Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 83
Offentligt
Skatteministeriet J. nr. 2009-511-0040
Forslagtil
Lov om ændring af tinglysningsafgiftsloven og forskellige andre love(Tilpasning til digital tinglysning, afgiftsfritagelse for udlejning af luftfartøjer og godtgørelse i forbindelse mednedsat ejendomsværdi)
§1I lov om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder mv.(tinglysningsafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 462 af 14. maj 2007, som ændret ved §10 i lov nr. 513 af 7. juni 2006, § 4 i lov nr. 526 af 7. juni 2006, § 10 i lov nr. 577 af 6. juni2007 og § 94 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages følgende ændringer:1.I§ 2, stk. 2, sidste pkt.,ændres ”euro” til: ”fremmed valuta”.2.I§ 3, stk. 1, 1. pkt.,udgår ”nominelle”.3.I§ 3. stk. 1, 2. pkt.,indsættes efter ”henregnes kontante beløb og”: ”kontantværdien af”.4.I§ 3, stk. 1, sidste pkt.,ændres ”nominelle” til: ”kontante”.5.§ 5 a, stk. 5,affattes således:”Stk.5.Såfremt det pantsikrede beløb på det nye pantebrev eller de nye pantebreve, jf. stk.1, er mindre end den tinglyste hovedstol på det tidligere pant, kan differencen anvendessom grundlag for afgiftsfritagelse ved en senere tinglysning af et tilsvarende pantebrev medpant i samme ejendom. Det er en betingelse, at det tidligere pant er tinglyst den 1. juli 2007eller senere. Det ubenyttede afgiftsfritagelsesgrundlag skal fremgå af et særligtafgiftspantebrev, hvor hovedstolen svarer til det ubenyttede afgiftsfritagelsesgrundlag.Afgiftspantebrevet kan oprettes som nyt pantebrev eller ved indfriet tinglyst pantebrev.Afgiftspantebrevet skal påtegnes om, at det alene indestår med henblik på overførsel aftinglysningsafgift. Tinglysning af påtegning på et afgiftspantebrev er afgiftsfri.Skatteministeren kan fastsætte de nærmere regler for benyttelse af et afgiftspantebrev.”6.I§ 13indsættes somstk. 2:”Stk.2.Er der betalt afgift efter stk. 1, og slettes et luftfartøj herefter fra Nationalregistreretsom følge af udlejning til tredjemand, er genregistrering efter lejeforholdets ophørafgiftsfri, når denne sker senest 9 måneder efter sletningen og på samme vilkår som denoprindelige registrering. ”7.I§ 23indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
-2-”Stk.2.Er der ved tinglysning af ejerskifte af fast ejendom betalt afgift af senesteoffentliggjorte ejendomsværdi, jf. § 4, stk. 2, og er ejendomsværdien senere nedsat somfølge af klage, godtgøres den for meget betalte afgift. Det er en betingelse for godtgørelse,at ejendomsværdien er påklaget forinden tinglysningen.”Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.§2I lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, jf. lovbekendtgørelse nr. 1333 af 19.december 2008, foretages følgende ændring:1.Ibilag 1, nr. 6,ændres: ”stempelafgift” til: ”skadesforsikringsafgift”.§3I lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v.(opkrævningsloven), jf. lovbekendtgørelsenr. 289 af 28. april 2003, som ændret bl.a. ved § 32 i lov nr. 469 af 9. juni 2004, § 9 i lov nr.528 af 17. juni 2008 og senest ved § 2 i lov nr. 521 af 12. juni 2009, foretages følgendeændring:1.Ibilag 1, liste A,indsættes somnr. 35:”35) Lov om afgift af skadesforsikringer.”§4I lov nr. 513 af 7. juni 2006 om ændring af opkrævningsloven, selskabsskatteloven ogforskellige andre love (Opkrævning via én skattekonto), som ændret ved § 7 i lov nr. 1338af 19. december 2009, foretages følgende ændring:1.I§ 1, nr. 9,ændres ”lov om stempelafgift” til: ”lov om afgift af skadesforsikringer”.
§5Stk. 1.Loven træder i kraft fra dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, dog jf. stk. 2.Stk. 2.§§ 2-4 træder i kraft den 1. januar 2011.
