Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 245
Offentligt
875302_0001.png
875302_0002.png
875302_0003.png
875302_0004.png
875302_0005.png
875302_0006.png
875302_0007.png
875302_0008.png
875302_0009.png
875302_0010.png
875302_0011.png
875302_0012.png
875302_0013.png
875302_0014.png
875302_0015.png
9. juli 2010
Forslagtil
Lov om ændring af toldloven(Likvide midler, manglende anmeldelse ved grænsepassage og kropsscannere)§1I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 867 af 13. september 2005, som ændret ved § 4 i lov 513 af7. juni 2006, § 51 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, lov nr. 1573 af 20. december 2006, § 121 i lov nr.1336 af 19. december 2008 og § 42 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, foretages følgende ændringer:
1.§ 10 aaffattes således:”§10 a.Told- og skatteforvaltningen foretager kontrol af, at der ikke ved indførsel af varer i,udførsel fra eller transit af det danske toldområde sker overtrædelse af forbud mod indførsel,udførsel eller transit, der er fastsat af sikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige, veterinære,plantepatologiske, valutamæssige eller andre grunde. Told- og skatteforvaltningen foretagerherunder kontrol med likvide midler, der er indeholdt i uledsagede forsendelser.Stk. 2.Juridiske eller fysiske personer, der forsender likvide midler til en modværdi af 10.000euro eller derover, skal anmelde forsendelsen til told- og skatteforvaltningen senest i forbindelsemed forsendelsens ankomst til eller afgang fra det danske toldområde. § 83, stk. 2, om administrativtilbageholdelse finder tilsvarende anvendelse.Stk. 3.Skatteministeren kan fastsætte bestemmelser om elektronisk anmeldelse af likvidemidler.”
2.I§ 23, stk. 5indsættes efter 1. pkt.:”Fremgår det af en kontrol i medfør af stk. 3 eller 4, at der er tegn på ulovlige aktiviteter iforbindelse med bevægelser af de likvide midler, kan told- og skatteforvaltningen forlange,registrere og behandle oplysninger om personen og de likvide midler.”
3.I§ 25indsættes somstk. 4:”Stk.4.Eftersyn som omhandlet i stk. 3 kan med den rejsendes samtykke foretages ved hjælp afrøntgen eller anden stråling.”
4.I§ 79, nr. 3,indsættes efter ”overtræde”: ”§ 10 a, stk. 2,”.
5.I§ 79indsættes somstk. 2:”Stk.2.For overtrædelse af anmeldelsespligten efter § 18, stk. 1, jf. § 79, stk. 1, nr. 3, kanbødeansvaret for manglende anmeldelse tillige rettes mod den virksomhed, der har foretagettransporten, selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes denne som forsætlig eller uagtsom. Forbødeansvaret fastsættes ingen forvandlingsstraf.”
2
6.I§ 83, stk. 2,ophæves2. og 3. pkt.og i stedet indsættes:”Tilbageholdelse kan ske, hvis det må frygtes, at de omhandlede likvide midler stammer fra eller vilblive brugt til en overtrædelse af straffeloven eller anden lovgivning, der er undergivet offentligpåtale. Ved iværksættelse af tilbageholdelse finder retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelseanvendelse med de ændringer, der følger af 1. og 2. pkt. Tilbageholdelse kan endvidere skeadministrativt i op til 72 timer med henblik på nærmere undersøgelse af, om de likvide midler kansættes i forbindelse med overtrædelser som omhandlet i 2. pkt.”.
7.I§ 83indsættes somstk. 6:”Stk.6.Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse i trafikken mellem det danske toldområde ogtredjelande.”§2Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Stk. 2.Loven har virkning fra og med den 1. januar 2011.
