Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 81
Offentligt
Skatteministeriet, 2009-511-0044
Forslagtil
Lov om afgift af skadesforsikringer(Skadesforsikringsafgiftsloven)
Kapitel 1Afgiftspligtens omfang og indtræden§ 1.Efter bestemmelserne i denne lov betales en afgift til statskassen af aftaler omskadesforsikring,1) der indgås her i landet eller2) for hvilken risikoen er placeret her i landet, uanset hvor aftalen indgås.Stk. 2.Såfremt risikoen efter stk. 1 er placeret i en anden stat, der er omfattet af aftalen omDet Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, er forsikringen ikke omfattet afafgiftspligt her i landet, uanset hvor aftalen om forsikringen indgås.Stk. 3.Indtræder en anden forsikringsvirksomhed, eller indtræder en ny forsikringstager iforsikringsaftalen, betales afgift på ny.Stk. 4.Afgiftspligten indtræder ved forsikringsaftalens ikrafttræden.
Kapitel 2Afgiftspligtige virksomheder§ 2.Afgiften betales af forsikringsvirksomheder, der indgår aftaler om skadesforsikring, jf.§ 1.Kapitel 3Afgiftssatser§ 3.For aftaler om skadesforsikring, jf. § 1, er afgiften enten 29 øre pr. 5.000 kronersforsikringssum eller del deraf eller 14 pct. af præmien. Vælges det at betale afgift pågrundlag af præmien, og er forsikringsaftalen indgået for mere end et år, beregnes afgiftenaf præmien for et år.Stk. 2.Ved efterfølgende forhøjelse af forsikringssummen eller præmien betales afgift afforskellen mellem den tidligere og den nye forsikringssum eller præmie.Stk. 3.Valget af afgiftsgrundlag efter stk. 1, 1. pkt., er gældende for hele forsikringsaftalensvarighed.
-2-Stk. 4.Afgiften af lovpligtig ansvarsforsikring i henhold til færdselsloven beregnes pågrundlag af præmien. Afgiften kan dog ikke overstige 8 kr.
Kapitel 4Afgiftsfritagelser§ 4.Følgende forsikringer er afgiftsfri:1) Genforsikringskontrakter.2) Forsikringer, der tegnes af gensidige skadesforsikringsvirksomheder, der ikke erundergivet tilsyn.3) Forsikringer, der tegnes i medfør af lov om arbejdsskadeforsikring.4) Sø- og transportforsikring, samt luftfartsforsikring.5) Kreditforsikringer og kautionsforsikringer.6) Aftaler om overdragelse af erstatningskrav til den forsikringsvirksomhed, der har dækketskaden.Stk. 2.Overdrager en forsikringsvirksomhed sin forsikringsbestand eller en bestemt del afdenne til en anden forsikringsvirksomhed efter godkendelse fra Finanstilsynet, er den andenforsikringsvirksomheds indtræden i de af overdragelsesaftalen omfattedeforsikringskontrakter afgiftsfri.Stk.3. Ændring af forsikringstager, jf. § 1, stk. 3, i en forsikringsaftale er afgiftsfri i detilfælde, hvor afdødes ægtefælle eller arvinger har overtaget gældsansvaret efter afdøde, oger indtrådt i afdødes rettigheder og forpligtelser ifølge en forsikringsaftale.Stk. 4.Forlængelse inden ophør af en eksisterende forsikringsaftale er afgiftsfri. Det er enbetingelse for afgiftsfrihed, at forsikringsaftalen i øvrigt er uændret.§ 5.Ændring af forsikringsvirksomhed, jf. § 1, stk. 3, i en forsikringsaftale er afgiftsfri, nårdet sker i anledning af omdannelse af gensidige forsikringsforeninger til aktieselskaber, jf. §14 d i lov om fusion, spaltning og tilførsel af aktiver mv., hvorved det nyeforsikringsselskab indtræder i de tidligere afgiftsberigtigede forsikringsaftaler, der vargældende før omdannelsen.Stk. 2.Ændring af forsikringstager, jf. § 1, stk. 3, i en forsikringsaftale til det selskab, derfortsætter i forsikringsaftalen, er afgiftsfri i forbindelse med fusion, spaltning elleromdannelse af selskaber mv. eller tilførsel af aktiver til sådanne selskaber. Det er enbetingelse, at den ændrede forsikringsaftales vilkår i det hele svarer til de vilkår, der vargældende for forsikringsaftalen før omstruktureringen.Kapitel 5Registrering
-3-§ 6.Afgiftspligtige virksomheder jf. § 2, der indgår aftaler om skadesforsikring efter § 1, ogsom ikke er fritaget for afgift efter § 4, skal anmelde sig til registrering hos told- ogskatteforvaltningen. Der kan kræves sikkerhedsstillelse, jf. § 11 i lov om opkrævning afskatter og afgifter.Stk. 2.Afgiftspligtige virksomheder, der ikke har forretningssted i Danmark, skal registreresved en person, der er bosiddende her i landet, eller ved en virksomhed, der harforretningssted her i landet.Stk. 3.Anmeldelse til registrering skal ske senest 8 dage inden registreringspligtigvirksomhed påbegyndes. Ændringer i en virksomheds registreringsforhold skal meddeles tiltold- og skatteforvaltningen senest 8 dage efter ændringen. Virksomheder, der ophører medat drive registreringspligtig virksomhed, skal underrette told- og skatteforvaltningen omvirksomhedens ophør senest 8 dage efter ophøret.Stk. 4.Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for afregning for få eller lejlighedsviseafgiftspligtige forsikringsaftaler, herunder nærmere regler for registrering ved afregning forfå eller lejlighedsvise afgiftspligtige forsikringsaftaler.
Kapitel 6Afgiftsperiode, afgiftsgrundlag og angivelse§ 7.Den afgiftspligtige periode er en måned.Stk. 2.Det afgiftspligtige grundlag omfatter forsikringssummer eller præmier, jf. § 3, for deforsikringsaftaler, hvor afgiftspligten er indtrådt, jf. § 1, stk. 4, i den afgiftspligtige periode.
§ 8.Registrerede virksomheder skal efter udløbet af hver afregningsperiode til told- ogskatteforvaltningen digitalt angive afgiften for den forløbne måned fordelt på de i § 3nævnte afgiftssatser. Afgiften forfalder samtidig til betaling.Stk. 2.§§ 2 - 8 i lov om opkrævning af skatter og afgifter finder anvendelse.
§ 9.Er det beløb, der skal betales afgift af, i fremmed valuta, skal der ved omregning tildanske kroner enten anvendes Nationalbankens middelkurs eller toldkurs for valutaen, somer gældende for afgiftsperioden. Er der ikke fastsat en officiel middelkurs for denpågældende valuta, benyttes en af et pengeinstitut indenfor de seneste 14 dage forud forafgiftens forfald fastsat sælgerkurs.Kapitel 7Hæftelse§ 10.Enhver, der er part i en forsikringsaftale, hæfter for betaling af afgiften.
-4-Stk. 2En herboende repræsentant, jf. § 6, stk. 2, der repræsenter en forsikringsvirksomhed,som har forretningssted i et land uden for EU, med hvilket Danmark ikke har et retligtinstrument om gensidig bistand med en retsvirkning, der svarer til reglerne i EU, hæftersolidarisk med forsikringsvirksomheden.
