Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 291
Offentligt
891834_0001.png
891834_0002.png
891834_0003.png
Notat2. september 2010J.nr. 2009-139-0004
Støtte til fossil energi og CO

2

markeder(Fossil fuels subsidies and carbon markets)I EU og Danmark er der stor interesse i at bruge afgifter og kvoter til at reducereforbrug af energi.I runde tal koster fossil energi i Danmark svarende til ca. 2.000 kr./t CO2 eller150 kr./GJ. Heraf vedrører omkring 1/3 prisen på selve energien ved import ogproduktion, ca. 1/3 omkostninger i Danmark til at gøre energien brugbare ogtransportere den til kunderne (i elværker, fjernvarmeværker og ledninger mv.)og ca. 1/3 i afgifter.Danmark har de højeste afgiftssatser i gennemsnit på energi i EU.Alle EU lande har høje afgifter på benzin og dieselolie. Disse afgifter er klart dedominerende. Omkring � af provenuerne kommer fra afgifter på benzin og die-selolie. I de fleste lande over 90 pct.Men Danmark har også høje afgifter på anden energi. Det gælder særligt brænd-sel og el til husholdninger, hvor satserne er meget høje. Satserne for erhverv ervæsentlig lavere, men fortsat ofte flere gange større end i andre EU lande.I følgende tabel er vist de grønne afgifter i 2008 i EU og Danmark.

Pct. af BNP

Grønne afgifter i alt- heraf energi-- heraf til brændsel trans-port- heraf andet end brændseltransport- forurening og ressourcer

EU 27 vægtet gennemsnit

2008

2,41,71,40,60,1

Danmark 2008

5,72,11,01,91,8
* Danmark bruger forholdsvis lidt energi pr. BNP sammenlignet med EU.
Side 1 af 3
I 2008 udgjorde afgifterne på energi i EU omkring 1,7 pct. af BNP. Det svarertil hen ved 1.600 mia. kr.Går man udenfor Vesteuropa er billedet noget anderledes. Andre OECD-landesom USA har afgifter på benzin mv., men de er små. Og i hovedparten af restenaf verdens lande gives der snarere tilskud end opkræves afgifter.På mødet blandt G 20 landenes ledere i Pittsburgh i september 2009 var derenighed om på mellemlangt sigt at udfase og rationalisere ineffektive tilskud tilfossile brændsler (punkt 24).Der skulle udarbejdes en rapport af IEA, OECD og verdensbanken om sådannetilskud.Tilskuddene på globalt plan steg fra ca. 342 mia. $ i 2007 til 557 mia. $ i 2008.Tilskuddene var således på godt 2.800 mia. kr. eller omkring 70 pct. over EUafgifterne. Tilskuddene faldt dog i 2009.Tilskuddene er ofte i form af, at staterne garanterer en højeste pris. Forskellenmellem denne pris og markedsprisen udgør tilskud. Tilskuddene steg i 2008 daenergipriserne steg kraftigt. Tilskuddene forventes derfor at falde i 2009.Hovedparten af tilskuddene gives til olie herunder særligt vedrørende transport.Iran gav de største tilskud for over 500 mia. kr. Tilskuddene udgjorde omkring1/3 af det offentlige budget eller mellem 10 og 15 pct. af BNP. Andre store til-skudslande er Rusland, Saudi Arabien, Indien og Kina. Tilskuddene i Usbeki-stan udgjorde over 20 pct. af BNPDet er særligt de olieeksporterende lande, der giver store tilskud. Herudover gi-ves der store tilskud i mange udviklingslande i vækst såsom Kina og Indien.Men sjældent store tilskud i de allerfattigste lande. Her mangler der dog tal.Ifølge IEA vil en gradvis udfasning af tilskuddene til 2020 give en reduktion iudledningerne i 2020 på 6,9 pct. eller 2.400 mio. tons CO2. I 2008 blev der ud-ledt 50 mio. ton i Danmark fra energiforbrug. De 2.400 mio. tons svarer til desamlede nuværende emissioner fra Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og UK.I EU gives der i almindelighed ikke tilskud til fossile brændsler. Men der givesofte betydelige tilskud til forbrug af VE. Ligeledes kan der i visse lande væresåkaldte skatteudgifter for forbrug af fossilt brændsel til særlige formål. EfterEU’s energibeskatningsdirektiv må der således ikke opkræves afgifter af forbrugaf egne produkter ved olie- og gasudvinding eller raffinering.I UK er der særlig lav moms på opvarmning.I Danmark gives der varmehjælp til pensionister, hvor det offentlige betaler endel af varmeregningen.De lavere afgifter på energi til brug i erhverv tæller med som en skatteudgift.Netto bliver energi brugt i erhvervslivet dog beskattet.Ligeledes tæller de lavere afgifter på diesel sammenlignet med benzin med iskatteudgiftsopgørelsen. Men igen gælder, at dieselolie i såvel Danmark somEU er hårdt beskattet, dog mindre end benzin.
Side 2 af 3
Hvis ambitiøse mål om mindre energiforbrug og udledning af drivhusgasser skalrealiseres, vil der være behov for at gøre brug af fossil energi dyrere globalt. Etførste og gevinstgivende skridt for mange lande vil være at udfase de forskelligetilskud.
Side 3 af 3