Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 20
Offentligt
744064_0001.png
744064_0002.png
744064_0003.png
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg1240 København K
København, den 15. oktober 2009
Skatteministeriet har endnu ikke løst problemerne for550.000 investorer i investeringsforeningerneDer er stadig ikke fundet en løsning på de problemer, som skattereformen har skabt for550.000 investorer i investeringsforeningernes aktieafdelinger.Problemstillingen belaster især investorerne i nye foreninger, som risikerer fremrykning af de-res skat. De første par år er det imidlertid statskassen, der kan blive den helt store taber, fordiinvestorerne kan få udskudt deres skat, hvis de ejer beviser i en af de mange foreninger, deraktuelt har store urealiserede tab.Endelig kan danske foreninger blive tvunget til udflagning, fordi skattereglerne forskelsbe-handler foreninger med dansk og udenlandsk hjemsted.Uret tikker, og en lovændring skal være vedtaget og implementeret den 1. januar 2010.
Investorernes problem med reformenI foråret 2009 fremlagde regeringen forslag til en skattereform, der medfører markant dårlige-re forhold for landets 550.000 investorer i investeringsforeningernes aktieafdelinger.I løbet af lovprocessen appellerede vi flere gange til Skatteudvalget og spurgte bl.a.Er det rimeligt, at en investor bliver beskattet, når hans nabo sælger sine investeringsbevi-ser?Er det rimeligt, at en investor bliver pålagt ekstra omkostninger til geninvestering, når hansnabo sælger investeringsbeviser?Inden skattereformen skulle foreningerne udlodde realiserede avancer på aktier under tre årsejertid. Efter reformen skal også gevinster på aktier ejet i mere end tre år udloddes.Medlemmerne i investeringsforeninger får derfor problemer. Skattereformen tager nemlig ik-ke højde for, at foreningerne ifølge lov om investeringsforeninger har pligt til at sælge værdi-papirer, hvis investorerne ønsker at få deres penge igen. Ved salget opstår gevinst eller tab,som efter skattereformen altid skal påvirke det skattepligtige udbytte. Udbyttet udbetales til detilbageværende investorer, som derfor kommer til at betale skat som følge af andre investorershandlinger.
@[email protected]
Side 1 af 3
Amaliegade 31DK 1256 København k,Tlf. +45 3332 2981E-mail:www.ifr.dk
For uddybning henviser vi til vores henvendelse fra foråret (L 202 bilag 4).Skatteministeren anerkendte problemstillingens eksistens og svarede den 13. maj 2009 bl.a.følgende til Folketingets Skatteudvalg:”Der er således behov for yderligere analyser af problemstillingen. Skatteministeriet vilderfor arbejde videre med spørgsmålet i samspil med IFR, idet der sigtes mod at gennem-føre eventuelle justeringer i næste folketingssamling – i løbet af efteråret – hvis konklusio-nen er, at der behov for en lovændring. I forlængelse heraf skal det bemærkes, at de nyeregler i lovforslaget først har virkning for investeringsforeningerne fra og med 1. januar2010.”(L202 bilag 29 (svar fra Skatteministeren på henvendelsen fra InvesteringsFore-ningsRådet)).Over sommeren har InvesteringsForeningsRådet arbejdet med Skatteministeriet for at finde enløsning. Vi har - udover de data og den dokumentation, som ministeriet har bedt om - ogsåfremlagt en model, der både sikrer en fair beskatning af investorerne, og som er så enkel, atforeningerne vil kunne nå at implementere den i IT-systemerne inden den 1. januar 2010.Siden august har arbejdet dog været nedprioriteret i ministeriet. Tiden er nu ved at rinde ud.Hvis ikke en løsning findes i tide, er foreningerne tvunget til at tilpasse alle systemer til skat-tereformens regler inden årsskiftet - og herefter igen, når en løsning endeligt falder på plads.