Kapitel 8Godtgørelse m.v.§ 11.Hvis en forsikringsvirksomhed tilbagebetaler forsikringspræmie eller en del heraf tilen forsikringstager, som følge af opsigelse af en forsikringsaftale inden for det første år efterindgåelsen af forsikringsaftalen, kan afgiften godtgøres forholdsmæssigt, når afgiften erberegnet af præmien, jf. § 3, stk. 1. Afgiften kan tilsvarende godtgøres for afgiftsbeløbberegnet af en forhøjelse af præmien for en forsikringsaftale, ved opsigelse indenfor detførste år efter der er beregnet afgift af forhøjelsen af præmien.Stk. 2.Hvis en forsikringsvirksomhed afskriver forsikringspræmien eller en del heraf for enforsikringsaftale som uerholdelig, kan afgiften godtgøres forholdsmæssigt.Stk. 3.For stk. 1 og 2 gælder, at registrerede forsikringsvirksomheder kan fradrage afgiften iangivelsen i den måned, hvor tilbagebetalingen eller afskrivningen finder sted.Stk. 4.Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for ansøgning om og udbetaling afgodtgørelsen efter stk. 1 og 2.Stk. 5.Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke, hvis godtgørelsen for en forsikringsaftaleer mindre end 50 kr.Kapitel 9Krav til regnskab m.v.§ 12.Forsikringsvirksomheder skal føre et regnskab over størrelsen af forsikringssummerog præmieindtægter for afgiftspligtige forsikringer, der kan danne grundlag for opgørelse afdet i hver måned forfaldne afgiftsbeløb og for kontrol med afgiftens korrekte erlæggelse.Stk. 2.Afgiftsgrundlag og den heraf beregnede afgift skal fremgå af præmiefaktura ellerforsikringsaftale. Endvidere skal navn og CVR-nr. på den virksomhed, der afregner afgiften,fremgå af præmiefaktura eller forsikringsaftale.Stk. 3.Registrerede virksomheder skal opbevare kopi af forsikringsaftaler og ændringer tildisse, som udstedes eller afregnes af virksomheden. Opbevaringen kan ske elektronisk.§ 13.Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for regnskabsføring og krav tilfakturering, herunder regler for virksomheder eller herboende repræsentanter, som alene harfå eller lejlighedsvise afgiftspligtige forsikringsaftaler.
-5-Kapitel 10Kontrol- og straffebestemmelser§ 14.Told- og skatteforvaltningen har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid modbehørig legitimation uden retskendelse adgang til at foretage eftersyn hosforsikringsvirksomheder eller deres repræsentant og til at efterse virksomheders eller deresrepræsentants forretningsbøger, øvrige regnskabsmateriale samt korrespondance m.v.,uanset om disse oplysninger opbevares på papir eller andre medier.Stk. 2.Virksomheders indehavere og ansatte skal yde told- og skatteforvaltningen fornødenvejledning og hjælp ved foretagelse af de i stk. 1 omhandlede eftersyn.Stk. 3.Materialet som nævnt i stk. 1 skal efter anmodning udleveres eller indsendes til told-og skatteforvaltningen.Stk. 4.Politiet yder told- og skatteforvaltningen bistand til gennemførelse af kontrol efterstk. 1. Justitsministeren kan efter forhandling med skatteministeren fastsætte nærmere reglerherom.§ 15.Andre erhvervsdrivende skal på begæring meddele told- og skatteforvaltningenoplysninger om deres indkøb af forsikringsydelser, jf. denne lov.§ 16.Offentlige myndigheder skal på begæring meddele told- og skatteforvaltningen enhveroplysning til brug ved forvaltningens registrering af virksomheder og kontrol med afgiftensbetaling.§ 17.Hvis det konstateres, at en virksomhed har undladt at lade sig registrere, og/eller harafgivet urigtig angivelse efter § 8, eller har betalt for lidt i afgift, opkræves det skyldigebeløb til betaling senest 14 dage efter påkrav.Stk. 2.Hvis en registreret virksomhed har undladt at indgive en angivelse jf. § 8, eller hvisgrundlaget for virksomhedens angivelser ikke er tilstrækkeligt, kan told- ogskatteforvaltningen foretage en skønsmæssig ansættelse af afgiftsbeløbet.§ 18.Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt:a) Afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger til brug forafgiftskontrol.b) Overtræder § 6, stk. 1-3, § 8, stk. 1, § 9, § 12, § 14, stk. 2-3 og § 15.Stk. 2.I forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde for den,der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder bestemmelser i forskrifterne.Stk. 3.Den, der begår en af de nævnte overtrædelser med forsæt til at unddrage statskassenafgift, straffes med bøde eller fængsel i indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf erforskyldt efter straffelovens § 289.Stk. 4.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne istraffelovens 5. kapitel.
-6-Stk. 5.§§ 18 og 19 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. finder tilsvarendeanvendelse på sager om overtrædelse af denne lov.
Kapitel 11Andre bestemmelser§ 19.Ind- og udbetalinger af afgift i medfør af denne lov er omfattet af opkrævningslovenskapital 5 om én skattekonto.
Kapitel 12Ikrafttræden og overgangsregler§ 20.Loven træder i kraft den 1. januar 2011. Samtidig ophæves lov om stempelafgift, jf.lovbekendtgørelse nr. 1209 af 28. november 2006.Stk. 2.Loven finder anvendelse på forsikringsaftaler, der træder i kraft den 1. januar 2011eller senere. Loven finder tillige anvendelse på ændringer til forsikringsaftaler, hvoraf derskal betales afgift den 1. januar 2011 eller senere, jf. § 3, stk. 2, i denne lov, samt § 10, stk.2, i lov om stempelafgift, jf. lovbekendtgørelse nr. 1209 af 28. november 2006. Såfremt enforsikringsaftale er oprettet før den 1. januar 2011, men træder i kraft d. 1. januar 2011 ellersenere, er forsikringsaftalen i sin helhed omfattet af denne lov.Stk. 3.Ubenyttede stempelmærker udstedt i medfør af lov om stempelafgift, jf.lovbekendtgørelse nr. 1209 af 28. november 2006, godtgøres efter anmodning til told- ogskatteforvaltningen. Ligeledes godtgøres afgiften af et stempelmærke, der er anvendt til etstempelafgiftsfrit dokument og beløb, hvormed værdien af stempelmærkerne, der er anvendttil et dokument, overstiger den fastsatte stempelafgift. Ansøgningen skal være told- ogskatteforvaltningen i hænde senest den 31. december 2014.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1.2.3.4.5.6.7.8.IndledningGældende retForslagets indholdØkonomiske konsekvenser for det offentligeAdministrative konsekvenser for det offentligeØkonomiske konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser for borgerne
-7-9.10.11.12.Miljømæssige konsekvenserForholdet til EU-rettenHørte myndigheder og organisationer m.v.Sammenfattende skema
1. IndledningDer fremsættes hermed forslag til ny lov om afgift af skadesforsikringer. Forslaget erstatter ogmoderniserer principperne i lovbekendtgørelse nr. 1209 af 28. november 2006 omstempelafgift (stempelafgiftsloven)Både internationaliseringen i forsikringsbranchen og forsikringsaftalernes kompleksitet øges idisse år. Dette har bevirket, at de gældende regler på skadesforsikringsafgiftsområdet i mangetilfælde opleves som unødigt bureaukritiske og forældede. Ikke mindst den nuværendestempelmærkeordning, hvor afregningen af afgiften sker ved køb af fysiske stempelmærker,som påsættes de afgiftspligtige dokumenter, er utidssvarende.Hensigten med dette lovforslag er derfor at lave en forenkling af de administrative regler forskadesforsikringsafgifter. Særligt skal det fremhæves, at stempelmærkeordningen afskaffes tilfordel for digital månedlig angivelse, og at afgiften overgår fra at være en dokumentafgift tilat være en afgift på ikrafttrådte forsikringsaftaler. Lovforslaget vil i sin helhed medvirke til enadministrativ lettelse – både for forsikringsselskaberne og for SKAT.Afgiftssatser og anvendelsesområde bibeholdes på det nuværende niveau.2. Gældende retStempelafgiftsloven indeholder en række forældede regler. Særligt stempelmærkeordningen,som gør det nødvendigt for forsikringsselskaberne at købe stempelmærker hos SKAT tilpåsætning på fysiske dokumenter med manuelle procedurer, må anses for utidssvarende ogtidskrævende.Forpligtelsen til at betale stempelafgift indtræder i dag ved oprettelsen af et aftaledokument.Dette kriterium, som stammer fra ældre tid, er vanskeligt at administrere. Der kan nemt opståtvivl om, hvordan ”oprettelse” skal fortolkes, eller hvornår et aftaledokument er underskrevet– især hvis aftalen indgås elektronisk.Stempelafgiftsloven giver mulighed for at lade forsikringsselskaber angive og afregne afgiftenmånedligt. Den månedlige afregning betinger dog, at virksomheden registreres i SKATserhvervssystem med en pligtkode for stempelafgift. Når virksomheden er oprettet, modtagerden en tilladelse samt et særskilt bilag vedrørende vilkår og regler for afregning. Procedurenmed at udstede tilladelse opleves som administrativ tung.I praksis foretager SKAT registreringen for betaling af stempelafgift på samme måde som forandre punktafgifter. Det er således virksomheden selv, der – via indsendelse af en ansøgningtil Erhvervs- og Selskabsstyrelsen - bliver registreret til afregning af afgiften. Dennefremgangsmåde for registrering mangler dog en direkte hjemmel i stempelafgiftsloven.
