Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 67
Offentligt
765405_0001.png
765405_0002.png
765405_0003.png
765405_0004.png
765405_0005.png
765405_0006.png
NotatHovedcentretStrategi og UdviklingProjektkontoret27. november 2009J. nr. 09-118519
Kvartalsrapport vedr. Fase 1 af SKATssystemmodernisering for 2. kvartal 20091. IndledningI forbindelse med Finansudvalgets tiltrædelse af Akt 118 af 6. april 2006 gav defølgende påtegning: Udvalget ser med bekymring på fordyrelsen af projektet. Forfremover at sikre en hensigtsmæssig økonomisk styring af projektet, vurderes detnødvendigt, at ministeren kvartalsvis frem til projektets afslutning fremsenderstatusrapporter, hvor der redegøres for udviklingen og implementeringen afprojektet.SKAT afgiver hermed kvartalsrapport vedrørende systemmoderniseringens Fase1 dækkende 2. kvartal af 2009. Første fase af systemmoderniseringen omfatterfølgende projekter:Modernisering af TastSelv Erhverv viaeService-projektetmed nyefaciliteter og mulighed for integration af løsningerne i f.eks. andreportaler og virksomhedernes økonomisystem.Modernisering af indsendelsen af virksomhedernes selvangivelse viaerhvervsligningsprojektet,så selvangivelsen kan indsendes digitalt,ligesom de virksomheder, der skal lignes, udsøges digitalt frem for viamanuel gennemlæsning af regnskabet. Kun virksomheder, der skal lignes,skal derfor indsende skatteregnskabet.Etablering af en ny it-infrastruktur viaENS-projektet,der forbedrerkommunikationen mellem systemerne og adgangen til systemerne såvelinternt som eksternt.I kvartalsrapporten gives en status på projekternes forløb i det forgangne kvartali forhold til tidsplan og leverancer samt en redegørelse for udviklingen iprojekternes økonomi og risici. Hertil kommer en udtalelse fra den eksternefølgegruppe, der består af to eksterne medlemmer og et medlem fraSkatteministeriet.
Side 1 / 6
2. Status2.1 Udviklingsprojekterne ENS og eService
Generelt er fremdriften på en række områder tilfredsstillende i 2. kvartal 2009.På trods af dette, er der opstået forsinkelser på enkelte områder. Disse omtalesefterfølgende.SKATs IT og forretningsenheder har udarbejdet en detailplan for idriftsættelse afden samlede Fase 1 løsning for at undgå sammenfald mellemspidsbelastningsperioder på TastSelv løsninger og implementeringsforløbet.Endvidere har SKAT ønsket at klargøre og forberede produktionen til NemLogin(ny digital signatur) forud for idriftsættelse, hvilket ligeledes er indarbejdet idetailplanen.I hovedtræk er planen, at pilotdrift internt i SKAT (intranet) starter primoseptember 2009, pilotdrift med udvalgte virksomheder (TSE) starter primooktober 2009, og åbning for fuld produktion på intra- og internet (www.skat.dk)sker i december 2009.Omtale af enkelte områderDer er gennemført de sidste fejlrettelser på integrationsplatformen, og SKAT hargodkendt funktionalitetstestenDer er et separat udestående omkring den aftalte belastningstest påintegrationsplatformen. Kontraktens krav om antal samtidige brugere er endnuikke nået. CSC har i uge 39 meddelt leverandørstyregruppen, at de tidligeretekniske udfordringer er løst, og at der fremsendes belastningstestrapport tilSKAT i løbet af 14 dage. Belastningstestrapporten er endnu ikke modtaget, datesten i skrivende stund ikke er bestået. SKAT følger løbende op på fremdriften,og der udestår kun få områder.Der pågår stadig forhandlinger med CSC om den særlige supplerende bod, somknytter sig til forsinkelser af tests. Til den supplerende bod er der ikke knyttetbestemmelser om anvendelsen.
2.2 Erhvervsligningsprojektet
Erhvervsligningsprojektet er afsluttet som planlagt 1. oktober 2007.