3
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. IndledningDer er konstateret behov for at justere toldloven med henblik på bekæmpelse af dengrænseoverskridende kriminalitet og mindre alvorlige lovovertrædelser. Det drejer sig for det førsteom kontrollen med likvide midler, som rejsende medbringer ved indrejse i eller udrejse fraDanmark, samt likvide midler, der sendes til eller fra Danmark med post eller kurérvirksomhed(uledsagede forsendelser). Herudover drejer det sig om chaufførers pligt til at anmelde sig hostoldmyndigheder, når de kører ind i eller ud af Danmark i tredjelandstrafikken – eksempelvis til ogfra Norge.Endvidere bør toldloven åbne op for anvendelse af den nyeste teknologi inden for såkaldtkropsscanning, som gør det muligt at tage røntgen- eller mikrobølgebilleder af de rejsende frem forat kropsvisitere dem. Der foreslås derfor indsat klar hjemmel i loven til, at der med den rejsendessamtykke kan foretages personundersøgelse ved hjælp af røntgen eller anden stråling som alternativtil kropsundersøgelse.2. Lovforslagets formål og baggrundMed forslaget indføres nye og mere effektive redskaber i toldmyndighedernes arbejde medbekæmpelsen af kriminalitet og terrorisme og beskyttelse af Danmarks og EU's finansielleinteresser.Efter de omfattende foranstaltninger mod hvidvask af penge og andre likvide midler, der ergennemført inden for de seneste 10 år, foretages overførsel af likvide midler i forbindelse med bl.a.terrorisme og grænseoverskridende bandekriminalitet i stigende omfang af rejsende eller iuledsagede forsendelser.Der foreslås forbedringer af told- og skattemyndighedernes muligheder for at bekæmpe disseformer for kriminalitet ved indgreb mod dem, der foretager de ulovlige overførsler af likvidemidler.Forslaget om ændring af bestemmelserne om likvide midler vil indføre meldepligt for større beløb iuledsagede forsendelser og give mulighed for administrativ tilbageholdelse af disse.Forslaget om objektivt ansvar for de transporterende virksomheder i forbindelse med manglendeanmeldelse ved indkørsel i og udkørsel fra det danske toldområde vil muliggøre mere effektivretshåndhævelse i tilfælde, hvor chaufføren ikke opfylder den meldeforpligtelse, der er fastsat itoldloven.Formålet med forslaget om muligheden for at erstatte personundersøgelse med røntgen eller andenstrålingskontrol er at give hjemmel til anvendelse af moderne hjælpemidler som alternativ til den
4
ofte meget tidkrævende kropskontrol. Forslaget om kropsscanning som alternativ til kropsvisiteringstyrker hensynet til de rejsendes fysiske integritet – samtidigt med at kontrollen herved sker på enbåde grundigere og hurtigere måde end ved en kropsvisitering.Der tages ikke hermed stilling til den generelle problematik om anvendelse af kropsscannere ipersonkontrollen. Ændringen har alene til formål at give klar hjemmel i loven til at anvendepersonscannere som alternativ til kropsundersøgelser, såfremt det besluttes.3. Lovforslagets enkelte elementer3.1. Likvide midler3.1.1. Gældende retDet fremgår af toldlovens § 23, stk. 4, at personer, der ved indrejse i eller udrejse fra det dansketoldområde medtager likvide midler, der svarer til værdien af 10.000 euro eller derover, skal angivedisse likvide midler over for told- og skatteforvaltningen. Toldlovens § 83, stk. 2, giver told- ogskatteforvaltningen mulighed for at tilbageholde likvide midler, der svarer til værdien af 10.000euro eller derover, hvis det må befrygtes, at disse midler stammer fra eller vil blive brugt til enovertrædelse af straffeloven.3.1.2. Forslagets baggrundToldlovens bestemmelser om kontrollen med likvide midler blev indført i 2002 og omfattede bådetrafikken mellem Danmark og tredjelande og mellem Danmark og andre EU-lande. Med lovenindførtes pligt til at anmelde medbragte penge m.v. til en værdi af 15.000 euro og derover. Grænsener