Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 233
Offentligt
872755_0001.png
872755_0002.png
872755_0003.png
872755_0004.png
872755_0005.png
872755_0006.png
872755_0007.png
872755_0008.png
872755_0009.png
872755_0010.png
872755_0011.png
872755_0012.png
872755_0013.png
872755_0014.png
872755_0015.png
872755_0016.png
872755_0017.png
872755_0018.png
872755_0019.png
872755_0020.png
872755_0021.png
872755_0022.png
872755_0023.png
872755_0024.png
872755_0025.png
2. juli 2010
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2010Dagsorden 1. udgave
1.
Den europæiske finansielle tilsynspakkea)(evt.) Et europæisk råd for systemiske risici (ESRB)-Politisk enighedKOM(2009) 500, KOM(2009) 499(evt.) Finansielle tjenesteydelser – Et europæisk system for finansielt tilsyn(ESFS)-Politisk enighedKOM(2009) 502, KOM(2009) 501, KOM(2009) 503(evt.) Præcisering af beføjelser for EU-tilsynsmyndigheder på det finansielleområde (Omnibus-direktiv I)-Politisk enighedKOM(2009) 576
b)
c)
2.
(evt.) Finansielle tjenesteydelser, alternative investeringsenheder (AIFM)-Politisk enighedKOM(2009) 207Det belgiske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår 2010-PræsentationKOM-dokument foreligger ikkeOpfølgning på møde i Det Europæiske Råd den 17. juni 2010a)(FF) Kommissionens meddelelse om styrket økonomisk-politisk samarbejdefor stabilitet, vækst og beskæftigelse - redskaber til stærkere økonomisk ledelse iEU-PræsentationKOM(2010) 367/2Andre punkter fra Det Europæiske Råd-Udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikke
3.
4.
b)
5.
De overordnede økonomisk-politiske retningslinjer (BEPG)-VedtagelseKOM(2010) 193
2
6.
Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for uforholdsmæssigtstore underskuda)Vurdering af effektive tiltag foretaget af Belgien, Tjekkiet, Tyskland, Irland,Spanien, Frankrig, Italien, Nederlandene, Østrig, Portugal, Slovenien og Slova-kiet-RådskonklusionerKOM(2010) 329Beslutninger om eksistensen af uforholdsmæssigt store underskud i samt ved-tagelse af henstillinger til Danmark, Finland og Cypern-Rådsbeslutninger og rådshenstillingerKOM-dokument foreligger ikke
b)
7.
(evt.) Vedtagelse af beslutning om optagelse af Estland i eurosamarbejdet den 1. janu-ar 2011-VedtagelseKOM(2010) 239, KOM(2010) 240EU’s budget for 2010a)Ændringsbudget 5 om UK-rabatten mv.-VedtagelseKOM(2010) 320Ændringsbudget 6 om Den Fælles Udenrigstjeneste-VedtagelseKOM(2010) 315
8.
b)
9.
(FF) Tidsfristen for høring af de nationale parlamenter vedrørende EU's budget for2011-VedtagelseKOM-dokument foreligger ikkeFinansiel bistand mht. nedlukning af blok 1-4 på Kozloduy kernekraftværket i Bulga-rien-VedtagelseKOM(2009) 581EventueltSiden sidsta)b)Grundnotat vedrørende kreditvurderingsbureauerGrundnotat vedrørende grønbog om corporate governance i finansielle institu-tioner og aflønning
10.
11.12.
3
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkt, som skønnes at vedrø-re Skatteudvalgets ansvarsområde:3.Det belgiske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår 2010-Præsentation
4
Dagsordenspunkt 3:
Det belgiske formandskabs arbejdsprogram for ECOFIN i 2.halvår 2010
Resumé
Belgien overtager EU-formandskabet i 2. halvår 2010. Det nye belgiske formandskab fremlægger påECOFIN den 13. juli 2010, som det er normal praksis, arbejdsprogrammet for ECOFIN i formand-skabsperioden.Baggrund og indhold
Arbejdsprogrammet for det belgiske formandskab i 2. halvår 2010, herunder også for arbej-det i ECOFIN, er blevet offentliggjort ultimo juni. Arbejdet i ECOFIN ventes også underdet belgiske formandskab at være domineret af håndteringen af den økonomiske og finan-sielle krise. Det fortsatte arbejde med sikringen af den finansielle stabilitet og holdbarhedenaf de offentlige finanser vil være vigtige fokusområder for formandskabet. Forventeligt vilformandskabet have følgende prioriteter for ECOFIN’s arbejde i 2. halvår 2010:1.2.3.4.5.6.Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for uforholdsmæssigtstore underskudStyrket koordination af de økonomiske politikker og strengere budgetdisciplinForberedelse af G20-møderEuropa 2020-strategien og de økonomisk-politiske retningslinjerSkatte- og afgiftssagerFinansielle sager
Derudover ventes formandskabet også at prioritere forberedelsen af de kommende for-handlinger sidst på året i Cancún, Mexico om finansiering til imødegåelse af klimaforan-dringer, kvaliteten af de offentlige finanser og de finanspolitiske rammer i EU-landene samtkommende rapporter om pension og sundhedsvæsen. Endeligt er man i ECOFIN nået tilenighed om en revision af EIB’s eksterne lånemandat. Sagen ligger under den fælles beslut-ningsprocedure. Det forventes, at man vil kunne nå en endelig aftale i oktober i år.Ad 1. Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten: Proceduren for uforholds-mæssigt store underskudECOFIN ventes på alle rådsmøderne i 2. halvår 2010 at have den løbende implementeringaf Stabilitets- og Vækstpagten, herunder den løbende behandling af henstillinger i under-skudsproceduren, på dagsordenen. Derudover ventes ECOFIN frem til DER i december atgøre status for exitstrategierne for de statslige hjælpepakker der blev etableret under krisen.Ad 2. Styrket koordination af de økonomiske politikker og strengere budgetdisciplinTaskforcen under formanden for Det Europæiske Råd vil i oktober skulle aflevere en rap-port til DER med forslag om styrkelse af koordinationen af de økonomiske politikker i EU.ECOFIN ventes i oktober at forberede rådskonklusioner herom som input til DER.Kommissionen ventes hurtigt efter DER at ville fremsætte konkrete forslag til implemente-ring af taskforcens anbefalinger. Kommissionen har d. 30. juni offentliggjort en yderligeremeddelelse vedrørende styrket økonomisk samarbejde i forlængelse af Kommissionensmeddelelse af 12. maj i år. ECOFIN ventes på mødet 13. juli have en første drøftelse afmeddelelsen.Ad 3. Forberedelse af G20-møder
5
