Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 252
Offentligt
Notat
GrundnotatomForslag til Rådets Direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF omdet fælles merværdiafgiftssystem for så vidt angår varigheden af for-pligtelsen til at overholde et minimumsniveau for normalsatsen,KOM (2010) 331
J.nr. 2010221-003030. juni 2010
Resumé af forslagetSiden den 1. januar 1993 har det været fastsat, at medlemslandene ikke må an-vende en normal momssats på under 15 pct. Bestemmelsen har hele tiden værettidsbegrænset, men er blevet forlænget fire gange, og udløber nu den 31. de-cember 2010.Forslaget indebærer, at minimumsniveauet for normalsatsen på 15 pct. forlæn-ges til den 31. december 2015.
1. BaggrundI forbindelse med overgangen til det indre marked i 1993 var det ikke muligt formedlemslandene at blive enige om en fiskal harmonisering. For at hindre, atvoksende forskelle mellem de normalsatser, som medlemslandene anvender,skulle føre til øgede strukturelle skævheder i EU og konkurrencefordrejning,blev det som en overgangsordning besluttet at indføre en bestemmelse, hvorefterminimumsniveauet for den normale momssats ikke må være under 15 pct.Denne overgangsordning er blevet forlænget fire gange, og udløber nu 1. de-cember 2010.I forbindelse med to af forlængelserne fremsatte Kommissionen forslag om, atder udover en minimumssats også blev indført en maksimumssats på 25 pct.Rådet vedtog dog ikke den del af forslaget, der vedrører maksimumssatsen, meni stedet blev der vedtaget en erklæring til Rådets mødeprotokol om, at medlems-landene skal søge at undgå at forskellen mellem laveste og højeste sats oversti-ger 10 procentpoint.
2. Forslagets formål og indholdKommissionen har fremsat forslag om, at overgangsordningen om minimums-niveauet for normalsatsen forlænges i 5 år indtil den 31. december 2015.Kommissionen anfører i sin begrundelse for forslaget, at uanset, at der siden1993 er blevet lavet forskellige forbedringer af momssystemet, herunder øgetforbrugslandsbeskatning, lider systemet fortsat under mangler og giver storeadministrative byrder. Kommissionen vil derfor snarest offentliggøre en grøn-
Side 1 af 3
bog om en ny momsstrategi, hvor også niveauet for de normale momssatser vilindgå.Imens arbejdet omkring den ny momsstrategi foregår, vurderer Kommissionendet hensigtsmæssigt, at den gældende bestemmelse om, at minimumsniveauetfor normalsatsen ikke må være under 15 pct. bibeholdes. Kommissionen forven-ter desuden, at erklæringen vedrørende forskellen på laveste og højeste satserbliver fornyet.
3. Europa-Parlamentets udtalelserKommissionens forslag har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unionsfunktionsmåde (TEUF) artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet ogDet Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af medlemssta-terne.Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke nogle udtalelse fra Europa-Parlamentet.
4. NærhedsprincippetDer er allerede i momsdirektivet fastsat harmoniserede bestemmelser om an-vendelse af momssatser. Disse bestemmelser kan kun ændres eller forlængesved en EU-retsakt, og medlemslandenes lovgivning kan ikke fravige de harmo-niserede regler.Forslaget er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk retDen danske momssats er på 25 pct., og dermed såvel over den foreslåede mini-mumssats på 15 pct. som inden for den forskel på højeste og laveste sats på 10pct., som Kommissionen forventer, at Rådet afgiver en erklæring om, at med-lemslandene søger at overholde.
6. KonsekvenserLovmæssige konsekvenserIngenStatsfinansielle konsekvenserIngenSamfundsmæssige konsekvenserIngenAdministrative konsekvenser for erhvervslivet
Side 2 af 3
Ingen
7. HøringForslaget er en forlængelse af gældende ret, hvorfor der ikke skønnes behov forhøring.
8. Generelle forventninger til andre landes holdningerDa alle 27 medlemslande anvender en normal momssats, der ligger på 15 pct.eller derover, men højst på 25 pct., skønnes alle medlemslande positivt indstilletover for forslaget.
9. Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark kan støtte forslaget om, at normalsatsen mindst skal være 15 pct.Danmark har desuden en umiddelbar positiv holdning til en eventuel erklæringfra Rådet om, at medlemslandene skal søge at undgå, at de har en normalmomssats, hvor der bliver mere end 10 procentpoint i forskel mellem de lavesteog højeste satser i EU.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen er ikke forlagt Folketingets Europaudvalg tidligere.
Side 3 af 3