senere nedsat til 10.000 euro.I 2007 trådte forordning nr. 1889/2005 i kraft. Forordningen omfatter kontrol med likvide midler påEU's (og Danmarks) ydre grænser, dvs. grænser til tredjelande. Toldloven finder anvendelse itrafikken mellem Danmark og andre EU-lande.Hensigten med forordningen er at bekæmpe bevægelser af likvide midler tilulovlige formålvedbl.a. at åbne op for administrativ tilbageholdelse af likvide midler. Efter toldloven hartoldmyndighederne ret til at tilbageholde likvide midler, hvis det må frygtes, at de hidrører fra ellerskal bruges til enovertrædelse af straffeloven.Er dette tilfældet, overgives sagen til politiet, somskønner, om der er grundlag for at rejse tiltale.Forordningen giver mulighed for administrativ tilbageholdelse af de likvide midler ioverensstemmelse med nationale regler alene på grund af den manglende angivelse - sådanne reglerer bl.a. gennemført i Tyskland. Toldloven indeholder derimod ikke bestemmelser om administrativtilbageholdelse i disse situationer, og det er dermed ikke muligt at anvende forordningen som detvar forudset. En tidsbegrænset administrativ tilbageholdelse har til formål at givetoldmyndighederne tid til nærmere at undersøge, om der kan være mistanke om ulovligheder.Forordningen nævner desuden de oplysninger, som de rejsende skal afgive ved angivelse af likvidemidler af en værdi på 10.000 euro eller derover. Endvidere giver forordningen mulighed for at
5
registrere og behandle oplysninger ved ind- eller udførsel af likvide midler, hvis værdi ligger undergrænsen på de 10.000 euro, såfremt der er tegn på ulovlige aktiviteter i forbindelse medbevægelserne af de likvide midler.Det er væsentligt, at det er de samme procedurer, betingelser m.v., der finder anvendelse vedDanmarks grænser til andre EU-lande, der styres af toldloven, og ved grænserne til tredjelande, derstyres af forordningen. Det er endvidere væsentligt, at alle redskaber, der kan indgå i bekæmpelse afden organiserede kriminalitet og terrorisme, tages i anvendelse.Det er på den baggrund ønskeligt, at toldloven, der anvendes på Danmarks indre grænser, tilpassesforordningen, der anvendes på Danmarks ydre grænser.3.1.3. Forslagets indholdDet foreslås, at betingelsen for tilbageholdelse ikke længere skal være frygt for forbindelse tilstraffelovsovertrædelse, men også frygt for forbindelse til overtrædelse af anden lovgivning, der erundergivet offentlig påtale.Det foreslås endvidere, at de likvide midler kan tilbageholdes administrativt i op til 72 timer medhenblik på nærmere undersøgelser.Hvis der er tegn på ulovlige aktiviteter i forbindelse med bevægelser af de likvide midler, kan told-og skatteforvaltningen i henhold til forslaget forlange, registrere og behandle oplysninger ompersonen og de likvide midler.Det foreslås endeligt, at likvide midler i uledsagede forsendelser omfattes af samme regler somlikvide midler, der medbringes af rejsende.3.2. Manglende anmeldelse ved ind- og udkørsel af Danmark3.2.1. Gældende retEfter toldlovens § 18, stk. 1, skal førere af bl.a. lastbiler i trafik mellem Danmark og tredjelande vedankomst til og før afgang fra det danske toldområde anmelde sig til told- og skatteforvaltningen.Manglende anmeldelse straffes efter § 79, nr. 3, med bøde, når den manglende anmeldelse er sketforsætligt eller groft uagtsomt. Det er således kun chaufføren, der kan retsforfølges for manglendeanmeldelse.3.2.2. Forslagets baggrundDet er et stigende problem, at førere af lastvognstog i trafikken mellem Danmark og tredjelande (bl.a. Norge) ikke anmelder sig hos told- og skattemyndighederne ved ind- og udkørsel, som de erforpligtet til efter toldlovens § 18, stk. 1.Det er i imidlertid i praksis meget vanskeligt at gøre bødeansvaret i toldlovens § 79, nr. 3 (forovertrædelse af § 18) gældende over for de pågældende chauffører, der typisk er udlændinge.