Side 2 / 6
3. IdriftsættelsestidspunkterI tabellen nedenfor ses de aktuelle datoer for idriftsættelses-milepælene i Fase 1:TidsplanTidsplan jf.Forsinkelser Nuværendejf. akt 118senestei forgangnetidsplanMilepæleaf 6/4-06 kvartalsrapportkvartalENS og eServiceSystem-til-system2. kvartal4. kvartal 2008Milepælløsning - pilot2007nået*Nyt TastSelv Erhverv4. kvartal3. kvartal 20091 måned**4. kvartal20072009Integrationsplatform1. kvartal4. kvartal 2008 Milepæl nåettil udviklingsbrug for2008fremtidige faserIdriftsættelseaf3. kvartal 20093. kvartalIntegrationsplatformen2009ErhvervsligningVersionIIaf 3. kvartal3. kvartal 2007 Milepæl nåetudsøgningsværktøj2007* Jf. rapporten for 4. kvartal 2008, afsnit 2.1 er det alene Ø90, der er i pilotdrift.**Forsinkelsen på en måned er forårsaget af et meget ustabilt testmiljø. Testmiljøet er stabiliseret efterfølgende.
4. Økonomi og businesscaseI de efterfølgende afsnit præsenteres den samlede økonomi i Fase 1 på følgendemåde:4.14.24.34.4Det forventede investeringsbudgetDe forventede driftsudgifterDet faktiske forbrugDen samlede businesscase
Sammenhængen i afsnittene er, at summen af ”det forventedeinvesteringsbudget” (259 mio. kr. i afsnit 4.1) og ”de forventede driftsudgifter”(38 mio. kr. i afsnit 4.2) svarer overens med udgifterne i projektperioden angiveti ”den samlede businesscase” (297 mio. kr. i afsnit 4.4).
Side 3 / 6
4.1 Det forventede investeringsbudget
Mio. kr.
Akt 118af 6/4-06
It-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, info. mv.LønI altPL-opregning til 2009
156331032231253
Budget, jf.sidstekvartals-rapport17545632258258
Aktueltbudget
17645632259259
Afvigelse Afvigelse tiltil seneste aktstykketkvartals-rapport1200120-40012816
Bevillingen fra Akt 118 af 6/4 2006 på 231 mio. kr. er i 2006-priser, mens detaktuelle budget er i 2009-priser. Den reelle afvigelse mellem Akt 118 af 6/42006 og det aktuelle budget er derfor ikke 28 mio. kr., men 6 mio. kr. jf. PL-opregningen (nederste række i ovenstående tabel) af bevillingen fra Akt 118 af6/4 2006 på 231 mio. kr. til 253 mio. kr. (2009 prisniveau).Årsagen til det forøgede budget til udvikling (1 mio. kr.) er udgifter tilintegration af løsningen med den nye digitale signatur.4.2 De forventede driftsudgifter
Fase 1 har afholdt de forventede udgifter på i alt 38 mio. kr. til drift i denbudgetterede projektperiode, som gik frem til og med oktober 2007.4.3 Det faktiske forbrug
Mio. kr.It-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, info. mv.LønI altDrift i projektperiodenSamlet budget1)
Forbrug2004-200811840630193138231
Forbrug200924-17-7
BudgetRestbudget2009200940385111214841--4841
På grund af afrundinger er der en difference på 1 mio. kr. i forhold til summen af tallene ovenfor
Budgettet er opdateret i forhold til budgettet i rapporten for 1. kvartal. Budgetteter ændret som følge af forsinkelserne jf. afsnit 3, der har betydet at 21 mio. kr. eroverført til år 2010, pga. betalingsmilepæle har flyttet sig. Endvidere er indregnetde øgede udgifter til it-udvikling jf. afsnit 4.1.Grunden til, at der er forbrugt relativt lidt af årets udviklingsbudget, er atbetalingerne knytter sig til projektmilepæle, der endnu ikke er opnået pga.forsinkelserne. Det var ved udgangen af 2. kvartal forventningen, at dissemilepæle og betalinger ville blive opnået i 2. halvår 2009.
Side 4 / 6
4.4 Den samlede businesscase
Mio. kr.Udgifter i projektperioden1Forudsatte besparelserSamlet effektAkkumuleret cash flow1)
2004/05 2006490494946-73988
200786-92-682
200847-143-96-14
2009 2010 I alt4821-145 -145-97 -124-111 -235297-532-235
I de samlede udgifter indgår der ikke driftsomkostninger efter udløbet af projektperioden pr. 31. oktober 2007. Disseomkostninger indbudgetteres i SKATs ordinære driftsbudget.
