Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 278
Offentligt
886313_0001.png
886313_0002.png
886313_0003.png
886313_0004.png
886313_0005.png
NotatSkatteministeriets KoncerncenterJura og SamfundsøkonomiSkatteadministration1. september 20101. september 2010J.nr. 2010-221-0032
Grund- og Nærhedsnotat omForslag af 15. juli 2010 til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2008/9/EF af 12.februar 2008 om detaljerede regler for tilbagebetaling af moms i henhold til direktiv2006/112/EF til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmed-lemsstaten, men i en anden medlemsstat, KOM(2010)381.
R

esumé

På baggrund af EUF-Traktatens artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig vedtagelse af EU-landene, har Europa-Kommissionen ved KOM(2010)381 af 15. juli 2010 fremsat forslag til Rådetsdirektiv om ændring af direktiv 2008/9/EF af 12. februar 2008 om detaljerederegler for tilbagebetaling af moms i henhold til direktiv 2006/112/EF til afgifts-pligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten, men ien anden medlemsstat.
Der foreslås ændringer af direktiv 2008/9/EF for så vidt angår:Virksomhedernes frist for at sende ansøgning om godtgørelse af momsfor perioder for 2009 udsættes fra den 30. september 2010 til den 31.marts 2011Hjemmelsgrundlaget for komitologi-proceduren efter momssamarbejds-forordningen (EF) nr. 1798/2003 for fastsættelse af de nærmere regler,herunder for formater for elektroniske indgivelser og meddelelser efterdirektiv 2008/9/EF, foreslås præciseret.
Den 1. oktober 2010 foreslås som frist for EU-landenes gennemførelse af et ved-taget forslag i EU-landenes respektive nationale lovgivning.På Skatteministeriets område vil gennemførelsen af et vedtaget EU-forslag kræ-ve ændring af bekendtgørelse nr. 1492 af 15. december 2009 om godtgørelse afmerværdiafgift (moms) på grundlag af de gældende rammer for skatteministe-rens bemyndigelse efter momslovens § 45, stk. 7.
Side 1 af 5
1. BaggrundEuropa-Kommissionen har ved KOM(2010)381 af 15. juli 2010 fremsat forslagtil Rådets direktiv om ændring af direktiv 2008/9/EF af 12. februar 2008 om de-taljerede regler for tilbagebetaling af moms i henhold til direktiv 2006/112/EFtil afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten,men i en anden medlemsstat. Forslaget er oversendt til Rådet den 15. juli 2010 idansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i EUF-Traktatens artikel 113, der kræver hø-ring af Europa-Parlamentet og enstemmig vedtagelse af EU-landene.Forslaget drøftes af Rådets Fiskal-arbejdsgruppe og herefter af COREPER, førforslaget kommer til politisk drøftelse og eventuel senere vedtagelse hos Rådet(ECOFIN).
2. Forslagets formål og indholdFormålDirektiv 2008/9/EF (”momsgodtgørelsesdirektivet”) giver en virksomhed i etEU-land (”hjemstedslandet”) adgang til at få søge om at få godtgjort moms afdriftsomkostninger, som virksomheden har pådraget sig ved aktiviteter i et an-det EU-land (”godtgørelseslandet”), via en elektronisk web-portal hos skatte-myndighederne i virksomhedens hjemstedsland. Det elektroniske system erstat-ter et tidligere papirbaseret system, forenkler processerne for virksomhederneog forbedrer retssikkerheden i kraft af regler for faste sagsbehandlingsfristersamt pålæg til godtgørelseslandet om at betale renter ved forsinket udbetalingaf momsgodtgørelse.Virksomhedens ansøgning om momsgodtgørelse skal indgives til hjemsteds-landet senest den 30. september i kalenderåret efter godtgørelsesperioden, ogda direktivet trådte i kraft den 1. januar 2010, skal ansøgning om momsgodtgø-relse perioder for 2009 indgives til hjemstedslandet senest den 30. september2010.Ordningerne for udveksling af oplysninger mellem EU-landenes skattemyn-digheder er blevet klar til tiden, men der har været problemer for web-portalerne i nogle af EU-landene. Visse EU-lande har således åbnet deres web-portaler meget sent (indtil midten af maj 2010), og der har været forskelligetekniske problemer med funktionen af og adgangen til visse web-portaler.EU-landenes skattemyndigheder har også forskellige opfattelser af, hvordansystemet skal fungere rent teknisk, hvilket først kom frem, da systemet var ble-vet funktionsdygtigt. De fælles IT-elementer er fastlagt på EU-plan, men detekniske krav til elektronisk kommunikation med virksomhederne fastsættes afhvert enkelt EU-land. Dette har også bidraget til forsinkelser og problemer vedindgivelse og behandling af ansøgninger om momsgodtgørelse.
