Skatteudvalget 2009-10, Det Energipolitiske Udvalg 2009-10, Trafikudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 299, EPU Alm.del Bilag 382, TRU Alm.del Bilag 483
Offentligt
893362_0001.png
893362_0002.png
DET ØKOLOGISKE RÅDFREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
24. september 2010Til skatteministeren, energi- og klimaministeren, transportministeren samt Folketingets skatte-, energi-samt transportudvalg
Vedr. forslag til afgiftslempelse for plug-in hybrid bilerVi vil hermed foreslå regering og Folketing, at der vedtages en afgiftsordning for plug-in hybrid bilerdem der har både el- og benzin/diesel-motor.Der er jo vedtaget afgiftsfritagelse for elbiler frem til2015, og i Det Økologiske Råd støtter vi i høj grad overgang til elbiler. Men der er behov for drastiskeskridt væk fra brug af fossile brændstoffer i transportsektoren, og her vil der være behov forsupplement til elbilerne. Såledessagde Energistyrelsen i forsommeren, at de ikke troede på, at der kommere end 80.000 elbiler på markedet inden 2020 -http://ing.dk/artikel/110503-kaempe-dansk-elbilprojekt-skruer-ned-for-ambitionerne.Vi håber fortsat, at dette er for pessimistisk, men på denanden side er det klart, at elbilerne bliver ikke markedsdominerende foreløbig. Også den centrale aktørProject Better Place harnedjusteret forventningerne til antallet af elbiler på det seneste.Derfor kan vi ikke nøjes med at satse på elbiler alene. Her er det oplagt at satse på plug-in hybridbiler.Disse kan bruges til alle turformål og er ikke afhængige af, om der kommer et tæt net afbatteriskiftestationer, som kan håndtere alle typer af elbiler. Hvis man laver plug-in hybrid bilerne medtilstrækkeligt kraftige batterier, vil langt de fleste bilejere kunne køre 80-90% af deres kørsel på el –ved at lade op hjemme og evt. på arbejdspladsen.Men politikerne har endnu ikke forberedt introduktion af plug-in hybrid, og som afgiftssystemet ser udnu, kommer de ikke til Danmark, fordi de bliver for dyre. Vi har noteret, at vi i denne sag er delvistenige med FDM:http://ing.dk/artikel/106745-harme-bilejere-grotesk-at-vi-skal-betale-for-elbil-eventyr.De er dog i modsætning til os meget kritiske over for de rene elbiler:http://www.fdm.dk/nyheder/groen-fremtid-testes-danmark.En afgiftslempelse på plug-in hybrid er vigtig at få på plads. Samtidig er det vigtigt at en særordningformuleres præcist, så den ikke lige kan omgås. Der er to slags plug-in hybrid. De såkaldt serielle er demest miljøvenlige. Her er det kun elmotoren, der trækker bilen, mens benzin/diesel-motoren kun”fodrer” elmotoren. Derimod i de parallelle plug-in hybrider er det begge motorer der trækker bilen –ikke samtidig, men benzin-diesel motoren tager over, når batteriet er fladt. De parallelle har indtilvidere en kort aktionsradius på batteridelen – dvs. man slår over på benzin-/dieselmotor efter f.eks. 15-20 km’s kørsel. De serielle kan derimod have en aktionsradius på 50 km eller mere på batteriet.Vi foreslår en afgiftslempelse i første omgang påde serielle plug-in hybridbiler. Lempelsens omfangskal afhænge af batteriets aktionsradius/rækkevidde, idet denne vil bestemme hvor stor en del afkørslen, der sker på el. Vi foreslårf.eks., at hvis aktionsradius er 100 km, får bilen 80%afgiftsreduktion, ved 50 km får den 40%.Da eldrift vil være billigere end benzin/diesel, regner vi med,at bilisterne faktisk vil udnytte batteriet inden for dets aktionsradius.Det er vigtigt, at man ikke giver afgiftslettelser til biler, bare fordi de harmulighed forat være megetCO2-effektive, men kun fordi deerdet i praksis. En parallel plug-in hybrid bilkandog også opnå etmeget lavt CO2-udslip. Vi er åbne over for, at hvis man på en eller anden måde kan dokumentere at_____________________________________________________________________________________________________Blegdamsvej 4B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.http://www.ecocouncil.dk/ e-mail: [email protected]Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark og globalt,og udgiver tidsskriftet Global Økologi
man rent faktisk har kørt meget brændstofeffektivt skal man også kunne få afgiftslempelse på deparallelle plug-in hybrid-biler.Det haster med en afgiftsordning, da plug-in hybriderne snart kommer på markedet. Opel Ampera - enfamiliebil, som er en seriel plug-in hybrid - er varslet til at på gaden sidst i 2011:http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1265185.ece.Toyota siger deres plug-in hybrid kommer i år, men deres er en parallel:http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CDIQFjAC&url=http%3A%2F%2Fing.dk%2Fartikel%2F84686-toyota-vores-plugin-hybrid-klar-i-2010&ei=5ISPTK2lMMzvOcDgpdUM&usg=AFQjCNGb6_5-GeDGkvP5KxTMg1Hsidw2gA&sig2=E7q1RWXrvuUnsFs-9gI-fQVi vil opfordre regering og Folketing til snarest at tage stilling til en afgiftslempelse ud fra ovennævnteprincipper.venlig hilsenChristian EgeSekretariatsleder, Det Økologiske Råd
-2-