Finansieringselement i skattereformen bortfalder

Vi mener, at ministeriet selv bør have interesse i at få afsluttet sagen. Spørgsmålet er nemligogså, om det er rimeligt, at en investor kan få udskudt sin skat, når hans nabo sælger beviser ien investeringsforening, der har tab.De fleste aktieafdelinger har i øjeblikket aktier med store urealiserede tab i deres porteføljer.Det betyder, at foreningen kan sælge aktier med tab, når investorer vil træde ud. Skatterefor-mens regler medfører, at afdelinger med tab i mange år frem i tiden vil kunne nedbringe deresudlodninger til 0 kr. ved hjælp af tab, der vedrører – eller tilhører – de udtrædende investorer.Derved får de tilbageværende investorer en uberettiget udskydelse af deres skat.Skattereformen giver dermed ikke det forventede provenu til staten på dette delområde.

Hindrer naturlig produktudvikling

Herudover vil eksisterende afdelinger med tab i lang tid være mere attraktive for nye investo-rer end nyetablerede afdelinger, der rammes ekstra hårdt af de nye regler, fordi de ingen tabhar til at nedbringe udlodninger med. Dette medføre, at investorernes valg kan præges af skat-tetekniske hensyn.Når alle nye aktieafdelinger fødes med en skatteteknisk ulempe, vil produktudvikling i Dan-mark blive hæmmet. Gamle afdelinger får en konkurrencefordel i forhold til nye. Og investo-rer med smag for nye investeringsområder, vil vælge udenlandske investeringsforeninger ellerprodukter uden den lovfæstede investorbeskyttelse, som netop er investeringsforeningerneskendetegn.
@[email protected]
Side 2 af 3

Risiko for udflagning pga. diskriminerende acontoskat på danske foreninger

Skattereformen forøger udlodningen markant og derved bliver de danske investeringsforenin-gers pligt til at indeholde acontoskat af udlodninger et langt større problem i konkurrencenUdenlandske foreninger skal nemlig - i modsætning til danske - ikke indeholde acontoskat.Udenlandske foreninger kan derfor helt undlade at udbetale udbytte og skal ikke indeholdeskat. I stedet kan de løbende geninvestere hele afkastet. Alligevel opfylder de kravene i dendanske lovgivning, fordi de laver en opgørelse efter de danske skatteregler og indberetter den,så investorerne til sidst betaler den rigtige skat. Det betyder, at investorerneikkehar omkost-ninger til at genplacere udbyttet, og at foreningenikketvinges til at sælge aktier for at få li-kviditet til udlodningen – salg der ellers ville generere udlodning året efter.Vi forventer, at diskriminationen fører til udflagning i begyndelsen primært af nye foreninger.InvesteringsForeningsRådet har mange gange påpeget denne forskelsbehandling for ministe-riet. Sagen er imidlertid akut nu, fordi skattereformen forøger udlodningspligten.Ministeriets primære frygt er – så vidt vi er orienterede - at begrænset skattepligtige investorerkan omgå skat af danske aktieudbytter, hvis ikke foreningerne pålægges at indeholde udbytte-skatten.Vi har derfor fremlagt et forslag, hvor acontoskatten afskaffes, men hvor statens udbytteskataf danske aktier sikres i foreningerne. I vedlagte bilag 1 indgår en tabel, der viser, hvorfor detogså skaber konkurrencemæssig ligestilling mellem den direkte investering, og opsparing iforening at afskaffe acontoskatten på udlodninger fra investeringsforeningerne.Også denne sag er desværre gået i stå i ministeriet.
550.000 investorer har brug for handling nuVi håber, at Folketingets Skatteudvalg vil hjælpe os med at fastholde Skatteministeren på løf-tet om at finde en løsning. Vi håber også, at vi har formået at overbevise Skatteudvalget om,at der skal handles nu, så investorerne undgår at skulle betale to gange for systemtilretninger iforeningerne.InvesteringsForeningsRådets forslag giver ikke investeringsforeningerne eller deres investorersærlige fordele, men ligestiller blot investeringsformen med den direkte investering.Vi vedlægger aktuelle presseklip om sagen (bilag 2 og 3).Med venlig hilsen
InvesteringsForeningsRådet
Jens Jørgen Holm MøllerDirektør
Karen Leth JensenSkattekonsulent
@[email protected]
Side 3 af 3