Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 297
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanPlanlægningsudvalgFolketingets SkatteudvalgFolketingets Energipolitiske udvalg
23. september 2010
Konkurrenceforvridende dansk afgiftstryk
Efter 12. december 2010 kan forbrændingsegnet erhvervsaffald, i medfør afændringer i EU’s transportforordning eksporteres til forbrænding på udenland-s transportforordning,ske affaldsforbrændingsanlægaffaldsforbrændingsanlæg.Det er helt afgørende, at der på det tidspunkt er lige vilkår på tværs af grænvilkår,græn-serne mellem medlemsstaterne../.I vedlagte analyse udarbejdet af EA ElagteEnergianalyse vurderes de danskeforbrændingsanlægs konkurrencesituation.Hovedkonklusionerne i rapporten viser, at de danske afgifter på affaldsområdeter konkurrenceforvridende til ulempe for de danske værker. Denne ulempe måforventes at vokse, i takt med de store og hurtige ændringer i retning af øgetanvendelse af afgiftsfrie brændsler i alle landene, herunder ikke mindst iikkeDanmark.De danske afgifter på affaldsforbrænding giver således et betydeligt incitamenttil at eksportere erhvervsaffald til Tyskland og SverigeSverige.Situationen opstår på grund af, at affald til forbrænding i Danmark er afgiftsaf,afgifts-pålagt, medens dette ikke er tilfældet i vores nabolande Sverige og Norge harnabolande.afgifter på forbrænding men afgifterne afvikles helt pr. 1. oktober i år.forbrænding,De danske anlæg vil sålesåledes være væsentligt bagud i et europæisk marked med friuropæiskbevægelighed af erhvervsaffald til forbrænding. Det vil højest sandsynlig medføre,sandsynligtat meget betydelige mængder forbrændingsegnet affald vil forsvinde ud af Danmark.Vi står således overfor en grænsehandelsproblemstilling, hvor brændsel derbrændsel,hovedsagelig er CO2neutralt, vil forsvinde fra Danmark alene pga. det høje afgiftsafgifts-tryk.Når dansk forbrændingsegnet affald eksporteres og erstattes af biomasse vilbiomasse,staten miste afgiftsprovenu. Med det udgangspunkt vil det være provenuneutraltfor den danske stat at afgiftsfritage affaldsforbrænding.Eksporten af forbrændingsegnet affald vil samtidig øge efterspørgslen efterbiomasse, der er en begrænset ressource, som i et vist omfang må importeres.
1
Et udenlandsk sug af dansk affald vil være en alvorlig trussel for både de offent-ligt- og privat ejede forbrændingsanlæg, det forringer kapacitetsudnyttelsen ogdermed mulighederne for en optimal drift af anlæggene. Det vil medføre stigen-de varmepriser samt væsentligt stigende priser for husholdningernes affaldsbe-handling.I værste fald risikeres det, at flere anlæg vil blive tvunget til at lukke, og storeoffentlige og private værdier kan gå tabt.Det virker umiddelbart, ud fra en klimadagsorden, uhensigtsmæssigt at affaldeksporteres fra højenergieffektive danske kraftvarmeanlæg. Dertil kommer enomfattende transport på landevej, og deraf afledt øget CO2og klimabelastning.Løsningen herpå er afgiftsfritagelse for affald til forbrænding, også i Danmark.De danske forbrændingsanlæg bør afgiftsmæssigt ligestilles med anlæg i øvrigeeuropæiske lande, dvs. at alle afgifter på forbrænding af affald bør ophæves.En ophævelse af afgiften er ikke nogen hindring for fortsat genanvendelse. Detskyldes især, at salg af genanvendelige materialer (papir, pap og træ) har enpositiv økonomisk værdi, mens forbrænding selv uden afgifter fortsat vil væreen omkostning for virksomheden.Myndigheder i Sverige og Norge har vurderet, at en fjernelse af afgifter på for-brænding pr. 1. oktober 2010 ikke vil være en hindring for fortsat materiale-genanvendelse.Idet vi står overfor et markant problem allerede i december i år, haster det medat finde en løsning på de markante afgiftsforskelle.
Venlig hilsen
Jan Trøjborg
Mads Jakobsen
Uffe Bro
FormandKL
FormandRenoSam
FormandDansk Fjernvarme
2