6
Resultatet er, at et stigende antal forsendelser passerer ind i landet, uden at der bliver angivet ogbetalt told og afgifter.Det skønnes, at det vil fremme efterretteligheden, hvis ansvaret for manglende anmeldelse påobjektivt grundlag også kan rettes mod den virksomhed, der har foretaget transporten.Det er på den baggrund ønskeligt at udvide ansvaret for manglende anmeldelse ved indrejse i ellerudrejse fra det danske toldområde i trafikken mellem Danmark og tredjelande til også at omfatteden virksomhed, som udfører transporten.3.2.3 Forslagets indholdDer foreslås et nyt stk. 2 til § 79, hvorefter ansvaret for manglende anmeldelse kan rettes mod denvirksomhed, der har foretaget transporten. Det foreslås, at virksomheden ifalder ansvar på objektivtgrundlag. Virksomhedens strafansvar forudsætter, at chaufførens manglende anmeldelse kankvalificeres som forsætligt eller groft uagtsomt.3.3. Kropsscanning3.3.1. Gældende retDet fremgår af toldlovens § 25, at told- og skatteforvaltningen kan foretage eftersyn på rejsende.Eftersyn, der ikke begrænser sig til den ydre beklædning, må kun foretages, når der findes rimeliggrund til at antage, at vedkommende ulovligt medfører varer mv. skjult på sin person.3.3.2. Forslagets baggrundDet er i dag teknisk muligt at foretage en scanning af personer i stedet for at kropsvisitere dem. Enscanning udgør et mindre indgreb i den enkeltes fysiske integritet, eftersom den pågældende vedkropsscanning hverken vil skulle berøres af kontrolpersonalet eller klæde sig af. Hertil kommer, aten kontrol i form af en kropsscanning er mindre tidkrævende end en kropsvisitering.På denne baggrund er det ønskeligt at lade told- og skatteforvaltningen gennemføre enkropsscanning af den enkelte rejsende frem for at lade denne kropsvisitere.Det er Skatteministeriets opfattelse, at toldlovens § 25 som det mindre i det mere giver told- ogskatteforvaltningens personale adgang til at foretage scanning af den rejsende, hvis der er rimeliggrund til at antage, at vedkommende ulovligt medfører varer m.v. skjult på sin person. Afretssikkerhedsmæssige grunde er det imidlertid ønskeligt at have en helt klar hjemmel til detteindgreb.3.3.3. Forslagets indholdDer foreslås et nyt stk. 4 til § 25, hvorefter told- og skatteforvaltningen kan foretage enkropsscanning af rejsende, såfremt den pågældende givet sit samtykke hertil. Kan der ikke opnåssamtykke, vil den pågældende blive kropsvisiteret.
7
4.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Muligheden for at gøre transportvirksomheder ansvarlige for manglende anmeldelse af transportervil fremme efterretteligheden. Dette vil forøge provenuet fra told og afgifter. Det er ikke muligt atskønne over omfanget af denne provenuforøgelse.5.Administrative konsekvenser for det offentlige
Gennemførelse af forslaget vil muligvis kræve tilpasning af aftalen mellem told og politi omopgavens varetagelse. Der vil skulle udarbejdes retningslinjer for den administrative tilrettelæggelseaf midlertidige tilbageholdelser samt information til de rejsende og virksomheder herom.Tilsvarende vil skulle foretages i forbindelse med kontrol af uledsagede forsendelser, hvor der skalfastsættes anmeldelsesprocedurer.Der skal endvidere udarbejdes nye retningslinjer for henvendelse til virksomheder på grund afmanglende anmeldelse ved ind- og udkørsel.Med forslaget gives der skatteministeren bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser omelektronisk anmeldelse af likvide midler. Såfremt denne bemyndigelse udnyttes, vil der skulleetableres et indberetningssystem. Etablering af et TastSelv-indberetningssystem, som ikke kræverinteraktion med andre systemer, skønnes at koste ca. 500.000 kr.Forslaget vil medføre øget anvendelse af ressourcer til undersøgelser i forbindelse medtilbageholdelse af likvide midler samt til registrering og behandling af oplysninger. Det skønnes, atde nye regler om likvide midler vil medføre et merforbrug på ca. 2 årsværk.Forslaget sikrer hjemmel til anvendelse af kropsscannere i toldopgaven. Der er dog ikke i forslagettaget stilling til, hvorvidt kropsscannere faktisk skal anskaffes. Eventuel anskaffelse af scannere vil,afhængigt af antal og anvendelsesfrekvens, medføre engangs- og driftsudgifter samt frigive et antalmandetimer.6.Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget forventes at medføre positive konsekvenser for dansk erhvervsliv, idet de foreslåederegler vedrørende anmeldelse ved grænsepassage må antages at mindske konkurrencen fraudenlandske virksomheder, der indfører varer uden at told- og afgiftsberigtige disse.7.Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet. Overførsel af likvidemidler i uledsagede forsendelser skønnes ikke at være normal praksis i den legale varehandel.8.Administrative konsekvenser for borgerne
