Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 33
Offentligt
749072_0001.png
749072_0002.png
749072_0003.png
749072_0004.png
749072_0005.png
749072_0006.png
749072_0007.png
NotatSKATTEMINISTERIETDepartementetSkatte- og Afgiftsadministration28. oktober 200928. oktober 2009J.nr. 2009-241-0022
Grundnotat omForslag af 18. august 2009 til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.1798/2003 af 7. oktober 2003 om administrativt samarbejde vedrørende merværdi-afgift, KOM(2009)427 endelig (dansk sprogudgave af 18. august 2009).Suppleret af forarbejder til forordningsforslaget i form af Rapport fra Kommissionentil Rådet og Europa-Parlamentet af 18. august 2009 om anvendelsen af Rådets for-ordning (EF) nr. 1798/2003 om administrativt samarbejde vedrørende merværdiaf-gift, KOM(2009)428 endelig (dansk sprogudgave af 18. august 2009).R

esumé

På baggrund af EF-traktatens artikel 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig vedtagelse af medlemslandene, har Europa-Kommissionen ved KOM(2009)427 af 18. august 2009 fremsat forslag til Rådetsforordning om ændring af forordning (EF) nr. 1798/2003 af 7. oktober 2003 omadministrativt samarbejde vedrørende merværdiafgift.Der foreslås ændringer af forordningen om administrativt samarbejde om momsfor så vidt angår:Præcisering af forordningens anvendelsesområde, idet ”bekæmpelse afsvig” tilføjes forordningens titel.Præcisering af forordningens formål med hensyn til, at EU’s medlems-lande har et gensidigt fælles ansvar for administrativt samarbejde medhenblik på at beskytte samtlige medlemslandes momsindtægter.Præcis fastlæggelse af de oplysninger, som medlemslandene skal ind-samle og stille til rådighed for de øvrige medlemslande gennem en elek-tronisk database.
Side 1 af 7
Fastlæggelse af rammer, som gør det muligt at sikre kvaliteten af oplys-ningerne i databaserne ved hjælp af fælles regler for hvilke oplysninger,der skal indsamles, og hvilken kontrol, der skal føres ved registreringenaf et momsregistreringsnummer i databasen.Medlemslandene forpligtes til elektronisk at bekræfte, hvilket navn oghvilken adresse, der er knyttet til et givent momsregistreringsnummer.Fastlæggelse af et retsgrundlag til indførelse af en struktur, der mulig-gør et målrettet samarbejde med henblik på at bekæmpe svig.Forbedret udveksling af oplysninger mellem medlemslandene.Præcisering af tilfælde, hvor medlemslandene kan og bør gennemføremultilaterale kontrolforanstaltninger.Præcise mål for adgangen til og driftsprocedurerne for det databasesy-stem, der skal muliggøre udvekslingen af oplysninger.
Den omarbejdede forordning foreslås at træde i kraft på tyvendedagen efter of-fentliggørelse i EU-Tidende, idet der foreslås visse overgangsregler i periodenindtil 31. december 2014 for administrationsreglerne i tilknytning til særord-ningen for direkte leverancer af elektroniske ydelser fra en virksomhed i et med-lemsland til en forbruger i et andet medlemsland.
1. BaggrundEuropa-Kommissionen har ved KOM(2009)427 af 18. august 2009 fremsat for-slag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1798/2003 af 7.oktober 2003 om administrativt samarbejde vedrørende merværdiafgift. Forsla-get er oversendt til Rådet den 18. august 2009 i dansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 93, der kræver høringaf Europa-Parlamentet og enstemmig vedtagelse af medlemslandene.Forslaget drøftes af Rådets Fiskal-arbejdsgruppe og herefter af COREPER, førforslaget kommer til politisk drøftelse og eventuel senere vedtagelse hos Rådet(ECOFIN).
2. Forslagets formål og indholdFormålFormålet med forslaget er at styrke og præcisere medlemslandenes ansvar oghandlepligter i forbindelse med det administrative samarbejde på momsområdetmed henblik på en mere effektiv bekæmpelse af momssvig.
