Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 253
Offentligt
875894_0001.png
875894_0002.png
J.nr. 2010-711-0041Dato: 13. juli 2010

Resumé

af

forslag til lov om midlertidig nedsættelse af straffen for overtrædelse

af straffelovens § 289 i forbindelse med visse udenlandske forhold

Lovforslaget er en udmøntning af den aftale, som regeringen (Venstre ogDet Konservative Folkeparti) den 4. maj 2010 indgik med Dansk Folke-parti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Enhedslisten og Libe-ral Alliance om en midlertidig strafnedsættelsesordning for udeholdt uden-landsk indkomst i 2011.Strafnedsættelsesordningen er åben for personer og selskaber, der har mid-ler på konti eller i depot i lande, som SKAT hidtil ikke har kunnet fåbankoplysninger fra. Lovforslaget indeholder i et bilag en oversigt over delande, som SKATkunnefå bankoplysninger fra pr. 1. januar 2008.Det kræves, at man melder sig frivilligt i en periode, der går fra 1. januar2011 til 5. januar 2012, at man lægger kortene på bordet og samarbejdermed SKAT om at fremskaffe alle oplysninger, og at man betaler alle skyl-dige skatter og afgifter med det samme.Ordningen giver en nedsat straf i forhold til den straf, der ville blive taleom efter de almindelige regler. Uanset sagens størrelse bliver der ikke taleom fængsel. Sagen kan afsluttes administrativt med vedtagelse af en bøde,som SKAT beregner. Bøden udgør 60 pct. af de samlede unddragne skat-ter og afgifter. Dog ikke i små sager, hvor bøden ville være lavere end 60pct. efter de almindelige regler.Ordningen er frivillig, og man kan altid få domstolene til at efterprøverammerne. Man risikerer ikke, at domstolene idømmer en højere straf,men anonymiteten kan ikke opretholdes.Uafhængig af strafnedsættelsesordningen indeholder lovforslaget et for-slag om, at tillægsbøder i sager om grov skattesvig, hvor der idømmesfængselsstraf, permanent skal forhøjes med 20 pct. i forhold til det gæl-dende niveau. I de sager, der kan komme ind under strafnedsættelsesord-ningen, får dette betydning, hvis den pågældende ikke anmelder sig senestden 5. januar 2012. I alle andre sager får det betydning allerede fra 1. ja-nuar 2011.
En foreløbig vurdering af forslagets provenumæssige virkning er, at det vil indbringe et be-grænset merprovenu, der dog ikke kan kvantificeres nærmere. Lovforslaget skønnes ikke athave nævneværdige administrative konsekvenser.
Side 2