8
Forslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne. Retten til at tilbageholdelikvide midler ved manglende angivelse skønnes alene at få konsekvenser for den illegale overførselaf midlerne.9.Miljømæssige konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser.10.Forholdet til EU-retten
Efter art. 1, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 1889/2005 berører forordningenikke nationale foranstaltninger til kontrol med bevægelser af likvide midler inden for Fællesskabet,hvis disse foranstaltninger er truffet i medfør af traktatens art. 58 (nu art. 65 i Traktaten om denEuropæiske Unions Funktionsmåde). Bestemmelsen er en undtagelse til art. 63, der somudgangspunkt forbyder restriktioner i kapitalbevægelser. Art. 65 fastslår, at art. 63 ikke griber ind imedlemsstaternes ret til at træffe de nødvendige foranstaltninger for at hindre overtrædelse af deresnationale ret og forskrifter især på skatte- og afgiftsområdet og i forbindelse med tilsynet medfinansielle institutioner, eller til af administrative eller statistiske hensyn at fastlægge procedurer foranmeldelse af kapitalbevægelser eller til at træffe foranstaltninger, der er begrundet i hensynet tilden offentlige orden eller den offentlige sikkerhed.11.Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Ud over relevante ministerier, styrelser m.v. sendes lovforslaget i høring hos Advokatrådet,Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Danmarks Rederiforening, DanskArbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, DI, Dansk Told- og Skatteforbund, Den DanskeDommerforening, Finansrådet, Politidirektørforeningen, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,Foreningen af Registrerede Revisorer, Håndværksrådet, Nationalbanken, International TransportDanmark, Danmarks Skibsmæglerforening, Foreningen af Danske Transportcentre, DanskeSpeditører, Landbrug og Fødevarer, Landsskatteretten, Skatteministeriets Retssikkerhedschef,Dansk Transport og Logistik, Dansk Skibsleverandør Forening.12. Sammenfattende skemaSamlet vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifterPositiveNegative konsekvenser/merudgifterIngenUdarbejdelse af nyeretningslinjer.Tilrettelæggelse af samarbejdetmed politiet.Merudgifter til ca. 2 årsværk.Etablering af et
Økonomiske konsekvenserfor det offentligeAdministrative konsekvenserfor det offentlige
9
Økonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekvenserfor borgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
PositiveIngenIngen
indberetningssystem til ca.500.000 kr.IngenIngenIngen
IngenIngenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Likvide midler – Anmeldelsespligt og administrativ tilbageholdelseToldlovens § 10 a indeholder bestemmelser om told- og skattemyndighedernes kontrol med varer,der indføres i, udføres fra eller transiterer det danske toldområde. Af hensyn til udvidelsen afanmeldelsespligten til også at omfatte penge m.v. i uledsagede forsendelser foreslås det præciseret,at told- og skattemyndighedernes kontrolbeføjelser også omfatter likvide midler i uledsagedeforsendelser.Der indsættes endvidere et nyt stk. 2, hvorefter likvide midler til en modværdi af 10.000 euro ellerderover i uledsagede forsendelser skal anmeldes til told- og skattemyndighederne senest vedankomst til eller afgang fra det danske toldområde. Det svarer til den eksisterende bestemmelse forrejsende i toldlovens § 23. Der gennemføres samtidig tilsvarende regler som for rejsende medhensyn til mulighed for administrativ tilbageholdelse i op til 72 timer. Det forudsættes, attilbageholdelse – ligesom det er tilfældet ved personlig indførsel – også kan ske iomgåelsessituationer, for eksempel hvis flere samtidigt afsendte forsendelser fra den sammeafsender til den samme modtager tilsammen indeholder likvide midler til over 10.000 euro.Det foreslås, at de nye regler om likvide midler i uledsagede forsendelser har virkning fra og med 1.januar 2011, jf. lovforslagets § 2, stk. 2.Mulighederne for elektronisk angivelse undersøges. Der foreslås derfor indsat en bestemmelse om,at skatteministeren kan fastsætte bestemmelser herom.Til nr. 2Likvide midler – Indsamling og behandling af oplysningerArtikel 3 i forordning nr. 1889/2005 nævner de oplysninger, som rejsende skal afgive i forbindelsemed anmeldelse af medbragte likvide midler af en værdi på 10.000 euro eller derover. I de tilfælde,hvor rejsende medbringer likvide midler af en værdi under 10.000 euro, kan der i medfør afforordningens artikel 5 ske en registrering og behandling af de af myndighederne indsamledeoplysninger, såfremt der er tegn på ulovlige aktiviteter i forbindelse med bevægelser af likvidemidler.
