Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 69
Offentligt
765430_0001.png
765430_0002.png
765430_0003.png
765430_0004.png
765430_0005.png
765430_0006.png
765430_0007.png
SkatteministerietUdkast (0)
J. nr. 2009-533-0388
Forslagtil
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven(Fradrag for fastmonterede barnesæder i taxier)§1I lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 631 af 25.juni 2008, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 523 af 12. juni 2009, foretages følgendeændring:1.§ 8, stk. 6,affattes således:”Stk.6.For nye taxier, der inden afgiftsberigtigelse efter § 6 a er synet og godkendt med fastmonterede sæder, der erstatter bilens sædvanlige sæder, og som kan benyttes af såvel børnsom voksne, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 6.000 kr. pr. eftermonteret sæde.Nedsættelsen af den afgiftspligtige værdi efter 1. pkt. er betinget af, at sæderne er godkendt ogmærket som barnesæder i henhold til ECE regulativ 44-05 til børn i både gruppe I (9-18 kg),gruppe II (15-25 kg) og gruppe III (22-36 kg), og er testet som almindeligt sæde i henhold tilkravene i Rådets direktiv 76/115/EØF om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning omsikkerhedsselers forankring i motordrevne køretøjer, som ændret ved Europa-Parlamentets ogRådets direktiv 2005/41/EF og kravene i Rådets direktiv 74/408/EØF om motorkøretøjerssæder, disses forankring og nakkestøtter, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 2005/39/EF.”§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. april 2010, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Registreringsafgiftslovens § 8, stk. 6, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1, finderanvendelse på køretøjer, der er anmeldt til registrering i Centralregisteret for Motorkøretøjertil taxikørsel fra og med den 1. januar 2010.Stk. 3.Fra og med den 1. april 2010 kan der for køretøjer omfattet af stk. 2, der erafgiftsberigtiget efter registreringsafgiftslovens hidtil gældende regler i perioden fra og med den1. januar 2010 indtil og med den 31. marts 2010, efter ansøgning ske omberegning afregistreringsafgiften. Eventuelt for meget betalt registreringsafgift tilbagebetales.Tilbagebetalingen forrentes ikke. Ansøgningen om omberegning skal være indgivet til den lokaletold- og skatteforvaltning senest den 30. juni 2010.
-2-
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningForslaget indeholder regler om nedsættelse af den afgiftspligtige værdi for særlige integreredebarnestole i taxier. Formålet er at afløfte registreringsafgiften af taxier for den del af afgiften,der vedrører merudgiften til de særlige integrerede barnestole. Derved undgås, at detaxivognmænd, der ønsker at udstyre deres vogne med særlige integrerede barnestole, kommertil at betale registreringsafgift for disse.2. Lovforslagets formål og baggrundDet foreslås, at indføre nedsættelse af den afgiftspligtige værdi ved beregning afregistreringsafgiften for taxier udstyret med særlige integrerede sikkerhedsgodkendtebarnestole.Det er ikke lovpligtigt at fastspænde børn i taxier. Særlige integrerede barnestole i taxier kanderfor få stor trafiksikkerhedsmæssig betydning. Fra 1. januar 2010 bliver den marginaleregistreringsafgift for taxier ændret fra 20 pct. til 70 pct. Da taxier udstyret med særligeintegrerede sikkerhedsgodkendte barnestole først kan registreres, når stolene er godkendt, vilder skulle betales registreringsafgift af udgiften til stolene. Forslaget om nedsættelse af denafgiftspligtige værdi for udgiften til stolene skal således udligne, at der ellers skal betalesregistreringsafgift af merudgiften til de særlige integrerede barnestole.Efter Færdselsloven skal børn med en legemshøjde på under 135 cm under kørsel i bilanvende godkendt sikkerhedsudstyr tilpasset barnets højde og vægt. Denne regel gælder ikkeved befordring af børn i taxi, når der ikke er særligt tilpasset sikkerhedsudstyr til rådighed forbarnet.I praksis vil tilpasset udstyr kun sjældent være til rådighed, bl.a. fordi dette i givet fald kræver,at der er udstyr til flere størrelser af børn til rådighed. Er taxien udstyret med integreretbarnestol, kan denne anvendes til flere størrelser børn, hvorved der vil være særligt tilpassetsikkerhedsudstyr til rådighed for barnet i taxien.3. Gældende retNår det gælder montering af særlige integrerede barnestole, kræver de gældende regler, atbilerne synes og godkendes bil for bil. Det betyder, at de særlige integrerede barnestole ermonteret, inden bilen kan få nummerplader på og afgiftsberigtiges efterregistreringsafgiftsloven.Det medfører, at de særlige integrerede barnestole vil indgå i den afgiftspligtige værdi, og atder derfor skal betales registreringsafgift af merudgiften til sæderne.
