Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 67
Offentligt
NotatHovedcentretStrategi og UdviklingProjektkontoret27. november 2009J. nr. 09-169739
Kvartalsrapport vedr. Fase 1 af SKATssystemmodernisering for 3. kvartal 20091. IndledningI forbindelse med Finansudvalgets tiltrædelse af Akt 118 af 6. april 2006 gav defølgende påtegning: Udvalget ser med bekymring på fordyrelsen af projektet. Forfremover at sikre en hensigtsmæssig økonomisk styring af projektet, vurderes detnødvendigt, at ministeren kvartalsvis frem til projektets afslutning fremsenderstatusrapporter, hvor der redegøres for udviklingen og implementeringen afprojektet.SKAT afgiver hermed kvartalsrapport vedrørende systemmoderniseringens Fase1 dækkende 3. kvartal af 2009. Første fase af systemmoderniseringen omfatterfølgende projekter:Modernisering af TastSelv Erhverv viaeService-projektetmed nyefaciliteter og mulighed for integration af løsningerne i f.eks. andreportaler og virksomhedernes økonomisystem.Modernisering af indsendelsen af virksomhedernes selvangivelse viaerhvervsligningsprojektet,så selvangivelsen kan indsendes digitalt,ligesom de virksomheder, der skal lignes, udsøges digitalt frem for viamanuel gennemlæsning af regnskabet. Kun virksomheder, der skal lignes,skal derfor indsende skatteregnskabet.Etablering af en ny it-infrastruktur viaENS-projektet,der forbedrerkommunikationen mellem systemerne og adgangen til systemerne såvelinternt som eksternt.I kvartalsrapporten gives en status på projekternes forløb i det forgangne kvartali forhold til tidsplan og leverancer samt en redegørelse for udviklingen iprojekternes økonomi og risici. Hertil kommer en udtalelse fra den eksternefølgegruppe, der består af to eksterne medlemmer og et medlem fraSkatteministeriet.
Side 1 / 6
2. Status2.1 Udviklingsprojekterne ENS og eService
Fase 1 har mødt en række nye tekniske udfordringer i tredje kvartal 2009,tekniske udfordringer som ikke er set tidligere. Problemerne er nu løst.SKATs IT og forretningsenheder justerer løbende detailplanen for idriftsættelseaf den samlede Fase 1 løsning.I forlængelse af implementeringsplanen er der udarbejdet et fælles”Risikobillede” for idriftsættelsen primo december 2009. Risikobilledet er p.t.genstand for behandling og diskussion.I hovedtræk er planerne for pilotdrift overholdt. Pilotdrift internt i SKAT(intranet) er startet efter planen, pilotdrift med udvalgte virksomheder (TSE) erstartet efter planen. Åbning for fuld produktion på intra- og internet(www.skat.dk) forventes at ske i december 2009, efter nøje tilrettelæggelse afforløbet.Der er et separat udestående omkring den aftalte belastningstest påintegrationsplatformen. Kontraktens krav om antal samtidige brugere er endnuikke nået. CSC har i uge 39 meddelt leverandørstyregruppen, at de tidligeretekniske udfordringer er løst, og at der fremsendes belastningstestrapport tilSKAT i løbet af 14 dage. Belastningstestrapporten er endnu ikke modtaget, datesten i skrivende stund ikke er bestået. SKAT følger løbende op på fremdriften,og der udestår kun få områder.Der pågår stadig forhandlinger med CSC om den særlige supplerende bod, somknytter sig til forsinkelser af tests. Til den supplerende bod er der ikke knyttetbestemmelser om anvendelsen.
2.2 Erhvervsligningsprojektet
Erhvervsligningsprojektet er afsluttet som planlagt 1. oktober 2007.