Side 2 af 7
IndholdEuropa-Kommissionens forslag indeholder ændringer af forordning 1798/2003for så vidt angår:Kapitel I fastlægger forordningens anvendelsesområde, definitionerne og be-stemmelserne vedrørende organisationen af EU-medlemslandenes kompetenteskattemyndigheder i forbindelse med forordningens anvendelse. De foreslåedeændringer af dette kapitel består primært i udvidelsen af anvendelsesområdet tilogså at omfatte fælles procedurer, når det er nødvendigt at følge en fælles til-gang for at sikre en korrekt anvendelse af EU’s fælles momssystem, og indførel-sen af medlemslandenes forpligtelse til at samarbejde for at beskytte andre med-lemslandes skatteindtægter.Kapitel II vedrører udveksling af oplysninger efter anmodning, og den vigtigsteændring af dette kapitel er begrænsningen af de tilfælde, hvor et medlemslandkan afvise at videregive en oplysning eller foretage en undersøgelse. Der fore-slås indført en bestemmelse, som gengiver en formulering i Rådets forordning(EF) nr. 143/2008, der er vedtaget som led i Momspakken i februar 2008, ogsom træder i kraft i 2015.Kapitel III vedrører udveksling af oplysninger uden forudgående anmodning.Dette kapitel foreslås ændret for at præcisere, at en sådan udveksling under alleomstændigheder skal finde sted, når visse kriterier er opfyldt. For visse speci-fikke oplysninger, der opfylder disse kriterier, er de praktiske bestemmelser forudvekslingen fastlagt.I kapitel IV fastlægges forpligtelsen til at foretage tilbagemelding, for hvilkende nærmere bestemmelser fastsættes efter en udvalgsprocedure. Baggrunden forden foreslåede ændring er tidligere tilkendegivelser fra medlemslandene om, atmanglen på tilbagemeldinger er en af svaghederne i den nuværende ordning forindbyrdes udveksling af oplysninger.Kapitel V vedrører opbevaring og udveksling af oplysninger om momspligtigepersoner og momspligtige transaktioner. Reglerne foreslås ændret for at øge an-tallet af udvekslede oplysninger og disses kvalitet. Det foreslås navnlig fastsat,at de kompetente myndigheder skal have adgang til et vist antal oplysninger,som medlemslandene råder over. Forslaget indeholder desuden bestemmelserom fælles procedurer for de oplysninger, der skal indsamles, når en momspligtigperson registreres i databasen, og for ajourføringen af databasesystemet.Herunder indgår:-Et forslag om, at skattemyndighederne i et medlemsland skal have auto-matisk direkte adgang til oplysninger om momspligtige virksomheder,der er behandlet og lagret i IT-systemerne hos skattemyndighederne i deandre medlemslande. Det gælder således oplysninger om virksomheder-nes omsætning samt om overholdelse af virksomhedernes forpligtelsertil at indgive momsangivelse og om deres eventuelle momsgæld.Minimumsstandarder for til- og afmelding af virksomheder, der er inak-tive eller svigagtige.
