Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 262
Offentligt
----- Original meddelelse -----Fra:
SKATemail <[email protected]>Til:
[email protected]Dato:
Ons, 28. jul 2010 15:24Emne:
"Det kan ikke være rigtigt" - dette er en klage. Henvendelsesnr: RQH000004006004Tak for din mailI dette mail er der udelukkende taget stilling til din klage over selve svartiden på din tidligeremail. Jeg kan til orientering oplyse, at det faglige i den tidligere mail, vil snarest blive besvaretaf en kollega.Jeg kan til orientering oplyse dig om, at vi den 27. juni 2010 modtog den tidligere mail og atden har henvendelses nummer 3878179.Jeg er klar over, at der desværre er meget lange ventetider i vores udlandsafdeling. Dette er vifaktisk i fuld gang med at forsøge at få løst, via en intern omstrukturering. Jeg er klar over, atdette ikke hjælper dig nu.En anden oplysning, der heller ikke hjælper dig ret meget, er at SKAT nu i stor udstrækning påalle andre områder end udland overholder de 5 arbejdsdage også selvom vi er i en ferieperiodenu.Grunden til, at vi så ikke uden videre kan flytte arbejdskraft fra andre områder tiludlandsbeskatningen er, at udlandsområdet er et meget komplekst område hvor det kræverspecialviden at besvare med den fornødne sikkerhed. Men som sagt, så er vi i gang med atforsøge at omstrukturere, så vi får mere arbejdskraft på området.Jeg har videresendt dette klagepunkt til de folk indenfor ledelsen som er ansvarlige forbemandingen.De oplysninger omkring ventetiden som du har modtaget omkring ventetiderne pr. telefon kanvære korrekte. Jeg er klar over, at det kan tage tid, at komme gennem på vores telefon. Dettekan skyldes, at der er rigtig mange der ønsker at komme i kontakt med SKAT, eller der ertekniske problemer.Vi arbejder hele tiden på at forbedre vores forudsigelser om hvor mange opkald der kanforventes og dermed også hvor mange medarbejdere, der skal bruges til telefonbetjeningen,således at ventetiden bliver minimal. Det er ikke altid vi rammer plet.Noget helt andet er, at jeg er klar over at ventetiden tit kan opleves som meget lang. Viprioriterer først og fremmest, at der svares fuldt ud på skatteyderens spørgsmål, nårskatteyderen er kommet igennem. Dette ikke for at forsvare din ventetid, men derimod for atforklare, hvor svært det kan være for SKAT, at vurdere hvor mange der skal være klar vedtelefonerne for at dække behovet.Jeg kan dog oplyse, at jeg har videregivet dine oplysninger til de personer som har med SKATStelefonsystem at gøre.Især hvis man ringer på speciel områder, såsom udland kan man desværre komme ud for atskulle vente længe. Har man tålmodighed/tid til at vente længe, vil man dog komme i kontaktmed en medarbejder som kan svare på spørgsmålet.Jeg håber dette hjælper dig videre, ellers er du velkommen til at vende retur. Jeg vedendvidere, at der skulle være blevet svaret på dine spørgsmål på nuværende tidspunkt, så jeg
håber at det hele går alligevel ? trods den lange svartid.Med venlig hilsenMichael ErichsenSKATKundecentretTlf. 7222 1818------------------------------------------------------------------------Tekst: For 2-3 uger siden sendte jeg en forespørgsel til SKAT via www.skat.dk(kontaktformular). Henvendelsen drejede sig om nogle skattespørgsmål i.f.m. en muligkontraktansættelse i Colombia eller Afghanistan (to aktuelle jobtilbud, jeg har). Jeg havdenogle konkrete - og for mig meget afgørende - skattetekniske spørgsmål ang. det at arbejdefor en udenlandsk organisation i udlandet. Skal jeg blive boende i DK, eller skal jeg udvandreetc. etc.?DESVÆRRE har jeg ikke gemt den kvittering jeg modtog på email om, at min forespørgsel varmodtaget. I beskeden stod blandt andet, at SKAT bestræber sig på at svare spørgsmålindenfor 5 arbejdsdage, men at der kunne gå længere tid p.g.a. aktuel travlhed.Da jeg ikke havde modtaget svar efter næsten 3 uger, gik jeg i onsdags til den lokaleBorgerservice på rådhuset.Kvinden bag skranken beklagede, at hun ikke kunne besvare mine spørgsmål. Hun henvistemig til at ringe til SKAT i Horsens, og gav mig en seddel med tlf.nr på. Samtidig sagde hun:"Du skal nok være mere end heldig for at komme igennem, for de har vist meget travlt, mendesværre er det det eneste, jeg kan tilbyde.Siden da har jeg forsøgt at ringe til SKAT på det opgivne nummer (72221818) på forskelligetidspunkter. Efter at have trykket mig igennem "tast-selv-menuen" fortæller en venligtelefonsvarer, at "alle medarbejdere er optaget. På grund af travlhed må forventes MEGET langventetid".Jeg kan kun bekræfte, at dette er korrekt. Efter at have ventet både 10 og 15 minutter, er detstadig ikke lykkedes mig at komme igennem.Jeg har forsøgt at finde alternative telefonnumre til SKAT, men de holdes åbenbart meget tættil kroppen.Jeg er nu i den situation, at jeg skal beslutte mig vedr. de to jobs senest 1. august, men det erstadig ikke lykkedes for mig at finde ud af, hvor jeg står, hvad der er rigtigst at gøre, hvad derer bedst i MIN situation etc.Jeg har set SKATs online vejledninger på området, men jeg er i en lidt speciel situation(sommerhus etc etc).--Min pointe er, at det fornemmes HELT TYDELIGT, at SKAT ikke er interesseret i at få kontaktmed borgerne.Det fornemmes også som om borgerne er til for SKAT og ikke omvendt.Tillad mig herefter at fremsætte klage over, at det, trods adskillige forsøg, IKKE er muligt atblive serviceret af SKAT, indenfor en rimelig tid, via de kanaler, de selv opfordrer os til atbenytte.Denne klage er også sendt til Formand og Næstformand for Folketingets Skatteudvalg til
orientering, da jeg formoder at SKAT hører under dette udvalg.M.v.h.Peter PedersenPS: kvittering for modtagelse af denne mail skal jeg nok huske at gemme.Ekstra information: Jeg henvender mig som Borger > Andet; bruges i tilfælde af, at det ikkevedrører et af ovenstående områder