-8-Der er endvidere en række praktiske problemer med hensyn til registrering m.v. for storeinternationale forsikringsselskaber, der tegner forsikringer med risiko i Danmark og afregnerafgiften via herboende repræsentant.Det såkaldte anholdelsessystem, hvor tinglysningsmyndigheden m.fl. kunne tilbageholdedokumenter, der ikke var korrekt afgiftsberigtiget, anvendes ikke længere. Der er som følgeheraf ikke længere tilstrækkelige muligheder for kontrol af virksomhedernes betaling afstempelafgift.Endelig indeholder stempelafgiftsloven krav om solidarisk hæftelse mellem en herboenderepræsentant og et udenlandsk forsikringsselskab.
3. Forslagets indholdForslaget indeholder en omfattende modernisering af principperne i stempelafgiftsloven. Daselve stempelmærkeordningen afskaffes, og afgiftspligten herefter indtræder vedskadesforsikringsaftalens ikrafttræden, ændres lovens navn samtidig til lov om afgift afskadesforsikringer (skadesforsikringsafgiftsloven). For en nærmere definition af begrebetskadesforsikringer, se nedenfor.Stempelafgiftens anvendelsesområde og de gældende afgiftssatser bibeholdes uændret.Forslaget indeholder således en afgift afskadesforsikringer,jf. § 1, som gælder alle deforsikringstyper, som i henhold til bilag 7 til lov om finansiel virksomhed, jf.lovbekendtgørelse nr. 793 af 20. august 2009, er defineret som skadesforsikringer. Der erblandt andet tale om arbejdsskadeforsikring, bygningsforsikring, løsøreforsikring,erhvervsansvarsforsikring, familieforsikring, personulykkesforsikring, retshjælpsforsikringsamt kaskoforsikringer på lystfartøjer samt motoransvarsforsikringer m.v. For disse typer afskadesforsikringer gælder det således, at der skal betales afgift efter forslagets § 1.For skadesforsikringer, hvoraf der tidligere skulle betales stempelafgift, vil afgiften stadigvære 29 øre pr. 5.000 kroners forsikringssum eller 14 % af præmien, jf. forslagets § 3.Afgiften af lovpligtige ansvarsforsikringer i henhold til færdselsloven, jf. stempelafgiftslovens§ 66, stk. 2, bibeholdes på 14 pct. af præmien, dog højst 8 kr.Afgiften på 5 kr., som betales af kontrakter, hvor der aftales forsikring af risici af en nærmereangiven art efter forudgående eller efterfølgende anmeldelse fra forsikringstager, jf.stempelafgiftslovens § 67, foreslås ophævet.Det foreslås af konkurrencemæssige hensyn at fritage genforsikringskontakter for afgift, jf.stempelafgiftslovens § 68.Afgiften skal på månedlig basis angives af forsikringsselskaberne til SKAT, jf. forslagets § 8.I forbindelse med angivelsen fordeles afgiften på de respektive afgiftssatser. Afgiftenforfalder til betaling samtidig med angivelsen. Eventuelle efterfølgende korrektioner skerenten ved fradrag i angivelsen for en afgiftsperiode eller ved en efterangivelse.
