Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 212
Offentligt
854615_0001.png
854615_0002.png
854615_0003.png
854615_0004.png
854615_0005.png
854615_0006.png
854615_0007.png
854615_0008.png
854615_0009.png
854615_0010.png
854615_0011.png
27. maj 2010
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 8. juni 2010

Dagsorden 1. udgave

1.
(evt.) EIB’s eksterne lånemandat 2007-2013 – midtvejsevalueringGenerel orienteringKOM(2010) 173KOM(2010) 174(evt.) Ændringsforslag til forordning 479/2009 vedr. indsamling af statistik iforbindelse med underskudsprocedurenGenerel orienteringKOM(2010) 53Implementering af Stabilitets- og Vækstpagtena)Cyperns stabilitetsprogramRådskonklusionerKOM-dokument foreligger ikkeb)Statusrapport vedr. GrækenlandGenerel orienteringKOM-dokument foreligger ikke
2.
3.
4.
Skata)(evt.) Administrativt samarbejde på momsområdetPolitisk enighedKOM(2009)427b)Adfærdskodeks for erhvervsbeskatningRådskonklusioner/FremskridtsrapportKOM-dokument foreligger ikke
5.
Forberedelse af Det Europæiske Råd den 17.-18. juni 2010a)Overordnede økonomisk-politiske retningslinjerRapport til Det Europæiske RådKOM(2010)193b)EU-2020RådskonklusionerKOM(2010)2020Status vedr. styrkelsen af finansiel reguleringRapport til Det Europæiske RådKOM-dokument foreligger ikke
c)
2
d)
(evt.) Rapport om finanspolitiske exitstrategierRapport til Det Europæiske RådKOM-dokument foreligger ikkeForberedelse af G20-mødet den 26. og 27. juni 2010(i) Forberedelse af fælles EU-holdning (Terms of references)KOM-dokument foreligger ikke(FF) (ii) Finansiering af finansielle kriser og afviklingsfondeKOM(2010)254
e)
6.
Konvergensrapport fra ECBVedtagelse af anbefaling vedr. forslag om Estlands optagelse i euroområdet.Forberedelse af brev til formanden for Det Europæiske Råd.KOM(2010) 238PensionRådskonklusioner vedr. pensionsrapportKOM-dokument foreligger ikke
7.
8.9.
EventueltSiden sidsta)Styrket økonomisk-politisk samarbejde
3
Der fremsendes dokumenter vedrørende følgende dagsordenspunkter, som skøn-nes at vedrøre Skatteudvalgets ansvarsområde:
4.
Skata) (evt.) Administrativt samarbejde på momsområdetPolitisk enighedb) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatningRådskonklusioner/Fremskridtsrapport
4

Dagsordenspunkt 4a:

Resumé

Administrativt samarbejde på momsområdet

Kommissionen har fremsat forslag om at ændre forordningen om medlemslandenes administrativesamarbejde på momsområdet, særligt med henblik på at forstærke og intensivere samarbejdet tilbekæmpelse af momssvig ved grænseoverskridende transaktioner. På ECOFIN-mødet den 8.juni 2010 ventes drøftelser med henblik på at opnå en politisk aftale.KOM(2009)427

Baggrund

ECOFIN vedtog den 28. november 2006 konklusioner om at udvikle en anti-svig-strategi på EU-plan, navnlig på moms- og afgiftsområdet, som supplement til nati-onale tiltag på samme område. På ECOFIN-mødet den 5. juni 2007, forelagdeKommissionen således en foreløbig rapport om udvikling af en anti-svig-strategi.ECOFIN vedtog konklusioner, som bl.a. opfordrede Kommissionen til at frem-sætte forslag til ændringer af forordningen om medlemslandenes administrativesamarbejde på momsområdet med særlig henblik på at indføre og/eller forstærkeregler til bekæmpelse af momssvig ved grænseoverskridende transaktioner. Endvi-dere vedtog ECOFIN-mødet den 7. oktober 2008 konklusioner om at igangsætte”Eurofisc” - et netværkssamarbejde mellem medlemslandenes skattemyndighedertil bekæmpelse af momssvig ved grænseoverskridende transaktioner samt opfor-drede Kommissionen til at medtage bestemmelser om Eurofisc i momssamar-bejdsforordningen.