ECOFIN vil skulle forberede G20 finansministermødet 22-23. oktober i Gyeongju, Sydko-rea, og vil også skulle bistå DER i forberedelsen og opfølgningen på G20-topmødet i Seoul,Sydkorea 11-12. november. En central sag i efteråret vil være en reform af IMF’s fordelingaf kvoter og stemmer til medlemslandene, hvor der arbejdes efter en deadline i januar 2011.G20-landene har indikeret, at man vil søge at finde en løsning på G20-topmødet i Seoul. Englobal bankskat, exit-strategier, den fælles ramme for stærk, balanceret og bæredygtig vækstsamt reformer af den finansielle regulering må også forventes at være på dagsordenen iSeoul. En væsentlig bestemmende faktor for EU’s indflydelse på den globale politiske sceneer, at medlemslandene ”taler med en stemme”. Formandskabet vil arbejde mod en bedrekoordinering af medlemslandenes synspunkter.Ad 4. Europa 2020-strategien og de økonomisk-politiske retningslinjerECOFIN ventes på mødet 13. juli formelt at vedtage de overordnede økonomisk-politiskeretningslinjer (BEPG). ECOFIN og DER vil i efteråret skulle følge op på implementerin-gen af Europa 2020-strategien, herunder de nationalt fastsatte mål og flagskibsinitiativer.Sagen ventes at være på dagsordenen for ECOFIN i oktober og formentlig også i decem-ber. Formandskabet prioriterer sikringen af den finanspolitiske holdbarhed i medlemslan-dene. Det kræver, at fokus rettes med strukturelle reformer, som tager højde for demografi-ske forandringer og svagere konkurrenceevne i EU-landene.Ad 5. Skatte- og afgiftssagerFormandskabet ventes generelt at fortsætte arbejdet med forenkling og modernisering afskatte- og afgiftssystemerne med det formål at reducere de administrative omkostninger ogforbedre det indre marked. Formandskabet ventes at fortsætte arbejdet med pakken af initi-ativer vedrørende styrket informationsudveksling, bistandsdirektivet, rentebeskatningsdirek-tivet samt aftaler med tredjelande om udveksling af information vedrørende direkte beskat-ning, ligesom formandskabet vil fortsætte arbejdet med at sikre korrekt selskabsbeskatningpå lige konkurrencevilkår inden for rammerne af EU’s adfærdskodeks. Endvidere ventesformandskabet at behandle direktivforslag om moms i forbindelse med finansielle ydelserog forsikringsydelser, direktivforslag om revision af særordningen for moms af rejseydelser,postmoms og forslag til ny rådsforordning vedrørende moms. Endelig ventes det, alt af-hængig af tidspunktet for fremsættelse af et forslag fra Kommissionen, at formandskabetindleder behandling af revision af energiafgiftsdirektivet.Ad. 6. Finansielle sagerDet belgiske formandskab ventes at fortsætte arbejdet med at reformere de finansiellerammer i EU. Der arbejdes fortsat på enighed med Parlamentet vedrørende regulering afalternative investeringsfonde (AIFM). Et kompromis om AIFM-direktivet kan blive ud-skudt til efteråret, som følge af uenigheder mellem rådet og Parlamentet. Det belgiske for-mandskab ventes endvidere at fortsætte arbejdet med en række andre finansielle sager, her-under revision af lovgivning vedrørende kreditvurderingsbureauer samt indskyder- og inve-storgarantier samt kommende forslag vedrørende regulering af kortsalg og handel med de-rivater. Endvidere vil formandskabet fortsætte arbejdet i relation til kriseforebyggelse ogkrisehåndtering, herunder på basis af kommende forslag fra Kommissionen vedrørendeafviklingsfonde og bankafgifter. Endelig vil formandskabet fortsætte arbejdet med revisio-nerne af kapitalkravsdirektivet.Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant
6
Nærhedsprincippet
Ikke relevantEuropa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om formandskabets ECOFIN-arbejdsprogram.Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Formandskabets ECOFIN-arbejdsprogram har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konse-kvenser for Danmark.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomi-ske konsekvenser. De konkrete sager på ECOFIN’s dagsorden i 2. halvår 2010 kan imidler-tid have økonomiske og lovningsmæssige konsekvenser for Danmark.Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Holdning
Dansk holdningFra dansk side kan man generelt støtte den overordnede prioritering i det belgiske formand-skabs arbejdsprogram for ECOFIN i 2. halvår 2010, i det holdninger til de konkrete sagerindstilles efterhånden som de måtte blive aktuelleAndre landes holdningerEU-landene ventes at udtrykke generel støtte til det belgiske formandskabs arbejdsprogramfor ECOFIN i 2. halvår 2010.
7
BilagOversigt over løbende ECOFIN-sager og initiativerSag/initiativ/hjemmelForløb/status
Det belgiske formandskabs Det belgiske formandskab ventes at præsentere sit arbejdsprogram forECOFIN-arbejdsprogram det økonomiske og finansielle område ved ECOFIN den 13. juli 2010.Traktatens artikel 126(kvalificeret flertal)Proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud og Stabili-tets- og Vækstpagten.Eurolandene afleverer stabilitetsprogrammer og de øvrige medlems-lande konvergensprogrammer. De opdaterede stabilitets- og konver-gensprogrammer forventes behandlet af ECOFIN på mødet i marts2010 og muligvis på flere møder i løbet af det spanske formandskab.ECOFIN opnåede på et møde den 20. marts 2005 enighed om enaftale om ’forbedring af implementeringen af Stabilitets- og Vækstpag-ten’ i form af en rapport, som efterfølgende blev endosseret på DetEuropæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Rapporten er herefter ud-møntet i konkrete justeringer af Pagtens forordninger mv. Rådets for-ordninger nr. 1055/2005 og 1056/2005, blev endelig godkendt den 27.juni 2005. Den reviderede adfærdskodeks for stabilitets- og konver-gensprogrammerne blev godkendt i ECOFIN den 10. oktober 2005.ECOFIN ventes under det spanske formandskab at fortsætte imple-menteringen af den reformerede Stabilitets- og Vækstpagt, herunder atvedtage udtalelser om medlemslandenes opdaterede stabilitets- ogkonvergensprogrammer samt igangsætte proceduren for uforholds-mæssigt store budgetunderskud for de lande der i 2010 skønnes atoverstige referenceværdierne for de offentlige finanser.Overordnet økonomiskpolitik – de integrerederetningslinjer (IG): over-ordnede økonomisk-politiske retningslinjer(BEPG) samt retningslinjerfor medlemslandenes be-skæftigelsespolitikTraktatens artikel 121(kvalificeret flertal)