-3-4. LovforslagetForslaget går ud på, at nedsætte den afgiftspligtige værdi efter registreringsafgiftsloven fortaxier monteret med særlige integrerede barnestole. Derved afløftes registreringsafgiften aftaxier for den del af afgiften, der vedrører merudgiften til de særlige integrerede barnestole.Derved undgås, at de taxivognmænd, der ønsker at udstyre deres vogne med særligeintegrerede barnestole, også kommer til at betale registreringsafgift af disse.Færdselsstyrelsen har tilkendegivet, at montering af særlige integrerede barnestole i taxier ertrafiksikkerhedsfremmende. Fastspænding af børn i særligt tilpasset sikkerhedsudstyr erobligatorisk for almindelige personbiler.Ved fastsættelsen af den konkrete nedsættelse af den afgiftspligtige værdi harSkatteministeriet skønnet, at merudgiften til særlige integrerede barnestole udgør ca. 6.000 kr.inkl. moms pr. sæde. Dette skøn er sammensat af en forventet pris for sædet på ca. 7.500 kr.ekskl. moms og en besparelse på mellem 2.500 og 3.000 kr. ekskl. moms pr. sæde ved atbestille bilen med et mindre antal sæder end ellers.Det foreslås, at den afgiftspligtige værdi af taxier nedsættes med 6.000 kr. pr. sæde for særligeintegrerede barnestole, der monteres i bilen. Det betinges, at der er tale om taxier, der grundeteftermonteringen af særlige integrerede barnestole skal godkendes køretøjsspecifikt forud forregistreringen.5. Økonomiske konsekvenser for det offentligeNedsættelse af den afgiftspligtige værdi for taxier, monteret med særlige integreredebarnestole, skønnes ikke at medføre nævneværdige provenumæssige konsekvenser for detoffentlige. Det skyldes, at de særlige integrerede barnestole næppe vil blive eftermonteret inævneværdigt omfang, hvis merudgiften til sæderne bliver forhøjet med en registreringsafgiftpå 70 pct. Der vil dog være tale om en ny skatteudgift.6. Administrative konsekvenser for det offentligeNedsættelse af den afgiftspligtige værdi for taxier, der monteret med særlige integreredebarnestole, angives af de registrerede virksomheder, når virksomhederne alligevel skal angiveden afgiftspligtige værdi for motorkøretøjer.Nedsættelsen af den afgiftspligtige værdi for taxier med særlige integrerede barnestole, vil påsamme måde som f.eks. nedsættelsen i den afgiftspligtige værdi for overholdelse af specifikkemiljønormer være en integreret del af den afgiftsberegning, der ligger til grund for deregistrerede virksomheders afgiftsangivelser. Der er således tale om en justering af velkendteadministrative procedurer, hvorfor forslaget ikke skønnes at have nævneværdigeadministrative konsekvenser for det offentlige.