-9-Skatteministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere administrative regler for båderegistrering, afregning og regnskabsbestemmelser. Det er hermed hensigten at opnå en enkelprocedure til brug i de situationer, hvor der kun skal betales afgift for ganske få enkeltståendeforsikringsforhold.Forsikringsvirksomhederne skal anmelde sig til registrering hos SKAT. Det fastholdes iforslaget, at det skal være lovpligtigt for udenlandske forsikringsselskaber, der ikke eretableret her i landet, at anvende en herboende repræsentant.Forsikringsvirksomheden og forsikringstager hæfter solidarisk for afgiften. I praksis vil detsom udgangspunkt være forsikringsvirksomheden, der indbetaler afgiften. Den herboenderepræsentant hæfter ikke solidarisk med en forsikringsvirksomhed, der har forretningsstedinden for EU. Derimod hæfter en herboende repræsentant solidarisk med enforsikringsvirksomhed med forretningssted uden for EU.Forslaget giver SKAT mulighed for at udføre kontrol hos forsikringsvirksomhederne. Hvisdet skønnes nødvendigt, har SKAT således til enhver tid mod behørig legitimation udenretskendelse adgang til at foretage eftersyn hos virksomhederne eller disses repræsentanter ogtil at efterse virksomhedernes eller repræsentanternes forretningsbøger, øvrigeregnskabsmateriale samt korrespondance m.v., uanset om disse oplysninger opbevares påpapir eller andre medier.Stempelafgiftslovens kontrol- og straffebestemmelser videreføres i øvrigt uændret.Det foreslås, at skadesforsikringsloven bliver omfattet af opkrævningslovens bestemmelser.4. Økonomiske konsekvenser for det offentligeSamlet skønnes provenutabet som følge af dette lovforslag til under 5 mio. kr. årligt.Efter nuværende regler betales en afgift på 50 kr. pr. genforsikring. Antallet afgenforsikringskontrakter skønnes til ikke at overstige 10.000 om året. Idet der er tale om enrelativ beskeden stykafgift, skønnes provenutabet som følge heraf ikke at have nævneværdigeøkonomiske konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for kommunerne.Med forslaget ophæves en skattesanktion i form af afgift ved genforsikring. Enskattesanktion er det modsatte af en skatteudgift. Efter de gældende regler indebærer afgift afgenforsikring en form for dobbeltregulering, idet der ved genforsikring betales afgift to gangeaf det, der er forsikret i første omgang. Med forslaget ophæves denne dobbeltregulering(skattesanktion). Størrelsen af skattesanktionen svarer til provenutabet heraf.5. Administrative konsekvenser for det offentligeSamlet set medfører forslaget en besparelse på 1 årsværk i løbende administration.Implementerings- og vejledningsopgaven svarer til 2 årsværk i ikrafttrædelsesåret, dvs. 2011.6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
- 10 -Som følge af ophævelse af afgift ved genforsikring, opnår forsikringsselskaber en besparelsepå 50 kr. pr genforsikringskontrakt. Samlet vurderes denne besparelse dog at være af mindrebetydning.Forslaget sendes i høring hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet iErhvervsregulering.7. Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget sendes i høring hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet iErhvervsregulering.8. Administrative konsekvenser for borgerneIngen9. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.10. Forholdet til EU-rettenForslaget notificeres som udkast efter direktiv 98/34/EF (Informationsproceduredirektivet)med senere ændringer, særligt som følge af ændringerne i angivelsesperioden for så vidt angårskadesforsikringsafgiften, samt ændringerne i reglerne for herboende repræsentanter, senedenfor.EU-kommissionen (herefter Kommissionen) har i en fortolkningsmeddelelse (EU-tidende2000, C-43/5) udtalt sig om brugen af herboende repræsentanter. Det fremgår her, at det ertilladt for et værtsland at stille krav om, at udenlandske forsikringsselskaber, som ikke eretableret i værtslandet, udpeger en repræsentant, som har ophold i værtslandet - altså enherboende repræsentant. Værtslandet kan på den måde sikre, at landets egen lovgivningoverholdes, og at der finder skatteopkrævning sted.Kommissionen anfører dog samtidig, at et krav om en herboende repræsentant skal være ioverensstemmelse med de EU-retlige grundprincipper, særligt proportionalitets- ognødvendighedskravet, samt reglerne om fri udveksling af tjenesteydelser.Kravet om herboende repræsentanter i stempelafgiftsloven må antages at være ioverensstemmelse med de EU-retlige grundprincipper. Kravet er den mindst indgribendemåde, hvorpå SKAT kan opnå et fuldt overblik over de forsikringsvirksomheder, der indgårforsikringsafgiftspligtige aftaler.I den ovennævnte meddelelse udtaler Kommissionen sig ikke direkte om kravet om, at deherboende repræsentanter skal hæfte solidarisk med forsikringsselskabet. Til gengæld har EF-Domstolen (herefter Domstolen) udtalt sig herom i sag C-522/04. Sagen angik belgiskforsikringslovgivning, som blandt andet krævede, at udenlandske forsikringsselskaber, derikke havde hjemsted i Belgien, udpegede en ansvarlig repræsentant, der var hjemmehørende iBelgien, og som personligt og skriftligt overfor den belgiske stat forpligtede sig til at betaleden årlige skat på forsikringsaftaler. Begrundelsen for den belgiske regel var udelukkende atsikre betaling af den årlige skat, samt eventuelle renter og bøder.
- 11 -Domstolen henviste til, at den belgiske lovgivning indeholdt regler, hvorefter forsikringstagerpersonligt hæftede for skatten på den indgåede forsikringsaftale, når den pågældende aftalevar indgået med et forsikringsselskab, der ikke havde hjemsted i Belgien og heller ikke havdehverken agentur, filial, ansvarlig repræsentant af nogen art i Belgien. Endvidere henvisteDomstolen til, at de øvrige medlemslande i forbindelse med opkrævning af skatten hosudenlandske selskaber var forpligtet til at yde Belgien gensidig bestand. På denne baggrundkonkluderede Domstolen, at belgisk lovgivning indeholdt egnede midler til at sikre formåletom betaling af skatten, der greb mindre ind i den fri udveksling af tjenesteydelser end pligtentil at udpege en solidarisk hæftende repræsentant.Det kan ud fra ovenstående domspraksis udledes, at et krav om, at herboende repræsentanterskal hæfte solidarisk med forsikringsselskaber, er underlagt en streng proportionalitets- ognødvendighedsvurdering.For så vidt angår adgangen til opkrævning af forsikringsafgifter må det anføres, at SKAT –ligesom tilfældet var med belgisk lovgivning – vil have ligelige muligheder herfor, hvad entenden solidariske hæftelse kræves mellem forsikringsselskabet og den herboende repræsentant,eller mellem forsikringsselskabet og forsikringstager, særligt når det samtidig tages ibetragtning, at Danmark har mulighed for at anmode de øvrige medlemslande om bistand tilopkrævning af afgiften, jf. Rådets direktiv af 15. marts 1976 om gensidig bistand vedinddrivelse af fordringer i forbindelse med visse bidrag, afgifter, skatter og andreforanstaltninger, artikel 3, stk. 1, 6. led, litra d.Som følge af ovenstående ophæves kravet i stempelafgiftslovens § 31, stk. 1, 2. pkt., omsolidarisk hæftelse mellem forsikringsselskab, der ikke er etableret i Danmark, og denherboende repræsentant for virksomheder med forretningssted inden for EU. Forslagettilpasses, så de EU-retlige grundprincipper, særligt den fri udveksling af tjenesteydelser ogproportionalitets- og nødvendighedsvurdering, overholdes.
11. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Udover relevante ministerier og styrelser er lovforslaget sendt i høring hos Advokatrådet,Danmarks Nationalbank, Danske Advokater, Danske Boligadvokater, Dansk Industri, DanskTold & Skatteforbund, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningenaf Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen RegistreredeRevisorer, Forsikring & Pension, Kommunernes Landsforening, Landsskatteretten,Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen og Skatteborgerforeningen.12. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/ mindreudgifterIngenSamlet set medfører forslagetNegativekonsekvenser/merudgifterIngenImplementerings- og
Økonomiske konsekvenserfor det offentligeAdministrative
- 12 -konsekvenser for detoffentligeØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser for borgerneMiljømæssigekonsekvenserForholdet til EU-rettenen besparelse på 1 årsværk iløbende administration.vejledningsopgaven svarer til2 årsværk iikrafttrædelsesåret, dvs. 2011.
