Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 185
Offentligt
Digitalisering og Retssikkerhed- Skatteministeriets Retssikkerhedskonference 25. marts 2010Anette HøyrupJuristForbrugerrådet
Fordele ved digitaliseringen•Fleksibelkontakt til det offentlige•Effektiviseringved myndighedernes genbrug af data•Gennemsigtighedved adgang til egne data
Ulemper – privatlivsbeskyttelsen under pres•Flere personer harnem adgangtil flere data om flere(jf. regeringens digitaliseringsstrategi 2007-2012 med mål om ”Digital udvekslingaf data på tværs af myndigheder og sektorer”)
•Følsomme,individuelle profilerskabeshvis mulighed for adgang til en samlet datamængde om den enkeltessundhedsforhold, økonomi og straffeforhold
•ØgetmisbrugsrisikoEx. fra Sverige hvor 20 sygeplejersker forskellige steder i landet tjekkedemedieomtalt persons journal, politiets læk til pressen mv.
Ulemper - ”IT-svage´” borgere hægtes af•40%af befolkningen betragtes som svage ellermindre svage it-brugere(jf. Danmarks statistik 2009)
•Elektronisk tinglysninguden alternativ(pr. 8. september 2009)
•Krav om håndtering af digital signatur(jf. strategikrav om at al kommunikation med SKAT skal foregå digitalt i 2012)
Løsninger•Privatlivsbeskyttelseskal indarbejdes i ny teknologi- sikres teknisk at rette person har adgang til rette oplysninger- brug af pseudonymer i fælles databaser
•Myndighederneskallave en privacy-analyse =PIA•Borgerne skal havekontrolmed egne data•Effektivlogningogstørre sanktionerved misbrugI den offentlige sektor udtaler Datatilsynet kun kritik, ingen praksis for erstatning
Løsninger•Alternativ kontakttil det offentlige- digital kommunikation skal være et tilbud, ikke enpligt•Bred og gratisadgang til egne oplysninger(ex. på opkrævning fra kommercielt foretagende for at patient kunne gensetidligere e-mailkorrespondance med lægen)
Forbrugerrådets analyse om digitalisering idet offentlige,jan. 2010•95% bruger nettet dagligt•87% betragter deres it-kundskaber som ok•53% har en digital signatur•88% af den bruger den og synes det er let (86%)
Forbrugerrådets analyse•65% foretrækker digital kontakt med det offentlige(17% telefonisk, 5% personlig)
•73% har søgt oplysninger hos det offentlige•86% anser muligheden som en service•69% vil spørges om lov inden offentlige myndighederudveksler oplysninger om dem
Forbrugerrådets analyse•Kun 14% synes, at digital kommunikation skal væreen pligt/lovkrav•Kun 12% synes det vil være et fremskridt, hvis alkommunikation med det offentlige bliver digitalt•19% er bekymret for at kommunikation med detoffentlige kan føre til misbrug•Kun 13 % angiver de ved, hvor de skal klage hvismisbrugapril 2010
10
Forbrugerrådets konklusioner•Digitaliseringen er en storgevinst,men den skal ikkepåtvinges ogprivatlivsbeskyttelsen skal sikres•Kendskab til persondataloven skal øges, herundertilsynet heraf•Myndigheder skal indtænkeprivacyi it-systemer•Myndigheder skal lave privacy-vurderinger/PIA