Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 185
Offentligt
827446_0001.png
827446_0002.png
827446_0003.png
827446_0004.png
827446_0005.png
827446_0006.png
827446_0007.png
827446_0008.png
827446_0009.png
827446_0010.png
827446_0011.png
Digitalisering og Retssikkerhed- Skatteministeriets Retssikkerhedskonference 25. marts 2010Anette HøyrupJuristForbrugerrådet
Fordele ved digitaliseringenFleksibelkontakt til det offentligeEffektiviseringved myndighedernes genbrug af dataGennemsigtighedved adgang til egne data

april 2010

3

Ulemper – privatlivsbeskyttelsen under presFlere personer harnem adgangtil flere data om flere(jf. regeringens digitaliseringsstrategi 2007-2012 med mål om ”Digital udvekslingaf data på tværs af myndigheder og sektorer”)
Følsomme,individuelle profilerskabeshvis mulighed for adgang til en samlet datamængde om den enkeltessundhedsforhold, økonomi og straffeforhold
ØgetmisbrugsrisikoEx. fra Sverige hvor 20 sygeplejersker forskellige steder i landet tjekkedemedieomtalt persons journal, politiets læk til pressen mv.

april 2010

l

4

Ulemper - ”IT-svage´” borgere hægtes af40%af befolkningen betragtes som svage ellermindre svage it-brugere(jf. Danmarks statistik 2009)
Elektronisk tinglysninguden alternativ(pr. 8. september 2009)
Krav om håndtering af digital signatur(jf. strategikrav om at al kommunikation med SKAT skal foregå digitalt i 2012)

april 2010

5

LøsningerPrivatlivsbeskyttelseskal indarbejdes i ny teknologi- sikres teknisk at rette person har adgang til rette oplysninger- brug af pseudonymer i fælles databaser
Myndighederneskallave en privacy-analyse =PIABorgerne skal havekontrolmed egne dataEffektivlogningogstørre sanktionerved misbrugI den offentlige sektor udtaler Datatilsynet kun kritik, ingen praksis for erstatning

april 2010

6

LøsningerAlternativ kontakttil det offentlige- digital kommunikation skal være et tilbud, ikke enpligtBred og gratisadgang til egne oplysninger(ex. på opkrævning fra kommercielt foretagende for at patient kunne gensetidligere e-mailkorrespondance med lægen)

april 2010

7

Forbrugerrådets analyse om digitalisering idet offentlige,jan. 201095% bruger nettet dagligt87% betragter deres it-kundskaber som ok53% har en digital signatur88% af den bruger den og synes det er let (86%)

april 2010

Præsentationstitel

8

Forbrugerrådets analyse65% foretrækker digital kontakt med det offentlige(17% telefonisk, 5% personlig)
73% har søgt oplysninger hos det offentlige86% anser muligheden som en service69% vil spørges om lov inden offentlige myndighederudveksler oplysninger om dem

april 2010

9

Forbrugerrådets analyseKun 14% synes, at digital kommunikation skal væreen pligt/lovkravKun 12% synes det vil være et fremskridt, hvis alkommunikation med det offentlige bliver digitalt19% er bekymret for at kommunikation med detoffentlige kan føre til misbrugKun 13 % angiver de ved, hvor de skal klage hvismisbrug

april 2010

10

Forbrugerrådets konklusionerDigitaliseringen er en storgevinst,men den skal ikkepåtvinges ogprivatlivsbeskyttelsen skal sikresKendskab til persondataloven skal øges, herundertilsynet herafMyndigheder skal indtænkeprivacyi it-systemerMyndigheder skal lave privacy-vurderinger/PIA

april 2010

11