Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 222
Offentligt
862065_0001.png
862065_0002.png
862065_0003.png
862065_0004.png
862065_0005.png
NotatJ.nr. 2010-713-0035Dato: 18. maj 2010
Redegørelse om SKATs initiativer vedrørende forebyggelseaf momssvig med CO

2

-kvoter og samarbejdet med Energi-styrelsen vedrørende det danske kvoteregister.I forbindelse med et momskarruselsvigsseminar i Malaga, der blev afholdt fraden 6. til den 8. maj 2009, orienterede England og Nederlandene om, at de hav-de mistanke om, at der foregik momskarruselsvig i forbindelse med internatio-nal handel med CO2-kvoter og CO2-kreditter. Storbritanniens og Nederlandenesbekymring var primært begrundet i, at de havde konstateret, at en række perso-ner, der var kendt for tidligere at have deltaget i omfattende og organiseretmomskarruselsvig stod bag virksomheder, der var registreret i de forskelligeEU- landes ”kvote-registre”.For de repræsentanter, der deltog fra de øvrige EU-lande, herunder Danmark,var det rejste problem nyt. De umiddelbare tilkendegivelser fra de øvrige EU-lande var, at lignende problemer ikke var konstateret på daværende tidspunkt.På et European Carousel Network møde i København den 22. og 23. juni 2009blev problemstillingen om momskarruselsvig ved handel med CO2-kvoter ogCO2-kreditter igen nævnt. På mødet orienterede Frankrig om, at de havde æn-dret deres momslovgivning således, at handel med CO2-kvoter og CO2-kredittervar blevet fritaget for moms. Årsagen hertil var angiveligt, at man i Frankrighavde konstateret store tab via handel igennem den franske kvotebørs BlueNext. På mødet blev det endvidere drøftet, om der var mulighed for at inkluderekvotehandlerne i Eurocanets eksisterende Early Warning system. Den altover-skyggende udfordring var dog, at ingen af de repræsenterede EU-landes skatte-myndigheder havde adgang til data i de respektive landes kvoteregistre. På mø-det var der derfor enighed om, at de enkelte medlemslande skulle undersøge,dels hvilke oplysninger kvoteregistrene indeholdt, dels hvordan og om skatte-myndighederne kunne få adgang til disse oplysninger. Derudover var der enig-hed om, at oplysningerne fra de enkelte landes kvoteregistre skulle udveksleslandene imellem således at oplysningerne kunne indgå i Eurocanet-systemet.SKAT tog efter momskarruselsvigsseminaret i Malaga kontakt til Energistyrel-sen, der administrerer det danske kvoteregister. Formålet med mødet var at få etoverblik over, hvorledes registreringen i kvoteregisteret blev administreret, oghvilke oplysninger, der var tilgængelige i registeret. Repræsentanter fra Statsad-vokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK) og Erhvervs- og Selskabs-
Side 1 af 5
styrelsen deltog også i mødet. Mødet blev afholdt i Energistyrelsen den 25. juni2009.På mødet orienterede SKAT om de oplysninger, der var kommet frem dels påseminaret i Malaga, dels på Eurocanet mødet i København, og om hvad moms-karruselsvig nærmere går ud på. Det blev også nævnt, at SKAT allerede på da-værende tidspunkt havde modtaget de første bistandsanmodninger fra Nederlan-dene om handler gennemført via det danske kvoteregister. I den forbindelse blevdet kort drøftet, hvordan bistandsanmodninger fra udlandet omkring kvotehan-del skulle håndteres, idet SKAT ikke havde adgang til oplysningerne i det dan-ske kvoteregister.I forlængelse heraf blev der den 30. juni 2009 afholdt et møde i Energistyrelsen,mellem sagsbehandlere fra SKAT og Energistyrelsen. Formålet med mødet var,at orientere SKATs sagsbehandlere generelt om registret, registrets indhold afoplysninger om de enkelte kontohavere, hvilke transaktionsspor der