Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 66
Offentligt
SKATTEMINISTERIETSamlenotat vedrørende:Forslag til Rådets afgørelse om brug af informationsteknologi på
toldområdet
ST 5903/09Nyt notat.
KOM -dokument foreligger ikkeResuméDet tidligere franske formandskab fremsatte den 11. november 2008 forslag til rådsafgørelseom ændringer til CIS-konventionen om brug af informationsteknologi på toldområdet af 26. juli1995. Endvidere foreslås enkelte tilpasninger til databasen til CIS (kaldet FIDE). Formålet medforslaget er at skabe ensartethed i informationsanvendelsen under 1. og 3. søjle-samarbejdet iEU. Forslaget til rådsafgørelse er sat på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30.november 2009 – 1. december 2009 med henblik på vedtagelse.1.Baggrund
Formålet med forslaget er at skabe ensartethed i informationsanvendelsen under 1. og 3.søjle-samarbejdet i EU med henblik på at bidrage til forebyggelse, efterforskning ogretsforfølgning af alvorlige overtrædelser af nationale love.Toldinformationssystemet/CIS består af to databaser én vedrørende 1. søjle, der er reguleretaf forordning 766/2008, og én vedrørende 3. søjle, der er reguleret af CIS konventionen.Bestemmelserne i de to regelsæt er parallelle.Forslaget til Rådsafgørelse skal ses i sammenhæng med de opdateringer, der blev vedtaget iforordningen 515/97. På den måde skabes overensstemmelse i informationsudvekslingenmellem 1. og 3. søjle samarbejdet i EU.Ændringsforslaget til forordning 515/97, dvs. søjle 1 (vedtaget som forordning 766/2008),blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23.juni 2008 til forhandlingsoplæg.Nu er forslaget til rådsafgørelse om tilsvarende ændring af CIS- konventionen sat pådagsordenen på rådsmødet den 30. november 2009 til vedtagelse.CIS - konventionen indeholder det retlige grundlag for medlemsstaternes etablering oganvendelse af CIS under 3. søjle samarbejdet. Formålet med CIS (3. søjle) er at styrketoldmyndighedernes samarbejde vedrørende kontrol med narkotika og ulovlige varer,1
hvorimod alle legale vareførsler er omfattet af EF samarbejdet (søjle 1.)CIS under 1. og 3. søjle er en lille del af et større lukket kommunikationssystem kaldet AFIS(Anti –Fraud Information System).Systemet hjælper de kompetente myndigheder i medlemslandene til hurtigt at udveksleoplysninger med henblik på forebyggelse, efterforskning og retsforfølgning af alvorligeovertrædelser af nationale love inden for toldmyndighedernes kompetence. Systemetbidrager til en effektivisering af de kompetente myndigheders samarbejds- ogkontrolprocedure.FIDE, der er et elektronisk sagsregister på toldområdet og et supplement til CIS gør detmuligt at skabe kontakt og udveksle informationer om svig mellem myndighederne i EU.Sagsregisteret indeholder ikke efterretninger eller informationer fra sagerne, kun referencertil disse.Lissabon-traktatenEU-samarbejdet om toldsamarbejde i relation til den illegale vareførsel har hidtil fundet stedpå mellemfolkeligt grundlag inden for rammerne af TEU afsnit VI (søjle 3).Med Lissabon-traktatens ikrafttræden overføres dette 3. søjle-samarbejde til det overstatsligesamarbejde om retlige og indre anliggender efter reglerne i TEF afsnit IV (fremover tredjedel, afsnit V, i ”Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde”, TEUF).Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, vil dermed findeanvendelse for det fremtidige samarbejde.Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger,der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge artikel 2 er ingen af deforanstaltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, bindende for ellerfinder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).Retsakter på området for politisamarbejde og retligt samarbejde i straffesager, der ervedtaget inden Lissabon-traktatens ikrafttræden, er derimod fortsat bindende for og finderanvendelse i Danmark på (på mellemfolkelig grundlag).Med vedtagelse af rådsafgørelsen den 30. november inden Lissabon-traktatens ikrafttrædelsevil Danmark således også fremover kunne deltage i samarbejdet med de andre EU-lande ominformationsudveksling på toldområdet med henblik på kontrol med narkotika og andreulovlige varer.2.Indhold