Side 2 / 6
3. IdriftsættelsestidspunkterI tabellen nedenfor ses de aktuelle datoer for idriftsættelses-milepælene i Fase 1:TidsplanTidsplan jf.Forsinkelser Nuværendejf. akt 118senestei forgangnetidsplanMilepæleaf 6/4-06 kvartalsrapportkvartalENS og eServiceSystem-til-system2. kvartal4. kvartal 2008Milepælløsning – pilot2007nået*Nyt TastSelv Erhverv4. kvartal4. kvartal 20092 måneder**4. kvartal20072009Integrationsplatform1. kvartal4. kvartal 2008 Milepæl nåettil udviklingsbrug for2008fremtidige faserIdriftsættelseaf3. kvartal 2009 Milepæl nåetIntegrationsplatformen(Ø90)ErhvervsligningVersionIIaf 3. kvartal3. kvartal 2007 Milepæl nåetudsøgningsværktøj2007* Jf. rapporten for 4. kvartal 2008, afsnit 2.1 er det alene Ø90, der er i pilotdrift.**Forsinkelsen på to måneder er forårsaget de under afsnit 2.1 beskrevne udfordringer.
I og med at Nyt TastSelv Erhverv og Integrationsplatformen forventes fuldtidriftsat i 4. kvartal 2009, forventes det ligeledes at kvartalsrapporten for 4.kvartal (dvs. den næste) vil blive den sidste for Fase 1.4. Økonomi og businesscaseI de efterfølgende afsnit præsenteres den samlede økonomi i Fase 1 på følgendemåde:4.14.24.34.4Det forventede investeringsbudgetDe forventede driftsudgifterDet faktiske forbrugDen samlede businesscase
Sammenhængen i afsnittene er, at summen af ”det forventedeinvesteringsbudget” (262 mio. kr. i afsnit 4.1) og ”de forventede driftsudgifter”(38 mio. kr. i afsnit 4.2) svarer overens med udgifterne i projektperioden angiveti ”den samlede businesscase” (300 mio. kr. i afsnit 4.4).
Side 3 / 6
4.1 Det forventede investeringsbudget
Mio. kr.
Akt 118af 6/4-06
It-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, info. mv.LønI altPL-opregning til 20091)
156331032231253
Budget, jf.sidstekvartals-rapport17645632259259
Aktueltbudget
Afvigelse Afvigelse tiltil seneste aktstykketkvartals-rapport4240120-40033139
På grund af afrundinger er der en difference på 1 mio. kr. i forhold til summen af tallene ovenfor
Bevillingen fra Akt 118 af 6/4 2006 på 231 mio. kr. er i 2006-priser, mens detaktuelle budget er i 2009-priser. Den reelle afvigelse mellem Akt 118 af 6/42006 og det aktuelle budget er derfor ikke 31 mio. kr., men 9 mio. kr. jf. PL-opregningen (nederste række i ovenstående tabel) af bevillingen fra Akt 118 af6/4 2006 på 231 mio. kr. til 253 mio. kr. (2009 prisniveau).Grunden til det forøgede budget til udvikling (3 mio. kr.) er udgifter tilkøb afyderligere licenser, der understøtter anvendelsen af infrastruktur platformen.4.2 De forventede driftsudgifter
Fase 1 har afholdt de forventede udgifter på i alt 38 mio. kr. til drift i denbudgetterede projektperiode, som gik frem til og med oktober 2007.4.3 Det faktiske forbrug
Mio. kr.It-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, info. mv.LønI altDrift i projektperiodenSamlet budget1)
Forbrug2004-200811840630193138231
Forbrug20091941226-26
BudgetRestbudget2009200928951102013510--3510
På grund af afrundinger er der en difference på 1 mio. kr. i forhold til summen af tallene ovenfor
Budgettet er opdateret i forhold til budgettet i rapporten for 2. kvartal. Budgetteter ændret som følge af forsinkelserne jf. afsnit 3, der har betydet at 16 mio. kr. eroverført til år 2010, pga. betalingsmilepæle har flyttet sig. Endvidere er indregnetde øgede udgifter til it-udvikling jf. afsnit 4.1.
Side 4 / 6
4.4 Den samlede businesscase
Mio. kr.Udgifter i projektperioden1Forudsatte besparelserSamlet effektAkkumuleret cash flow1)
2004/05 2006490494946-73988
200786-92-682
200847-143-96-14
2009 2010 I alt3537-145 -145-110 -108-124 -232300-532-232
I de samlede udgifter indgår der ikke driftsomkostninger efter udløbet af projektperioden pr. 31. oktober 2007. Disseomkostninger indbudgetteres i SKATs ordinære driftsbudget.