-3-
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. IndledningFra 8. september 2009 har Danmark fået digital tinglysning (eTL), og det er nu muligt forborgere og virksomheder at anmelde rettigheder over fast ejendom mv. til tinglysning viadigital kommunikation.Indførelse af digital tinglysning vil medføre et mere effektivt tinglysningssystem, ogtinglysningens brugere, herunder borgere, pengeinstitutter, realkreditinstitutter, advokater,ejendomsmæglere og landinspektører, vil i de fleste sager opnå en væsentlig hurtigeresagsbehandling og registrering af rettigheder. De papirdokumenter, der i dag anvendes somgrundlag for tinglysning, vil således kunne erstattes af digitale dokumenter. Der etableres ettinglysningssystem, der er let og hurtigt tilgængeligt, og lovforslaget bidrager således til atgøre det enklere og billigere at købe, sælge og eje fast ejendom samtidig med, at deadministrative byrder for erhvervslivet reduceres.I første omgang er det kun fast ejendom, der kan tinglyses digitalt, men senere følgerdigitaliseringen af rettigheder i Bil-, Person- og Andelsboligbogen, samt Skibs- ogLuftfartøjsregisteret.Formålet med dette lovforslag er at foretage en række tekniske tilpasninger aftinglysningsafgiftsloven, så lovteksten stemmer overens med de nye principper ogfunktionaliteter i det digitale tinglysningssystem.Forslaget tilretter endvidere reglerne for afgift af registrering af fly, således at det fremovervil være muligt for flyselskaber at udleje deres fly i op til 9 måneder uden at dette medførerfornyet betaling af afgift, når lejeforholdet ophører.Endelig tilpasses reglerne, så det fremover vil være muligt for boligejere at opnå godtgørelseaf tinglysningsafgift, hvis ejendomsværdien på deres bolig nedsættes som følge af en klage,dog på betingelse af, at ejendomsværdien er påklaget inden tinglysningen.2. Gældende ret2.1. Tilpasning til eTLI forbindelse med afregning af tinglysningsafgift udgør ejerskiftesummen (afgiftsgrundlaget) idag det samledenominellevederlag. Dette betyder, at der ikke er adgang til at foretagefradrag i ejerskiftesummen for eventuelle kurstab på lån, når køber overtager tinglyst gæld iejendommenI det papirbaserede tinglysningsafgiftssystem er det endvidere muligt at påføre et ubenyttetafgiftsfritagelsesgrundlag på et pantebrev. Dette er ikke længere muligt efter overgangen tileTL.Indtil reglerne ændres, vil det således medføre en ekstra omkostning for anmelderen – ensåkaldt opslagsafgift – fordi der skal foretages et opslag for hvert enkelt pantebrev for atkonstatere, om der findes et ubenyttet afgiftsfritagelsesgrundlag.
-4-
2.2. Fritagelse for afgift for registrering af fly i forbindelse med udlejningRegistrering i Nationalregistreret af et ejer- eller brugerforhold vedrørende et luftfartøjudløser afgift.Enkelte flyselskaber har lejlighedsvis behov for at udleje en del af deres flyflåde til andreflyselskaber, da efterspørgslen på forskellige rejsemål – og derved ligeledes type af fly –ændres i løbet af året.Når et fly skal udlejes til et andet flyselskab, medfører dette typisk en ændring afregistreringen i Nationalregisteret. Dette betyder, at når lejeforholdet ophører, skal der igenske registrering af flyet, hvilket igen udløser afgift. For et flyselskab, der eksempelvis lejer etaf sine fly ud på halvårsbasis, bevirker reglerne derfor, at der skal betales afgift hvert år.2.3. Godtgørelse af tinglysningsafgift i forbindelse med nedsat ejendomsværdiI det tilfælde, hvor en husejer har påklaget ejendommens værdi inden skødets tinglysning, menhvor vedkommende først efter skødets tinglysning får meddelelse fra vurderingsmyndigheden omden ændrede (nedsatte) vurdering, er reglerne i dag således, at tinglysningsafgiften skal beregnesaf den tidligere og højere ejendomsværdi. Der er ikke i tinglysningsafgiftsloven hjemmel til atberegne afgiften af den ændrede (nedsatte) vurdering, som meddeles ejeren,efterat skødet eranmeldt til tinglysning. Det betyder også, at nedsættelsen af ejendomsvurderingen