Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 56
Offentligt
758750_0001.png
758750_0002.png
758750_0003.png
1
Mandag den 16. november 2009

NOTAT TIL SKATTEUDVALGETS MEDLEMMER

Vi har den 12. november 2009 modtaget Skatteministerens svar, vedrørende detændringsforslag vi fremlagde for Skatteudvalget under vores foretræde den 5. no-vember 2009.Vi er naturligvis meget skuffede over, at Skatteministeren atter en gang blankt afvi-ser vores forslag uden på nogen måde at komme med forslag til, hvordan den uri-melige situation skattereformen har bragt os i kan løses. Vi mener fortsat, at det erganske og aldeles urimeligt at skulle betale kr. 62,5 mio. i skat af en fiktiv gevinst påkr. 250 mio.Skatteministeren skriver i sit svar, at vores forslag vil medføre, at der opnås fradragfor tab. Dette er vi uforstående overfor. Vi har netop forsøgt at udforme vort for-slag, således, at der ikke kan åbnes mulighed for et uretmæssigt tab.Skatteministeren synes at mene, at såfremt vi ikke skal beskattes af en fiktiv gevinst,så har vi opnået fradrag for et tab, hvilket efter vores opfattelse på ingen måde vilvære tilfældet.Skatteministeren har sit hovedfokus på, at der skal indføres permanente og symme-triske regler. Dette er vi, som også tidligere nævnt meget enige i. Sagen er, at dengennemførte lovgivning har medført en grundlæggende ændring af beskatningssy-stemet for aktieavancer. Aktieavancer der tidligere var skattefrie (ejertid over 3 år)er nu blevet skattepligtige og det modsatte er gældende for tab.

Det er vores opfattelse, at man i Danmark ud fra et retssikkerhedsmæssigt syns-

punkt bør kunne regne med den lovgivning, der er gældende på det tidspunkt,

hvor man foretager sig en handling.

Når der derfor efterfølgende sker ændringer aflovgivningen på et specifikt område, vil der være behov for at indføre permanenteovergangsregler, der kan sikre, at de der har foretaget handlinger i tillid til den tidli-gere lovgivning ikke rammes urimeligt.Dette var også situationen i 1993, da man på tilsvarende måde vedtog en væsentligændring af aktieavancebeskatningen. På daværende tidspunkt blev vedtaget enpermanent overgangsordning til sikring af, at hidtil skattefrie gevinster ikke pludseli-ge skulle blive skattepligtige. Denne overgangsregel er fortsat gældende for aktier,der var anskaffet forud for lovens vedtagelse den 19. maj 1993.På tilsvarende vis er det vores opfattelse, at

den nu gennemførte ændring af aktie-

avancebeskatningsloven nødvendiggør overgangsregler, således man ikke rammes

urimeligt på de dispositioner, man har foretaget i tillid til den tidligere lovgivning.

2

Sådanne overgangsordninger er allerede indført for flertallet af de, der har dispo-

neret i tillid til de hidtidige regler.

Det kan i den forbindelse undre, at Skattemini-steren ved indførelse af de vedtagne overgangsregler (nettotabskonto) har gjort hid-tidige ikke fradragsberettigede tab (ejertid over 3 år) til fradragsberettigede tab ved-rørende porteføljeaktier. Dette må, med det nuværende niveau på aktiemarkederneforventes at ville medføre et meget væsentligt provenutab for staten.Det kan endvidere undre, at der fortsat ikke er vedtaget en overgangsregel, der om-fatter vores situation, som har været ministeren bekendt siden juni måned. Voressituation er jo den, at et hidtil ikke fradragsberettiget tab som opstår ved afhændel-se efter 3 år efter de dagældende regler, af den nye skattereform bliver forvandlettil en skattepligtig gevinst.

