Skatteudvalget 2009-10
SAU Alm.del Bilag 185
Offentligt
Digitale services til mennesker medlæsevanskeligheder•Kan man tredoble aktiviteten med færre ressourcer?
•
Digitalisering og retssikkerhed, Skatteministeriet 2010
Nota: Nationalbibliotek for mennesker medlæsevanskeligheder (Kulturministeriet)••••Målgruppe: ordblinde, blinde, svagtseende o.a.Brugere: ca. 22.000, kraftig vækstAldersgruppe: under 10 til over 100 årMål: at sikre adgang til viden, samfundsdeltagelse ogoplevelser tilpasset brugernes behov•Målgruppe i befolkningen: ca. 250.000 (men ”godt 1,5 mio.i alderen 15-66 år har utilstrækkelige læsefærdigheder”,OECD)•Hovedprodukt pt.: lydbøger,-aviser,e-bøger, lyd/tekstkombineret•Alle kanaler: personlig betjening, telefonselvbetjening,sms, web, e-mail
http://www.nota.nu
De digitale spring•Fra analog (bånd) til digital (server + CD)•Fra personlig betjening til selvbetjening (web,mobil)•Fra off-line til on-line•Fra selvbetjening til automatisk•Fra stationær til mobil•Fra menneske til algoritme•http://www.e17.dk/bog/19284
Vil de læsesvage m.fl. benytte de digitaleservices?Website
E17Københavns kommunes bibliotekerBorger.dkBibliotek.dkBesøg pr. uge pr. 1000 i ”befolkning”
2081072219
* KPI indeks uge 9, 2010 + tal fra borger.dk
Konklusioner og anbefalinger•En meget stor del af befolkningen læser dårligt og ernæppe webtilbøjelige på ”tunge” offentlige sites•Men de vil gerne hvis indhold og funktionalitet erattraktivt•(Få) regler er godt, skøn er skidt•Keep it simple•Hvem siger, at tekst er den smartestekommunikationsform?•Sæt lyd og film på hjemmesiden (syntetisk tale)•Stort individuelt og samfundsøkonomisk potentiale
2012: 32.000 brugere, tredobling på syv år
•Tak for opmærksomheden, se mere på•www.nota.nu•www.e17.dk