaver givet til godkendte for-eninger, stiftelser, institutioner mv. hjemmehørende i et andetEU/EØS-land sikres en overholdes af EU-retten. Der henvisestil de almindelige bemærkninger herom. Derudover indeholderlovforslaget ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at bestemmelsen udvides således, at fysiske personer kan få et fradrag i deres skatte-
- 12 -pligtige indkomst for gaver, der gives til almennyttige forskningsinstitutioner godkendt efter lig-ningslovens § 8 H. Der er tale om et ligningsmæssigt fradrag.Endvidere foreslås det, at gaver til foreninger, stiftelser, institutioner m.v. der er hjemmehørende iet andet EU/EØS-land, kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. De uden-landske foreninger m.v. skal godkendes efter de samme kriterier som de danske foreninger m.v.efter ligningslovens § 8 H.Efter gældende ret er fradrag for gaver udelukkende betinget af, at gaven ydes til danske forenin-ger m.v., der er godkendt af Det Frie Forskningsråd i det samme kalenderår, hvori gaven ydes.Det foreslås, at fradraget ligeledes gøres betinget af, at foreningerne m.v. har indberettet til told-og skatteforvaltningen i overensstemmelse med de regler, som er fastsat af skatteministeren imedfør af skattekontrollovens § 8 Æ, stk. 3.Herved betinges fradraget direkte af, at foreningen har fulgt reglerne i indberetningsbekendtgørel-sen. Det gælder både for danske og udenlandske foreninger.Både tilpasningen i forhold til EU-retten og indberetningspligten svarer til ordningen under lig-ningslovens § 8 A.Til nr. 2.Det foreslås, at der ikke skal gives fradrag i de tilfælde, hvor gavegiver og gavemodtager erinteresseforbundne i henhold til ligningslovens § 2.Bestemmelsen skal sikre uafhængighed mellem gavegiver og gavemodtager. Den forhindrerbl.a., at et moderselskab giver en fradragsberettiget gave til sin moderfond hjemhørende i etandet EU/EØS-land. Endvidere forhindrer bestemmelsen, at der opstår en interessekonfliktmellem gavegiver og gavemodtager, fx i den situation hvor gavegiver og stifter af den forsk-ningsinstitution, der er gavemodtager, er en og samme person.Til nr. 3Det foreslås, at bundfradraget på 7.000 kr. forhøjes til 10.000 kr. Der henvises i øvrigt til de al-mindelige bemærkninger.Til nr. 4Det foreslås, at bundfradraget reguleres efter personskattelovens § 20. Der henvises i øvrigt til dealmindelige bemærkninger.Til § 2Til nr. 1Indberetningspligten foreslås udvidet til ligeledes at omfatte foreninger m.v. efter ligningslovens§ 8 H.Til § 3
- 13 -Til stk. 1Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Til stk. 2.Det foreslås, at § 1, nr. 3 og 4 har virkning fra og med indkomståret 2010.Til stk. 3.Det foreslås, at § 1, nr. 1 og 2, og § 2, nr. 1, har virkning for gaver, der gives den 1. januar 2010eller senere.
- 14 -BilagBilag 1 – (Evt.)Andre bilag (EU-direktiver, forordninger, tekniske redegørelser)Bilag 2 –Paralleltekster
- 15 -Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om påligningen af indkomstskattil staten (ligningsloven), jf. lovbe-kendtgørelse nr. 176 af 11. marts 2009,som ændret senest ved lov nr. 525 af12. juni 2009, foretages følgende æn-dringer:§ 8 H.Ved opgørelsen af den skatte-pligtige indkomst kan selskaber, somer skattepligtige efter selskabsskattelo-vens § 1, stk. 1, nr. 1-2 a, 2 d-2 e, 2 gog 3 a-6, samt § 2, stk. 1, litra a, fra-drage gaver, som det godtgøres at sel-skabet har ydet til almenvelgørendeeller på anden måde almennyttige for-eninger, stiftelser, institutioner mv.,der anvender deres midler, herunder demodtagne ydelser, til forskning. For-eningerne, stiftelserne og institutioner-ne skal være hjemmehørende her ilandet.Stk. 2.Fradrag efter stk. 1 er betingetaf, at Det Frie Forskningsråd for detkalenderår, hvori gaven ydes, har god-kendt den pågældende forening, stif-telse, institution mv. som berettiget tilat modtage gaver med den virkning, atgavebeløbet kan fradrages ved opgø-relsen af den skattepligtige indkomst.Rådets afgørelser kan ikke indbringesfor anden administrativ myndighed.1.§ 8 H, stk. 1,affattes således:”Ved opgørelsen af den skattepligtigeindkomst kan fradrages gaver, som detgodtgøres, at giveren har ydet til almen-velgørende eller på anden måde almen-nyttige foreninger, stiftelser, institutio-ner m.v., der anvender deres midler,herunder de modtagne ydelser, til forsk-ning. Foreningerne, stiftelserne og insti-tutionerne skal være hjemmehørende heri landet eller i et andet EU/EØS-land.Fradraget er betinget af, at foreningenm.v. har indberettet til told- og skatte-forvaltningen i overensstemmelse medde regler, som er fastsat af skattemini-steren i medfør af skattekontrollovens §8 Æ, stk. 3.”
