Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 234
Offentligt
873296_0001.png
873296_0002.png
873296_0003.png
873296_0004.png
873296_0005.png
NotatKoncerncentretEU-programmet17. maj 2010J.nr 10-000234
Statusrapport vedr. EMCS-systemet for 1. kvartal 20101. IndledningFinansudvalget tiltrådte 10. december 2009 Akt C om systemudvikling i forbin-delse med implementering af it-systemet Excise Movement and Control System(EMCS). Jf. Budgetvejledningens pkt. 2.2.18.2 skal der fra udvalgets tiltrædelseaf ansøgningen og ét år frem kvartalsvis rapporteres på fremdriften i projektet.Skatteministeriet (SKM) afgiver hermed kvartalsrapport vedrørende EMCSdækkende 1. kvartal af 2010. Rapporten giver en kort status for projektets forløbi det forgangne kvartal i forhold til tidsplan og leverancer samt en redegørelse forudviklingen i projekternes økonomi og risici.2. StatusSKM har i februar 2010 indgået kontrakt med det græske firma European Dy-namics S.A. om udvikling og idriftsættelse af EMCS-systemet pr. 1. januar 2011.Leverandøren har leveret EMCS-systemet til Cypern og Malta, og det er deresstandardsystem, der tages udgangspunkt i ved udviklingen af det danske EMCSsystem. Arbejdet med at analysere og specificere nationale krav til det danskeEMCS-system forventes afsluttet medio maj 2010.SKM forventer, at projektets tidsplan holder, og at idriftsættelsen af EMCS-systemets funktionelle stadie FS0/1 vil ske senest 1. januar 2011.EMCS systemets funktionelle stadie FS2 kan udvikles uden nyt udbud, da dennefunktionalitet var med i udbuddet som en option. EMCS fase 2 skal være gen-nemført inden 1. januar 2012, hvor det funktionelle stadie FS2 ifølge EUs nuvæ-rende tidsplan skal være idriftsat.
Side 1 / 5
3. Økonomi3.1 Det forventede investeringsbudget
Mio. kr.
Budget jf. AktueltAkt Cbudget10/12/200931,617,45,831,486,220,720,57,732,381,2
Afvigelsetil Akt C-10,93,11,90,9-5,0
It-udviklingsudgifterEksterne konsulenterUddannelse, rejserinformation mv.LønudgifterI altTabel 1
Som det fremgår, er det aktuelle budget nedjusteret i forhold til det tiltrådte bud-get indeholdt i Akt C. Det skyldes, at it-udviklingsudgifterne efter kontraktind-gåelse har vist sig at være lavere end oprindeligt estimeret. Dette skyldes, at denvalgte leverandør har en billigere pris på udviklingsopgaven. Til gengæld er derflere omkostninger forbundet med det valgte tilbud i form af behov for flere eks-terne konsulenttimer. Der har desuden været behov for konsulentbetaling tilKammeradvokaten i forbindelse med det sidste udbud. Rejseudgifterne er for-øget som følge af valget af en udenlandsk leverandør, og de lidt forhøjede internelønudgifter beror på behov for ekstra interne ressourcer i afklarings- og analyse-fasen.
3.2 Det faktiske forbrug
Mio. kr.It-udviklingsudgifterKonsulenterUddannelse, rejser, info.mv.LønI altDrift i projektperiodenSamlet budget
Forbrug20100,00,60,10,61,30,01,3
Budget201013,89,81,78.233,50,634,1
Restbudget201013,89,21,67,632,20,632,8
Tabel 2 - Faktisk forbrug på EMCS-systemet pr. 31/3 2010.
Side 2 / 5
3.3 Business case:
Mio kr.InvesteringDrift af systemer i og udenfor projektperiodenEffekt årsværkEffekt It-driftsbesparelserSamlet effektAkkumuleret effekt
20040,00,00,00,00,00,0
2005-2,40,00,00,0-2,4-2,4
2006-3,10,00,00,0-3,1-5,5
2007-4,40,00,00,0-4,4-9,9
2008-5,20,00,00,0-5,2-15,1
2009-8,30,00,00,0-8,3-23,4
2010-20,0-0,6-0,30,0-20,9-44,3
2011-16,5-7,8-1,80,0-26,1-70,4
2012-5,0-4,5-2,70,0-12,2-82,6
2013-2,7-4,3-2,70,0-9,8-92,4
2014-2,6-4,3-2,70,0-9,6-102,0
2015-2,5-4,3-2,70,0-9,4-111,4
2016-2,3-4,3-2,70,0-9,3-120,7
2017-2,2-4,3-2,70,0-9,2-129,9
2018-2,0-4,3-2,70,0-9,0-138,9
2019-1,9-4,3-2,70,0-8,9-147,8
Tabel 3 - Business Case for EMCS-projektet
Den samlede business case for projektet fremgår af tabel 3, hvor både projektud-gifter og driftsudgifter er indregnet. I forhold til business casen i Akt C er bereg-ningerne nu lavet på baggrund af den indgåede kontrakt og hermed med et merekonkret kendskab til omkostningerne. Investeringerne er tidsmæssigt rykket lidtfrem, og driften af systemet bliver billigere end oprindeligt forventet.Effekten på det interne årsværksforbrug forventes at blive -2,7 mod -1,4 i Akt C.Den nye vurdering skyldes, at projektet i afklaringsfasen har fået et bedre kend-skab til den organisatoriske påvirkning ved ibrugtagning af systemet. Den ak-kumulerede effekt over perioden er ændret fra -201 mio.kr til -148 mio. kr., hvil-ket primært skyldes væsentligt lavere drifts- og vedligeholdelsesomkostningerneend forudsat i Akt C.4. RisiciRisikovurdering:
Den samlede konklusion på risikovurderingen af projektet er opsummeret i ne-denstående tabel. Niveau 5 vægtes som den højeste risiko.Niveau2 3 4XXXXXX
RisikofaktorØkonomiOrganisationTeknisk løsningLeverandørInteressenterSamlet risikovurdering
1
5
Økonomi:
SKM vurderer, at risikofaktoren økonomi er faldet fra fire til tre, da der nu ervalgt en leverandør. Udviklingskontrakten er baseret på en fast pris på leveran-cen, og leverancevederlaget sætter rammerne for en del af projektøkonomien.Økonomien kan dog blive påvirket negativt, hvis der skal implementeres mangeændringsanmodninger undervejs i realisering af projektet. Disse ændringsan-modninger kunne ske som følge af udskydelser fra EU’s side, hvilket fortsatprissættes til 10,3 mio. kr. samt uafdækkede krav i forbindelse med integrationentil it-infrastrukturen, som beskrevet nedenfor under ’teknisk løsning’, hvilketprissættes til 0,5 mio. kr. Disse to risikofaktorer er beskrevet nedenfor og pris-sættes dermed samlet til 10,8 mio. kr.
Side 3 / 5
De oprindeligt estimerede samlede udgifter til udvikling af EMCS-systemet in-klusiv renter var i alt 86,2 mio. kr. Summen af de oprindeligt estimerede samledeudviklingsomkostninger og værdien af de nævnte potentielle risici er 97,0 mio.kr. Desuagtet størrelsen af det aktuelle budget anses de 97,0 mio. kr. estimeret iAkt C fortsat som maksimum for udgifter til projektet.Organisation:
Risikofaktoren er uændret. Implementeringen af EMCS-systemet forventes ikkeat medføre nævneværdige problemer for SKMs organisation. Der vil dog være etbehov for at oplære medarbejdere til at håndtere systemet, specielt med de risi-koanalysemuligheder systemet giver efter implementeringen af FS2. Projektetimødegår dette ved at udarbejde uddannelsesmateriale samt inddrage interne’implementeringsagenter’ fra driften i udviklingsarbejdet.Teknisk løsning:
Risikofaktoren er uændret. Den valgte leverandør tilbyder en generisk forret-ningsapplikation, der som nævnt allerede er implementeret i to andre EU-medlemslande.Der skal nu foretages en integration til dele af SKMs it-infrastruktur og heri lig-ger projektets største risiko. Få projekter i SKM har leveret forretningsapplikati-oner baseret på it-infrastrukturen. I analysefasen er der tildelt ekstra ressourcersom vil indgå i et tæt samarbejde med leverandøren for at minimere risikoen vedat udvikle en brugergrænseflade til EMCS-systemet som passer ind i SKMs por-tal.Leverandører:
Risikofaktoren er uændret. Der er som nævnt valgt en leverandør til EMCS-systemet, og den valgte leverandør har et godt kendskab til kravene til løsningen.Da systemudviklingen sker under tidspres, er det vigtigt, at der er et godt samar-bejde med leverandøren. Dette bliver håndteret gennem den samarbejdsorganisa-tion som er etableret med leverandøren efter kontraktindgåelsen. Da den valgteleverandør er græsk, er der afsat midler til rejseaktivitet.Interessenter:
Risikofaktoren er uændret. For virksomheder, der handler med punktafgiftsplig-tige varer, vil det blive obligatorisk at anvende EMCS-systemet. EMCS-systemetvil for Danmarks vedkommende berøre ca. 450 oplagshavere og 3.000 registre-rede varemodtagere. Det forventes, at det danske EMCS system årligt skal hånd-tere ca. 100.000 elektroniske ledsagedokumenter. For at skabe en positiv hold-ning til systemet, inddrages virksomhederne på brancheorganisationsniveau ak-tivt via en referencegruppe. Der lægges endvidere vægt på, at alle virksomhederløbende får massiv information og instruktion om EMCS-systemets indhold,funktioner og drift.EU er en anden interessent. Konsekvenserne af endnu en udskydelse fra EU’sside er estimeret til 10,3 mio. kr. Dette beløb svarer til et års interne omkostnin-
Side 4 / 5
ger, løn og udgifter til eksterne konsulenter. Der forsøges derfor presset på fradansk side for, at EU leverer på de aftalte tidspunkter.Samlet risikovurdering:
Som det fremgår af ovenstående, er forventningen, at EMCS-systemet kan være idrift til tiden og for den beregnede pris, forudsat der ikke indtræffer udskydelserfra EUs side og/eller opstår problemer med den tekniske løsning, hvilket i så faldvil kunne betyde en fordyrelse på op til 10,8 mio. kr.
Side 5 / 5