10
Disse muligheder fremgår ikke af toldloven, og loven foreslås derfor ændret, så den kommer til atsvare til forordningen.Der foreslås på denne baggrund tilføjet en ny bestemmelse til lovens § 23, stk. 5, hvori det fastslås,at hvis det af kontrol af likvide midler fremgår, at der er tegn på ulovlige aktiviteter i forbindelsemed bevægelser af disse midler, kan told- og skatteforvaltningen forlange, registrere og behandleoplysningerne om personen og de likvide midler. Arten af de oplysninger, der kan forlanges,registreres og behandles i henhold til den foreslåede bestemmelse, er nævnt i art. 3, stk. 2, samt art.5, stk. 2 i forordning nr. 1889/2005.Til nr. 3KropsscanningDet har tidligere været drøftet, om toldloven indeholdt hjemmel til at anvende kropsscannere ipersonkontrollen. Det blev i den forbindelse besluttet at indsætte en klar hjemmel i toldloven til atkunne anvende kropsscannere i personkontrollen som alternativ til kropsundersøgelse, såfremt denrejsende er indforstået hermed.Det foreslås præciseret, at told- og skatteforvaltningen har mulighed for at foretage kropsscanningaf rejsende. Kropsscanning forudsætter efter forslaget samtykke fra den pågældende, hvilketantages at foreligge, såfremt den pågældende ikke modsætter sig scanning.Der er ikke hermed taget stilling til, om kropsscannere skal anvendes i personkontrollen, men alenetilvejebragt hjemmel i toldloven til anvendelse af kropsscannere, såfremt dette måtte blive besluttet.Til nr. 4Strafansvar for overtrædelse af anmeldelsesforpligtelsen ved uledsagede forsendelserMed den foreslåede bestemmelse indføres der strafansvar for overtrædelse afanmeldelsesforpligtelsen ved uledsagede forsendelser, når disse indeholder likvide midler til enmodværdi af 10.000 euro eller derover, jf. lovforslagets § 1, nummer 1.Til nr. 5Strafansvar for overtrædelse af anmeldelsesforpligtelsen ved grænsepassageEfter toldlovens § 18, stk. 1, skal førere af bl.a. lastbiler i trafik mellem Danmark og tredjelande vedankomst til og før afgang fra det danske toldområde anmelde sig til told- og skatteforvaltningen.Manglende anmeldelse straffes efter § 79, nr. 3, med bøde, forudsat overtrædelsen er sket forsætligteller groft uagtsomt.I praksis har det vist sig at være meget vanskeligt at retsforfølge chaufføren, hvis den pågældendehar bopæl i udlandet. Det foreslås på denne baggrund, at ansvar for overtrædelse afanmeldelsespligten efter toldlovens § 18, stk. 1, på objektivt grundlag tillige kan rettes mod denvirksomhed, der har forestået transporten. Der lægges herved op til, at strafansvaret somudgangspunkt fortsat rettes mod chaufføren – samtidigt med at told- og skattemyndighederne efteren konkret vurdering kan vælge herudover at rette ansvaret mod den virksomhed, der har foreståettransporten.Den foreslåede bestemmelses udtrykkelige henvisning til § 79, stk. 1, nr. 3, indebærer, atvirksomheden kun kan ifalde ansvar såfremt chaufførens manglende anmeldelse har været forsætligeller groft uagtsom.