2.I§ 8 Hindsættes somstk. 3:”Stk. 3. Stk. 1 finder ikke anvendelse,såfremt gavegiver og gavemodtager erinteresseforbundet, jf. ligningslovens §2.”
- 16 -§ 15 O.Ejere af en fritidsbolig bortsetfra sommerhus, der efter tilladelse an-vendes som helårsbolig, og som udle-jes en del af året, kan fradrage 7.000kr. i bruttolejeindtægten pr. fritidsboligved indkomstopgørelsen. Bundfradra-get kan dog ikke overstige bruttoleje-indtægten. Af den reducerede lejeind-tægt kan endvidere fradrages 40 pct.,som dækker samtlige udgifter mv., derer forbundet med udlejningen, jf. stk.2. Vælger ejeren at foretage fradragefter 1.-3. pkt., medregnes ejendoms-værdiskat efter ejendomsværdiskatte-loven for hele indkomståret.Stk. 2.Ejere, der ikke anvender stk. 1,kan fradrage faktiske udgifter afholdttil vedligeholdelse af indbo og inven-tar, foretage skattemæssige afskrivnin-ger efter reglerne om delvis erhvervs-mæssigt benyttede driftsmidler somnævnt i afskrivningslovens kapitel 2samt fradrage ejendomsskatter efter §14, stk. 3. Fradrag kan foretages medså stor en del af henholdsvis den af-holdte vedligeholdelsesudgift, det be-regnede afskrivningsbeløb og de betal-te ejendomsskatter, som svarer til dendel af året, hvor udlejning har fundetsted. Herudover kan der foretages fra-drag for udgifter, der er direkte for-bundet med udlejningen. Det samledefradragsbeløb efter dette stykke kanikke overstige bruttolejeindtægten.Foretages fradrag efter 1.-4. pkt., kanejeren ikke senere overgå til fradragefter stk. 1.2.I§ 15 O, stk. 1, 1. pkt.,ændres”7.000 kr.” til: ”10.000 kr. (2010-niveau)”.
3.I§ 15 O, stk. 1,indsættes som5.pkt.:”Bundfradraget i 1. pkt. reguleres efterpersonskattelovens § 20.”
§2I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgø-relse nr. 1126 af 24. november 2005,som ændret ved § 13 i lov nr. 335 af 7.maj 2008 og senest ved § 2 i lov nr.462 af 12. juni 2009, foretages følgen-de ændring:
- 17 -
§ 8 Æ.Foreninger, stiftelser, instituti-1.I§ 8 Æ, stk. 1,1. pkt.,indsættes efteroner m.v. som nævnt i ligningslovens”§ 8 A”: ”, § 8 H”§ 8 A og § 12, stk. 1-4, skal til brug forskatteligningen hvert år indberette tiltold- og skatteforvaltningen, hvilkeindbetalinger de har modtaget det fo-regående kalenderår. Indberetningenskal indeholde oplysninger til identifi-kation af indbetaler og modtager. End-videre skal den indeholde oplysningerom størrelsen af det indbetalte beløbog om, efter hvilke bestemmelser iskattelovgivningen indbetalingen erydet. Den enkelte yder af indbetalingertil foreningerne kan inden kalender-årets udgang pålægge foreningen ikkeat foretage indberetning.Stk. 2.Den, der har indbetalt til for-eningen m.v., skal give foreningenoplysning om identifikation undtagen ide tilfælde, som er nævnt i stk. 1, 4.pkt.Stk. 3.Skatteministeren kan fastsættenærmere regler om indberetningenefter stk. 1 og 2.