Som led i vedtagelsen af Europa 2020-strategien under det spanskeformandskab, er de integrerede retningslinjer, bestående ad de over-ordnede økonomisk-politiske retningslinjer (Broad Economic PolicyGuidelines – BEPG) samt retningslinjer for medlemslandenes be-skæftigelsespolitikker, blevet revideret.Processen følger den nye koordinationsprocedure, hvorefter Rådetendeligt skal vedtage de nye retningslinjer på baggrund af Det Euro-pæiske Råds konklusioner herom. Europa-Parlamentet skal høres vedr.beskæftigelsesretningslinjerne. DER drøftede de nye integrerede ret-ningslinjer i juni, og de ventes formelt vedtaget under det belgiskeformandskab. For så vidt angår de overordnede økonomisk-politiske
8
retningslinjer (BEPG’erne), vil det ske på ECOFIN d. 13. juli.Europa 2020: Drøftelse afnationale reformprogram-mer og eventuelle landespe-cifikke anbefalingerTraktatens artikel 121(kvalificeret flertal)ECOFIN ventes i 2. halvår 2010 at skulle drøfte de nationale reform-programmer udarbejdet under den nye Europa 2020-strategi, hvorlandene bl.a. skal fastsætte nationale mål indenfor de 5 overordnedeEU-målsætninger for beskæftigelse, klima/energi, forskning/udvikling,uddannelse samt fattigdom/social inklusion, og årligt opgøre frem-skridt imod disse mål. De nationale reformprogrammer ventes desu-den at skulle identificere de vigtigste nationale flaskehalse for langsig-tet vækst samt angive hvorledes disse adresseres gennem passendestrukturreformer m.v.Drøftelsen af de nationale reformprogrammer vil eventuelt blive led-saget af landespecifikke anbefalinger. Afhængigt af formandskabet ogKommissionen er det imidlertid muligt, at dette i stedet udskydes til 1.halvår 2011 for at kunne ske samtidig med vurderingen af landenesstabilitets- og vækstprogrammer.Der ventes i 2. halvår 2010 på ECOFIN ligeledes en drøftelse af denførste af i alt syv tematiske dele af Europa 2020-strategien, Kommissi-onens flagskibsinitiativ vedr. forskning, udvikling og innovation, bl.a.som bidrag til drøftelsen i Det Europæiske Råd i oktober.Makroøkonomisk dialog(Køln-processen)Møde med deltagelse af repræsentanter fra ECOFIN, Rådet (social- ogarbejdsministre), ECB og arbejdsmarkedets parter. Dialogen afholdes iforbindelse med ECOFIN to gange årligt.EU’s budget for 2011: På Rådsmødet i marts forventes ECOFIN atvedtage en række prioriteter for det kommende års budget, bl.a. vedr.budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk forvaltning. Kommissionenforventes den 18. maj 2010 at præsentere ECOFIN for et foreløbigtudkast til EU’s budget for 2011, hvorefter ECOFIN forventes at fore-tage sin behandling af budgetforslaget den 23. juli 2010. Budgetproce-duren påvirkes af implementeringen af Lissabon-traktaten, idet der i2010 kun vil blive foretaget en behandling af budgettet mod hidtil to. Itilfælde af uenighed mellem Råd og Parlament efter behandlingen, vilparterne indgå i en forligsprocedure i stedet for en andenbehandling.Lissabon-traktaten forventes endvidere under spansk formandskab atmedføre gennemførelse af en forordning for de flerårige finansiellerammer samt muligvis enfast trackrevision af Finansforordningen.Review: Kommissionens hvidbog om budget review er gentagne gangeblevet udsat, og forventes nu tidligst at foreligge sent i foråret 2010.Budget reviewet er ikke en spansk prioritet, og det er derfor usikkert,om det spanske formandskab vil påbegynde behandlingen af dette.
Budgetsager
9
Skulle det ske, er det endvidere uklart, om ECOFIN vil blive involve-ret. DER vedtog d. 11. december 2009 konklusioner, der opfordrerKommissionen til at komme med sin rapport om budget reviewet itide til at der kan udstikkes prioriteter i løbet af 2010.Decharge: På mødet i ECOFIN den 18. november 2009 præsentere-de Revisionsretten sin årsberetning for regnskabsåret 2008 med tilhø-rende revisionserklæring. Herefter behandles beretningen i Rådetsbudgetudvalg og Coreper med henblik på udarbejdelse af henstillingfra Rådet til Europa-Parlamentet om meddelelse af decharge til Kom-missionen for gennemførelsen af budgettet, jf. artikel 319, stk. 1 i Lis-sabon-traktaten. Henstillingen forventes vedtaget i ECOFIN 16. feb-ruar 2010.Byrdefordeling vedr. klimaDen nedsattefriends of the presidency-gruppe,som skal udarbejde anbefa-linger til en løsning på byrdefordelingen internt i EU af den langsigte-de klimafinansiering, vil skulle afrapportere til DER i marts 2010.Dette vil ifølge det spanske formandskab ske via ECOFIN.ECOFIN ventes i 2. halvår 2010 at drøfte elementer i Kommissionensplaner for en relancering af det indre marked, bl.a. på baggrund afMonti’s rapport. Kommissionen ventes i september 2010 at offentlig-gøre en meddelelse som opfølgning på Monti-rapporten. Meddelelsenvil danne grundlag for en ny indre markeds-pakke, der forventes frem-lagt i sommeren 2011.I Monti-rapporten fokuseres på, at relanceringen bør ske i form af ensammenhængende og balanceret strategi, der både indeholder forslagtil yderligere integration og liberalisering, og som samtidigimødekommer ønsket om et mere socialt ansvarligt EU (f.eks. i formaf øget skattekoordinering og beskyttelse af arbejdsretlige hensyn).Målsætningen er at fjerne de handelshindringer, der stadig findes forvarer, tjenesteydelser, kapital og personer, sikre bedre håndhævelse oganvendelse af reglerne, samt skabe fornyet konsensus om det indremarked. Af relevante fokusområder peges bl.a. på det digitale indremarked, et indre marked for grøn vækst samt et mere velfungerendemarked for borgere, forbrugere og SMV’er.StatistikPå ECOFIN den 28. november 2006 vedtog Rådet, på baggrund afden Økonomiske og Finansielle Komités (EFC) statusrapport, konklu-sioner som fremhæver nødvendigheden af reduktioner af de admini-strative byrder forårsaget af statistikrapportering i EU. Desuden op-fordrede ECOFIN til, at Kommissionen fortsætter sine analyser afmulighederne for at overgå til et ”Single Flow”-system for intern vare-handel i EU, således at handler mellem to EU-lande alene afrapporte-
Indre marked
10
res af det eksporterende land.På ECOFIN den 13. november 2007 drøftedes reduktionen af de sta-tistiske byrder og Rådet anerkendte det arbejde, der er blevet iværksat,men opfordrede samtidig Kommissionen til at fremskynde arbejdet.ECOFIN drøftede endvidere rammerne for statistisk produktion ogvedtog en beslutning om oprettelsen af et rådgivende organ og et råd-givende udvalg herom.