Indhold

Kommissionen har fremsat forslag om at ændre momssamarbejdsforordningenmed særlig henblik på at effektivisere bekæmpelsen af momssvig ved grænseover-skridende transaktioner. Ændringsforslaget indebærer, at der stilles skærpede kravtil omfanget, kvaliteten og hastigheden for udvekslingen af informationer mellemmedlemslandenes skattemyndigheder om momspligtige virksomheder og moms-pligtige transaktioner inden for EU. På baggrund af det spanske formandskabsseneste kompromisforslag af 12. maj 2010 udestår navnlig den nærmere udform-ning af regler vedr. medlemslandenes pligter og rettigheder til lagring af og gensi-dige adgang til informationer om momsregistrerede virksomheder og momspligti-ge transaktioner, herunder:Regler, hvorefter skattemyndighederne i et medlemsland skal have adgang tilinformationer om momsregistrerede virksomheder og momspligtige transakti-oner, der er lagret i IT-systemerne hos skattemyndighederne i de andre med-lemslande, f.eks.:-Videreførelse af gældende forpligtelser for skattemyndighederne iet medlemsland til at give skattemyndighederne i de andre med-lemslande umiddelbar data-adgang til visse, typisk rutineprægede,informationer om virksomhedernes momsregistrerings-numre,navne og adresser samt indberetninger om foretagne transaktionermed varer og ydelser mellem virksomheder inden for EU.-Nye forpligtelser til at udveksle informationer om bl.a. virksomhe-dernes indenlandsk angivne momspligtige omsætning, der af hen-
5
syn til forretningshemmeligheder må anses for at have en vis føl-som karakter. Derfor foreslås en metode til udveksling af dataføl-somme oplysninger, hvorefter et medlemsland skal give andremedlemslande adgang til informationerne senest 24 timer fra dettidspunkt et andet medlemsland anmoder om dataindsigt. Detteindebærer forudsætningsvis, at udvekslingen af datafølsomme in-formationer kan foretages under kontrol og ansvar af personale,der er særligt autoriseret til at håndtere de pågældende informatio-ner.Regler, hvorefter medlemslandenes skattemyndigheder skal mærke virk-somhedernes momsregistreringsnumre som ugyldige i det fælles europæi-ske momsinformationssystem VIES, såfremt virksomhederne må anses forøkonomisk inaktive og reelt ophørte. Formålet er at rydde ud blandt reeltvirkningsløse og tomme momsregistreringsnumre samt at undgå svig ogmisbrug ved identitetstyveri af sådanne tomme momsregistreringsnumre.
Ændringsforslaget til momssamarbejdsforordningen indebærer, at ændringernetræder i kraft og gennemføres i medlemslandene tyve dage efter den vedtagedeforordning er offentliggjort i EU-Tidende.På ECOFIN den 8. juni 2010 ventes drøftelser med henblik på at opnå en politiskaftale om ændringsforslaget.

Hjemmelsgrundlag

Det oprindelige forslag er fremsat med hjemmel i EF-Traktatens artikel 93 (nuEUF-Traktatens artikel 113), hvorefter forslagets vedtagelse kræver høring af Eu-ropa-Parlamentet og enstemmig tilslutning fra medlemslandene.

Nærhedsprincippet

Europa-Kommissionen anfører, at forslaget må anses for at være i overensstem-melse med nærhedsprincippet, idet forslagets formål ikke i tilstrækkelig grad kanopfyldes af de enkelte EU-medlemslande. Regeringen er enig heri.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har som led i høringsproceduren efter EUF-Traktatens artikel113 ved samling den 5. maj 2010 vedtaget en udtalelse med forslag til ændringer afforordningsforslaget. Heri anbefales det, at det under hensyn til EU’s regler forpersondatabeskyttelse tydeligt bør fremgå af forordningen, at udveksling af infor-mationer om momsregistrerede virksomheder alene må ske, hvis det er nødvendigtaf hensyn til at bekæmpe momssvig. Endvidere anbefales det, at der med forord-ningen skal tages mere vidtgående skridt i retning af fælles harmoniserede reglerfor et forstærket administrativt samarbejde mellem mellemlandenes skattemyndig-heder med henblik på at bekæmpe momssvig ved grænseoverskridende transaktio-ner.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

EU-retligt har en forordning umiddelbar virkning i medlemslandene og skal ikkegennemføres via national lovgivning. Den omhandlede forordning kan dog for-ventes at få flere afledte konsekvenser for regler i den danske momslov og moms-
6
bekendtgørelse, herunder navnlig reglerne for afmelding af virksomhederne framomsregistrering med henblik på at klargøre de danske systemer for virksomheds-registrering til mærkning for ugyldige momsregistreringsnumre.

Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser

I Grundnotat om Kommissionens oprindelige forslag er de statsfinansielle konse-kvenser i form af øgede udgifter for SKAT til IT og personale skønnet til ca. 37mio. kr. Undervejs i de hidtidige forhandlinger om forslaget er der foretaget visselempelser med hensyn til kravene til medlemslandenes IT-understøttelse af for-ordningen. På baggrund af det spanske formandskabs seneste kompromisforslag af12. maj 2010 har SKAT herefter opdateret skønnet til ca. 23,5 mio. kr. i etable-rings- og driftsudgifter. Udgifterne afholdes inden for eksisterende bevillinger.SKAT har endvidere bemærket, at IT-understøttelsen tidligst kan forventes klarefterår 2012/forår 2013. Der vil tillige være statsfinansielle konsekvenser af regler,der på den ene side allerede er vedtaget ved en tidligere ændringsforordning fra2008, og som er videreført i forslaget, men som først har virkning pr. 1. januar2015.Forslaget sigter på en effektivisering af bekæmpelsen af momssvig og forventes athave positive statsfinansielle konsekvenser i form af øget provenu i momsindtæg-ter. Det er dog ikke muligt at bedømme det nærmere omfang heraf.

Høring

Kommissionens oprindelige forslag har været i ekstern høring hos Dansk Told- ogSkatteforbund og Skatterevisorforeningen. Ingen af organisationerne havde be-mærkninger til forslaget.

Regeringens holdning

Regeringen støtter overordnet forslaget til ændring af forordning 1798/2003, idetregeringen noterer, at der er tale om et forslag, der overvejende er målrettet enmere effektiv bekæmpelse af grænseoverskridende momssvig inden for EU.Efter indhøstede erfaringer med udgifter og tidsperspektiv for gennemførelsen afIT-understøttelsen af andre EU-retsakter på moms- og afgiftsområdet, vil regerin-gen arbejde for, at der tages hensyn til den praktiske implementering, herunderfastlæggelse af hvornår forslaget skal have virkning fra.Endvidere vil regeringen af hensyn til det offentliges ressourceforbrug arbejde for,at det præciseres i en erklæring til Rådets mødeprotokol, at reglen om mærkning afugyldige momsregistreringsnumre ikke indebærer en forpligtelse for medlemslan-dene til at gennemgå samtlige nationalt registrerede virksomheder for økonomiskinaktivitet. Endelig vil Regeringen støtte op om ændringsforslag, der kan reducereomkostninger ved gennemførsel af forslaget.
7

Dagsordenspunkt 4b:

Resumé

Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning

Adfærdskodeksgruppen for erhvervsbeskatning forventes at aflægge rapport om arbejdet under detspanske EU-formandskab. Gruppen har undersøgt, om EU-landene overholder aftalen i ad-færdskodeksen om at afvikle allerede sortlistede ordninger og ikke at indføre nye ordninger, derkan skade andre lande. Gruppen har desuden begyndt på andre arbejdsopgaver. ECOFINventes at tage rapporten til efterretning.

Baggrund

Som del af EU’s skattepakke indgik EU-landene i december 1997 en politisk aftaleom, at et land ikke må have skadelige særordninger med nedsat beskatning påselskabsområdet med henblik på at tiltrække udenlandske investeringer. Alle EU-lande har tilsluttet sig denne aftale.Adfærdskodeksen har kriterier for, hvornår en skatteordning anses som skadelig.Hovedprincippet er, at en ordning er skadelig, hvis den:medfører et betydeligt lavere effektivt beskatningsniveau (f.eks. 0-beskatning) i forhold til den normale beskatning i det pågældende land, oger isoleret fra landets egen økonomi (f.eks. hvis ordningen kun medførerfordele for udenlandsk ejede virksomheder eller kun for transaktioner medudenlandske virksomheder).
EU-landene må ikke indføre nye ordninger i strid med kodeksen (”standstill”), ogde skal ophæve eller ændre deres gældende skadelige ordninger, så de skadeligeelementer fjernes (”rollback”). ECOFIN etablerede i 1998 en særligadfærdskodeksgruppe til at overvåge, at kodeksen overholdes. Gruppen træfferafgørelse ved ”bred enighed”.ECOFIN besluttede den 2. december 2008, at adfærdskodeksgruppen også skalundersøgeanti-misbrug af bl.a. selskabsskatteregler, bl.a. eventuel fælles forståelse afretspraksis som følge af de seneste afgørelser ved EF-domstolen, ogherunder forståelse af ægte økonomisk virksomhed. EF-domstolen har lagtvægt på, at skatteregler, som skal hindre placering af indtægt i et selskab i etland eller område med lav beskatning, er i strid med den fri etableringsret,hvis det pågældende selskab faktisk udøver økonomisk virksomhed,gennemsigtighed og informationsudveksling vedrørende transfer pricing(sager om interne transaktioner mellem koncernforbundne selskaber),administrativ praksis, herunder medlemsstaternes praksis, også på regionalteller lokalt niveau, med at lempe beskatning i et omfang, der kan anses somskadeligt, ogforholdet til tredjelande.
Gruppen rapporterer løbende til Rådet, hvilket ventes igen at ske den 8. juni 2010.
8