Rådets afgørelse er udarbejdet på grundlag af artikel 30 EU og artikel 34, stk. 2, litra a.Forslaget skal vedtages med enstemmighed.2
Ifølge forslaget skal de informationer, der udveksles, kunne anvendes til strategiske ogoperationelle analyser, (artikel 2).Herved vil det være muligt at udføre mere målrettede kontroller, og det vil endvidere væreen stor fordel i forbindelse med planlægningen af fremtidige kontrolaktioner.For lettere at kunne identificere en person foreslås personers tidligere efternavn og passendeidentifikation indsat i systemet, (artikel 4, stk. 2).Endvidere får Europol og Eurojust begrænset adgang (læseadgang) til systemet, (artikel 11og 12).I databasen FIDE foreslås ligeledes at indsætte personer tidligere efternavne og adresse, forvirksomheder indsættes punktafgiftsnummer og adresse, (artikel 16 stk.2).Det præciseres, at personoplysninger i CIS, kun må kopieres til andre systemer omrisikostyring i forbindelse med koordinerende aktioner på fællesskabsniveau, (artikel 21).Endvidere foreslås, at den permanente finansiering af Toldinformationssystemet overgår tilFællesskabets budget, (artikel 30).Forslagets (artikel 25) lægger op til, at tilsynsmyndigheden for CIS fortsat varetages af DenFælles Tilsynsmyndighed (JSA).Forslaget lægger op til at den nuværende ordning vedrørende tilsyn bibeholdes, dvs.DenFælles Tilsynsmyndighed (JSA) fortsætter tilsynet med CIS under 3. søjle (artikel 25) og derindsættes en ny artikel (artikel 26), hvoraf det fremgår, at Den Europæiske Tilsynsførendefor Databeskyttelse (EDPS) fører tilsyn med Kommissionens aktiviteter vedrørende CIS.3.Gældende dansk ret
I Danmark er toldsamarbejdet omkring Toldinformationssystemet (CIS) dels reguleretdirekte af forordning 766/2008 (1. søjle) og dels af CIS- konventionen (3. søjle).I forbindelse med vedtagelsen i EU blev udkastet til CIS- konventionen forelagt FolketingetsEuropaudvalg til forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den20.- 21. juni 1994. Endvidere er Folketingets Europaudvalg blevet orienteret omkonventionen forud for rådsmødet (økonomi og finans) 23. november 1992, samt forud forrådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9. – 10. marts 1995.CIS – konventionen blev godkendt den 1. august 1996. Det bemærkes, at det i CIS -konventionen er anført, at Toldinformationssystemet i de enkelte medlemsstater anses for atvære et nationalt register, der er underlagt nationale databestemmelser. Det er såledesDatatilsynet, der fører tilsyn og kontrol med brugen af systemet, hvilket også fremgår afhøringssvaret fra Datatilsynet.3
Toldsamarbejdet finder sted på et grundlag (bl.a. Toldlovens § 65 og Persondataloven), derer indrettet således, at det var muligt umiddelbart at opfylde forpligtigelserne forbundet medkonventionen. Det blev derfor ikke skønnet nødvendigt at foretage lovændring ved indgåelseaf konventionen.4.4.1.Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenserLovgivningsmæssige konsekvenser