11
Skatte- og afgiftssagerSag/initiativ/hjemmelForløb/status
1) 1997-skattepakken
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale om enskattepakke, som dengang omfattede:- Beskatning af opsparing (rentebeskatningsdirektivet),- Beskatning af renter og royalties og- Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning.ECOFIN vedtog skattepakken (rentebeskatningsdirektivet ogrente-/royaltydirektivet samt en rådsresolution om rentebeskat-ning og adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning) den 3. juni2003.Rentebeskatningsdirektivets (Direktiv 2003/48/EF) ikrafttrædenafhang af aftaler dels mellem EU og fem tredjelande (herunderSchweiz), dels mellem hvert EU-land og ti områder tilknyttet UKog Nederlandene. ECOFIN konstaterede den 7. juni 2005, atforudsætningerne for direktivets ikrafttræden den 1. juli 2005 varopfyldt, og alle 40 parter i direktivet og rentebeskatningsaftalerneanvender direktivet med virkning fra denne dato.
2) Rentebeskatningsdirek-tivet
Efter rentebeskatningsdirektivet skal medlemsstaterne sikre be-skatningen af indkomst fra opsparing ved (automatisk) udveks-ling af oplysninger om rentebetaling fra en medlemsstat til enfysisk person i en anden stat. Luxembourg og Østrig har dog enundtagelse, så de skal sikre beskatningen ved at opkræve kildeskataf rentebetalingen. Overgangsordningen løber, indtil Schweiz,Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino accepterer, atdisse 3.-landes skattemyndigheder skal give skattemyndighedernei EU’s medlemsstater oplysninger om rentebetalinger fra 3.-landene til personer i medlemsstaterne, når medlemsstaterne an-moder om disse oplysninger.Efter rentebeskatningsdirektivets artikel 18 skal Kommissionenhvert tredje år aflægge rapport til Rådet om, hvorledes direktivetvirker, og eventuelt foreslå Rådet de ændringer af direktivet, sommåtte være nødvendige for bedre at sikre en reel beskatning afindtægter fra opsparing og fjerne uønskede konkurrencefordrej-ninger.Kommissionen fremlagde en foreløbig rapport for ECOFIN 14.maj 2008 om erfaringen med direktivets virkninger. Kommissio-nen fremlagde den endelige rapport til Rådet den 15. september2008.
12
Kommissionen fremsatte herefter 13. november 2008 forslag tildirektiv om ændring af rentebeskatningsdirektivet. Der foreslåsen række tekniske ændringer for at sikre direktivets effektivitet.Forslaget blev forelagt for ECOFIN i december 2008. I 1. halvår2009 har en arbejdsgruppe drøftet forslaget, og det tjekkiskeformandskab har forelagt en fremskridtsrapport forud for ECO-FIN 10. juni 2009.Under det svenske formandskab blev der arbejdet videre medforslaget – uden at der blev opnået enighed om ændringerne.Luxembourg og Østrig kæder forslaget sammen med forslag omnyt bistandsdirektiv samt anti-svigsaftaler (jf. punkt 7 og 8).Det spanske formandskab forelagde sagen for ECOFIN 19. ja-nuar 2010, uden at der blev opnået enighed.Sagen ventes drøftet i ECOFIN i 2. halvår af 2010.3) Renter og royaltiesDirektivet om rente-/royaltybetalinger mellem forbundne selska-ber i forskellige EU-lande blev vedtaget af ECOFIN den 3. juni2003 som led i vedtagelsen af den samlede skattepakke, jf. oven-for.Kommissionen fremsatte 30. december 2003 et forslag til æn-dring af rente-/royaltydirektivet. Kommissionen foreslog enpræcisering af direktivet, således at et EU-lands pligt til atundlade kildebeskatning af renter og royalties bliver betinget af,at det selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, eromfattet af en effektiv beskatning i dette land.ECOFIN kunne den 7. juni 2005 ikke opnå enighed om det fore-slåede ændrings-direktiv, idet et medlemsland ikke kunne accep-tere forslaget.Efterfølgende har en arbejdsgruppe drøftet sagen og et nyt kom-promisforslag, som kunne accepteres af det pågældende med-lemsland, men ikke af et andet medlemsland.Arbejdsgruppen drøftede sagen igen i november 2009, men derhar fortsat ikke kunnet opnås enighed.Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2010.4) Adfærdskodeks for er-Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre
13
hvervsbeskatningMellemstatslig aftale af 1.december 1997.
skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen, vare-tages af EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at EU-landene ophæver eller ændrer deres ordninger, som er i strid medkodeksen (Rollback), og at EU-landene ikke indfører nye ordnin-ger i strid med kodeksen (Standstill).ECOFIN godkendte den 3. juni 2003 en rapport fra adfærdsko-deksgruppen om gennemført eller planlagt afvikling af eksiste-rende skadelige ordninger. Rådet godkendte, at ændringerne –som beskrevet i rapporten – var tilstrækkelige og gav tilladelse tiltidsbegrænsede forlængelser af visse ordninger efter den princi-pielle afviklingsfrist ved udgangen af 2005.ECOFIN har efterfølgende løbende modtaget rapporter om ar-bejdet i adfærdskodeksgruppen – senest i ECOFIN 8. juni 2010.Gruppen påbegyndte i 1. halvår 2009 behandlingen af etfremtidigt arbejdsprogram, som ligger udover rollback ogstandstill, nemlig anti-misbrug, gennemsigtighed oginformationsudveksling i sager om interne transaktioner mellemkoncernforbundne selskaber (transfer pricing), administrativpraksis og forholdet til 3.-lande. Denne del af arbejdsprogrammetplanlægges afsluttet i 2. halvår 2010.Sagen ventes behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2010.