-
Side 3 af 7
Kapitel VII i forordningen omhandler tilstedeværelsen af embedsmænd fra etmedlemsland i de administrative kontorer og deres deltagelse i administrativeundersøgelser i et andet medlemsland. Der foreslås en række præciseringer afdisse bestemmelser.Kapitel VIII vedrører grænseoverskridende multilateral kontrol. De foreslåedeændringer sigter mod at præcisere de tilfælde, hvor medlemslandene skal væreforpligtet til at gennemføre denne form for kontrol. Heri indgår, at skattemyn-dighederne i et medlemsland senest to uger efter modtagelsen af et forslag omen multilateral kontrol skal acceptere eller give et begrundet afslag på kontrol-len.Kapitel IX vedrører de oplysninger, der er til rådighed for de momspligtige per-soner, og navnlig muligheden for at få bekræftet gyldigheden af en bestemt per-sons identifikationsnummer og de dertil knyttede oplysninger om navn ogadresse. Desuden vil de gældende bestemmelser i medlemslandene med hensyntil fakturering af momspligtige personer, som ikke er etableret på deres område,blive lagt på Europa-Kommissionens websted.Kapitel X vedrører indførelsen af en fælles struktur (Eurofisc), som er en hurti-gere samarbejdsmekanisme, omfattende alle medlemslande, til brug for bekæm-pelse af omfattende eller nye former for svig. Eurofisc skal afløse en eksisteren-de samarbejdsstruktur til bekæmpelse af momssvig (Eurocanet), der har omfat-tet visse medlemslande, herunder Danmark.Kapitel XIII, som omhandler forbindelserne mellem EU-medlemslandene ogEuropa-Kommissionen, foreslås ændret for at præcisere, at medlemslandene re-gelmæssigt skal føre tilsyn med, hvordan det administrative samarbejde funge-rer.Kapitel XIV, som omhandler forbindelserne mellem EU-medlemslandene ogtredjelande, foreslås justeret, idet anvendelsesområdet er blevet udvidet.Kapitel XV, som fastlægger betingelserne for udveksling af oplysninger, fore-slås ændret med fastsættelse af præcise mål for serviceniveauet for elektroniskudveksling af oplysninger.Kapitel XVI omfatter de almindelige og afsluttende bestemmelser. De bestem-melser i Rådets forordning (EF) nr. 143/2008, som skal træde i kraft den 1. ja-nuar 2015, er medtaget heri.Der er tilføjet et bilag, som indeholder en liste over varer og tjenesteydelser,som artikel 7, stk. 3, finder anvendelse på, efter den model, som Rådet har ved-taget i forordning (EF) nr. 143/2008.Kapitel VI vedrører anmodninger om administrative meddelelser og foreslås ik-ke ændret. Tilsvarende foreslås Kapitel XI og XII ikke ændret.
Side 4 af 7
Under omtale af forslagets sammenhæng med det EU-retlige proportionalitets-princip, bemærker Europa-Kommissionen, at forslaget opretholder den be-grænsning af visse rettigheder og forpligtelser i henhold til Europa-Parlamentetsog Rådets direktiv 1995/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiskepersoner i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveks-ling af sådanne oplysninger, der var fastlagt i Rådets forordning (EF) nr.1798/2003. Kommissionen anfører, at denne begrænsning er nødvendig for atbekæmpe momssvig inden for EF og er også forholdsmæssig i betragtning af deindtægtstab, som EU-medlemslandene ville kunne blive udsat for, hvis den om-handlede særregel blev afskaffet.
3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal i henhold til EF-Traktatens artikel 93 høres. Der fore-ligger endnu ikke en udtalelse.
4. NærhedsprincippetEuropa-Kommissionen anfører, at forslaget må anses for at være i overens-stemmelse med nærhedsprincippet, idet forslagets formål ikke i tilstrækkeliggrad kan opfyldes af de enkelte EU-medlemslande.Den danske regering anerkender, at nærhedsprincippet er overholdt, idet forsla-gets formål ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af de enkelte EU-medlemslande.
5. Gældende retForordning (EF) nr. 1798/2003 af 7. oktober 2003 om administrativt samarbejdevedrørende merværdiafgift har EU-retlig hjemmel i EF-Traktatens artikel 93,hvorefter Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommis-sionen og efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og SocialeUdvalg, vedtager bestemmelser om harmonisering af lovgivningerne vedrørendeomsætningsafgifter, punktafgifter og andre indirekte skatter, i det omfang en så-dan harmonisering er nødvendig for at sikre Det Indre Markeds oprettelse ogfunktion.