IngenIngen
IngenIngen
Forslaget notificeres som udkast efter direktiv 98/34/EF(Informationsproceduredirektivet) med senere ændringer.Forslaget er tilpasset de EU-retlige grundprincipper, særligt denfri udveksling af tjenesteydelser og proportionalitets- ognødvendighedsvurdering med hensyn til kravet om, atudenlandske forsikringsselskaber, der ikke er etableret iDanmark, anvender herboende repræsentanter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil kapitel 1Til § 1Bestemmelsen er en sammenskrivning og omformulering af § 1 i stempelafgiftsloven.Enskadesforsikringer i forsikringsaftaleloven defineret som en forsikring, hvor selskabet kuner pligtigt til at erlægge forsikringsydelsen, når den sikrede har lidt en skade, der kan måles ipenge, og hvor den ydelse, selskabet skal erlægge, bestemmes af den sum penge, der skal tilfor at erstatte skaden. Som eksempler på skadesforsikringer kan nævnesarbejdsskadeforsikring, bygningsforsikring, løsøreforsikring, erhvervsansvarsforsikring,familieforsikring, personulykkesforsikring og retshjælpsforsikring, mens livsforsikringer ikkeer omfattet. Kaskoforsikringer mv. på lystfartøjer, er ligeledes omfattet afskadesforsikringsbegrebet ligesom motoransvarsforsikringer er omfattet af begrebet. Der erikke tilsigtet ændringer i retstilstanden vedrørende denne definition. De forsikringstyper, somer omfattet af forslaget, er således ligeledes omfattet af de gældende regler istempelafgiftsloven.Forslaget vedrører alene direkte tegnede forsikringer og ikke genforsikringer, jf. § 4.Det præciseres, at syge- og ulykkesforsikringer, der er klassificeret som skadesforsikringer iforsikringsklasse 1 og 2 i bilag til lov om finansielle virksomheder, men som tegnes aflivsforsikringsselskaber, uanset om disse er danske eller udenlandske, er omfattet aflovforslaget.Istk. 1, nr. 1,bestemmes det, at der er afgiftspligt af skadesforsikringsaftaler, som indgås her
- 13 -i landet. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med stk. 2, og dækker i praksis dels deforhold, hvor forsikringsaftalen er indgået med et forsikringsselskab, der er beliggende iDanmark, og hvor risikoen ligeledes er placeret her i landet, samt de forhold, hvor risikoen erplaceret i et land, som ikke er omfattet af aftalen om det Europæiske ØkonomiskeSamarbejdsområde (EØS), men hvor forsikringsaftalen er indgået med et forsikringsselskab,der er beliggende i Danmark. Stk. 1. omfatter således ikke de situationer, hvorforsikringsaftalen er indgået med et forsikringsselskab, der er beliggende i Danmark, menhvor risikoen er placeret i et andet EØS-land, se nedenfor om stk. 2.Istk. 1, nr. 2,bestemmes, at der er afgiftspligt for skadesforsikringsaftaler, for hvilkenrisikoen er placeret her i landet, uanset hvor de er indgået.Den nuværende stempelafgiftslovs § 1, stk. 1, nr. 3, udgår, da denne ikke længere er relevant,fordi afgiften overgår fra at være en dokumentafgift til at være en afgift på eksistensen af etgyldigt forsikringsforhold.Stk. 2er i overensstemmelse med de gældende regler og en undtagelse til stk. 1, nr. 1. Stk. 2bestemmer, at såfremt risikoen efter stk. 1 er placeret i en anden stat, der er omfattet af aftalenom Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, er forsikringen ikke omfattet afafgiftspligt her i landet, uanset hvor forsikringen tegnes. Bestemmelsen sørger foroverholdelse af Rådets direktiv 92/49/EØF, som i artikel 46 fastslår, at forsikringsaftalerudelukkende må pålægges afgift i det land, hvor risikoen består, herefter benævntrisikolandet. Efter Rådets direktiv 88/357/EØF artikel 2 d defineres risikolandet således:
- Den medlemsstat, hvor genstanden befinder sig, såfremt forsikringen dækkerenten fast ejendom eller fast ejendom og indbo, i det omfang indboet erdækket af samme forsikringspolice- Den medlemsstat, hvor registreringen er sket, såfremt forsikringen dækkertransportmidler af enhver art- Den medlemsstat, hvor forsikringstageren har indgået aftalen, hvor der er taleom en aftale med en varighed på højst fire måneder vedrørende risici iforbindelse med rejser eller ferie, uanset hvilken forsikringsklasse der er taleom- Den medlemsstat, hvor forsikringstageren har sin sædvanlige bopæl eller, hvisforsikringstageren er en juridisk person, den medlemsstat, hvor den i aftalenomhandlede virksomhed er beliggende, i alle de tilfælde, som ikkeudtrykkeligt er omhandlet i de foregående ledBegrebet ”risiko” i denne lov skal fortolkes i overensstemmelse med artikel 2 d i direktiv88/357/EØF.Stk. 3er en omformulering af den gældende § 1, stk. 3. Der er ikke tilsigtet ændringer iretstilstanden.I henhold til § 2, jf. § 64 i stempelafgiftsloven betales stempelafgift ved oprettelse af etforsikringsdokument. Med afskaffelse af stempelmærkeordningen ændres dette princip
- 14 -fremover. Derfor foreslås det istk. 4at knytte afgiften til selve eksistensen af en gyldig ogikrafttrådt forsikringsaftale.Afgiftspligten indtræder herefter på det tidspunkt, hvor risikoen for forsikringsbegivenhedenovergår til forsikringsvirksomheden som følge af indgåelse af en forsikringsaftale.Til kapitel 2Til § 2Bestemmelsen er en omformulering af § 20, stk. 1, i stempelafgiftsloven.Stempelafgiftslovens § 20, stk. 1, bestemmer, at det påhviler parterne i et retsforhold, hvoromder er oprettet et stempelpligtigt dokument, at sørge for, at dokumentet indenstemplingsfristens udløb bliver stemplet, og at der således betales afgift.Da stempelmærkeordningen udgår med dette forslag, og den nuværende mulighed for digitalangivelse ændres til tvungen digital angivelse for forsikringsafgiften, foreslås det at gøreforsikringsselskaberne til afgiftspligtige virksomheder. Bestemmelsen svarer således til andreafgiftsregler, hvor der kun er en type afgiftspligtig virksomhed, og hvor regler omafgiftspligtige virksomheder og regler om hæftelse er adskilt. Forslaget indeholder derforsærlige regler for hæftelse i forslagets § 10.
Til kapitel 3Til § 3Stk. 1er en omformulering af § 66, stk. 1, i stempelafgiftsloven. Der er ikke tilsigtetændringer i retstilstanden.Det skal præciseres, at afgiften beregnes af præmien for et helt år. Hvis forsikringens løbetider kortere end et år, beregnes afgiften af præmien for den/de måned(er), somforsikringsaftalen omfatter.Oprundingsreglen på 25 øre i stempelafgiftslovens § 66, stk. 1, sidste pkt. foreslås fjernet, daden i forbindelse med stempelmærkeordningens afskaffelse ikke længere er relevant og at 25-øren desuden er afskaffet.Stempelafgiftslovens § 67, der relaterer sig til § 66, foreslås afskaffet. § 67 pålægger en afgiftpå 5 kr. af kontrakter, hvor der aftales forsikring af risici af en nærmere angiven art efterforudgående eller efterfølgende anmeldelse fra forsikringstager. For de forsikringsaftaler, somer omfattet af kontrakten, skal der fortsat betales afgift efter forslagets § 3.Det vurderes, at § 67 udelukkende har haft til formål at beskatte selve oprettelsen af etdokument. Da afgiftspligten i lovforslaget overgår fra at være en dokumentbaseret afgift til atvære en afgift på eksistensen af en forsikringsaftale, er bestemmelsen derfor ikke længererelevant.