foreligger iforbindelse med kvotehandlerne, og hvordan man i praksis kunne håndtereSKATs ønske om at få adgang til de relevante oplysninger om handlerne i regi-stret. Særligt oplysningerne om transaktionssporene i kvoteregisteret var og ervæsentlige for SKAT i forbindelse med kontrollen af, om der begås moms- ogskattesvig her i landet. Dernæst var det af hensyn til opfyldelsen af SKATs in-ternationale forpligtelser og i forhold til den skatte- og afgiftsmæssige kontrol afden grænseoverskridende handel med kvoter og kreditter af afgørende betyd-ning, at SKAT fik adgang til registrets oplysninger.Den væsentligste barriere for SKATs muligheder for dels at gennemføre kontrolog dels at udveksle relevante kontroloplysninger med andre landes skattemyn-digheder var efter SKATs opfattelse, at SKAT ikke havde direkte adgang tilkvoteregisteret, at der ikke i kvoteregisteret var registreret oplysninger om kon-tohavernes momsnummer (danske såvel som udenlandske), at der ikke forelåsikre identifikationsoplysninger omkring kontohaverne, og at der ikke fandtesen transaktionslog vedrørende de IP-adresser, som var benyttet i forbindelsemed kvotehandlernes gennemførsler.Der var på mødet enighed om, at der skulle arbejdes videre på at finde en løs-ning, der kunne give SKAT adgang til oplysningerne i kvoteregisteret og at derskulle iværksættes en proces med indhentning af momsnumre og identifikati-onsoplysninger for kontohaverne. Herudover blev resultatet af mødet, at derblev etableret et samarbejde mellem sagsbehandlerne i den afdeling, der admini-strerer kvoteregisteret i Energistyrelsen, og SKATs Økokrimenhed om udveks-ling af erfaringer og kontroloplysninger i forhold til registret.Efter mødet den 30. juni 2009 har der været en løbende dialog, både via e-mail,telefonisk og personligt mellem sagsbehandlere i SKATs Økokrimenhed ogEnergistyrelsen om udveksling af oplysninger om registreringerne i kvoteregi-steret og SKATs adgang til disse data.SKAT har siden begyndelsen af juli måned 2009, efter aftale med Energistyrel-sen, haft forespørgselsadgang til transaktionsdataene i det danske kvoteregister.I begyndelsen af september 2009 fik nogle udvalgte medarbejdere i SKAT enon-line adgang til kvoteregisteret, således at SKAT kunne begynde at foretage
Side 2 af 5
egne risikoanalyser og effektivisere udvekslingen af kontroloplysninger medandre lande.Siden SKAT fik adgang til kvoteregisteret, har SKAT udvekslet kontroloplys-ninger med udlandet om handler gennemført via det danske kvoteregister, delsefter anmodning og dels på eget initiativ. SKAT har således udvekslet kontrol-oplysninger med Frankrig, Spanien, England, Nederlandene, Sverige, Tyskland,Litauen, Østrig, Belgien, Grækenland, Luxembourg, Portugal og Norge.Den 8. juli 2009 deltog SKAT i et møde i Amsterdam om momskarruselsvigved handel med CO2-kvoter og CO2-kreditter. Mødet var indkaldt af de neder-landske skattemyndigheder, og foruden Danmark deltog Storbritannien, Spanienog Belgien samt en repræsentant fra EU Kommissionen, TAXUD. På mødetgennemgik Nederlandene, Storbritannien og Spanien nogle scenarier, hvor dervar indikationer på, at der foregik momskarruselsvindel ved grænseoverskriden-de handel med CO2-kvoter, og hvor også kvotekonti i det danske kvoteregistertilsyneladende var involveret.I begyndelsen af august konstaterede SKAT de første sager, hvor der var enformodning for, at der foregik momskarruselsvig, hvor der var risiko for, at dendanske statskasse kom til at lide tab. Den formodede tabsrisiko i de to sager be-løb sig samlet til omkring 3,8 mio. kr. I den ene sag blev gennemførelsen aftransaktionerne afværget ved en hurtig