Indhold

Adfærdskodeksgruppen aflægger rapport til ECOFIN om det fortsatte arbejdemed at overvåge overholdelse af pligten til ”standstill”.StandstillAdfærdsgruppen har fortsat undersøgelsen fra 2. halvår 2009 af tre ordninger påhenholdsvis Guernsey, Isle of Man og Jersey samt en nederlandsk ordning medsærlig beskatning af renter.Nederlandene har oplyst, at regeringen har opgivet den planlagte ordning medsærlig beskatning af renter. Gruppen har derfor afsluttet behandlingen.Guernsey har oplyst en plan om revision af selskabsbeskatningen med en 10 pct.generel selskabsbeskatning og om tidsplanen for denne revision. Guernsey harlovet, at den nye ordning vil være i overensstemmelse med kodeksen. Gruppenbesluttede derfor at afvente lovforslaget om denne revision, som i relation tilkodeksen må forventes at være en forbedring i forhold til nuværende regler.Isle of Man og Jersey har tidligere oplyst, at de også planlagde revision af deresselskabsbeskatning, og gruppen havde derfor udsat behandlingen afskatteordningerne i disse områder. Under hensyn til, at de to områder ikke hargivet nærmere oplysninger om denne revision og tidsplanen herfor, besluttedegruppen påny at anmode Kommissionen om en beskrivelse af de nuværendeordninger og at gruppen vil bedømme dem, når den har modtaget beskrivelsen.Som led i gruppens årlige overvågning over, at EU-landene – og deres tilknyttedeområder – overholder adfærdskodeksen, har alle EU-lande indsendt oplysningeer,om de har gennemført nye skatteordninger, som kan være i strid med kodeksen.Fire EU-lande oplyste at have indført nye skatteordninger, som kan være i stridmed kodeksen:Bulgarien: Nedsættelse af selskabsskat for landbrugsforetagender,Slovenien: Nedsættelse af beskatning i Pomurje regionen,Slovenien: Ændring af loven om økonomiske zoner,Ungarn: Nedsættelse af beskatningen af renter modtaget fra udlandet.Kommissionen har indledt en undersøgelse af, om den bulgarske ordning er i stridmed forbudet mod statsstøtte. I overensstemmelse med gruppens praksis, vilgruppen først indlede en vurdering af ordningen i forhold til adfærdskodeksen, nårstatsstøtteproceduren er afsluttet.Gruppen anmodede Kommissionen om at tage bilateral kontakt med Slovenienfor at få ordningerne i dette land bedre beskrevet. Gruppen vil se nærmere påordningerne i 2. halvår 2010.Gruppen anmodede Kommissionen om at udarbejde en beskrivelse af denungarske ordning. Gruppen vil se nærmere på ordningerne i 2. halvår 2010.
9
Kommissionen mener desuden, at nye skatteregler i Cypern samt i franske ognederlandske oversøiske områder kan være i strid med adfærdskodeksen. Gruppenbad Cypern, Frankrig og Nederlandene om at give oplysninger om disse regler tilKommissionen med henblik på eventuel videre drøftelse i 2. halvår 2010.RollbackDe EU-lande, der havde skatteordninger, som blev vurderet i strid med kodeksen– eller hvis tilknyttede områder havde skatteordninger, som blev vurderet i stridmed kodeksen – har bekræftet, at ordningerne er afviklet eller afvikles i overens-stemmelse med tidligere aftaler.Gruppens øvrige arbejdeAdfærdskodeksgruppen påbegyndte behandlingen af den del af det fremtidigearbejdsprogram, som ligger udover ”rollback” og ”standstill”, nemlig anti-misbrug,administrativ praksis og forholdet til tredjelande.Vedr. anti-misbrug har gruppen undersøgt tre elementer:Udgående overførsel af overskud fra et EU-land til en modtager uden forEU. Nogle EU-lande beskatter udbytte, som et selskab i disse lande betalertil en udbyttemodtager i et land uden for EU. Andre EU-lande beskatterikke sådanne udbyttebetalinger. Moder/datterselskabsdirektivet medfører,at udbyttebetalinger fra et datterselskab i et EU-land til et moderselskab iet andet EU-land hverken må beskattes i det første eller andet EU-land.Det medfører risiko for misbrug, hvor udbytte fra et datterselskab i et EU-land (som beskatter udbyttebetalinger til udbyttemodtagere uden for EU)ledes gennem et moderselskab i et andet EU-land (som ikke beskatterudbyttebetalinger til udbyttemodtagere uden for EU), hvorefter udbyttetbetales videre til det endelige moderselskab uden for