5) Selskabsbeskatning
EU-kommissionen udsendte i 2001 en meddelelse på baggrundaf undersøgelser af selskabsbeskatningen i EU.Økonomi- og finansministrene havde på deres uformelle møde iseptember 2004 en generel drøftelse vedr. mulighederne for enfælles selskabsskattebase. Det blev i den forbindelse besluttet atnedsætte en teknisk arbejdsgruppe, der skulle undersøge mulig-heder for og konsekvenser ved etablering af en fælles konsolide-ret selskabsskattebase i EU (Common Consolidated CorporateTax Base (CCCTB)).Kommissionen præsenterede på ECOFIN den 28. november2006 en meddelelse om det hidtidige arbejde i arbejdsgruppen ogplanerne for det videre arbejde.Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere medlems-stater. I dag kan et selskab med aktivitet i flere medlemsstaterblive beskattet i alle disse stater efter deres forskellige skattereglerog under hensyn til de bilaterale dobbeltbeskatningsoverenskom-ster. Forslaget medfører, at selskaber kan opgøre en samlet skat-tepligtig indkomst efter ét sæt fælles EU-regler. Indkomsten for-
14
deles mellem de berørte stater efter en fordelingsnøgle. Hver statbeskatter den del af selskabets indkomst, som henføres til staten.Det er kun metoden til beregning af skattepligtig indkomst, derer fælles. Hver medlemsstat bestemmer selv sin skattesats.Formålet med ordningen er at reducere de administrative byrderfor selskaber med grænseoverskridende aktivitet, gøre det lettereat gennemføre grænseoverskridende omstruktureringer og hindredobbeltbeskatning inden for EU.Kommissionen havde planer om i efteråret 2008 at fremsætteforslag til udformning af den fælles selskabsskattebase, menfremsættelsen er udskudt.Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2010.6) Kommissionens medde- Kommissionen udsendte Rådet tre meddelelser af 19. decemberlelser om direkte beskat-2006 om Koordinering af medlemsstaternes systemer for direkteningbeskatning i det indre marked (KOM(2006)823/824/825).I den første meddelelse redegjorde Kommissionen for baggrun-den for meddelelserne. Personer og selskaber, som har grænse-overskridende aktiviteter, kan blive udsat for diskrimination,dobbeltbeskatning og øgede administrative omkostninger. Detudgør en hindring for grænseoverskridende etablering, aktivitetog investering. En fælles konsolideret selskabsskattebase(CCCTB), som nævnt ovenfor, er en systematisk måde til at fjer-ne disse grundlæggende skattehindringer på. Imidlertid vilCCCTB ikke omfatte personer og ikke nødvendigvis alle selska-ber og/eller alle EU-lande. Der er derfor behov for mere målret-tede tiltag på kort og mellemlangt sigt. Der er bl.a. behov for atsikre, at EU-landenes skattesystemer fungerer bedre sammen,både for at undgå de skattemæssige hindringer for grænseover-skridende aktivitet mv. og for at hindre en udhuling af EU-landenes skattegrundlag.Desuden er der efter Kommissionens opfattelse behov for vej-ledning om betydningen af de principper, der følger af EF-domstolens afgørelser, for så vidt angår direkte beskatning.De to andre meddelelser vedrører to områder, hvor de nuværen-de skattesystemer kan medføre sådanne skattemæssige hindrin-ger, nemlig-den skattemæssige behandling af underskud i grænse-overskridende tilfælde,-fraflytningsbeskatning, dels når en person flytter fra etEU-land til et andet, dels når et selskab flytter aktiver fra
15
anvendelse i et EU-land til et andet.I den førstnævnte meddelelse foreslår Kommissionen en under-søgelse af mulighederne for en effektiv og bindende mekanismetil løsning af problemer med international dobbeltbeskatninginden for EU.ECOFIN tog på mødet den 27. marts 2007 meddelelserne tilefterretning.ECOFIN vedtog den 2. december 2008 en Rådsresolution medanbefalinger vedr. fraflytningsbeskatning.Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 2. halvår af 2010.
7) Administrativt samarbe- Kommissionen fremsatte 2. februar 2009 forslag til nyt bistands-jde (bistandsdirektivet)direktiv. Forslaget har som formål at styrke, forenkle og på vissepunkter udvide medlemsstaternes udveksling af oplysninger, somer nødvendige for korrekt beskatning. Den vigtigste ændring er,at bankhemmelighed ikke længere skal kunne hindre udvekslingaf oplysninger. Desuden foreslås, at skattemyndighederne i enmedlemsstat hvert år systematisk skal sende oplysninger til skat-temyndighederne i de andre medlemsstater, for så vidt angår vis-se betalinger fra den førstnævnte stat til personer og selskaber ide andre stater (automatisk informationsudveksling).Det ny bistandsdirektiv skal erstatte direktiv 77/799/EØF, somer ændret mange gange siden 1977.Forslaget blev drøftet af ECOFIN den 10. november 2009, udenat der blev opnået enighed. Der er især uenighed om omfanget afautomatisk informationsudveksling. Desuden har Luxembourgog Østrig kædet forslaget sammen med andre forslag, især rente-beskatningsdirektivet.Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 2. halvår 2010.8) Anti-svigsaftaler medeuropæiske 3.-landeEU og dens medlemsstater har indgået en anti-svigsaftale medSchweiz, som har til formål at bekæmpe svig til skade for lande-nes finansielle interesser. Aftalen går bl.a. ud på udveksling afoplysninger til bekæmpelse af svig vedr. bl.a. moms og told, menikke vedr. direkte skat.Kommissionen og Liechtenstein har forhandlet om en tilsvaren-de aftale, som også skal omfatte svig vedr. direkte skat. Forhand-lingerne var tidligere meget vanskelige – især på grund af uenig-
16
hed om betydningen af Liechtensteins regler om bankhemmelig-hed og særligt snævre definition af skattesvig, som ikke omfattermanglende selvangivelse af indtægter.Liechtenstein har nu afgivet erklæring over for OECD om, atlandet vil give andre lande oplysninger vedr. direkte beskatning,herunder også bankoplysninger. Liechtenstein har indgået aftalemed USA herom og er også indstillet på at indgå en aftale medEU og dens medlemslande.Aftalen er imidlertid ikke indgået endnu da Luxembourg og Øst-rig kæder sagen sammen med andre forslag, herunder især rente-beskatningsdirektivet.Når der er indgået en aftale med Liechtenstein ventes forhand-linger om ændring af anti-svigsaftalen med Schweiz, så den ogsåomfatter direkte skat, samt indledning af nye tilsvarende anti-svigsaftaler med Andorra, Monaco og San Marino.Sagen ventes ikke behandlet i ECOFIN i 2. halvår 2010.9) Nedsat momsDer blev uden drøftelse på Rådsmødet (miljø) den 22. december2003 vedtaget konklusioner om forlængelse af forsøgs-ordningenfor nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser (moms-direktivets bilag IV). ECOFIN traf den 10. februar 2004 formelbeslutning om en to-årig forlængelse med udløb 31. december2005.Der blev indgået en politisk aftale om nedsat moms på ECOFINden 24. januar 2006. Som opfølgning herpå vedtog ECOFIN den14. februar 2006 uden drøftelse en ændring af direktivet om ned-sat moms, der bl.a. indebærer, at ordningen vedrørende reduce-rede momssatser for arbejdskraftintensive ydelser (bilag IV) for-længes til den 31. december 2010, at alle medlemslande fik mu-lighed for at søge om anvendelse af bilag IV inden 31. marts2006, samt at Kommissionen blev opfordret til inden udgangenaf juni 2007 at præsentere ECOFIN og Europa-Parlamentet foren rapport om virkningerne af nedsat moms på lokale tjeneste-ydelser med hensyn til beskæftigelse, økonomisk vækst og indremarked. Analyserne skulle gennemføres af en uafhængig økono-misk tænketank.Kommissionen fremlagde denne rapport i 2. halvår 2007. Samti-dig har den i en meddelelse skitseret et oplæg til principper foranvendelse af nedsat moms i EU-landene fra 1. januar 2011.ECOFIN vedtog 4. december 2007 at vende tilbage til sagen i2008 for bl.a. at drøfte, om nedsat moms er et egnet instrumenttil at nå sektorpolitiske mål.