indsats og begæring om arrest indenhandlerne var fuldbyrdet, mens det i den anden sag var for sent. Denne sag eranmeldt til politiet og efterforskes fortsat. Trods en formodning om et samlet tabpå 3,8 mio. kr. vurderes det reelle tab at blive ca. 1,4 mio. kr.Da det i august måned 2009 stod klart, at Frankrig, Nederlandene og Storbritan-nien allerede havde eller var i gang med at gennemføre ændringer i deres natio-nale momslovgivning, således at man fjernede risikoen for momstab i deres egetland, vurderede SKAT, at risikoen for, at momskarruselaktiviteten i større om-fang ville ramme Danmark, var blevet forøget. SKAT udarbejdede derfor etbaggrundsnotat af 24. august 2009, som blev forelagt skatteministeren den 30.august 2009. Notatet opsummerede problemstillingen om risikoen for momssvigved handel med CO2-kvoter, og SKAT indstillede, at Danmark ligesom de øvri-ge lande hurtigt skulle finde en metode til at nedbringe eller forhindre risikoenfor momstab i Danmark. Det blev samtidig aftalt med Energistyrelsen, at klima-og energiministeren skulle have den samme orientering tilsendt via Energisty-relsen.Forelæggelsen resulterede i, at regeringen den 7. oktober 2009 fremsatte et lov-forslag (L19) om indførelse af omvendt betalingspligt for moms ved handel medCO2-kvoter og CO2-kreditter. L19 blev vedtaget den 3. december 2009 og trådtei kraft den 9. april 2010 efter vedtagelsen af Rådets Direktiv 2010/23/EU, hvormedlemsstaterne fik adgang til at gennemføre ændring af deres nationale moms-lovgivning på dette område uden forudgående tilladelse fra EU.Den 16. og 17. september 2009 afholdt OECD et specialmøde omkring denskatte- og afgiftsmæssige behandling af CO2-kvoter. I dette møde deltog repræ-sentanter fra Skatteministeriet og SKAT. Mødet fokuserede mest på skatteretli-
Side 3 af 5
ge problemstillinger i forbindelse med tildeling og handel med CO2-kvoter ogCO2-kreditter, men berørte også risikoen for momskarruselssvig.Dette møde blev fulgt op et fælles EU-Fiscalis/OECD seminar i Oslo den 29.september 2009, hvor CO2-kvoter også var på dagsordenen. SKATs Økokri-menhed deltog i dette seminar og i forbindelse med drøftelser om det internatio-nale samarbejde om udveksling af oplysninger mellem skattemyndighederne,blev det klart efter tilkendegivelser fra de tilstedeværende landes repræsentanter,at det indtil videre kun var skattemyndighederne i Danmark, Belgien og Neder-landene, som havde en direkte adgang til deres nationale kvoteregistre.Den 7. oktober 2009 deltog SKATs Økokrimenhed og SØK i et møde i Euro-pols Analysegruppe vedrørende momskarruselsvig, hvor handel med CO2-kvoter var sat på dagsordenen. På dette møde besluttede Europol at nedsætte ensærlig Target Group med udvalgte medlemslande, der specifikt skulle se på svigi forbindelse med handel med CO2-kvoter. Danmark var et af de lande, der blevindbudt til at deltage. SØK og SKATs Økokrimenhed deltager i denne TargetGroup, der havde sit første operationelle møde den 18. november 2009 og sitandet møde den 2. februar 2010.Den 23. og 24. november 2009 blev der igen afholdt Eurocanet møde i Stock-holm. Også på dette møde var CO2-kvotehandel på dagsordenen. SKATØkokrimenhed var repræsenteret ved mødet og opfordrede bl.a. til, at de øvrigelandes skatteadministrationer pressede på for at få adgang til deres respektivenationale kvoteregistre, således at man kunne få gang i en mere systematisk ud-veksling af kontroloplysninger EU-landene imellem. Spanien oplyste, at de nuogså havde fået adgang til deres kvoteregister.På dansk initiativ blev det endvidere vedtaget, at alle medlemslandene skulle ar-bejde på at få etableret en ”kobling” mellem registrerede momsnumre og kvote-konti, og at denne ”kobling” blev udvekslet mellem landene. Ud fra et rent kon-trolmæssigt synspunkt er en sådan kobling et meget væsentligt redskab i forholdtil en hurtig og præcis identifikation af, hvor en kontohaver er hjemmehørendeog en indikator for, hvor momskarruselaktiviteten ”rammer”. Denne kobling ervigtig at få etableret, såfremt skattemyndighederne hurtigt og effektivt skal kun-ne udveksle ”early warnings” og kontroloplysninger mellem landene i tilfælde,hvor der kan være mistanke om momskarruselsvig. Belgien påtog sig at samleog distribuere de nødvendige oplysninger mellem medlemslandende.I forbindelse med Ekstra Bladets artikler om svindel med CO2-kvoter i novem-ber og december 2009 op til Klimatopmødet i København fremsendte SKATden 30. november 2009 en redegørelse til Skatteministeriet om SKATs indsatspå området. En kopi af denne orientering blev endvidere fremsendt til Energi-styrelsen.Herudover har SKAT deltaget i et møde i Energistyrelsen den 14. december2009. Mødet var indkaldt af Energistyrelsen og havde deltagelse af Kammerad-vokaten, repræsentanter fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitetog Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.Dagsorden for mødet var bl.a. en drøftelse af registerforordningen, det nationalelovgrundlag for kvoteregisteret samt Energistyrelsens ”terms of use”, en gen-
Side 4 af 5
nemgang af de oplysninger, som kvoteregisteret kræver i forbindelse med kon-tooprettelser, og en drøftelse af mulighederne for en skærpet kontrol i forbindel-se med nye ansøgninger om kontooprettelser og over for allerede etableredekontohavere. Som opfølgning på mødet fremsendte SKAT den 18. december2009 et notat til Energistyrelsen med inspiration til yderligere kontroltiltag vedtildeling af kvotekonti.Den 31. marts 2010, indkaldte de nederlandske skattemyndigheder til et opfølg-ningsmøde omring CO2-kvotehandel og mulige nye svigstrends. Foruden Neder-landene og Danmark deltog Storbritannien, Belgien, Frankrig og Spanien i mø-det. På mødet orienterede SKAT bl.a. om justeringerne i det danske kvoteregi-ster. Belgien oplyste, at de så en stigende tilgang til deres kvoteregister. Der varen klar forventning om, at EU Kommissionens nye direktiv ville medføre, at alleEU-lande ville indføre omvendt betalingspligt inden for relativ kort tid, og der-med vil momssvindelen ved handel med CO2-kvoter ophøre. Der vil formentligstadig være fokus på de lande, hvor man ikke hurtigt vedtager omvendt beta-lingspligt.Udfordringen er nu at analysere om og i hvilket omfang, svindlerne vil bevægesig mod nye svigsområder. Der har været forlydender om, at nogle af de perso-ner, der var registreret som kvotehandlere, var begyndt at handle med gas- og elrettigheder og -certifikater. Der var dog ingen af de tilstedeværende lande, derkonkret havde set nogle sager endnu, men der var enighed om at følge områdetnøje.Samarbejdet mellem SKAT og Energistyrelsen er blevet yderligere udbyggetved indgåelsen af en samarbejdsaftale mellem SKATs Økokrimenhed og Ener-gistyrelsen den 17. marts 2010.Afslutningsvis kan det oplyses, at SKAT har modtaget en oversigt over de kvote-konti, som Energistyrelsen nu har lukket eller spærret, og at SKAT har iværksat enanalyse og gennemgang af dels de lukkede og spærrede konti og de konti der stadiger åbne, og som har adresse eller momsnummer her i landet. I forhold til de uden-landske kontohavere, hvor kontoen er blevet lukket eller spærret, arbejder SKAT påen praktisk løsning hvorefter der kan ske en automatisk underretning af skattemyn-dighederne i de pågældende lande.
Side 5 af 5