EU. Det vil væremisbrug, idet udbyttet så ikke beskattes selvom det stammer etdatterselskab i et EU-land, som beskatter udbytter til lande udenfor EU.Gruppen blev enig om, at det ikke var muligt at finde en løsning på detteproblem inden for rammerne af adfærdskodeksen.Indgående overførsel af overskud fra et land uden for EU til en modtager iEU. På samme måde som nævnt ovenfor kan udbyttebetalinger fra etselskab i et land uden for EU ledes gennem et selskab i et EU-land (somikke beskatter sådanne betalinger) hvorefter udbyttet betales videre til etandet selskab i et andet EU-land med henblik på at undgå den beskatning,som det andet EU-land ville gennemføre, hvis udbyttet var betalt direkte.Gruppen besluttede at se nærmere på dette i 2. halvår 2010.Lån med ret til andel i låntagers overskud. I nogle tilfælde ergrænseoverskridende lån konstrueret på en sådan måde, at vederlaget forlånet anses som en renteudgift i det land, hvor låntager er hjemmehørende,men som en udbytteindtægt i det land, hvor långiver er hjemmehørende.Det kan medføre, at ”renteudgiften” kan fratrækkes ved beskatningen i detførstnævnte land, mens ”udbytteindtægten” ikke beskattes i det andet land.Gruppen besluttede at se nærmere på dette i 2. halvår 2010.
10
Vedr. administrativ praksis har gruppen drøftet aspekter i forbindelse medskattemyndighedernes administrative praksis og afgivelse af forhåndsbesked(”rulings”) vedrørende beskatning. Gruppen drøftede især tre elementer:Identificering af ”skadelige rulings” som medfører nedsættelse afbeskatning i strid med adfærdskodeksen, i modsætning til rulings, somgiver en skatteyder bedre muligheder for at forudse skattemæssigekonsekvenser af en transaktion. Alle EU-lande – undtagen Nederlandeneog Luxembourg – besluttede, at EU-lande kan informere gruppen omskadelig administrativ praksis i andre EU-lande. Gruppen besluttede derforat behandle dette element i 2. halvår 2010.Gruppen blev enig om, at hvis forhåndsfortolkning eller administrativanvendelse af en lovregel på en særlig situation eller transaktion kan væreaf principiel betydning i tilsvarende sager, bør fortolkningen elleranvendelsen gøres offentligt tilgængelig.Alle EU-lande – bortset fra Nederlandene og Luxembourg – var enig i, athvis skattemyndighederne i et EU-land meddeler en skatteyder, hvorledesen lovregel skal fortolkes eller anvendes for en grænseoverskridendesituation eller transaktion, som kan være af betydning forskattemyndighederne i et andet EU-land, vil myndighederne i førstnævnteland spontant videresende oplysninger om meddelelsen til myndighedernei det andet land. Gruppen var enig om, at den vil fortsætte behandlingen afdette element i 2. halvår 2010.
Vedr. forholdet til tredjelande var gruppen enig om, at den især vil give prioritet tilat se på skatteregler i Schweiz og Liechtenstein. Gruppen opfordredeKommissionen til at tage kontakt til de to lande for at undersøge, i hvilket omfangde kan tilslutte sig adfærdskodeksens principper og kriterier. Kommissionen skalrapportere til gruppen ved udløbet af hvert halvår.

Nærhedsprincippet

Ikke relevant.

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Sagen har ikke betydning for gældende dansk ret.

Statsfinansielle konsekvenser

Sagen har ikke umiddelbare statsfinansielle konsekvenser, men begrænsning af skade-lige skattekonkurrence som følge af afvikling af ordninger vil styke de offentlige fi-nanser.
11

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Rapporten har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser, men begrænsningaf skadelig skattekonkurrence som følge af afvikling af ordninger vil have positivesamfundsøkonomiske konsekvenser.

Høring

Ikke relevant.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen om adfærdskodeksgruppens rapporter blev senest forelagt for Europaudvalgettil orientering forud for ECOFIN den 2. december 2009.

Holdning

Dansk holdningDanmark er enig i rapporten og kan støtte, at ECOFIN tager rapporten til efterret-ning.Andre landes holdningerAlle medlemslande ventes at være enige i rapporten og støtte, at ECOFIN tagerrapporten til efterretning.