ikke berettigertil tilbagebetaling af en del af tinglysningsafgiften.3. Forslagets indhold3.1. Tilpasning til eTLeTL er systemteknisk indrettet sådan, at afgiftsberegningen tager udgangspunkt i denkontantekøbesum, som denne fremgår af slutseddelen/købsaftalen.Det foreslås derfor at tilrette afgiftsgrundlaget, så dette stemmer overens med teknikken ieTL.Endvidere foreslås det at introducere et såkaldtafgiftspantebrev.Afgiftspantebrevet oprettesenten som et selvstændigt pantebrev eller ved at omdøbe et allerede indfriet tinglystpantebrev. Afgiftspantebrevet skal fremover indeholde det ubenyttedeafgiftsfritagelsesgrundlag, som tidligere fremgik direkte af det papirbaserede pantebrev.Hovedstolen i afgiftspantebrevet kommer altså til at svare til det ubenyttedeafgiftsfritagelsesgrundlag. Afgiftspantebrevet skal påtegnes om, at det alene indestår medhenblik på overførsel af tinglysningsafgift. Samtidigt markeres pantebrevet i tingbogen som etafgiftspantebrev.Da afgiftspantebrevet er en nyskabelse, som erstatter en disposition, som tidligere varafgiftsfri, foreslås det, at tinglysning af påtegning på afgiftspantebrevet, gøres afgiftsfri. Efterde almindelige bestemmelser udløser tinglysning af en påtegning 1.400 kr.3.2. Fritagelse for afgift for registrering af fly i forbindelse med udlejning
-5-Det foreslås at ændre reglerne for registrering af fly, så det i forbindelse med udlejning kun erflyselskabets første registrering, der udløser afgift. Efterfølgende registreringer, som opstårsom følge af, at flyet har været udlejet i en periode, gøres afgiftsfrie.Det er en betingelse for afgiftsfriheden, at genregistreringen, dvs. registreringen efter endtudlejningsforhold, sker senest 9 måneder efter sletningen og på samme vilkår som denoprindelige registrering.3.3. Godtgørelse af tinglysningsafgift i forbindelse med nedsat ejendomsværdiDet foreslås, at der indsættes en mulighed for godtgørelse af den for meget betalte afgift i densituation, hvor ejerenindenskødets tinglysning har påklaget ejendomsværdien, men førstefterskødets tinglysning får meddelelse fra vurderingsmyndigheden om den ændrede(nedsatte) vurdering.4. Økonomiske konsekvenser for det offentligeAf forslagets enkelte elementer er vurderingen, at godtgørelse af registreringsafgift på udlejetfly og godtgørelse af nedsat ejendomsvurdering som følge af klage vil medføre provenutab.Provenutabet som følge af godtgørelse af registreringsafgift på udlejet fly forventes dogisoleret set at være af mindre betydning, fordi der er tale om enkeltstående udlejninger af fly.
Ligeledes forventes provenutabet som følge af godtgørelse i den situation, hvor ejerenindenskødets tinglysning har påklaget ejendomsværdien, men førstefterskødets tinglysning fårmeddelelse fra vurderingsmyndigheden om en ændret nedsat vurdering, at være af beskedenstørrelse. Grunden hertil er, at de klager der er, er ganske få. Endvidere gives der oftest ikkemedhold i en klage.Samlet vurderes forslaget ikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have nogen nævneværdige økonomiske konsekvenser forkommunerne.Med forslaget ophæves en skattesanktion i form af registreringsafgift på udlejet fly svarendetil det marginale provenutab som følge heraf. En skattesanktion er det modsatte af enskatteudgift. Betalt afgift af fly, hvor der er tale om genindregistrering som følge af udlejningog ikke ejerskifte, ophæves således.Godtgørelse af nedsat ejendomsvurdering som følge af klage medfører ligeledes enskatteudgift svarende til det marginale provenutab, som følger heraf. Skattesanktionenfremkommer ved den manglende regulering af afgift ved nedsat ejendomsvurdering som følgeaf klage.5. Administrative konsekvenser for det offentligeForslaget har ingen nævneværdige konsekvenser for det offentlige.6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetSom følge af godtgørelse af registreringsafgift på udlejet fly forventes de flyselskaber, som
