Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 291
Offentligt
891840_0001.png
891840_0002.png
891840_0003.png
891840_0004.png
NotatJ.nr.
Harmful tax practices, tax competition and tax havensI 1998 rettede OECD fokus mod skadelig skattekonkurrence. Det skete med rappor-ten ”Harmful Tax Competion – an emerging global issue”. I rapporten blev de ska-delige skatteordninger beskrevet som ordninger, der indeholder følgende elementer:1. Ingen eller lav beskatning.2. Afskærmning over for det lokale skattesystem (ring fencing).3. Manglende gennemskuelighed.4. Manglende udveksling af oplysninger.I forhold til ikke-OECD-lande, herunder skattelylande, er fokus alene rettet modgennemskuelighed og udveksling af oplysninger.I forhold til OECD-lande er den primære fokus ligeledes gennemskuelighed og ud-veksling af oplysninger. Arbejdet mod skadelige lavskatteregimer videreføres imid-lertid også – parallelt med EU’s tilsvarende arbejde med code of conduct for sel-skabsbeskatning.Global Forum om udveksling af oplysningerI 2009 stiftedes Global Forum on Transparency and Exchange of Information. Fo-rummet bygger videre på det samarbejde om udveksling af skatteoplysninger, derhar været mellem OECD-lande og ikke-OECD-lande siden 2000.Det nye forum er selvstændigt i forhold til OECD og består af såvel OECD-landesom ikke-OECD-lande. Forummet har sit eget sekretariat og sin egen hjemmeside:http://www.oecd.org/tax/transparency.Alle jurisdiktioner er velkomne til at deltage i forummet. Der er p.t. 95 medlemsju-risdiktioner, som alle medvirker til finansieringen af arbejdet. En liste over med-lemmerne findes på hjemmesiden.Forummet skal sikre, at alle relevante jurisdiktioner (dvs. alle OECD-lande, væsent-lige finansielle centre og skattely) udveksler skatteoplysninger på anmodning efterden globalt anerkendte standard (OECD-standarden). Forummet skal derfor ogsåbedømme jurisdiktioner, som ikke (endnu) er medlem af forummet, men som er re-levante finansielle centre eller skattely.Standarden er, at jurisdiktionerne skal kunne udveksle oplysninger på anmodningsom fastlagt i artikel 26 af OECD-modeloverenskomst og i den særlige modelover-
Side 1 af 4
enskomst for udveksling af oplysninger (Tax Information Exchange Agreement(TIEA) modellen).Standarden kræver alene udveksling på anmodning. Der er således – i modsætningtil EU’s projekt med udveksling af bankoplysninger – ikke tale om automatisk ud-veksling af oplysninger. Til gengæld er der tale om andet og mere end blotbankoplysninger.De oplysninger, der skal kunne udveksle efter OECD standarden, vil således f.eks.også være:---Oplysninger om ejerskabet af selskaber m.v.Regnskabs- og bogføringsmateriale.Oplysninger om transaktioner og betalinger.
For at standarden opfyldes skal1. oplysningerne findes i jurisdiktionen,2. oplysninger skal være tilgængelige for skattemyndighederne og3. skattemyndighederne skal kunne udveksle oplysningerne med alle jurisdik-tioner, der er relevante for det pågældende land.For at sikre at jurisdiktionerne lever op til standarden skal der udarbejdes to rappor-ter om hver eneste jurisdiktion.I den første rapport skal det bedømmes, om der findes den nødvendige lovgivning,herunder udvekslingsaftaler, til udveksling af oplysninger (fase 1). I den anden rap-port skal det bedømmes om, der i praksis udveksles oplysninger (fase 2). Foreløbigthar Global Forum et mandat på 3 år (2010-2012) – i denne periode skal alle landefase 1-bedømmes og udvalgte jurisdiktioner skal desuden fase 2-bedømmes. Detforventes, at mandatet forlænges så alle jurisdiktioner også fase 2-bedømmes.Til udarbejdelsen af rapporterne har Global Forum nedsat en undergruppe (Peer Re-view Group (PRG)). Danmark er medlem af PRG og deltager således aktivt i be-dømmelsen af de forskellige jurisdiktioner.PRG har den 22. juli 2010 godkendt de første 8 fase-1 rapporter. Rapporterne vedrø-rer Bermuda, Botswana, Cayman Islands, Indien, Jamaica, Monaco, Panama og Qa-tar. Rapporterne er fortrolige, indtil de er godkendt af det samlede Global Forum,som afholder det næste møde den 29.-30. september 2010.PRG er samtidigt i gang med at bedømme 8 lande, hvor fase 1 og fase 2 rapporterneudarbejdes simultant. Danmark er ét af disse lande, der i øjeblikket bedømmes i enkombineret rapport. De 7 andre lande er Australien, Irland, Mauritius, Norge, Cana-da, Tyskland og Jersey.Rapporten med bedømmelsen af Danmark skal efter planen offentliggøres i januar2011.