Businesscasen er opdateret jf. budgetopdateringen i afsnit 4.3, der har betydet at16 mio. kr. er overført til år 2010, pga. betalingsmilepæle der har flyttet sig.Endvidere er indregnet de øgede udgifter til it-udvikling i 2009 jf. afsnit 4.1.Besparelserne knyttet til Fase 1 vil kun i meget ringe grad blive påvirket afforsinkelsen, idet den langt overvejende andel af besparelserne i Fase 1 realiseresaf Erhvervsligningsprojektet, der er afsluttet. Besparelserne i businesscasen ersåledes kun blevet meget lidt påvirket af de ændringer, der sker i tidsplanen forENS og eService projekterne.5. RisiciI det følgende gennemgås de væsentligste risici ved gennemførslen afsystemmoderniseringens Fase 1, som knytter sig til følgende faktorer:ØkonomiOrganisationTeknisk løsningLeverandørInteressenter.5.1 Økonomi
De tre projekter er så fremskredne, at væsentlige økonomiske risici er reducerettil et minimum.5.2 Organisation
Der en risiko for tab af nøglepersoner hos leverandøren med begrænset mulighedfor genbesættelse af personer med de specifikke kompetencer indenfor IT-området. SKAT er meget opmærksom på denne problemstilling og fokusererderfor indgående på dette forhold overfor leverandøren, således at fremdriften påudviklingsfasen opretholdes.For at imødekomme ønsker om teknisk bistand fra fremtidigeudviklingsleverandører og projekter i SKAT, har SKAT IT etableret en nysystemintegrationfunktion. Systemintegrationsfunktionen inddrages meget tidligti projektfaserne, og har allerede bevist, at tekniske problemstillinger bliver løsthurtigt. Systemintegrationsfunktionen er bemandet med SKAT medarbejderesamtidig med, at der er rekrutteret eksterne ressourcer. Hen over efteråret vilfunktionen blive udvidet yderligere med tekniske og styringsmæssigekompetencer.
Side 5 / 6
Den 1. oktober 2009 træder den nye struktur i SKAT for IT-projekter i kraft.Formålet med en ny IT governance i SKAT er at styrke SKATs evne til atgennemføre IT-udviklingsprojekter ved bl.a. at gøre projektorganiseringen merefleksibel, ændre og præcisere rolle- og ansvarsfordelingen i projekter ogprogrammer og stabskontorernes roller ift. disse og sikre en prioritering afSKATs IT-udviklingsprojekter i forhold til de ressourcer SKAT råder over.Det er forventningen, at strukturændringen bl.a. vil medføre en mere effektivstyrings- og beslutningsstruktur, hvor ansvar og kompetence er delegeret så langtned i projekthierarkiet som muligt. Dermed udvides både projektlederens ogstyregruppens beslutningskompetence.Projektledelsen får i den forbindelse bl.a. øget kompetence ift. økonomi,leverandørhåndtering, medarbejdere på projekter mv.5.3 Teknisk løsning
Der er løst og rettet mange tekniske problemstillinger, og det samlederisikobillede er reduceret.Leverandøren har arbejdet målrettet på at kunne opfylde kontraktens krav omautomatisk installation. Der er konstateret store forbedringer i forhold til tidligererisikobillede. Der er en meget tæt opfølgning på leverandørensforvaltningsenhed, som stadig har udfordringer med at efterleve de krav, som ernødvendige for at lande et så kompliceret projekt.5.4 Leverandør og interessenter
KMD har modtaget integrationsplatformen til udviklingsopgaver. KMD hargodkendt miljøleverancen. Der er p.t. intet risikobillede i forhold til leverancentil KMD.SKAT har bestilt udviklingsmiljøer til nye udviklingsprojekter. CSC harproblemer med at levere indenfor aftalens rammer. Risikobilledet er væsentligt iforhold til fremdrift på projekter.SKAT gennemfører fælles ”Forvaltnings-fora” møder med leverandørerne CSC,KMD og Steria. På møderne behandles aktuelle emner i forhold tilintegrationsplatformen.Der pågår forhandlinger med CSC om den særlige supplerende bod, som knyttersig til forsinkelser af tests.6. Udtalelse fra ekstern følgegruppeEn vellykket idriftsættelse af Fase 1 primo december vil være opfyldelse af etvigtigt delmål for det samlede projekt, men der udestår en række væsentligerisici i forbindelse med idriftsættelsen.
Side 6 / 6