17
ECOFIN opnåede den 4. december 2007 enighed om en forlæn-gelse af nogle af de nye medlemslandes ordninger om nedsattemomssatser frem til 31. december 2010.ECOFIN drøftede bl.a. den 2. december 2008 og den 10. marts2009 Kommissionens direktivforslag af juli 2008 om mulighedfor nedsat moms på lokale ydelser. På det sidstnævnte møde ved-tog ECOFIN en del af Kommissionens forslag. Det drejer sig ihovedsagen om at gøre muligheden for at anvende nedsat momspå arbejdskraftintensive ydelser (de omtalte ydelser i bilag IV)permanent. Endvidere, at anvendelsesområdet for nedsattemomssatser også udvides med restaurantydelser. Der var samti-dig enighed om ikke at gennemføre de resterende dele af Kom-missionens forslag.I tilslutning hertil afgav 8 medlemsstater, herunder Danmark, enerklæring. Det hedder heri bl.a., at alle fremtidige afgørelser omnedsatte momssatser bør begrænse de nedsatte momssatserssamlede omfang.Der forventes ikke nye drøftelser i 2. halvår 2010.Forslaget angår revision af den gældende moms-særordning for10) Moms på rejsebureauer rejseydelser. Særordningen går ud på, at leverandøren af rejse-ydelser ikke har fradragsret for købsmoms og alene beregnersalgsmoms af sin fortjenstmargen. Ved revisionen foreslås detbl.a., at særordningen, der i dag kun omfatter salg af rejseydelsertil rejsende (private) udvides til salg til virksomheder (forretnings-rejser og mellemhandel med rejseydelser).Forslaget har været behandlet i Rådets Fiskalgruppe i 2002 og2003, og det er genoptaget 1. halvår 2010. Forhandlingerneventes fortsat 2. halvår 2010.11) PostmomsKommissionen fremsatte i 2003 forslag om ændring af momsdi-rektivet, så samtlige postydelser bliver momspligtige. Forslagethar to hovedelementer: 1) Direktivets gældende momsfritagelsefor ”det offentlige postvæsens ydelser” ophæves, og 2) medlems-staterne vil kunne vælge at anvende en nedsat momssats (mindst5 pct.) for standard postydelser (adresserede forsendelser op til 2.kg).Forslaget har været drøftet i 2003 og 2004 uden enighed. ECO-FIN vedtog den 2. december 2009 konklusioner, der opfordrertil nye forhandlinger i 2010. Dette ventes at ske 2. halvår 2010.
18
12) Ny rådsforordning ommoms
Rådet vedtog første gang i 2005 en momsforordning, hvorved enrække ikke-bindende retningslinjer, som er vedtaget af EU’s råd-givende Momskomité i årene 1977-2003, blev gjort retligt bin-dende. Siden da har komiteen vedtaget flere retningslinjer, her-under i tilknytning til momspakken, og 6. momsdirektiv er afløstaf momsdirektivet. På denne baggrund fremsatte Kommissioneni slutningen af 2009 forslag til en omarbejdning af 2005-forordningen for at afspejle det nye momsdirektivs struktur oginddeling og for at inkorporere retningslinjer fra komiteen vedta-get siden 2005.Behandlingen af forslaget er indledt og ventes fortsat 2. halvår2010.
13)Momsfritagelsen for bank-og forsikringsydelser
Kommissionen har i november 2007 fremsat forslag til justerin-ger i momsdirektivets regler om momsfritagelse for bank- ogforsikringsydelser. Samtidig har Kommissionen fremsat forslag tilrådsforordning med gennemførelsesbestemmelser herom.Formålet med forslagene er at ajourføre reglerne under hensyn tilden udvikling, der er sket siden 1970’erne, og at gøre reglerneklarere. Endvidere foreslås det bl.a., at medlemsstaterne skal til-lade finansielle virksomheder frivillig momsregistrering for salg affinansielle ydelser, der aktuelt er momsfri.Forslaget har været behandlet på arbejdsgruppeniveau fra 2008.ECOFIN tog den 3. juni og 2. december 2008 samt 9. juni 2009fremskridtsrapporter fra formandskaberne om arbejdet til efter-retning. Drøftelserne ventes fortsat i 2. halvår 2010.
14)Bekæmpelse af svig
Kommissionen fremsendte den 2. juni 2006 en meddelelse tilbl.a. ECOFIN om behovet for at udvikle en koordineret strategimod den fiskale svig. På ECOFIN den 28. november 2006 ved-toges konklusioner, som lægger vægt på vigtigheden i at bekæm-pe skattesvig og som anerkender behovet for en fælles anti-svigstrategi som kan komplementere de nationale bestræbelser pådette område. Rådet opfordrede Kommissionen til at forberedeen sådan strategi med vægten lagt på en styrkelse af medlemslan-des sanktionsmuligheder over for svindlere, bedre beskyttelse afmedlemslandenes momsindtægter samt bedre og hurtigere in-formationsdeling medlemslandene imellem.På ECOFIN den 5. juni 2007 præsenterede Kommissionen enforeløbig rapport om arbejdet og de forslag, der undersøges. Pådet grundlag vedtog ECOFIN konklusioner, der opfordrer
19
Kommissionen til dels at fremsætte visse af forslagene indenårets udgang med henblik på vedtagelse i Rådet inden udgangenaf 2008, dels at prioritere undersøgelserne af de øvrige forslagmed henblik på en rapport til Rådet inden årets udgang.På ECOFIN den 4. december 2007 fremlagde Kommissionen enmeddelelse med afrapportering om det hidtidige arbejde og over-vejelser om fokus for det videre arbejde. ECOFIN vedtog kon-klusioner, som støtter retningen i Kommissionens arbejde.ECOFIN den 4. oktober 2008 vedtog en opfordring til Kommis-sionen om at fremsætte forslag om retsregler vedrørende opret-telse af ”Eurofisc” – dvs. et decentralt netværk mellem EU-landene med henblik på særlig hurtig udveksling af oplysningerom momssvig. ”Eurofisc” var indeholdt i forslag fremsat afKommissionen august 2009, jf. nedenfor under nr. 16.På møderne 28. november 2006 og 5. juni 2007 samt på uformeltECOFIN 20.-21. april 2007 har mulighederne for at ændremomssystemet som led i svigsbekæmpelsen ligeledes været drøf-tet. På ECOFIN den 5. juni 2007 vedtog Rådet konklusioner, deropfordrer Kommissionen til inden årets udgang at komme meden teknisk analyse af to forslag til ændringer: Dels at EU-landenevil kunne vælge at indføre generel omvendt betalingspligt formoms af indenlandske B2B-leverancer (herunder et eventueltpilotprojekt herom i en medlemsstat), dels indførelse af moms iafgangslandet for grænseoverskridende vareleverancer B2B indenfor EU.Kommissionen præsenterede februar 2008 en foreløbig analyse.På møderne 4. marts og 14. maj 2008 drøftede ECOFIN konklu-sioner vedrørende det videre arbejde med ændringer af momssy-stemet til bekæmpelse af momssvig. Der blev ikke vedtaget kon-klusioner. Det hænger sammen med uenighed om en eventuelopfordring fra Rådet til Kommissionen om forslag angående etpilotprojekt vedrørende generel omvendt betalingspligt.Der forventes ikke yderligere initiativer i 2. halvår 2010.15) Forslag vedrørendesvigsbekæmpende foran-staltningerKommissionen fremsatte marts 2008 forslag til en række ændrin-ger i momsdirektivet og forordningen om administrativt samar-bejde på momsområdet. Hovedsigtet er, at skattemyndighederneskal have hurtigere angivelsesoplysninger om moms fra virksom-hederne, og at der skal ske hurtigere udveksling af sådanne op-lysninger mellem medlemsstaterne. Bl.a. foreslås det, at den sær-lige angivelse af varesalg til erhvervskunder i andre EU-lande skal
