Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 199
Offentligt
Notat10. maj 2010J.nr. 2010-620-0021
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatte-udvalg om Kommissionens åbningsskrivelse om de danskebestemmelser om exitbeskatning af aktier ejet af personerKommissionen har den 18. marts 2010 fremsendt åbningsskrivelse nr. 2008/4992(dokument SG-Greffe(2010)D/3778) vedrørende de danske regler om exitbeskat-ning af aktier ejet af personer.Kommissionen anfører, at det er i strid med den frie bevægelighed for personer, ar-bejdskraftens frie bevægelighed og den fri etableringsret, når en fraflyttet aktionærskal betale afdrag på den fraflytterskat, der er givet henstand med, ved modtagelse afudbytte m.v., idet den fraflyttede aktionær derved kommer til at betale dansk skat af(urealiserede) aktiegevinster, hvorimod den aktionær, der bliver i Danmark, førstskal betale skat af aktiegevinster, når disse realiseres ved et salg af aktierne, uaf-hængigt af mellemliggende udbytteudlodninger. Yderligere mener Kommissionen,at dette fører til en beskatning af indtægter, som Danmark ikke har ret til at beskatte ihenhold til indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster.Skatteministeriet er af den faste opfattelse, at den pågældende bestemmelse er fuldtforenelig med EU-retten. Det understreges, at formålet med bestemmelserne omexitbeskatningen er at sikre opretholdelsen af dansk beskatningskompetence og atforhindre en vilkårlig omfordeling af den danske skattebase.EU-domstolen har i blandt andetMarks & Spencer-dommen(C-446/03) ogN-dommen (C-470/04) anerkendt, at en medlemsstat – uden at bringe sig i uoverens-stemmelse med traktatens frihedsrettigheder – kan have bestemmelser, der har tilformål at forhindre en sådan vilkårlig omfordeling af dens beskatningskompetence.Kommissionen anfører, at selv om de danske regler måske kunne betragtes som be-rettigede ud fra bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser, f.eks.hensynet til at forebygge risikoen for skatteundvigelse, så er de urimeligt vidtgåendei forhold til det forfulgte formål. Dette synes baseret på en opfattelse af, at udlodningaf udbytte og salg af aktierne er to helt forskellige ting, som skal vurderes uafhæng-igt af hinanden.Skatteministeriet er ikke enig heri. Afkast af en aktiepost kan fremkomme i form afudlodning af udbytte og som en gevinst ved salg af aktierne, hvorfor udlodning afudbytte reelt har karakter af en realisation af en aktiegevinst uden salg af selve akti-
Side 1 af 2
en. Der er endvidere en nøje sammenhæng mellem udbytteudlodninger og aktiensværdi, idet aktiens værdi falder, når selskabet udlodder udbytte til aktionæren.Skatteministeriet har derfor i udkastet til besvarelse af åbningsskrivelsen medta-get to eksempler, der illustrerer, at de danske regler om exitbeskatning netopsikrer, at den fraflyttede aktionær kommer til at betale den samme del af denopgjorte fraflytterskat, uanset om der udloddes udbytte eller ej. Endvidere illu-strerer eksemplerne, at der ikke opkræves nogen ny skat efter fraflytningen, ogat den aktionær, der flytter, ikke udsættes for nogen merbelastning i forhold tilden aktionær, der bliver – hverken i forhold til skattebetaling eller i forhold tillikviditet. Der er således ikke tale om nogen forskelsbehandling, og ej heller omen restriktion.Vedrørende samspillet mellem de danske regler om exitbeskatning af personerog de dobbeltbeskatningsoverenskomster, som Danmark har indgået, er det medhenvisning til EU-domstolens afgørelse i blandt andetJacques Damseaux-dommen (C-128/08) Skatteministeriets opfattelse, at det ligger uden for Dom-stolens kompetence at pådømme dette spørgsmål. Og selv om det måtte haveligget inden for Domstolens kompetence at pådømme spørgsmålet, så er der ik-ke nogen konflikt mellem exitbeskatning og indgåede dobbeltbeskatningsover-enskomster, idet skattepligten af nettogevinster på aktier ved fraflytning indtræ-der umiddelbart før personens ophør af skattepligt til Danmark.Skatteministeriet finder endvidere under henvisning tilJacques Damseaux-dommen, at selv hvis der havde været tale om en beskatning af udbytter efterfraflytningen, og selv hvis denne beskatning havde været i konflikt med indgåe-de dobbeltbeskatningsoverenskomster, så ville der desuagtet ikke have været ta-le om et forhold, der er uforeneligt med EU-retten.Skatteministeriet mener samlet set, at de danske regler om exitbeskatning af ak-tier ejet af personer, ikke går videre end det forfulgte formål, som er at sikre op-retholdelsen af dansk beskatningskompetence og at forhindre en vilkårlig om-fordeling af den danske skattebase.Skatteministeriet skal herefter fastholde, at reglerne om exitbeskatningen ikke eri strid med EUF-traktatens artikel 21, 45 og 49.
Side 2 af 2