Businesscasen er opdateret jf. budgetopdateringen i afsnit 4.3, der har betydet at21 mio. kr. er overført til år 2010, pga. betalingsmilepæle der har flyttet sig.Endvidere er indregnet de øgede udgifter til it-udvikling i 2009 jf. afsnit 4.1.Besparelserne knyttet til Fase 1 vil kun i meget ringe grad blive påvirket afforsinkelsen, idet den langt overvejende andel af besparelserne i Fase 1 realiseresaf Erhvervsligningsprojektet, der er afsluttet. Besparelserne i businesscasen ersåledes kun blevet meget lidt påvirket af de ændringer, der sker i tidsplanen forENS og eService projekterne.5. RisiciI det følgende gennemgås de væsentligste risici ved gennemførslen afsystemmoderniseringens Fase 1, som knytter sig til følgende faktorer:ØkonomiOrganisationTeknisk løsningLeverandørInteressenter.5.1 Økonomi
De væsentligste økonomiske risici knytter sig til:Øgede udgifter til f.eks. regressionstests ved implementering afnødvendige rettelser inden systemerne er leveret til drift.
For atminimerede økonomiske risicihar projekterne ogforretningsorganisationen omkring projekterne stor fokus på at begrænseændringer i projekterne til det absolut nødvendige og det, der kan bæres afselvstændige businesscases. Der vil fortsat være fokus på hurtig afklaring afproblemer med henblik på at reducere udgifter. Jo tættere projekterne kommer påen implementeringsfase jo større vil udgifterne til evt. rettelser blive, da der til envis grad vil skulle ske regressionstests. Det vil derfor ofte være økonomiskfordelagtigt, at skyde eventuelle opdateringer eller rettelser af systemerne tildisse er leveret i drift.5.2 Organisation
Der en risiko for tab af nøglepersoner hos leverandøren med begrænset mulighedfor genbesættelse af personer med de specifikke kompetencer indenfor IT-
Side 5 / 6
området. SKAT er meget opmærksom på denne problemstilling og fokusererderfor indgående på dette forhold overfor leverandøren, således at fremdriften påudviklingsfasen opretholdes.For at imødekomme ønsker om teknisk bistand fra fremtidigeudviklingsleverandører og projekter i SKAT, har SKAT IT etableret en nysystemintegrationfunktion. Systemintegrationsfunktionen inddrages meget tidligti projektfaserne, og har allerede bevist, at tekniske problemstillinger bliver løsthurtigt. Systemintegrationsfunktionen er bemandet med SKAT medarbejderesamtidig med, at der er rekrutteret eksterne ressourcer. Hen over efteråret vilfunktionen blive udvidet yderligere med tekniske og styringsmæssigekompetencer.5.3 Teknisk løsningDer er for alvor kommet fremdrift på de tidligere tekniske problemstillinger, ogdet samlede risikobillede er reduceret væsentligt.Leverandøren har arbejdet målrettet på at kunne opfylde kontraktens krav omautomatisk installation. Der er konstateret store forbedringer i forhold til tidligererisikobillede. Der er en meget tæt opfølgning på leverandørensforvaltningsenhed, som stadig har udfordringer med at efterleve de krav, som ernødvendige for at lande et så kompliceret projekt.5.4 Leverandør og interessenter
KMD har modtaget integrationsplatformen til udviklingsopgaver. KMD hargodkendt miljøleverancen. Der er p.t. intet risikobillede i forhold til leverancentil KMD.SKAT gennemfører fælles ”Forvaltnings-fora” møder med leverandørerne CSC,KMD og Steria. På møderne behandles aktuelle emner i forhold tilintegrationsplatformen.Der pågår forhandlinger med CSC om den særlige supplerende bod, som knyttersig til forsinkelser af tests.6. Udtalelse fra ekstern følgegruppeDer henvises til følgegruppens bemærkninger til den samtidig fremlagte rapportvedr. 3. kvartal.
Side 6 / 6