-4-7. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetForslaget om nedsættelse af den afgiftspligtige værdi for taxier, monteret med særligeintegrerede barnestole, skønnes ikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser forerhvervslivet.8. Administrative konsekvenser for erhvervslivetNedsættelse af den afgiftspligtige værdi for taxier, monteret med særlige integreredebarnestole, skønnes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.Jf. punkt 6.9. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.10. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.11. Forholdet til EU-rettenForslaget notificeres som udkast efter direktiv 98/34/EF (Informationsproceduredirektivet).Lovforslaget indeholder ikke i øvrigt EU-retlige aspekter.12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget har været sendt i høring hos Autobranchens Handels- og Industriforening iDanmark, Business Danmark, Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, CEPOS,Centralforeningen af taxiforeninger i Danmark, Danmarks Motor Union, DanskAutomobilforhandler Forening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk Bilforhandler Union,Danske Biludlejere, Dansk Erhverv, Dansk Landbrug, Dansk Industri, Dansk Taxi Råd, DanskTransport og Logistik, De Danske Bilimportører, Den Danske Bilbranche,Ejendomsforeningen Danmark, Finansieringsinstituttet for Industri og Håndværk, Finans ogLeasing, Finansrådet, FDM, Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af RegistreredeRevisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Håndværksrådet, Landsskatteretten,Motorhistorisk Samråd, Retssikkerhedschefen i SKAT samt SKAT.
-5-13. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenserfor det offentligeAdministrativekonsekvenser for detoffentligeØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser for borgerneMiljømæssigekonsekvenserForholdet til EU-rettenIngenNegativekonsekvenser/merudgifterIkke væsentlige konsekvenser
IngenIkke væsentlige konsekvenser
Ikke væsentlige konsekvenserIngen
Ikke væsentlige konsekvenserIngen
IngenIngen
IngenIngenForslaget notificeres som udkast efter direktiv 98/34/EF(Informationsproceduredirektivet).Lovforslaget indeholder ikke i øvrigt EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at den afgiftspligtige værdi af taxier nedsættes med 6.000 kr. pr. sæde for særligeintegrerede barnestole, der monteres i bilen. Det betinges, at der er tale om taxier, der grundetmonteringen af de særlige integrerede barnestole, er godkendt køretøjsspecifikt forud forregistreringen.Reglen indsættes i stedet for den gældende regel om nedsættelse af den afgiftspligtige værdifor gebyr vedrørende blyakkumulatorer. Denne regel er ikke længere nødvendig, da gebyretblev ophævet pr. 1. januar 2009.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3Til § 2Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. april 2010.
-6-Til stk. 2Det foreslås, at de nye regler om nedsættelse af den afgiftspligtige værdi for taxier, der ermonteret med særlige faste barnesæder får virkning allerede fra 1. januar 2010.Til stk. 3Da det er foreslået, at loven får virkning før den er trådt i kraft, vil der kunne forekommetaxier, hvor den betalte registreringsafgift er højere end efter de nye regler, og som derfor vilvære berettiget til tilbagebetaling af de beløb, der i disse tilfælde udgør differencen.Differencen forrentes ikke, og tilbagebetalingen sker kun efter ansøgning.
-7-
BilagLovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om registreringsafgift afmotorkøretøjer m.v., jf.lovbekendtgørelse nr. 631 af 25. juni2008, som ændret senest ved § 2 i lovnr. 523 af 12. juni 2009, foretagesfølgende ændring:1.§ 8, stk. 6,affattes således:”Stk.6.For nye taxier, der indenafgiftsberigtigelse efter § 6 a er synetog godkendt med fast monteredesæder, der erstatter bilens sædvanligesæder, og som kan benyttes af såvelbørn som voksne, nedsættes denafgiftspligtige værdi med 6.000 kr. pr.eftermonteret sæde. Nedsættelsen afden afgiftspligtige værdi efter 1. pkt. erbetinget af, at sæderne er godkendt ogmærket som barnesæder i henhold tilECE regulativ 44-05 til børn i bådegruppe I (9-18 kg), gruppe II (15-25kg) og gruppe III (22-36 kg), og ertestet som almindeligt sæde i henholdtil kravene i Rådets direktiv76/115/EØF om tilnærmelse afmedlemsstaternes lovgivning omsikkerhedsselers forankring imotordrevne køretøjer, som ændretved Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 2005/41/EF og kravene iRådets direktiv 74/408/EØF ommotorkøretøjers sæder, dissesforankring og nakkestøtter, somændret ved Europa-Parlamentets ogRådets direktiv 2005/39/EF.”
§ 8. ---Stk. 6.Gebyrer for blyakkumulatorerfastsat af de statsligemiljømyndigheder samtmerværdiafgift heraf kan holdes udenfor den afgiftspligtige værdi.-----