- 15 -Det foreslås ligeledes at ophæve stempelafgiftslovens § 69, stk. 1, nr. 6, som bestemmer, atforsikringer med forsikringssum under 12.000 kr. er stempelfri.§ 69, stk. 1, nr. 6, er begrundet ved, at afgiften for disse forsikringer udgør under 1 kr., og atanskaffelsen og påsætningen af stempelmærker med værdi under 1 kr. ville være foromkostningsfyldt.Da stempelmærkeordningen foreslås afskaffet, er fritagelsesbestemmelsen ikke længere errelevant.Stk. 2er en omformulering af § 10, stk. 2, i stempelafgiftsloven. Hvis der eksempelvis eraftalt indeksering af forsikringssummen og/eller præmien, beregnes afgift af forhøjelse.Der er ikke tilsigtet ændringer i retstilstanden.Stk. 3bestemmer, at valget af afgiftsgrundlag er gældende for hele forsikringsforholdetsvarighed. Dette er i overensstemmelse med de gældende regler, jf. stempelafgiftslovens § 10og § 66.Stk. 4fortsætter maksimumsafgiften på 8 kr. af motoransvarsforsikringer og er envidereførelse af stempelafgiftslovens § 66, stk. 2. Afgiften beregnes på samme måde somandre forsikringsaftaler, der beregnes af præmien, dog opkræves maksimalt 8 kr.
Til kapitel 4Til § 4Stk. 1er en omformulering af § 69 i stempelafgiftsloven. Det foreslås, atgenforsikringskontrakter gøres afgiftsfri. Der er ikke tilsigtet yderligere ændringer iretstilstanden.En genforsikringskontrakt er en aftale mellem to forsikringsvirksomheder om, at den eneforsikringsvirksomhed forsikrer en del af sin indtegnede risiko i den andenforsikringsvirksomhed (reassurance). Efter § 68 i stempelafgiftsloven stemples engenforsikringskontrakt i dag med 50 kr. Dette gælder dog kun genforsikringskontrakter, der eroprettet i Danmark, jf. stempelafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.Genforsikringskontakter anses ikke for at være direkte tegnede iskadesforsikringsvirksomheder. Genforsikringskontrakter tegnet i andre lande er derfor ikkeomfattet af afgiftspligten, jf. § 1, stk. 1, nr. 2.Genforsikringskontrakter er ikke omfattet af Rådets første direktiv 73/239/EØF og Rådetsandet direktiv 88/357/EØF (1. og 2. skadesforsikringsdirektiv).Forslaget om fritagelse af genforsikringskontrakter omfatter ikke den situation, hvor flereselskaber i sammen police påtager sig en forholdsmæssig dækning af en risiko (coassurance).
- 16 -
Vedrørende ophævelsen af § 69, stk. 1, nr. 6, henvises til bemærkningerne til forslagets § 3.Stk. 2er en omformulering af § 69, stk. 2, i stempelafgiftsloven. Bestemmelsen forudsætterefter gældende praksis, at forsikringsaftalen i det hele svarer til de vilkår, der var gældende forden tidligere forsikringsaftale.Stk. 3er en undtagelse til forslagets § 1, stk. 3, og er samtidig en videreførelse afstempelafgiftslovens § 78. Der er ikke tilsigtet ændringer i retstilstanden.Stk. 4er en videreførelse af stempelafgiftslovens § 10. Der er ikke tilsigtet ændringer iretstilstanden.Afgiftsfrihed gælder kun selve forlængelsen af en forsikringsaftale mellem samme parter ogsamme dækkede interesse/risiko. Forlængelsen skal være aftalt og meddelt forsikringstagerinden ophør af den eksisterende aftale. Hvis der samtidig sker forhøjelse af forsikringssumeller præmie, skal der betales afgift af forhøjelsen, jf. § 3, stk. 2.Til § 5Bestemmelsen er en videreførelse af stempelafgiftslovens § 53.Istk. 1videreføres princippet i stempelafgiftslovens § 53, stk. 1. Bestemmelsen er ajourført,så afgiftsfriheden fremover gælder ved ændring i en forsikringsaftale, og ikke ved oprettelseaf et dokument. Der er ikke tilsigtet yderligere ændringer i retstilstanden.Forslagets stk. 1 bestemmer, at omdannelse af en gensidig forsikringsforening til aktieselskabefter fusionsskattelovens § 14 d kan ske afgiftsfrit. Efter § 14 d udløser de gensidigeforsikringsforeningers omdannelse til aktieselskab ikke avancebeskatning, beskatning afgenvundne afskrivninger og lign. I overensstemmelse med fusionsskattelovens princip vil detnye forsikringsaktieselskab succedere i den gensidige forsikringsforenings skattemæssigestilling.Istk. 2videreføres stempelafgiftslovens § 53, stk. 2. Bestemmelsen er ajourført ud fra sammeprincipper som stk. 1. Der er ikke tilsigtet yderligere ændringer i retstilstanden.Forslagets stk. 2 bestemmer, at ændringer i forsikringsaftalen, der skyldes, at det er en anden,der skal være forsikringstager i aftalen, kan ske afgiftsfrit. Forsikringstager kan være enpersonlig drevet virksomhed eller et selskab. Det er en betingelse, at ændringen afforsikringstager sker på grund af en fusion, spaltning, omdannelse eller ved tilførsel afaktiver.Definitionerne i fusionsskatteloven af fusion, spaltning og tilførsel af aktiver skal lægges tilgrund ved en afgørelse af om en transaktion er afgiftsfri efter bestemmelsen. Det er ikkeafgørende, om den konkrete fusion er foretaget efter reglerne for skattefri eller skattepligtigfusion, men de generelle krav i henhold til fusionsskatteloven skal være opfyldt.Ved spaltning forstås den transaktion, hvorved et selskab overfører en del af eller samtlige
- 17 -sine aktiver og passiver til et eller flere eksisterende eller nye selskaber ved i samme forholdsom hidtil at tildele sine selskabsdeltagere aktier eller anparter og eventuelt en kontantudligningssum. Ophører det indskydende selskab ikke ved en spaltning, skal de aktiver ogpassiver, der overføres til det modtagende selskab eller til hvert af de modtagende selskaber,udgøre en gren af en virksomhed.Ved tilførsel af aktiver forstås den transaktion, hvorved et selskab uden at være opløst, tilførerden samlede eller en eller flere grene af sin virksomhed til et andet selskab mod at få tildeltaktier eller anparter i det modtagende selskabs kapital. Ved en gren af en virksomhed forståsalle aktiver og passiver i en afdeling af et selskab, som ud fra et organisationsmæssigtsynspunkt udgør en selvstændig bedrift, dvs. en samlet enhed, der kan fungere ved hjælp afegne midler.Omdannelse af en personligt drevet virksomhed til et selskab kan ske efter reglerne i lov omskattefri virksomhedsomdannelse, men det er ikke afgørende, om den konkretevirksomhedsomdannelse er foretaget efter reglerne for skattefri eller skattepligtig omdannelse.Betingelserne for omdannelse efter virksomhedsomdannelsesloven skal blot være opfyldt. Detvil bl.a. sige, at hele vederlaget skal erlægges i aktier eller anparter; ejerforholdet må ikkeforrykkes ved dispositionen og der skal være tale om et nystiftet selskab.