-6-udlejer fly, at få en besparelse. Denne besparelse vurderes dog samlet at være af mindrebetydning, idet der er tale om udlejning af ganske få fly.Forslaget sendes i høring hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet iErhvervsregulering.7. Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget sendes i høring hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet iErhvervsregulering.8. Administrative konsekvenser for borgerneIngen9. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.10. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Udover relevante ministerier og styrelser er lovforslaget sendt i høring hos Advokatrådet,Danmarks Nationalbank, Dansk Byggeri, Danske Advokater, Danske Boligadvokater, DanskEjendomsmæglerforening, Dansk Industri, Dansk Kreditråd, Dansk Told & Skatteforbund,Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske, Landinspektørforening,Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark,Ejendomsmæglernes Landsorganisation, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen afStatsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen RegistreredeRevisorer, Forsikring & Pension, Kommunernes Landsforening, Landsskatteretten, Lokalepengeinstitutter, Parcelhusejernes Landsforening, Realkreditrådet, Skattechefforeningen,Skatterevisorforeningen og Skatteborgerforeningen.12. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterIngenIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngenIngen
Økonomiske konsekvenserfor det offentligeAdministrativekonsekvenser for detoffentligeØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivet
-7-Administrativekonsekvenser for borgerneMiljømæssigekonsekvenserForholdet til EU-rettenIngenIngenIngenIngen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Tinglysningsafgiftslovens § 2, stk. 2, giver skatteministeren bemyndigelse til at udstede reglerom, hvilken kurs der skal benyttes ved beregningen af tinglysningsafgiften, når beløbet erangivet i euro. Denne beføjelse er udnyttet i § 1 i bekendtgørelse nr. 824 af 25. august 2009(tinglysningsafgiftsbekendtgørelsen), hvorefter det bestemmes, at der ved omregning af eurotil danske kroner enten skal anvendes en dagskurs på valutaen inden for de sidste 14 dageforud for anmeldelsestidspunktet eller den toldkurs, der er gældende for den periode, hvoranmeldelsen finder sted. I praksis anvendes samme beregningsmetode for alle fremmedevalutaer.Det foreslås at udvide skatteministerens beføjelse i bestemmelsen til at omfatte alle fremmedevalutaer. Tinglysningsafgiftsbekendtgørelsen vil ved først kommende lejlighed blive rettet tili overensstemmelse hermed.
Til stk. 2-4I tinglysningsafgiftslovens § 3, stk. 1 fremgår det, at ejerskiftesummen (afgiftsgrundlaget) iforbindelse med beregning af tinglysningsafgift udgør det samledenominellevederlag. Detnominelle vederlag er et vederlag, der ikke er kursreguleret. De kurstab, som eventuelt harværet på et lån, vil køber således ikke have mulighed for at fradrage i afgiftsgrundlaget, nårder overtages tinglyst gæld i ejendommen.Som eksempel på ovenstående kan nævnes, at hvis den nominelle værdi af en pantebrev er50.000 kr., men lånet er optaget til kurs 90, vil den reelle værdi af pantebrevet kun være45.000 kr. (50.000*90). Ifølge de gældende regler vil det dog stadig være de 50.000 kr., derskal indgå i afgiftsgrundlaget.eTL er systemteknisk indrettet således, at afgiftsberegningen tager udgangspunkt i denkontantekøbesum, som denne fremgår af slutseddelen/købsaftalen. Modsat den nominellekøbesum er den kontante købesum kursreguleret, dvs. at det i ovenstående eksempel vil værede 45.000 kr., som indgår i afgiftsgrundlaget.Det foreslås således at tilrette afgiftsgrundlaget i tinglysningsafgiftslovens § 3, så dettestemmer overens med teknikken i eTL. Ved tinglysning af et skøde i eTL skalejerskiftesummen til brug for afgiftsberegningen således efter forslaget angives som summenaf:
-8-Den kontante købesumArv/gaveOvertagne restancerServitutter, der kan forlanges afløst af pengeAnlægsbidrag, der er forfaldne ved overtagelse.