20
ske månedligt i stedet for, som i dag, kvartalsvis. ECOFIN nåede4. november 2008 til politisk enighed om et kompromisforslag.Kommissionen fremsatte november 2008 et forslag, der består afto dele: Del I med en stramning af proceduren for fritagelse forimportmoms i tilfælde, hvor varer skal videre fra det første EU-importland til et endeligt EU-importland. Og del II med et for-slag om, at sælger i én medlemsstat under visse omstændighederbliver medhæftende for købers momsbetaling i en anden med-lemsstat (grænseoverskridende solidarisk hæftelse). På ECOFINden 9. juni 2009 opnåedes der politisk enighed om del I og om atudskille del I til endelig vedtagelse nu. ECOFIN vedtog samtidigen konklusion om, at arbejdet med del II skal fortsætte. Arbejdetmed del II ventes ikke fortsat i 2. halvår 2010.I januar 2009 fremsatte Kommissionen forslag om reglerne ved-rørende momsfaktura. Dette forslag indeholder elementer vedrø-rende både bekæmpelse af svig og harmonisering/regelforenkling(der henvises til omtale straks nedenfor under nr. 17).I september 2009 fremsatte Kommissionen et hasteforslag, dergiver medlemsstaterne mulighed for at anvende omvendt beta-lingspligt for moms af indenlandske leverancer af CO2-kvoter.Forslaget indeholdt også en ”generalisering” af en gældende bri-tisk momsundtagelse med mulighed for omvendt betalingspligtfor moms ved indenlandske leverancer af mobiltelefoner ogkredsløbsprocessorer. ECOFIN vedtog den 2. december 2009den del af forslaget, der angår CO2-kvoter men udskød behand-lingen af delen vedrørende mobiltelefoner m.v. Drøftelsen herafventes fortsat 2. halvår 2010.I august 2009 fremsatte Kommissionen forslag til revision afforordningen om administrativt momssamarbejde. Forslaget in-deholder udover ”Eurofisc”, jf. ovenfor under nr. 15, bl.a. fællesminimumstandarder for medlemsstaternes regler med hensyn tilmomsregistrering og afmelding fra registrering og et arrange-ment, hvor medlemsstaterne får adgang til visse virksomhedsdatai andre medlemsstaters databaser. Der er politisk enighed om etkompromisforslag, som forventes endeligt vedtaget tidligt i 2.halvår 2010.16) Forslag vedrørendemomsfakturaKommissionen fremsatte i januar 2009 forslag til revision afmomsdirektivets regler vedrørende momsfaktura.Med sigte på forenkling foreslog Kommissionen yderligere har-monisering af regler for udstedelse af faktura, for de oplysninger,der skal angives i en faktura og for opbevaring af fakturaer. I den
21
sammenhæng foreslog Kommissionen også, at momsreglernevedrørende anvendelse af elektroniske fakturaer ”liberaliseres”,så særkrav til dem skulle ophæves, og de skulle behandles påsamme måde som papirfakturaer.Med sigte på bekæmpelse af svig foreslog Kommissionen dels enharmonisering af tidspunktet for momsens forfald for grænse-overskridende leverancer, dels at fradragsret for moms fremoveralene skulle kunne udøves på grundlag af en momsfaktura.Der er politiske enighed om et kompromisforslag, som forventesendeligt vedtaget tidligt i 2. halvår 2010.17) Registreringsafgift ogKommissionen fremsatte i juli 2005 et direktivforslag om har-årlig ejerafgift for motorkø- monisering af visse regler om ejerafgift og registreringsafgift afretøjerbiler.Forslaget blev drøftet på ECOFIN 13. november 2007, hvor dervar bred skepsis over for EU-rammebestemmelser vedrørendeCO2-differentiering af bilafgifter.Drøftelserne forventes ikke genoptaget i 2. halvår 2010.18) Punktafgifter på alko-holECOFIN den 28. november 2006 drøftede forslag til justeringeraf minimumssatserne for alkoholbeskatning. Desuden drøftedesmuligheden for vedtagelse af en mekanisme for automatisk infla-tionskorrektion af satserne. Skønt der med få undtagelser vargenerel tilslutning til en justering af minimumssatserne, lykkedesdet ikke at opnå enighed.Rådet opfordrede således Kommissionen til at udfærdige en ana-lyse af alkoholbeskatning, herunder udviklingen i konkurrencesi-tuationen og niveauet for alkoholpriser og -afgifter. Analysen skalogså se på en mere smidig procedure for regelmæssige beslutnin-ger, der kan inflationskorrigere minimumssatsen.I 2009 sonderede formandskaberne uden resultat uformelt mu-lighederne for en genoptagelse af drøftelserne i Rådet uden yder-ligere analyser fra Kommissionen. Det er mest sandsynligt, atdrøftelserne ikke genoptages i 2. halvår 2010.19) Punktafgifter på to-baksvarerKommissionen har juli 2008 fremsat forslag til ændringer af di-rektiverne om tobaksafgifter. Kommissionen foreslog bl.a. grad-vise forhøjelser frem til 1. januar 2014 af minimumsafgifterne påcigaretter og rulletobak. Endvidere foreslog den regulering medinflationen af minimumafgifterne på cigarer/cigarillos og pibeto-
22
bak pr. 1. januar 2010.ECOFIN den 10. november 2009 vedtog et kompromisforslagfra formandskabet.20) Kommerciel dieselKommissionen fremsatte i marts 2007 et forslag om at hæve deeksisterende EU-minimumssatser for afgifter på kommercieldiesel (også kaldet gasolie). Samtidig blev det foreslået at hæveminimumsafgiften for blyfri benzin.Forslaget har været drøftet enkelte gange på arbejdsgruppeniveaui 2007 – 2009 uden større fremskridt. Det forventes, at forslagetvil blive indarbejdet i forslag om en revision af energibeskat-ningsdirektivet, jf. straks nedenfor under nr. 22.21) Revision af energiaf-giftsdirektivetKommissionens vil muligvis i 2. halvår 2010 fremsætte forslag tilrevision af energiafgiftsdirektivet. Alt afhængig af tidspunktetherfor ventes det, at det belgiske formandskab indleder behand-ling af forslaget.
