Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 24
Offentligt
745454_0001.png
745454_0002.png
745454_0003.png
745454_0004.png
Spørgsmål CNick Hækkerup (S)
På hvilken måde har ministeren informeret Folketinget om detmanglende konsolideringsfradrag for de berørte fonde i forbindelsemed behandlingen af skattereformens lovforslag? Såfremt der ikkeer blevet informeret, ønskes begrundelsen herfor oplyst.
Det, der fremgår af bemærkningerne til lovforslagL 195, er alene, at der i 2010 ikke sker reguleringefter personskattelovens § 20. Lovteknisk skerdette ved, at der er fastsat et reguleringstal på100,0 for både 2009 og 2010.Dette medfører, at de fleste bundfradrag oggrundbeløb, der reguleres efter § 20, fastholdes i2010.Dette omfatter også konsolideringsfradraget. Detfremgår således af fondsbeskatningslovens § 5, atkonsolideringsfradraget beregnes på baggrund afden årlige stigningsprocent i reguleringstallet. Nårreguleringstallet er 100,0 i både 2009 og 2010,kan der ikke være tvivl om, at konsoliderings-fradraget i 2010 er nul.Det er ikke udspecificeret i lovforslagets bemærk-ninger, hvilke konsekvenser den manglende regu-lering af § 20 har i 2010 for hver enkelt lovbe-stemmelse, hvor nulreguleringen har betydning.Det er således heller ikke udspecificeret, hvilkekonsekvenser den manglende regulering har forde faglige foreningers konsolideringsfradrag.I forarbejderne er der alene sket en fremhævelseaf de tilfælde, hvor den manglende regulering fårde største varige provenumæssige konsekvenser.Dette skete i besvarelsen af spørgsmål 17 til L
-2-
195. De fremhævede tilfælde er personfradraget,topskattegrænsen, beskæftigelsesfradraget, regi-streringsafgiftens skalaknæk og beskæringen afrentefradraget i store selskaber.Denne fremgangsmåde blev anvendt,- dels fordi en fuldstændig udspecificering afkonsekvenserne af den manglende regule-ring ville have været meget omfangsrig, og- dels fordi de økonomiske konsekvenser afde årlige reguleringer i langt de fleste tilfæl-de er yderst begrænsede.Der er således ca. 75 beløbsgrænser m.v., der re-guleres efter bestemmelsen i personskattelovens §20. Den varige provenuvirkning vedrørende ca.70 af disse beløbsgrænser m.v. skønnes til ca. 100mio. kr. Dette skal ses i forhold til det samledefinansieringsbidrag på 5 mia. kr. fra denne del afskattereformen.Fokus var derfor rettet mod de provenumæssigtmest betydningsfulde elementer.Spørgsmålet er, om det så er godt nok?Hertil vil jeg sige, at bemærkningerne og svarene– uanset længden af disse – aldrig kan blive fuldtudtømmende, således at alle tænkelige forhold be-skrives. Der foretages derfor en afvejning mellemlængde og overskuelighed.Det skal i denne forbindelse også huskes, at L 195indgår i det store skattereformslovkompleks på i
-3-
alt 13 lovforslag, hvor L 195 alene er på godt 70sider, hvoraf bemærkningerne udgør ca. 40 sider.Der er således tale om meget omfangsrige forar-bejder – uanset den manglende udspecificering afkonsekvenserne af den manglende § 20 regule-ring.Det skal også nævnes, at andre organisationer harhaft øje for, at fastfrysningen af reguleringen efter§ 20 har konsekvenser, som rækker ud over ind-komstskattens beløbsgrænser. Der blev såledesspurgt ind til den manglende regulering i 2010 afanskaffelsessummer på landbrugsejendomme efterejendomsavancebeskatningslovens § 5 A.Herudover kan jeg nævne, at der ikke har værettradition for at specificere konsekvenserne forhver enkelt beløbsgrænse m.v., når der er blevetforetaget tilpasninger af § 20 reguleringerne. Detskete f.eks. heller ikke ved indførelsen af ar-bejdsmarkedsbidraget i 1994.Dermed ikke sagt, at det ikke kunne være gjortanderledes. For det kunne det.Vi kunne f.eks. have medtaget den oversigt, somfremgår af mit svar på alm. del spørgsmål 583 frasidste samling, i lovforslaget. Oversigten indehol-der en liste over de lovbestemmelser, der påvirkesaf den manglende § 20 regulering.Når det ikke skete, skyldtes det flere forhold.
-4-
For det første betød nulreguleringen, at ingen be-løbsgrænser ændres fra 2009 til 2010. Alle be-løbsgrænser for 2010 var derfor de samme somfor 2009 og fandtes dermed let tilgængelige ioversigtsform på Skatteministeriets hjemmeside.For det andet blev der fastsat nye grundbeløb i2010 niveau for alle beløbsgrænser, så de nye be-løbsgrænser fremgik direkte af de foreslåede æn-dringer i en række af lovforslagene.Derudover var fokuseringen i lovforslagsbe-mærkningerne fortrinsvis rettet mod nye bestem-melser og nyindførte beløbsgrænser samt den eks-traordinære forhøjelse af topskattegrænsen, dersom den eneste beløbsgrænse forhøjes i 2010.