Side 2 af 4
Det nordiske projekt – udvekslingsaftaler med små jurisdiktionerDe nordiske lande har i Nordisk Råds regi samarbejdet med henblik på at få aftalerom udveksling af skatteoplysninger med alle relevante små jurisdiktioner.Dette har medført, at Danmark indtil videre har underskrevet 23 aftaler. Der er såle-des indgået aftaler med Jersey, Guernsey, Isle of Man, Cayman Islands, Bermuda,De Britiske Jomfruøer, Aruba, De Nederlandske Antiller, San Marino, Gibraltar,Samoa, Cook Islands, Anguilla, Turks & Caicos Islands, Bahamas, St. Kitts & Ne-vis, St. Vincent and the Grenadines, Antigua & Barbuda, Dominica, Grenada, St.Lucia, Andorra og Monaco.8 af disse aftaler er trådt i kraft. De aftaler, der er trådt i kraft, er Jersey, Guernsey,Isle of Man, Cayman Islands, Bermuda, De Britiske Jomfruøer, Gibraltar og SanMarino.Udvekslingsaftaler med finansielle centreDanmark har også indgået nye aftaler om udveksling af oplysninger med en rækkeaf de større finansielle centre, hvor bankhemmeligheden tidligere har hindret ud-veksling af oplysninger. Det drejer sig om Schweiz, Østrig, Belgien, Luxembourgog Singapore.AmnestiordningenEn følge af de forbedrede muligheder for at anmode om oplysninger er den amnesti-ordning, som blev sendt på høring i juli 2010. Høringsforslaget er en udmøntning afden aftale, som regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) den 4. maj2010 indgik med Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre,Enhedslisten og Liberal Alliance om en midlertidig strafnedsættelsesordning forudeholdt udenlandsk indkomst i 2011.Strafnedsættelsesordningen er åben for personer og selskaber, der har midler på kon-ti eller i depot i lande, som SKAT inden 1. januar 2008 ikke kunne få bankoplysnin-ger fra - herunder de lande, som efterfølgende har indgået aftaler om udveksling afoplysninger med Danmark.Det kræves, at man melder sig frivilligt i en periode, der går fra 1. januar 2011 til 5.januar 2012, at man lægger kortene på bordet og samarbejder med SKAT om atfremskaffe alle oplysninger, og at man betaler alle skyldige skatter og afgifter meddet samme.Ordningen giver en nedsat straf i forhold til den straf, der ville blive tale om efter dealmindelige regler. Uanset sagens størrelse bliver der ikke tale om fængsel. Sagenkan afsluttes administrativt med vedtagelse af en bøde, som SKAT beregner. Bødenudgør 60 pct. af de samlede unddragne skatter og afgifter. Dog ikke i små sager,hvor bøden ville være lavere end 60 pct. efter de almindelige regler.
Side 3 af 4
Ordningen er frivillig, og man kan altid få domstolene til at efterprøve rammerne.Man risikerer ikke, at domstolene idømmer en højere straf, men anonymiteten kanikke opretholdes.Skadelige lav skatteordningerSom omtalt i indledningen er bekæmpelsen af skadelig skattekonkurrence dobbelt-rettet i forhold til OECD-landene. Der er således også et arbejde med bekæmpelse aflav skatteordninger, der er afskærmet over for det lokale skattesystem.I 2000 identificerede OECD 47 skatteordninger i medlemslandene, hvor det skulleundersøges nærmere om de var skadelige. Disse 47 ordninger er nu bedømt afOECD-lande – og ordningerne er enten godkendte, tilrettede eller ophævede.Det videre arbejde på dette område vil bl.a. bestå i at overvåge eksisterende ogkommende skatteordninger.Yderligere informationYderligere information kan findes i OECD’s baggrundsnotat: ”Promotingtransparency and exchange of information for tax purposes”, som er vedlagt tilorientering.
Side 4 af 4