23
Finansielle sagerSag/initiativ/hjemmelForløb/status
Ny Europæisk tilsynsstruktur Kommissionen har den 23. september 2009 fremlagt en tilsynspak-(herunder omnibus)ke, der indeholder to centrale elementer.Det ene element i tilsynspakken er etableringen af et europæisk rådfor systemisk risiko (European Systemic Risk Council - ESCR), hvisopgave er at overvåge og vurdere systemisk risiko på tværs af allefinansielle markeder og alle medlemslande. Det andet element i til-synspakken er etableringen af et europæisk system for finansielttilsyn (European System of Financial Supervision - ESFS), hvor detre eksisterende tilsynssamarbejdsgrupper omdannes til egentligemyndigheder med mere ansvar, beføjelser og flere ressourcer. Det ermålet at, den nye struktur træder i kraft primo 2011.Kommissionen fremsatte 29. oktober 2009 forslag til omnibus-direktiv (Omnibus I), der ændrer en række finansielle direktiver medhenblik på at tildele de nye EU-tilsynsmyndigheder kompetencer, jf.den nye EU-tilsynsstruktur.Rådet nåede til enighed om både ESCR og ESFS på mødet i ECO-FIN den 2. december 2009 samt om omnibus 9. april 2010. Europa-Parlamentets ECON-udvalg har stemt om forslagene i maj 2010.Der pågår nu trialogforhandlinger vedr. forslagene. Europa-Parlamentet planlægger at stemme om forslagene den 7. juli 2010,mens forslagene er sat på ECOFIN-mødet den 13. juli 2010 til poli-tisk enighed.Kommissionen forventes at fremsætte endnu et omnibus-direktiv(Omnibus II) i efteråret 2010, der ventes at øge antallet af direktiver,som giver de nye EU-tilsynsmyndigheder kompetencer.Derivater – centrale modpar- Kommissionen forventes i september 2010 at fremsætte forslag tilterregulering af handel med derivater med henblik på at skabe bedregennemsigtighed og forbedre stabiliteten på derivatmarkederne.Dette skal ske ved at fremme clearing via centrale modparter, der erunderlagt tilsyn af finansielle myndigheder, kræve clearing via centralmodpart at alle standardiserede derivater, og kræve passende sikker-hedsstillelse og højere kapitalkrav ved bilaterale handler uden omcentrale modpater.
Opdateringer af direktiv omkapitalkrav til kreditinstitut-
Kommissionen fremlagde den 13. juli 2009 forslag til ændring af CRD(CRD III). Forslaget vedrører bl.a. en revision af markedsrisiko, be-
24
ter m.fl. (CRD)
handling af komplekse værdipapirsikrede produkter og aflønning.Der er opnået enighed i Rådet om forslaget i november 2009. Europa-Parlamentets ECON-udvalg har stemt om forslaget den 14. juli 2010.Der pågår trialogforhandlinger om forslaget og Europa Parlamentetventes at stemme om forslaget i september 2010. Forslaget er sat påCOREPER den 30. juni med henblik på politisk enighed.Kommissionen ventes ultimo 2010 at fremsætte et andet forslag tilændring af CRD (CRD IV). Forslaget forventes at vedrøre bl.a. kvali-teten af den reguleringsmæssige kapital, krav til likviditetsbuffere,strammere krav til modpartrisici, og krav om dynamiske reserver, fjer-nelse af lande-diskretioner og -optioner i reglerne, modcykliske kapi-talbuffere og gearingsmål (leverage ratio) for systemisk vigtige finan-sielle institutioner.Kommissionen har den 30. april 2009 fremsat forslag til direktivvedrørende forvaltere af alternative investeringsfonde. Forslagetregulerer de forvaltere (administrationsselskaber), der markedsførerog administrerer alternative investeringsfonde.Direktivet indeholder blandt andet bestemmelser om godkendelseog autorisation af administrationsselskaber samt åbenhed om cen-trale økonomiske forhold i de alternative investeringsenheder.Der blev opnået kompromis om forslaget i ECOFIN den 18. maj2010, og Europa-Parlamentets ECON udvalg stemte om forslagetfå dage efter. Der pågår netop nu trialogforhandlinger om forslaget,som dog går trægt pga. store uenigheder om særligt regler ift. fondefra tredjelande.Der forventes ikke enighed om forslaget før til efteråret.
Alternative investerings-fonde/Hedge fonde
Prospektdirektivet
Kommissionen fremsatte 24. september 2009 forslag til revision afprospektdirektivet. Forslaget skal beskytte investorerne ved at sættekrav til mere præcis og dækkende information i forbindelse medudstedelse af prospekter.Der er opnået enighed i ECOFIN om forslaget og Europa-Parlamentets ECON-udvalg har stemt om forslaget i marts 2010.Der er endnu ikke opnået endelig enighed om forslaget mellem Rå-det og Europa-Parlamentet. ,
Indskydergarantier – bank,forsikring og værdipapirer
Kommissionen forventes at fremsætte en pakke af initiativer vedrø-rende indskydergarantier på bank, forsikrings- og værdipapirområ-derne i juli 2010 På bankområdet fremsættes forslag til revision afdirektiv vedr. indskydergarantiordninger, hvilket vil omfatte ændrin-
25
ger ift. anvendelsesområde og dækning, øget harmonisering, finan-siering, udbetaling m.v. Herudover fremsættes forslag til revision afdirektiv om investorgaranti, ligesom KOM vil præsentere en hvid-bog vedrørende garantiordninger på forsikringsområdet.Konglomerat-direktivetKommissionen kan forventes at fremsætte forslag til en mindre tek-nisk revision af konglomeratdirektivet indenfor en række tekniskeområder i juli 2010. Spørgsmål om f.eks. krav til konglomeraterskapitalgrundlag vil afvente vedtagelse af implementeringsretsakterunder Solvens II-direktivet.Kommissionen offentliggjorde i den 20. oktober 2009 en meddelel-se om grænseoverskridende krisestyring i banksektoren. Meddelel-sen berører bl.a. det nuværende direktiv om likvidation af kreditin-stitutter. Kommissionen fremlagde i forlængelse heraf en meddelelseom afviklingsfonde den 26. maj 2010. Kommissionen fremsætteryderligere meddelelse om grænseoverskridende krisestyring i okto-ber 2010 som forberedelse til fremsættelse af lovforslag medio 2011.Emnet forventes diskuteret på uformelt og formelt ECOFIN mødeunder belgisk formandskab.Direktiv om solvenskrav til Forslaget blev vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet i april 2009.forsikringsselskaber (Solvens Forslaget træder i kraft i ultimo 2012. Kommissionen vedtager enII)række gennemførelsesforanstaltninger på området. Disse forventesfremsat ultimo 2010.
Grænseoverskridende krise-styring