6. KonsekvenserLovgivningsmæssige konsekvenserJf. EF-Traktatens artikel 249 har en forordning umiddelbar virkning i medlems-landene og skal ikke gennemføres via national lovgivning.I vedtaget form kan det foreliggende forordningsforslag dog tænkes at få afledtekonsekvenser for danske administrative regler i form af momsbekendtgørelsensamt SKATs Momsvejledning, SKM-meddelelser og styringssignaler.Side 5 af 7
Statsfinansielle konsekvenserForslaget skønnes i vedtaget form at medføre statsfinansielle konsekvenser iform af øgede udgifter til SKAT på ca. 37 mio. kr. til IT og personale. Disse ud-gifter afholdes inden for SKATs eksisterende udgiftsrammer, jf. selvrisikoord-ningen. Der kan herved henvises til tekstanmærkning nr. 1 til SKATs driftsbe-villing efter § 9.21.01 på finansloven siden 1991, hvorefter Skatteministeren erbemyndiget til at indgå flerårige aftaler vedrørende levering af IT-ydelser.Udgiftsskønnet er foretaget efter forudsætning om, at der ved forhandlingerneom forslaget kan opnås støtte til den danske holdning til en række af forslagetsenkeltelementer, og at undersøgelser afklarer, at forslaget ikke vil indebære væ-sentligt fordyrende krav til SKATs eksisterende IT-systemer og gældende pro-cedurer, jf. forbeholdene og undersøgelsesforbeholdene, nævnt under Regerin-gens foreløbige generelle holdning til forslaget.Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget er rettet imod medlemslandenes skattemyndigheder, og forslagetskønnes ikke at have væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.Dog kan forslaget til ændring af forordningens artikel 23-24, der bl.a. angår mi-nimumsstandarder for til- og afmelding af virksomheder, der er inaktive, indi-rekte medføre administrative byrder for visse danske virksomheder. Der kan væ-re tilfældet for en virksomhed, der for en periode tilfældigvis er inaktiv, og sompå dette grundlag bliver afregistreret ved SKATs foranstaltning. Hvis virksom-heden får gang i sin økonomiske aktivitet igen, kræver det en fornyet registre-ring m.v.
7. HøringDe danske sprogversioner af 18. august 2009 af Europa-Kommissionens forsla-get til omarbejdning af Rådets forordning (EF) nr. 1798/2003 om administrativtsamarbejde vedrørende merværdiafgift og af Rapport fra Kommissionen til Rå-det og Europa-Parlamentet om anvendelsen af den gældende forordning blevden 2. september 2009 sendt i ekstern høring hos de faglige organisationerDansk Told- og Skatteforbund og Skatterevisorforeningen.De nævnte organisationer har hver især afgivet et høringssvar med: ”Ingen be-mærkninger”.
Side 6 af 7
8. Generelle forventninger til andre medlemslandes holdningerDet forventes, at et flertal af medlemslande overordnet set vil være positivt ind-stillet over for formålet med - og hovedlinjerne i - forslaget.Visse medlemslande kan dog forventes at tage forbehold over for, at forslagetsstramning af krav til medlemslandenes skattemyndigheder kan anses for at ud-gøre et uforholdsmæssig stort skridt i retning af suverænitetsafgivelse.Endvidere kan forventes en skepsis hos visse medlemslande med hensyn til forsla-gets krav til medlemslandenes skattemyndigheder og deres respektive IT-systemerom en skærpet og hurtigere indsats til at bekæmpe momssvig.
9. Den danske regerings foreløbige generelle holdningDen danske regering støtter overordnet forslaget til ændring af forordning1798/2003, idet regeringen anerkender, at der er tale om et forslag, der overve-jende er målrettet en mere effektiv bekæmpelse af grænseoverskridende moms-svig inden for EU.Regeringen finder dog at måtte tage visse forbehold, herunder en række under-søgelsesforbehold, i forhold til visse af forslagets enkeltelementer.På baggrund af overvejelser om hensynet til beskyttelsen af data om danskevirksomheders omsætning og konkurrenceforhold, vil regeringen således ind-ledningsvis tage forbehold over for foreslåede regler for automatisk direkte da-taudveksling mellem medlemslandene af oplysninger om virksomhedernes om-sætning samt om overholdelse af virksomhedernes forpligtelser til at indgivemomsangivelse og om deres eventuelle momsgæld.Regeringen finder endvidere, at en foreslået frist på to uger, som skattemyndig-hederne i et medlemsland vil få til at acceptere eller give et begrundet afslag påen multilateral kontrol, er lige lovlig kort.Endelig vil regeringen støtte indførelse af Eurofisc, der kommer til at omfattealle medlemslandene, idet regeringen vil arbejde for, at Eurofisc bliver en ligeså effektiv samarbejdsmekanisme til bekæmpelse af momssvig, som den eksi-sterende samarbejdsstruktur Eurocanet er og har været.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Nærhedsno-tat er fremsendt den 2. september 2009.
Side 7 af 7