Til kapitel 5Til § 6Det foreslås istk. 1at indføre registreringspligt for alle skadesforsikringsvirksomheder. Detsvarer reelt til den praksis, som SKAT i dag anlægger i forhold til stempelafgiftslovens § 70,hvor der allerede sker en registrering til brug for afregning af afgiften, jf. lovbekendtgørelsenr. 1509 af 13. februar 2007, bilag 2.Det foreslås endvidere, at bestemmelserne om sikkerhedsstillelse i § 11 i lov om opkrævningaf skatter og afgifter ligeledes finder anvendelse for forslaget.Stk. 2er en omformulering af § 70A i stempelafgiftsloven. Der er ikke tilsigtet ændringer iretstilstanden.Stk. 3er en ny bestemmelse, som svarer til formuleringen i momslovens § 47, stk. 5, der gørdet pligtigt at meddele SKAT om diverse ændringer i registreringsforholdet.Istk. 4foreslås det at give skatteministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler forafregning og registrering af visse virksomheder, der alene har begrænsede afgiftspligtigeaktiviteter i Danmark. Baggrunden for bemyndigelsen er, at det er administrativt meget tungtbåde for forvaltningen og disse virksomheder at lade sig registrere efter den sædvanligemetode, dvs. med månedlige angivelser mv., hvis der kun er behov for en engangsregistrering.Bemyndigelsen skal anvendes til at fastsætte regler for en afregningsprocedure, der gør detmuligt at afregne afgiften på enkelte forsikringsaftaler ved at indsende en angivelse af afgift
- 18 -og foretage en bankoverførsel uden at være registreret for afregning af afgiften. Dennemulighed er tiltænkt anvendt af de virksomheder, som kun i enkeltstående tilfælde skalafregne afgiften. Det skal også være muligt for forsikringstageren at afregne afgiften påenkelte forsikringsaftaler ved at angive afgiften og lave en bankoverførelse.Endvidere kan bemyndigelsen anvendes til indførelse af en ny særskilt angivelsesblanket,samt krav til den dokumentation, som skal indsendes i forbindelse med bankoverførelsen.Reglerne om godtgørelse i lovforslagets § 11 gælder også for afgift afregnet efter § 6, stk. 4.Til kapitel 6Til § 7Istk. 1foreslås det, at afgiftsperioden fastsættes til en måned. Dette svarer til principperne ide øvrige punktafgiftslove.Stk. 2præciserer, at det afgiftspligtige grundlag omfatter forsikringssummer og præmier forde forsikringsaftaler, hvor afgiftspligten er indtrådt i den pågældende måned, dvs. deforsikringsaftaler, hvor risikoen er overgået til forsikringsvirksomheden i den pågældendemåned.Ved opgørelse af afgiftstilsvar kan forsikringsvirksomheder ikke længere vælge at opgøreafgiftsgrundlaget for samtlige forsikringsaftaler samlet. Dette skyldes, at der i forslagets § 12,stk. 2, indføres en regel om, at hver enkelt præmiefaktura eller forsikringsaftale skalindeholde oplysning om afgiftsgrundlag og den heraf beregnede afgift.Ved valg af præmien som afgiftsgrundlag for en forsikringsaftale, der indeholder fleredækninger indenfor samme forsikringsklasse, jf. bilag 7 til lov om finansiel virksomhed, skaldet præciseres, at der skal betales afgift af den faktiske præmie, som skal betales forforsikringsaftalen.Ved valg af forsikringssum som afgiftsgrundlag for en forsikringsaftale, der indeholder fleredækningerindenfor samme forsikringsklasse,jf. bilag 7 til lov om finansiel virksomhed, medhver sin forsikringssum, skal afgiften beregnes af forsikringsaftalens samlede maksimaleforsikringssum.Ved valg af forsikringssum som afgiftsgrundlag for en forsikringsaftale, der indeholder fleredækningerfor flere forsikringsklasser,jf. bilag 7 til lov om finansiel virksomhed, med hversin forsikringssum, skal afgiften beregnes af summen af den maksimale forsikringssum forhver forsikringsklasse.Til brug ved valg af afgiftsgrundlag er der efter stempelafgiftslovens § 16 mulighed for atskønne en forsikringssum, når forsikringssummen ikke fremgår af en forsikringsaftale. Detforeslås, at § 16 ikke videreføres. Såfremt der ikke er fastsat en forsikringssum for enforsikringsaftale, betales der efter forslaget afgift på grundlag af præmien.Til § 8
- 19 -Det foreslås istk. 1,at der indføres tvungen digital angivelse.Ordningen fungerer ved, at den registrerede virksomhed hver måned angiver afgiften viaSKATs TastSelv Erhverv system. Samtidigt afskaffes ordningen med stempelmærker.Ordningen i stempelafgiftslovens § 70, stk. 1, hvorefter der kan søges om tilladelse til årligafregning, videreføres ikke. Det foreslås, at årlig afregning kommer til at gælde for alle udenansøgning om tilladelse.Korrektioner til en periodes afgiftsafregning sker som på andre afgiftsområder ved enefterangivelse.Det foreslås istk. 2,at angivelsen og betalingen skal ske efter §§ 2-8 i lov om opkrævning afskatter og afgifter. Afgiftsopkrævningen ensrettes således i overensstemmelse med de øvrigeafgiftslove. Ændringen medfører, at angivelses- og betalingsfristen ændres fra den 8. til den15. i måneden efter afgiftsperioden.
Til kapitel 7Til § 9Bestemmelsen er en udvidelse af princippet i stempelafgiftslovens § 13, stk. 2, somudelukkende omhandler omregning fra euro til danske kroner.Forslaget sikrer en ensrettet omregning af fremmed valuta i forbindelse med overgangen tiltvungen digital angivelse og er i overensstemmelse med den praksis, som allerede er anlagt afSKAT.I forhold til de nugældende regler bestemmes det endvidere, at hvis der ikke er fastsat enofficiel middelkurs for den pågældende valuta, benyttes en af et pengeinstitut indenfor deseneste 14 dage forud for afgiftens forfald fastsat sælgerkurs.
Til § 10§ 31, stk. 1, 1. pkt., i stempelafgiftsloven bestemmer, at enhver, der er part i et retsforhold,som et stempelpligtigt dokument vedrører, hæfter for betaling af afgiften.Uanset betalingsbestemmelsen i forslagets § 2 videreføres ovenstående princip istk. 1.Somparter i et forsikringsforhold anses forsikringshaver og forsikringsgiver. En eventueltherboende repræsentant, jf. § 6, stk. 2, anses ikke som part i forsikringsforholdet, dog jf. stk.2.Istk. 2præciseres det, at herboende repræsentanter for virksomheder udenfor EU hæftersolidarisk med virksomheden. Bestemmelsen er en videreførelse af stempelafgiftslovens § 31,stk. 2, og i overensstemmelse med momslovens § 46, stk. 6, jf. § 47, stk. 2.