11
Efter forslaget vil der kunne ifaldes strafansvar for manglende anmeldelse, der skulle være foretagetden 1. januar 2011 eller senere, jf. forslagets § 2.Til nr. 6TilbageholdelseEfter toldlovens § 83, stk. 2, kan told- og skattemyndighederne tilbageholde likvide midler, hvis detmå befrygtes, at disse likvide midler stammer fra eller vil blive brugt til overtrædelse afstraffeloven.Det har vist sig, at det under hensyn til de snævre tidsrammer – specielt i forbindelse med udrejse –stort set er umuligt at opfylde betingelsen som fastsat i toldloven.Efter forordningens art. 4, stk. 2, forudsættes det, at myndighederne ved manglende angivelse afmidlerne administrativt kan tilbageholde de likvide midler i overensstemmelse med nationalebestemmelser herom. De nationale danske bestemmelser – overtrædelse af straffeloven –forekommer for snævre i forhold til forordningen, og der foreslås derfor indsat bestemmelse om, atder kan foretages administrativ tilbageholdelse af pengene med henblik på nærmere undersøgelseraf, om pengene kan sættes i forbindelse med kriminalitet.I tysk gennemførelseslovgivning er der indsat en sådan bestemmelse, som giver toldmyndighederneret til at tilbageholde de likvide midler i op til 48 timer med henblik på at gennemføre undersøgelserheraf. Der er endvidere mulighed for en udenretslig forlængelse under medvirken af en dommer.Den særlige mulighed for udenretslig forlængelse under medvirken af dommer anvendes ikke iDanmark. Det foreslås derfor, at tilbageholdelse kan ske i 72 timer med henblik på undersøgelse af,om pengene stammer fra eller skal bruges til kriminelle aktiviteter.Den ekstra tid vil bl.a. skulle bruges til at undersøge troværdigheden af de afgivne oplysninger samttil opslag i systemer og registre for at se, om den pågældende rejsende tidligere har været involvereti ulovligheder.Det foreslås endvidere, at baggrunden for beslaglæggelse bringes i overensstemmelse medforordning nr. 1889/2005, således at der ikke kun kræves befrygteten overtrædelse af straffeloven,menen overtrædelse af straffeloven eller anden lovgivning, der er undergivet offentlig påtale.Herved opnås der bedre overensstemmelse mellem toldloven og forordningen, der sigter til likvidemidler tilulovlige formål.De nye bestemmelser foreslås indsat i § 83, stk. 2.Til nr. 7PræciseringDet præciseres, at reglerne om tilbageholdelse finder tilsvarende anvendelse i trafikken mellemDanmark og tredjelande.Til § 2
12
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, og at den får virkningfra og med 1. januar 2011.Bilag: –Paralleltekster
13
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formulering§1I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr.867 af 13. september 2005, somændret ved § 4 i lov 513 af 7. juni2006, § 51 i lov nr. 538 af 8. juni2006, lov nr. 1573 af 20. december2006, § 121 i lov nr. 1336 af 19.december 2008 og § 42 i lov nr. 718 af25. juni 2010, foretages følgendeændringer:1.§ 10 aaffattes således:§ 10 a.Told- og skatteforvaltningenforetager kontrol af, at der ikke vedindførsel af varer i, udførsel fra ellertransit af det danske toldområde skerovertrædelse af forbud mod indførsel,udførsel eller transit, der er fastsat afsikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige,veterinære,plantepatologiske,valutamæssige eller andre grunde.Told- og skatteforvaltningen foretagerherunder kontrol med likvide midler,der er indeholdt i uledsagedeforsendelser.Stk. 2.Juridiske eller fysiske personer,der forsender likvide midler til enmodværdi af 10.000 euro eller derover,skal anmelde forsendelsen til told- ogskatteforvaltningen senest i forbindelsemed forsendelsens ankomst til ellerafgang fra det danske toldområde. §83, stk. 2, om administrativtilbageholdelse finder tilsvarendeanvendelse.Stk. 3.Skatteministeren kan fastsættebestemmelseromelektroniskanmeldelse af likvide midler.”2.I§ 23, stk. 5indsættes efter 1.pkt.:Lovforslaget
§ 10 a.Told- og skatteforvaltningenforetager kontrol af, at der ikke vedindrejse i, udrejse fra eller transit afdetdansketoldområdeskerovertrædelse af forbud mod indførsel,udførsel eller transit, der er fastsat afsikkerhedsmæssige, sundhedsmæssige,veterinære,plantepatologiske,valutamæssige eller andre grunde.