Rådsafgørelsen vurderes ikke at medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.Det skyldes, at de ændringer, der er gennemføres i 3. søjle samarbejdet med forslaget tilrådsafgørelse alene er en videreførelse med få og mindre ændringer i den hidtidige ordningunder konventionen, som ikke indebærer mere vidtgående forpligtelser og umiddelbart kanrummes inden for det grundlag som toldsamarbejdet finder sted på.Bestemmelsen i artikel 30 om erstatning er en pendant til konventionens artikel 21, idetartikel 30 præciserer, at der ved skade forårsaget af ukorrekte oplysninger også er ansvar forskade på personer i andre EU-lande. Dvs. at en dansk person, der lider skade som følge afforkerte eller ulovlige oplysninger registreret i en anden medlemsstat kan få erstatning fradenne. Dette er ikke en ændring i forhold til artikel 21 men en præcisering i forhold tilanvendelsesområdet.Det blev i forbindelse med gennemførelsen af den oprindelige CIS konvention ikke skønnetnødvendigt at tilvejebringe et specifikt lovgrundlag for, at der kunne udbetales erstatning.Det vurderes fortsat, at der er tilstrækkelig hjemmel til at afholde et erstatningskrav underrådsafgørelsen. Det kan tilføjes, at der ikke har været sager på området.De myndigheder, der efter rådsafgørelsen skal udpeges, er allerede udpeget i henhold til debestående systemer.Det er told- og skatteforvaltningen, der er ansvarlig for Toldinformationssystemet, jf.rådsafgørelsen artikel 10.Tilsynsmyndigheden med ansvar for beskyttelse af personoplysninger, jf. art. 24, er detnuværende datatilsynet (tidligere registertilsynet).Det kan tilføjes, at den i artikel 25 omhandlede fælles tilsynsmyndighed ikke er tillagtbeføjelser til myndighedsudøvelse i Danmark, men er kompetent til at undersøge og føretilsyn med systemets drift og anvendelse m.v.4.2Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser. Databaserne er en del af et størrekommunikationssystem, som allerede er finansieret over EU’s budget. Skatteministerietoppebærer derfor ingen udgifter til drift af databaserne, men har alene ansvar for at have4
almindeligt computerudstyr til rådighed, som kan benyttes til at koble op til databaserne.Forslaget om formelt at overføre den permanente finansiering til EU’s budget har derforingen national budgetpåvirkning, ligesom indførelsen af læseadgang for Europol og Eurojustikke skønnes at få statsfinansielle konsekvenser for Danmark.5.Høring
Forslaget har på grund af sin begrænsede rækkevidde kun været sendt i høring hosDatatilsynet.Det er tilsynets generelle opfattelse, at adgangen til de fælles europæiskeinformationssystemer, såsom Schengen-informationssystemet (SIS), Visum-informationssystemet (VIS) og Toldinformationssystemet (CIS), bør begrænses mest muligt,og at der bør udvises stor tilbageholdenhed med at anvende oplysningerne registreret isystemerne til andre formål, end de oprindeligt er indsamlet/registreret til.Datatilsynet er positiv overfor, at EDPS varetager tilsynet med 1. søjle, og at JSA haransvaret for 3. søjle.6.Nærhedsprincippet
På baggrund af det allerede eksisterende samarbejde mellem medlemslandenestoldmyndigheder vurderes sagen ikke at give anledning til overvejelser i forhold tilnærhedsprincippet.7.Andre landes kendte holdninger
Det ses ikke at foreligge offentlig tilkendegivelse om de øvrige medlemsstaters holdning tilforslaget.8.Regeringens foreløbige generelle holdning
Den begrænsede adgang (læseadgang) for Europol og Eurojust medfører ikke, atoplysningerne kan bruges til andre formål end oprindeligt beskrevet, og EDPS har dennødvendige kompetence til at føre tilsyn med Kommissionens aktiviteter vedrørende CIS.Danmark er positiv over for forslaget, der skønnes at fremme et hurtigt og effektivtsamarbejde imellem medlemslandenes myndigheder inden for udveksling af informationerpå toldområdet.9.Europa- Parlamentet
Europa – Parlamentet har i sin udtalelse fokuseret på reglerne omkring databeskyttelse.Endvidere på Europol og Eurojust læseadgange i relation til CIS, herunder enhedernesanvendelse af de informationer, de får ved at foretage en søgning i systemet.5
10.Specialudvalget for politimæssig og retligt samarbejdeSagen har været drøftet på et møde i specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejdeden 16. november 2009.11.Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Rådsafgørelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6