Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 39
Offentligt
751974_0001.png
751974_0002.png
Journal nr.: 2009-711-0034Dato: 28. oktober 2009
SkatteministerietSkatte- og Afgiftsadministrationen

Nærhedsnotat

Vedrørende Europa-Kommissionens forslag af 29. september 2009 til Rådets direktiv

om ændring af direktiv 2006/112/EF hvad angår en fakultativ og midlertidig

anvendelse af ordningen for omvendt betalingspligt ved levering af

bestemte varer og tjenesteydelser, som kan være udsat for svig.

Notatet forelægges Folketingets Europaudvalg, idet det samtidig oversendes til FolketingetsSkatteudvalg til orientering.

1. Formålet med forslaget

Kommissionen foreslår et nyt rådsdirektiv om ændring af Rådets direktiv 2006/112EF af 28.november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem.Kommissionen foreslår, at det gøres muligt, midlertidigt at anvende ordningen for omvendtbetalingspligt for at bekæmpe svig ved handel med CO2-kvoter og ved handel med bestemte varer,som indebærer risiko for svig. Kommissionen vurderer, at anvendelsen af ordningen for omvendtbetalingspligt bør begrænses til en på forhånd fastlagt liste over varer og tjenesteydelser, damomsordningens grundlæggende principper ikke bør ændres. Kommissionen agter således at giveinteresserede medlemsstater mulighed for at anvende ordningen for omvendt betalingspligt påbaggrund af en på forhånd fastlagt liste over varer og tjenesteydelser, som medlemsstaterne haridentificeret som indebærende risiko for svig.Ifølge Kommissionens forslag kan medlemsstaterne anvende ordningen for omvendt betalingspligtpå højst tre kategorier, hvoraf to kan være varer. Kommissionen stiller forslag om, at den særligeordning for omvendt betalingspligt kan anvendes ved handel med CO2-kvoter, mobiltelefoner ogintegrerede kredsløbsanordninger og ”andre varer” omfattende parfume og ædelmetaller, f.eks.platin.Derudover foreslår Kommissionen, at de medlemsstater, der vælger at udnytte muligheden for atanvende omvendt betalingspligt skal indføre en indberetningspligt med henblik på atmedlemsstaterne får mulighed for at kontrollere, om anvendelse af ordningen om omvendtbetalingspligt fungerer effektivt.

2. Retsgrundlag

Subsidiaritetsprincippet

EF-traktatens artikel 93 og 94.

3. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet

Nærhedsprincippet finder anvendelse, for så vidt forslaget ikke hører ind under Fællesskabetsenekompetence.Formålet med forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af de enkelte medlemsstater, da det ernødvendigt at vedtage fælles regler og ensartede akter for effektivt at kunne bekæmpe momssvig.Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystemspecificerer, at momsen påhviler alle afgiftspligtige personer, som foretager en afgiftspligtiglevering af varer eller tjenesteydelser. Kommissionen betragter momssvig som værende et alvorligtangreb på EUs momssystem, og mener derfor, at medlemsstaterne bør have mulighed for atanvende en ordning, hvor afgiftspligten midlertidigt bliver overført til den, der modtager denafgiftspligtige levering af varer og tjenesteydelser.Derfor kan formålet om bekæmpelse af momssvig ved hjælp af en ordning for omvendtbetalingspligt bedre nås på fællesskabsniveau med et direktiv, som giver medlemsstaterne mulighedfor at anvende en ordning for omvendt betalingspligt ved leverancer til hjemmemarkedet afbestemte varer og tjenesteydelser.Kommissionen finder ikke, at direktivet går ud over, hvad der er nødvendigt for at nå forslagetsmål.

4. Den danske regerings vurdering af nærhedsprincippet

Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt, idet formålet med forslaget kun kan nås påfællesskabsniveau.