- 20 -
Til kapitel 8Til § 11§ 29 i stempelafgiftsloven bestemmer, at der sker godtgørelse i stempelafgiften, hvis enforsikringstager fortryder aftalen, inden risikoen overgår til forsikringsselskabet, eller hvisforsikringstageren gør brug af sin fortrydelsesret efter lovgivningen om forbrugerbeskyttelse.Efter forslaget knyttes afgiftspligten ikke længere til et forsikringsaftaledokuments oprettelse,men til selve forsikringsaftalen. Afgiftspligten indtræder altså, når risikoen overgår tilforsikringsvirksomheden. Dette indebærer, at § 29, stk. 1, nr. 1, ikke længere er relevant.Bestemmelserne i forslagets § 11 gælder også for afgift afregnet efter lovforslagets § 6, stk. 4.Istk. 1indføres herefter mulighed for godtgørelse, når en forsikringstager opsiger enforsikringsaftale inden for det første år, dvs. i den periode, hvor der er betalt afgift afpræmien, jf. forslagets § 3. Muligheden gælder kun, hvis afgiften er beregnet af præmien, daopsigelsen af en forsikringsaftale i løbet af et år ikke påvirker størrelsen af denforsikringssum, som aftalen havde ved indgåelsen af aftalen.Det følger endvidere af almindelige retsgrundsætninger, at der ydes godtgørelse, hvis der erbetalt for meget i afgift, når det skyldes, at afgiften ikke er korrekt beregnet, eller hvis der erbetalt afgift af en afgiftsfri forsikringsaftale.Istk. 1, 2. pkt.er der tilsvarende mulighed for godtgørelse af afgift betalt af enpræmieforhøjelse, jf. § 3, stk. 2.Istk. 2indføres mulighed for godtgørelse, hvis en forsikringstager går konkurs og ikke harbetalt afgiften til forsikringsvirksomheden. Uden denne godtgørelsesmulighed vil det væreforsikringsselskabet, der skal bære tabet alene, og dermed indbetale afgift, selvomforsikringstageren ikke har betalt afgiften til forsikringsvirksomheden.Stk. 3bestemmer, at registrerede forsikringsvirksomheder kan fradrage afgiften i angivelsenfor afgiftsperiodenSkatteministeren bemyndiges istk. 4til at fastsætte nærmere regler for ansøgning om ogudbetaling af godtgørelsen efter stk. 1 og 2. Denne bemyndigelse skal anvendes til at fastsættenærmere regler ved udbetaling af godtgørelse af afgift afregnet efter lovforslagets § 6. stk. 4,samt nærmere administrative regler for godtgørelse til registrerede forsikringsvirksomheder.Stk. 5er en omformulering af gældende lovs § 28, stk. 2. Der er ikke tilsigtet ændringer iretstilstanden.
Til kapitel 9
- 21 -
Til § 12Stempelafgiftslovens § 70, stk. 2, giver SKAT hjemmel til at forlange, at forsikringsselskabetunderkaster sig de fornødne tilsyns- og kontrolbestemmelser, hvis selskabet ønsker at opnåtilladelse til at anvende ordningen i § 70, stk. 1, om årlig angivelse af afgiften uden stemplingaf de enkelte forsikringsdokumenter.I praksis betyder dette, at SKAT også hidtil har stillet krav til regnskab og opbevaring,svarende til lovforslagets § 12. Der er ikke tilsigtet ændringer i retstilstanden.Reglen svarer i øvrigt til de regnskabsregler, som er gældende for andre punktafgifter.
Til § 13Der henvises til bemærkningerne til § 6, stk. 4.Til kapitel 10Til §§ 14-18Bestemmelserne er en omformulering af de kontrol- og straffebestemmelser, der fremgår af §88 i stempelafgiftsloven, samt af tilsvarende bestemmelser i de tilladelser, der er udstedt imedfør af stempelafgiftslovens § 70.Efter § 33 i stempelafgiftsloven har henholdsvis ministerier, domstole, kuratorer, eksekutorer,politi- og anklagemyndighed, Landskatteretten samt SKAT bemyndigelse til at tilbageholdestempelpligtige dokumenter, der er kommet myndighederne i hænde, hvis dokumentet erustemplet, stemplet med for lidt afgift eller for sent. Denne ordning anvendes dog ikke ipraksis.Da forslaget indeholder helt nye bestemmelser omkring afgiftspligtens indtræden, samt nyekontrolbeføjelser, hvorefter SKAT til enhver tid kan foretage udgående kontrol hosforsikringsselskabet, er det ikke længere relevant med en ordning hvor man pålægger andremyndigheder en overvågnings- og kontrolpligt (anholdelsespligten). Den nuværendestempelafgiftslovs § 33 videreføres derfor ikke i dette lovforslag.Forslaget medfører, at afgift af skadesforsikringer ikke længere afregnes manuelt efterstempelafgiftsloven, men i stedet fremover vil ske ved digital månedlig angivelse. Derfor erder et forstærket behov for, at SKAT får lovfæstet samme kontrolmuligheder, som er tilfældetved øvrige afgifter.Forslagets § 15, hvorefter andre erhvervsdrivende kan pålægges at give oplysninger om derestegnede forsikringer er en ny bestemmelse, som har til formål at sikre muligheden for, atSKAT også kan indhente oplysninger hos tredjemand til brug for kontrol med afgiften.
- 22 -Stempelafgiftslovens § 89 er videreført i forslagets § 18, stk. 3 og 4. Der ikke tilsigtetgenerelle ændringer i retstilstanden.Til kapitel 11Til § 19Det foreslås, at ind- og udbetalinger i medfør af loven skal være omfattet af kapitel 5 ilovbekendtgørelse nr. 289 af 28. april 2003 om opkrævning af skatter og afgifter m.v.(opkrævningsloven), dvs. af reglerne om Én Skattekonto.Hensigten med Én Skattekonto (»skattekontoen«) er, at alle betalinger mellem SKAT ogvirksomheder samles og fremover sker via én og samme konto, dvs., at SKATs krav påindbetalinger fra virksomheder og virksomheders krav på udbetalinger fra SKAT automatiskmodregnes efter et saldolignende princip. Etableringen af skattekontoen forventes at lettebetalingen/opkrævningen for både virksomheder og SKAT samt at give virksomhedermulighed for hurtigt og enkelt via online-adgang til skattekontoen at konstatere, om deskylder beløb eller har beløb til gode hos SKAT.Skattekontoen er et led i regeringens handlingsplan »En enklere hverdag for borgere ogvirksomheder« fra november 2004 samt et væsentligt element i SKATs samledemodernisering af IT-systemerne.I det samtidigt fremsatte lovforslag om ændring af tinglysningsafgiftsloven og forskelligeandre love (Tilpasning til digital tinglysning, afgiftsfritagelse for udlejning af luftfartøjer oggodtgørelse i forbindelse med nedsat ejendomsværdi) foreslås det endvidere, atskadesforsikringsafgiftsloven optages i opkrævningslovens bilag 1, liste A. Opkrævning afskadesforsikringsafgift ensrettes således med de øvrige punktafgifter.
Til kapitel 12Til § 20Stk. 1bestemmer, at loven træder i kraft den 1. januar 2011, og at stempelafgiftslovensamtidig ophæves.Stk. 2bestemmer, at loven finder anvendelse på forsikringsaftaler og ændringer hertil, somudløser afgift efter reglerne i forslaget den 1. januar 2011 eller senere. Bestemmelsen omfatterogså ændringer til forsikringsaftaler, der er berigtiget efter den nugældende lov.Endvidere bestemmes det, at såfremt en forsikringsaftale er oprettet før den 1. januar 2011,men først træder i kraft d. 1. januar 2011 eller senere, er forsikringsaftalen i sin helhedomfattet af forslaget.Da hverken afgiftssatser eller afgifternes anvendelsesområde er ændret, er der ikke behov forsærlige overgangsregler vedrørende nytegninger eller lignende.
- 23 -
Det er ikke muligt efter den 1. januar 2011 at indkøbe og anvende stempelmærker somdokumentation for afgiftens betaling.Stk. 3er en omformulering af §§ 27 og 28 i stempelafgiftsloven og indebærer, atforsikringsselskaberne i tre år kan få ubenyttede stempelmærker godtgjort efter sammeprincipper som efter de gældende regler.Fristen på tre år harmonerer med fristen for ordinær genoptagelse i medfør afskatteforvaltningslovens § 31.
Bilag
Bilag 1 –Lov om stempelafgift, jf. lovbekendtgørelse nr. 1209 af 28. november 2006.