Til stk. 5.Ved tinglysning af pantebrev i fast ejendom skal der betales en afgift, der beregnes som 1,5 %af pantebrevets hovedstol tillagt en fast afgift på 1.400 kr. jf. tinglysningsafgiftslovens § 5,stk. 1. Dog er der i lovens § 5a, stk. 1, indsat en bestemmelse, hvorefter den afgift, som skalberegnes efter § 5, stk. 1, kan nedsættes eller helt bortfalde.§ 5a, stk. 1, giver således mulighed for at overføre en hovedstol fra et allerede tinglystpantebrev i ejendommen til modregning i hovedstolen (afgiftsgrundlaget) på det nyepantebrev. Ved låneomlægning, hvorved et ældre pantebrev indfries i forbindelse medoptagelse af det nye lån, er situationen ofte den, at hovedstolen på det indfriede pantebrev erstørre end hovedstolen på det nye pantebrev. Der er i denne situation derfor en del afhovedstolen på det gamle pantebrev, som ikke benyttes til at nedsætte afgiften på det nyepantebrev. Den ubenyttede del af hovedstolen – det ubenyttede afgiftsfritagelsesgrundlag -kan i henhold til § 5a, stk. 5, gemmes til brug ved senere tinglysninger af pantebreve i sammeejendom.Efter den nuværende ordlyd af § 5a, stk. 5, skal det ubenyttede afgiftsgrundlag ”parkeres” pådet nye pantebrev ved at pantebrevet gives en påtegning herom.I forbindelse med overgangen til eTL er det ikke længere teknisk muligt at lave en påtegningom et ubenyttet afgiftsfritagelsesgrundlag. Indtil § 5a, stk. 5, ændres, vil det således medføreen ekstra omkostning for anmelderen – en såkaldt opslagsafgift – fordi der skal foretages etopslag for hvert enkelt pantebrev for at konstatere, om der findes et ubenyttetafgiftsfritagelsesgrundlag.Med den foreslåede § 5a, stk. 5, introduceres afgiftspantebrevet. Afgiftspantebrevet oprettesenten som et selvstændigt pantebrev eller ved at omdøbe et allerede indfriet tinglystpantebrev. Afgiftspantebrevet skal fremover indeholde det ubenyttedeafgiftsfritagelsesgrundlag, som tidligere fremgik direkte af det papirbaserede pantebrev.Hovedstolen i afgiftspantebrevet kommer altså til at svare til det ubenyttedeafgiftsfritagelsesgrundlag. Afgiftspantebrevet skal påtegnes om, at det alene indestår medhenblik på overførsel af tinglysningsafgift. Samtidigt markeres pantebrevet i tingbogen som etafgiftspantebrev.Da afgiftspantebrevet er en nyskabelse, som erstatter en disposition, som tidligere varafgiftsfri, foreslås det, at tinglysning af påtegning på afgiftspantebrevet, gøres afgiftsfri. Efterde almindelige bestemmelser udløser tinglysning af en påtegning 1.400 kr.Baggrunden for den foreslåede afgiftsfrihed er blandt andet angivet i bemærkningerne til lovnr. 539 af 8. juni 2006 om ændring af lov om tinglysning og forskellige andre love (DigitalTinglysning), afsnit 4.12.5.2. Heraf fremgår, at Skatteministeriet finder, at indførelsen af
-9-digital tinglysning bør være neutral i afgiftsmæssig forstand, og at det således skal sikres, atborgerne ikke pålægges en ny tvungen afgift.Indførelsen af afgiftspantebrevet gør det endvidere muligt ved et summarisk tingbogsopslag atkonstatere, hvorvidt der eksisterer et ubenyttet afgiftsfritagelsesgrundlag, daafgiftsfritagelsesgrundlaget altid svarer til hovedstolen på et afgiftspantebrev. Den foreslåedeordning medfører derfor færre opslag og en deraf afledt besparelse på opslagsafgift.I § 16 i tinglysningsafgiftsbekendtgørelsen er der allerede fastsat nærmere bestemmelser ombenyttelse af afgiftspantebrevet, jf. lovens § 5a, stk. 7. Den nuværende bemyndigelse er alenetiltænkt proceduren med papirbaserede dokumenter. Det er således en naturlig følge afoprettelsen af eTL at ændre bemyndigelsen til at omhandle den elektroniske sagsbehandling.