Side 2 af 5
Kommissionen anser det for hensigtsmæssigt, at Kommissionen efter en komi-tologi-procedure, nærmere bestemt efter forudgående høring af Det StåendeUdvalg vedrørende Administrativt Samarbejde (”SCAC”), kan fastsætte denærmere tekniske regler for gennemførelse af den elektroniske indgivelse ogbehandling af ansøgninger om momsgodtgørelse. Disse nærmere regler vilnavnlig angå den elektroniske ansøgning til web-portalen, bilagene til ansøg-ningerne, hjemstedslandets bekræftelse af en modtaget ansøgning og efterføl-gende videreformidling af ansøgningen til godtgørelseslandet samt godtgørel-seslandets bekræftelse af en modtaget ansøgning til behandling og efterfølgen-de henvendelser til den ansøgende virksomhed om yderligere oplysninger tilbrug for behandlingen.IndholdKommissionen anser virksomhedernes manglende adgang til web-portalernehos skattemyndighederne i visse EU-lande inden for den ordinære frist den 30.september i det efterfølgende år for at udgøre væsentlige begrænsninger i virk-somhedernes adgang til momsgodtgørelse. Kommissionen foreslår derfor, atfristen for at indgive ansøgning om momsgodtgørelse for perioder for 2009undtagelsesvis forlænges fra den 30. september 2010 til den 31. marts 2011, så-ledes at virksomhederne kan udøve deres rettigheder fuldt ud. Kommissionenbemærker for god ordens skyld, at dette forslag ikke begrænser Kommissio-nens muligheder for at træffe andre foranstaltninger med henblik på at sikreden korrekte anvendelse af EU-retten.Kommissionen foreslår endvidere at præcisere hjemmelsgrundlaget for at fast-sætte de nærmere tekniske og administrative regler til at gennemføre direktivetefter en komitologi-procedure i henhold til momssamarbejdsforordningen (EF)nr. 1798/2003. EU-landene og Kommissionen vil herefter kunne fastsætte denødvendige tekniske aspekter af direktivets anvendelse og derved forbedre sy-stemets funktion.Den 1. oktober 2010 foreslås som frist for EU-landenes gennemførelse af etvedtaget forslag i EU-landenes respektive nationale lovgivning.
3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal efter EUF-Traktatens artikel 113 høres. Der foreliggerendnu ikke en udtalelse.
4. NærhedsprincippetForslaget er omfattet af EU’s eksklusive kompetence, når det gælder de harmo-niserede regler for det fælles momssystem.Den danske regering anerkender, at forslaget må anses for at være i overens-stemmelse med nærhedsprincippet.
Side 3 af 5
5. Gældende retMomsgodtgørelsesdirektivet har oprindelig EU-retlig hjemmel i EF-Traktatensartikel 93, der efter Lissabon-Traktatens ikrafttrædelse pr. 1. december 2009svarer til EUF-Traktatens artikel 113.EU-beslutningsproceduren er på området for den indirekte beskatning uændret,at Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommissionenog efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg,vedtager bestemmelser om harmonisering af lovgivningerne vedrørende omsæt-ningsafgifter, punktafgifter og andre indirekte skatter, i det omfang en sådanharmonisering er nødvendig for at sikre Det Indre Markeds oprettelse og funkti-on.§ 45, stk. 1, i lov om merværdiafgift (momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 966af 14. oktober 2005, som ændret ved lov nr. 1134 af 4. december 2009, gennem-fører regler fra momsgodtgørelsesdirektivet, der fastsætter grundlaget for ad-gangen for virksomheder, der har hjemsted i andre EU-lande, til at få udbetaltmomsgodtgørelse fra SKAT i Danmark.Efter momslovens § 45, stk. 7, er skatteministeriet bemyndiget til at fastsætte denærmere regler for indgivelse, behandling og afgørelse af ansøgning om moms-godtgørelse fra virksomheder med hjemsted i enten Danmark eller i andre EU-lande. Efter bemyndigelsen er udstedt bekendtgørelse nr. 1492 af 15. december2009 om godtgørelse af merværdiafgift (moms), der gennemfører en række afde mere detaljerede regler fra momsgodtgørelsesdirektivet for indgivelse, be-handling og afgørelser om momsgodtgørelse. Herunder er danske virksomhe-ders frist for indgivelse af ansøgning om momsgodtgørelse fastsat til den 30.september i kalenderåret efter godtgørelsesperioden.
6. KonsekvenserLovgivningsmæssige konsekvenserPå Skatteministeriets område vil gennemførelsen af et vedtaget EU-forslag kræ-ve ændring af bekendtgørelse nr. 1492 af 15. december 2009 om godtgørelse afmerværdiafgift (moms) på grundlag af de gældende rammer for skatteministe-rens bemyndigelse efter momslovens § 45, stk. 7.Statsfinansielle konsekvenserForslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget skønnes ikke at få væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Side 4 af 5
Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget skønnes at indebære en lettelse af de administrative byrder for danskevirksomheder, der via web-portalen for SKAT i Danmark indgiver ansøgningom momsgodtgørelse for 2009 til skattemyndighederne i andre EU-lande, her-under navnlig i forhold til de enkelte andre EU-lande, der har problemer medderes web-portaler.
7. HøringDen danske sprogversion af 15. juli 2010 af direktivforslaget er sendt i eksternhøring hos danske branche- og interesseorganisationer for perioden 30. august -10. september 2010.
8. Generelle forventninger til andre EU-landes holdningerDet forventes, at et flertal af EU-lande overordnet set vil være positivt indstilletover for formålet med - og hovedlinjerne i - forslaget om ændring af momsgodt-gørelsesdirektivet.Enkelte EU-lande har tidligere været tilbageholdende med at overlade kompe-tence til komitologi, medmindre at det er skarpt afgrænset til regler af udeluk-kende administrativt indhold. Disse EU-lande vil eventuelt have forbehold overfor det konkrete delforslag om et præciseret hjemmelsgrundlag for komitologi-procedure for fastsættelse af tekniske krav til indgivelse og behandling af an-søgning om momsgodtgørelse.
9. Den danske regerings foreløbige generelle holdningRegeringen støtter Kommissionens forslag om ændring af momsgodtgørelsesdi-rektivet. Herunder støtter regeringen delforslaget om præciseret hjemmelsgrund-lag for fastsættelse af tekniske krav til indgivelse og behandling af ansøgningom momsgodtgørelse.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5