§ 23.
14
:Stk. 5.De i stk. 1, 3 og 4 nævntepersoner og personer om bord på skibeog luftfartøjer skal, når told- ogskatteforvaltningen forlanger det,opgive navn og bopæl. Told- ogskatteforvaltningen kan kræve disseoplysninger dokumenteret.§ 25.Stk. 4…”Fremgår det af en kontrol i medføraf stk. 3 eller 4, at der er tegn påulovlige aktiviteter i forbindelse medbevægelser af de likvide midler, kantold- og skatteforvaltningen forlange,registrere og behandle oplysninger ompersonen og de likvide midler.”3.I§ 25indsættes somstk. 4:”Stk.4.Eftersyn som omhandlet i stk.3 kan med den rejsendes samtykkeforetages ved hjælp af røntgen elleranden stråling.”
§ 79.Med bøde straffes den, der4.I§ 79, nr. 3,indsættes efterforsætligt eller groft uagtsomt:”overtræde”: ”§ 10 a, stk. 2,”.3) Overtræder eller forsøger atovertræde § 18, § 19, stk. 1-3, § 20,stk. 2 og stk. 3, § 23, § 27, stk. 2, § 28,stk. 3 og 5, og § 29, stk. 1, 3 og 4.§ 79.Stk. 2…5.I§ 79indsættes somstk. 2:”Stk.2.For overtrædelse afanmeldelsespligten efter § 18, stk. 1,jf. § 79, stk. 1, nr. 3, kan bødeansvaretfor manglende anmeldelse tillige rettesmod den virksomhed, der har foretagettransporten, selv om overtrædelsenikke kan tilregnes denne som forsætligeller uagtsom. For bødeansvaretfastsættes ingen forvandlingsstraf.”6.I§ 83, stk. 2,ophæves2. og 3. pkt.og i stedet indsættes: ”Tilbageholdelsekan ske, hvis det må frygtes, at deomhandlede likvide midler stammerfra eller vil blive brugt til enovertrædelse af straffeloven elleranden lovgivning, der er undergivetoffentlig påtale. Ved iværksættelse aftilbageholdelse finder retsplejelovenskapitel74ombeslaglæggelseanvendelse med de ændringer, derfølger af 1. og 2. pkt. Tilbageholdelsekan endvidere ske administrativt i optil 72 timer med henblik på nærmereundersøgelse af, om de likvide midler
§ 83.Stk. 2.Likvide midler, der svarer tilværdien af 10.000 euro eller derover,og som forefindes i forbindelse medtold- og skatteforvaltningens kontrolefter § 23, stk. 3 og 4, kantilbageholdes af denne myndighed.Tilbageholdelsen kan ske, hvis det måbefrygtes, at de likvide midlerstammer fra eller vil blive brugt til enovertrædelse af straffeloven. Vediværksættelse af tilbageholdelse finderretsplejelovenskapitel74ombeslaglæggelse anvendelse med deændringer, der følger af 1. og 2. pkt.
15
kan sættes i forbindelse medovertrædelser som omhandlet i 2.pkt.”.7.I§ 83indsættes som stk. 6:”Stk.6.Stk. 2, 2.-4. pkt., findertilsvarende anvendelse i trafikkenmellem det danske toldområde ogtredjelande.”
Stk. 6 ...