Et alternativ til at gennemføre en permanent overgangsordning kan være, at ind-

føre en dispensationsordning

for aktier, som er erhvervet før vedtagelsen af de nyeregler og som efter ikrafttrædelsen af de nye regler skifter status fra datterselskabs-aktier til porteføljeaktier. En sådan ordning kan fx indebære, at SKAT efter ansøgningskal dispensere for avancebeskatning ved den årlige lagerbeskatning, herunder vedendelig afståelse, i det omfang de nye regler fører til beskatning af en fiktiv gevinst iforhold til den oprindelige anskaffelsespris for aktierne. Som modydelse mister ak-tieejeren ved dispensationen samtidig fradragsretten for eventuelle fiktive tab i detomfang, de nye regler måtte give adgang til sådanne tabsfradrag ved lavere lager-værdi eller afståelsesværdi end den oprindelige anskaffelsespris for aktierne. For atundgå nogen form for spekulation i fordele og ulemper ved dispensationsordningen,skal denne kun gælde aktionærer, der ansøger herom indenfor en meget kort frist(fx 4 uger) efter, at aktierne skifter status til porteføljeaktier. En sådan ordning vilgive en 100 % symmetrisk beskatning i de berørte tilfælde.Det er vores opfattelse, at den omhandlede beskatning af en fiktiv gevinst i vorestilfælde (62,5 mio.), udgør en

ekspropriation i strid med Grundlovens § 73

omejendomsrettens ukrænkelighed og derfor kun kan ske mod fuldstændig erstatning.

Vi har bedt en ekspert på området vurdere forholdet til Grundlovens § 73,

og den-ne oplyser, at selvom lovgiver ifølge Grundloven har betydelige frihedsgrader vedindførelse af beskatningsregler, så udelukker dette ikke, at skatteregler i konkretetilfælde kan stride mod Grundlovens § 73, hvis de bærende hensyn bag bestemmel-sen aktiveres i det konkrete tilfælde.Det bærende hensyn bag Grundlovens § 73 er at beskytte den enkelte borger modat skulle bære særlige økonomiske byrder ved gennemførelse af lovgivning på hel-hedens vegne. Efter vores opfattelse vil de nye skatteregler aktivere dette bærendehensyn i forhold til os.
3
Efter vores vurdering vil de nye skatteregler, som vi ikke har haft mulighed for atindrette os på, nemlig føre til, at vi – måske som de eneste – vil blive påført en me-get væsentlig skattebyrde af en indtægt, som vi ikke har haft og som vil få store ne-gative økonomiske konsekvenser for os, som vi ikke har mulighed for at disponere osud af. Vi vil med andre ord blive ramt uforudset og atypisk hårdt af de nye skattereg-ler. Situationen vil være den, at vi vil komme til at bære uforudsete og helt særligeøkonomiske byrder som følge af de nye skatteregler. Det er netop i en sådan situati-on, at beskyttelsen efter Grundlovens § 73 aktiveres, idet bestemmelsen som nævnthar til formål at beskytte mod, at enkelte borgere kommer til at bære - uforudsete –og særlige byrder ved indgreb i ejendomsretten, når der gennemføres lovgiv-ning/foranstaltninger i almenhedens interesse. Efter vores opfattelse vil der derforvære tale om, at de nye skatteregler vil udgøre ekspropriation efter Grundlovens §73 i forhold til os, således at vi vil have krav på fuld erstatning for det tab, som denye regler påfører os.

Vi skal hermed anmode Skatteudvalget om på ny at rette henvendelse til Skatte-

ministeren med ønsket om indførelse af en permanent overgangsregel eller alter-

nativt en dispensationsordning, der vil kunne give os den nødvendige retssikker-

hed.

Hvis Skatteministeren fortsat afviser at hjælpe os med at undgå beskatning af en

fiktiv gevinst vil vi, om nødvendigt anlægge en retssag om krænkelse af Grundlo-

vens § 73. Derfor opfordrer vi Skatteudvalget til, at foranledige, at Skatteministe-

ren allerede nu indhenter vejledning fra Justitsministeriet med henblik på at æn-

dre de nye skatteregler sådan, at en krænkelse af Grundlovens § 73 – og dermed

en retssag – kan undgås.

Med venlig hilsenHenrik, Michael & Lars GrundtvigLykkensdalsvej 108220 BrabrandTelefon: 86261632 – 40626010E-mail: [email protected]