Til nr. 6.Rettigheder over luftfartøjer skal for at opnå beskyttelse mod aftaler om luftfartøjet ogretsforfølgning indføres i Nationalitetsregisteret, jf. lovbekendtgørelse nr. 731 af 21. juni2007.Af tinglysningsafgiftslovens § 13 fremgår det, at for registrering af ejer af luftfartøjer ellerandele heraf i Nationalregisteret udgør afgiften 1 promille af købesummen eller, nårregistreringen ikke sker i forbindelse med ejerskifte, værdien af luftfartøjet påregistreringstidspunktet. Dette gælder også, hvis registreringen er midlertidig.Det foreslås herefter at indsætte en fritagelsesbestemmelse i tinglysningsafgiftslovens § 13,stk. 2, hvorefter registrering, som sker på baggrund af, at flyet i en periode har været udlejet,og nu på ny overgår til den oprindelige ejer, er afgiftsfri. Det er en betingelse forafgiftsfriheden, at genregistreringen sker senest 9 måneder efter, at ejerforholdet er blevetslettet i registeret, og at genregistrering sker på samme vilkår som den oprindeligeregistrering.Forslaget gør der herefter muligt for flyselskaber at udleje deres fly til en anden operatør i optil 9 måneder, uden at dette bevirker, at der skal betales afgift på ny ved lejeforholdets ophør.I forhold til tinglysningsafgiftslovens § 23, stk. 1, nr. 1, som bestemmer, at afgiften godtgøres,hvis et registreret ejerforhold vedrørende blandt andet et luftfartøj udslettes senest 9 månederefter registreringen, skal det præciseres, at denne bestemmelse efter retspraksis kun finderanvendelse i de tilfælde, hvor et salg af et flyophævessenest 9 måneder efter overdragelsen,typisk på grund af, at handlen hæves. Det er her en betingelse for godtgørelse af afgiften, atejerforholdet til flyet igen er hos sælger. Denne bestemmelse omfatter således ikke denovenfor beskrevne lejesituation.
Til nr. 7.Af tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, fremgår det, at tinglysningsafgiften skal beregnes afden senest offentliggjorte ejendomsværdi, hvis denne er højere end den ejerskiftesum, der eranført i skødet.
- 10 -Det fremgår endvidere, at hvis der ved afgiftsberegningen skal anvendes en anden offentligejendomsvurdering end den, der fremgår af skødet, er det en betingelse, at ejerenpåtidspunktet for skødets anmeldelse til tinglysninghar modtaget meddelelse fravurderingsmyndigheden om den ændrede vurdering og vedlægger meddelelsen vedanmeldelse til tinglysning.I den situation, hvor ejeren inden skødets tinglysning har påklaget ejendomsværdien, men førstefter skødets tinglysning får meddelelse fra vurderingsmyndigheden om den ændrede (nedsatte)vurdering, skal tinglysningsafgiften beregnes af den tidligere og højere ejendomsværdi.Tinglysningsafgiftslovens § 4, stk. 2, indeholder ikke hjemmel til at beregne afgiften af denændrede (nedsatte) vurdering, som meddeles ejeren,efterat skødet er anmeldt til tinglysning. Detbetyder også, at nedsættelsen af ejendomsvurderingen ikke berettiger til tilbagebetaling af en delaf tinglysningsafgiften.Det foreslås, at der i tinglysningsafgiftslovens § 23, stk. 2, indsættes en bestemmelse omgodtgørelse af den for meget betalte afgift i den situation, hvor ejerenindenskødetstinglysning har påklaget ejendomsværdien, men førstefterskødets tinglysning får meddelelsefra vurderingsmyndigheden om den ændrede (nedsatte) vurdering.
Til § 2-4Der er tale om konsekvensrettelser som følge af det samtidigt fremsatte lovforslag om lov omafgift af skadesforsikringer.Endvidere foreslås, at lov om afgift af skadesforsikringer omfattes af bilag 1, liste A, tillovbekendtgørelse nr. 289 af 28. april 2003 om opkrævning af skatter og afgifter m.v.(opkrævningsloven).
Til § 5Det foreslås istk. 1,at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Det foreslås istk. 2,at lovens §§ 2-4 træder i kraft den 1. januar 2011. Ikrafttræden er hermedkoordineret med forslag til lov om afgift af skadesforsikringer, der træder i kraft samme dag.
- 11 -
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I x-lov om ....(populærtitel), jf.lovbekendtgørelse nr. ......., somændret ved ...og senest ved .......,foretages følgende ændringer:§ X. ---1.2.